جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

امام (ره) پرچمی را برافراشت که برزمین مانده بود


امام (ره) پرچمی را برافراشت که برزمین مانده بود
تحلیلگران و شخصیت های سیاسی نامگذاری روز قدس از سوی امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را نقطه عطف مهمی در تاریخ مبارزات ضد صهیونیسم دنیای اسلام دانستند که به بیداری امت اسلامی و عربی انجامید. آنان معتقدند حضرت امام(ره) پرچم قدس را در شرایطی به دست گرفت و آن را برافراشت که اعراب این پرچم را برزمین انداخته بودند. به عقیده این تحلیلگران حضرت امام (ره) به قضیه قدس در بین ملتهای اسلامی عزت داد. امتی که به تاریکی می گرایید با ندای امام خمینی(ره) بیدار شد و به خود آمد ‎/ نامگذاری روز قدس امیدی دوباره برای زنده نگاه داشتن مقدسات اسلامی جهان اسلام است. آگاهی دادن جهان اسلام نسبت به خطراتی که مسجد الاقصی را تهدید می کند ، تأکید بر اهمیت بعد جهانی و اسلامی مسئله فلسطین و لزوم مقابله با صهیونیست ها و اعطای هویت اسلامی به مبارزات ملت فلسطین از مهمترین اهداف نامگذاری روز قدس است. به اعتقاد این اشخاص، امام (ره) در شرایطی این روز را اعلام کردند که کمتر کسی نسبت به این خطرات آگاه بود و مسئله قدس به دست فراموشی سپرده شده بود ‎/ این در حالی بود که اسرائیل و آمریکا تلاش می کردند تا مسئله قدس و بحران فلسطین را به یک درگیری عربی ـ اسرائیلی صرف تبدیل کنند.
▪ پروفسور قاسم: ایران جای مصر را در دفاع از حقوق ملت فلسطین گرفت
پروفسور عبدالستار قاسم استاد دانشگاه النجاح فلسطین گفت که پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹میلادی (۱۳۵۷هجری شمسی) روزنه امیدی برای بسیاری از فلسطینیان، اعراب و مسلمانان بود، به ویژه اینکه مصر از دایره درگیری علیه صهیونیست ها خارج شده بود.
وی افزود: بسیاری از ناظران معتقد بودند که ایران جای مصر را در درگیری علیه اسرائیل خواهد گرفت و از حقوق ملت فلسطین حمایت خواهد کرد، آنها به خوبی می دانستند که سخنان رهبر انقلاب اسلامی ایران دور از سازش و آرام سازی است و بر مقدس بودن سرزمین مقدس قدس تأکید دارد و این امر برای طرفداران امام خمینی( ره ) که فکر جهادی داشتند و به نهضت و مبارزه پایبند بودند، امری مورد تأیید بود.این تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه فلسطین در ادامه گفت: ایران از زمان اعلام حمایت از حقوق ملت فلسطین تا به امروز هیچ سستی نکرده است و روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرد و سفارت اسرائیل در تهران را به سفارت فلسطین تغییر داد که این نخستین سفارتخانه فلسطین در جهان بود.این استاد دانشگاه افزود: جمهوری اسلامی حمایت همه جانبه معنوی خود را از ملت فلسطین اعلام کرد. وی افزود: از سال ۱۹۷۹ تاکنون گروه های مقاومت فلسطین از حمایت ایران بهره مند هستند و ایران از حزب الله که امروز بزرگترین قدرت در برابر رژیم صهیونیستی است، حمایت می کند. پروفسور عبدالستار گفت: روز جهانی قدس تجسم حمایت ایران از مسئله فلسطین است و در این روز فعالیت های متعددی برای زنده نگه داشتن قدس در اذهان مسلمانان و اعراب و پایبندی به آزادی قدس انجام می شود، ایران هر ساله راهپیمایی های گسترده ای در این روز برپا می کند که اندیشمندان، فرهیختگان و سیاستمدارن و همه اقشار مردم در این مراسم شرکت می کنند. وی گفت: ایران امروز قدرت اصلی در منطقه عربی- اسلامی است که بر استقلال سیاسی خود پافشاری دارد و قادر است که توازن قدرت کلاسیک را به نفع توازن جدید تغییر دهد و هیمنه امریکا و اسرائیل را بشکند. وی در پایان افزود: من در کتاب فروپاشی نظام پادشاهی در سال ۱۹۷۹ نوشتم که رژیم های عربی با ایران وارد جنگ خواهند شد زیرا غیر ممکن است که ایران، اسرائیل را به رسمیت بشناسد و به همین دلیل رژیم های عربی دست از دشمنی با ایران برنخواهند داشت، رژیم های عربی هرگز با ایران رابطه خوبی نخواهند داشت مگر اینکه ایران دست از قدس بردارد.
▪ جنبش جهاد اسلامی: امام خمینی(ره) قدس را درجایگاه اصلی خود قرار داد
شیخ « خضر حبیب» از رهبران جنبش جهاد اسلامی درباره اعلام روز جهانی قدس از سوی امام خمینی (ره) گفت: حضرت امام خمینی(ره) با دقت نظری که داشتند قدس را در جایگاه شایسته خود قرار دادند و نگاه تمام مسلمانان را به خطرات پیش روی قدس و توطئه های صهیونیستی علیه قبله اول مسلمانان معطوف ساختند. خضر حبیب افزود: قدس، عقربه جهت نمای مسلمانان است و مرکز درگیری جهانی حق و باطل است و امام خمینی با دعوت خود به بزرگداشت قدس و حمایت از آن این بعد جهانی را به قدس داد تا مسلمانان مسئولیت خود را برعهده گیرند و با جوش و خروش حماسی در انتفاضه ای بزرگ به یاری قدس شریف محل عروج نبی بزرگ اسلام بشتابند ‎/
وی ادامه داد : قدس قبله اول و سومین حرم شریف مسلمانان است و بر همه مسلمانان واجب است که به این ندای قدس پاسخ گویند. وی درباره عملیات شهرک سازی و فرایند مذاکره با صهیونیست ها گفت : ما در جنبش جهاد اسلامی به خطر موجود در نقشه های صهیونیست ها آگاهیم و از میزان نیات متخاصم آنان باخبریم و از این رو مذاکره با آنان را نمی پذیریم .این رژیم غاصب به خوبی می داند که قدس محور تمام درگیری ها و دعواهاست و از این رو می کوشد هر چه سریعتر این شهر را شکل و شمایل یهودی بدهد و یهودی سازی را کامل کند. وی در ادامه گفت: اسرائیلی ها متأسفانه در سایه درگیری های داخلی و جدایی فلسطینیان می کوشند هر چه سریعتر قدس را یهودی سازی کنند و اوضاع اشغالگرانه جدیدی را بر منطقه حاکم کنند و با ساخت مستعمره ها به خصوص در اطراف مسجد الاقصی و شهر قدس شمایل این شهر را در نگاه جهانیان یهودی جلوه دهند تا اعراب نتوانند ادعایی داشته باشند و از این رو معتقدیم که مذاکره با اشغالگران تنها سرپوشی برای جنایت ها و پنهان کردن برنامه ها و طرح های مستعمره سازی است. شیخ خضر حبیب از سران جنبش جهاد اسلامی فلسطین در پایان گفت : بنابر حقایق مذکور معتقدیم که مذاکره با اسرائیل بیهوده است و خیر و صلاحی از مجرای آن برای مردم به وجود نخواهد آمد. این مذاکرات باید متوقف شود و همگان در یک صف متحد در خندق مقاومت و جهاد بایستند چرا که این تنها راهی است که قدس را به ما بازمی گرداند و این امر در جنگ های صلیبی نیز اثبات شد.
▪ رئیس انجمن علمای فلسطین: روز قدس باید انعکاس وسیعی در تصمیم گیری ها داشته باشد
دکتر«مروان ابو رأس» رئیس انجمن علمای فلسطین و نماینده حماس در مجلس قانونگذاری فلسطین گفت که نامگذاری روز جهانی قدس از سوی امام خمینی(ره) منزلت و جایگاه مناسبی به قدس داد و بایستی این فراخوان امام برای حمایت از قدس انعکاس وسیعی در همه مراکز تصمیم گیری داشته باشد.وی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی قدس افزود: قدس مستحق توجه و اهتمام زیادی است اما رهبران، علما و صاحبان تصمیم همگی در این باره کوتاهی می کنند در حالی که قدس نیازمند سیل کمک های مالی و جمع زیادی از شهادت طلبان با هدف آزادسازی قدس و به خاک مالیدن پوزه دشمن است. دکتر ابو رأس در ادامه گفت: شایسته است که هر روز و هر لحظه روز قدس باشد و برای آزادی قدس تلاش شود.وی با اشاره به اینکه شعار و محکوم کردن دیگر ارزشی ندارد، گفت: امت اسلامی باید بیدار شود. زیرا آنچه که در قدس و یهودی سازی این مکان مقدس انجام می گیرد، بیشتر از آن است که تنها بتوان با شعار و محکوم کردن آن را حل کرد.
▪ خطیب مسجد الاقصی: باید همچون امام خمینی(ره) درمقابل قدس مسئولیت پذیر بود
خطیب مسجدالاقصی و مفتی سرزمین های اشغالی فلسطین از امت های عربی و اسلامی خواست که از شهر مقدس قدس حمایت کرده و توجه بیشتری به آن نمایند. شیخ محمد حسین افزود: جهان اسلام همچون امام خمینی(ره) باید در برابر حمایت از قدس مسئولیت پذیر باشد و هر انسانی در هر جایی از جهان باید برای یاری و کمک به قدس همت کند.
وی همچنین با محکوم کردن فعالیت های یهودی سازی قدس و ادامه حفاری های سطح زیرین مسجد الاقصی گفت: حفاری هایی که رژیم صهیونیستی انجام می دهد چیز تازه ای نیست اما این حفاری ها اخیراً افزایش یافته و هدف از آن نیز تخریب این مکان مقدس و برپایی معبد مورد ادعای آنهاست و ما از همین شهر مقدس از امت های اسلامی در سراسر جهان می خواهیم که برای یاری قدس و مقابله با توطئه های رژیم صهیونیستی اقدام کنند.
عضو پارلمان فلسطین: روز قدس مهمترین ابتکار تاریخ کشورهای اسلامی
▪ اعلام روز جهانی قدس از سوی حضرت امام(ره) در ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است یک ابتکار مهم در تاریخ کشورهای اسلامی است.زهیر رشاد صندوقه مسئول روابط پارلمانی فلسطین با اعلام این مطلب، حمایت از شهر مقدس قدس را وظیفه تمامی مسلمانان جهان دانست و گفت: وظیفه همه مسلمانان در سرتاسر جهان است تا برای نجات مسجد الاقصی که تحت اشغال و حفاری های اسرائیل اشغالگر است، بشتابند. وی همچنین از مسلمانان خواست به شهروندان فلسطینی ساکن شهر قدس که تحت محاصره مستعمره های اسرائیلی هستند کمک کنند. صندوقه در ادامه با بیان اینکه حمایت از الاقصی زمینه ساز دستیابی به وحدت اسلامی است، گفت: تمامی ملت مسلمان نه تنها برای آزادی قدس بلکه باید به خاطر تمامی مسلمانان جهان متحد شوند. عضو مجلس ملی فلسطین خاطرنشان کرد که با وحدت اسلامی ما می توانیم به تمامی اهدافمان از جمله آزادی قدس شریف دست پیدا کنیم. وی از امام خمینی (ره) به عنوان بارزترین و مؤثرترین شخصیت در راه آزادی نه فقط کشورهای مسلمان بلکه در راه آزادی تمامی کشورهای تحت ظلم و ستم در سرتاسر جهان یاد کرد و گفت: حضرت امام الگوی آزادی و عدالت در جهان بودند.
▪ تحلیلگر فلسطینی: روز قدس زمانی اعلام شد که اعراب دست از حمایت قدس برداشته بودند
طلال عوکل تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار فلسطینی گفت که نامگذاری روز جهانی قدس از سوی امام خمینی(ره) بسیار شجاعانه و در زمان بسیار حساس و مهم تاریخ قدس انجام شد.
وی افزود: امام خمینی(ره) زمانی روز جهانی قدس را اعلام کرد که اعراب دست از حمایت قدس برداشته بودند و امروز بعد از گذشت سال ها همچنان پژواک این فراخوان در میان مسلمانان جهان شنیده می شود.
این تحلیلگر سیاسی فلسطین در ادامه گفت: امام خمینی(ره) از همان ابتدا نسبت به توطئه های اسرائیل برای تغییر چهره اسلامی و نسبت جمعیتی قدس و یهودی سازی این شهر مقدس هشدار داده بود همچنان که امروز می بینیم قدس با خطرات زیادی مواجه است به همین دلیل روز جهانی قدس می تواند انعکاس وسیعی در جهان داشته باشد.
▪ تحلیلگر پاکستانی: امام با اعلام روز قدس ثابت کرد که بدون سلاح و با تفکر نیز می توان اسلام را احیا کرد
رئیس مجتمع امام خمینی(ره) در پاکستان از مسلمانان سراسر جهان خواست تا با شرکت در مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس ضمن اعلام حمایت خود از مسئله فلسطین و قدس، یاد حضرت امام خمینی (ره) را جاودان نگاه دارند. سید افتخار حسین النقوی النجفی در آستانه فرارسیدن روز جهانی قدس درباره شخصیت حضرت امام خمینی (ره) گفت: حضرت امام شخصیتی الهی و انکار ناپذیر بودند که پروردگار متعال ایشان را برای هدایت امت اسلامی فرستادند. وی افزود: حضرت امام با هدایت انقلاب اسلامی در واقع اسلامی که در تاریخ به فراموشی سپرده شده بود را دوباره احیا کرد و به جهانیان ثابت کرد که بدون سلاح و قدرت ظاهری می توان با اعتماد به خداوند به پیروزی رسید. رئیس مجتمع امام خمینی در پاکستان همچنین گفت: روز جهانی قدس برای بیداری و آگاهی مسلمین اعلام شد تا اینکه همه بدانند که قبله اول فقط مربوط به فلسطین و اعراب نبوده بلکه متعلق به همه جهانیان است و همه باید برای آزادی آن تلاش کنند. النقوی در ادامه افزود: پس از اعلام روز جهانی قدس همه مسلمین هر ساله در این مراسم شرکت می کنند تا با اعلام حمایت خود از مسئله فلسطین و قدس یاد امام را جاودان نگاه دارند.وی با بیان اینکه اسرائیل مشکل اصلی در منطقه و جهان است و باید از بین برود، ابراز امیدواری کرد که منطقه روزی خالی از اسرائیل خواهد شد. النقوی در ادامه پیروزی حزب الله علیه اسرائیل را تداوم تفکر حضرت امام دانست و گفت: پیروزی حزب الله از تبعات پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود .وی افزود: این پیروزی نوید دیگری به مسلمین بود تا از خواب غفلت بیدار شوند و پی ببرند که با تکیه و اعتماد به خداوند می توان در برابر دشمنان پیروز شد.
▪ مدیر گفت وگوی ادیان شورای جهانی کلیساها: نامگذاری روزقدس تأکیدی بر اندیشه صلح است
دکتر هانس هوکو مدیر برنامه ریزی گفت وگوی بین ادیان شورای جهانی کلیساها با اشاره به اهمیت روز جهانی قدس گفت: این روز توجه همه جهانیان را به این نکته جلب می کند که هنوز هیچ صلحی در بیت المقدس که قرار است شهر صلح برای تمامی جهانیان باشد وجود ندارد.
هوکو افزود: همه اعم از مسلمان، مسیحی و یهود باید تلاش کنند تا صلح در این شهر برقرار شود تا ما شاهد حکمرانی هیچ گروهی بر گروه دیگر نباشیم و فقط خداوند حاکم مطلق باشد.
وی در ادامه گفت: روز جهانی قدس اهمیت زیادی دارد چراکه این روز به ما یادآور می شود که ما باید تلاش بیشتری برای صلح نماییم. مدیر شورای جهانی کلیساها با اشاره به شخصیت حضرت امام خمینی(ره) و نامگذاری آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان از سوی وی به عنوان روز جهانی قدس گفت: امام خمینی(ره) معقولانه و با درایتی که داشت با این کار خود طی فراخوانی به همه جهانیان گوشزد می کند که هنوز هیچ صلحی در بیت المقدس برقرار نشده است و مردم این منطقه هنوز از بی عدالتی و ظلم رنج می برند. وی در پایان از تمامی جهانیان خواست برای برقراری صلح در فلسطین و قدس تلاش جدی کنند. هوکو در سال ۱۹۴۶ در سوئد متولد شد و در فرانسه، سوئد، اسرائیل و هند به تحصیلات خود ادامه داد و به عنوان وزیر کلیساهای سوئد منصوب شد. وی چندین کتاب در مورد مسیحیت و یهود به زبان های مختلف نوشته است.
▪ رئیس جنبش توحید مغرب: روز قدس رؤیای اسرائیل بزرگ را تبخیر کرد
مهندس محمد الحمداوی رئیس جنبش توحید و اصلاح مغرب نیز با اشاره به خروج مفتضحانه رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان در سال ،۲۰۰۰ خروج این رژیم از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ و شکست اسرائیل در سال ۲۰۰۶ به دست حزب الله در جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی علیه لبنان آنها را پیروزی های بزرگی دانست که در نتیجه بزرگداشت روزهایی همچون روز قدس در جهان اسلام به دست آمده است. وی حملات اخیر صهیونیست ها به مؤسسه عمران و آباد سازی مقدسات اسلامی (الاقصی) و مصادره اسناد و مدارکی که ثابت می کرد صهیونیست ها در ادعاهایشان نسبت به مسجد الاقصی دروغگو هستند را نشانه های دست وپازدن صهیونیست ها توصیف کرد.
این فعال مغربی تصریح کرد: به نظر می رسد پس از این سال ها رؤیای صهیونیست ها مبنی بر ایجاد اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات در حال تبخیر شدن است و این امر میسر نشده مگر با آگاهی بخشی ای که با بزرگداشت روز جهانی قدس در سراسر دنیای اسلام به دست آمده است.
الحمداوی افزود: شکست پروژه صهیونیستی را می توان اینک به وضوح مشاهده کرد و عقب نشینی تدریجی این ایده را به نظاره نشست زیرا مقاومت در فلسطین و لبنان همه معادلات آنها را به هم زده است.
▪ عضو شورای مسلمانان آلمان: روز قدس در اوج و قرار داد اوسلو در حضیض
هادی بریک عضو شورای مسلمانان آلمان نیز با تقدیر از نامگذاری روز جهانی قدس توسط حضرت امام خمینی (ره) از کوتاهی دنیای عرب نسبت به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در بیت المقدس انتقاد کرد. وی همچنین با انتقاد از فرار رهبران فلسطینی در سال ۱۹۸۲ پس از جنایت صبرا و شتیلا در لبنان گفت این اقدام رهبران فلسطینی فرصتی طلایی به دست صهیونیست ها داد تا هرگونه که دلشان خواست به یهودی سازی مسجدالاقصی اقدام کنند.
وی همچنین با انتقاد شدید از قراردادهای مادرید و اسلو در سال های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۳ از مقاومت به عنوان تنها راه بازگرداندن عزت و حقوق از دست رفته فلسطینیان یاد کرد.
بریک نامگذاری روز قدس را اقدامی حکیمانه در جهت احیای محوری ترین موضوع مسلمانان جهان توصیف نمود.
▪ نویسنده و پژوهشگر ترکیه : مقاومت و بیداری اسلامی مرهون نامگذاری روز قدس
أحمد فارول نویسنده و پژوهشگر ترکیه معتقد است که قضیه قدس قضیه تمامی مسلمانان جهان است و نامگذاری این روز توسط حضرت امام خمینی(ره) در ایران به خوبی نشانگر اسلامی بودن این قضیه است. وی گفت که قدس امانتی بر گردن مسلمانان است چرا که این شهر قبله اول آنان محسوب می شود.
این نویسنده ترکیه ای تصریح کرد که متأسفانه برخی قصد دارند از قدس و اینکه در بین کشورهای عربی قرار گرفته صبغه عربی صرف به این مکان مقدس اسلامی بدهند حال آنکه این قضیه صرفاً مربوط به اعراب نمی شود بلکه قدس متعلق به همه مسلمانان است.
فارول با اشاره به رخدادهای فلسطین و قدس پس از اعلام روز جهانی قدس توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران افزود: پیروزی هایی که طی سال های گذشته توسط فلسطینی ها و جریان مقاومت بدست آمده است تا حدود زیادی مرهون آگاهی بخشی هایی است که با اعلام این روز در نزد افکار عمومی دنیای اسلام تحصیل شده است. وی گفت: کمترین اثر اعلام روز جهانی قدس این بود که این روز فریاد زد که قدس موضوع صرفاً عربی نیست و این چیزی بود که صهیونیست ها بسیار از آن خشمگین شده اند.
▪ رئیس جمعیت اسلامی آفاق بلژیک : گام دومی که سست برداشته می شود
احمد طلبی رئیس جمعیت اسلامی آفاق بلژیک نیز نامگذاری روز قدس را راهکار بسیار مؤثری برای احیای قضیه قدس در قلب مسلمانان جهان دانست و گفت: برهمه مسلمانان واجب است تا برای آزادی این مکان مقدس از دست اشغالگران صهیونیست گفتار خود را به فعل درآورند. وی با اشاره به اعلام روز جهانی قدس که توسط حضرت امام (ره) اعلام شد، تصریح کرد: طرح اعلام روزجهانی قدس اولین گام در مسیر آزادسازی قدس بود و در دومین گام باید مسلمانان ارتباط خود را برای آزاد سازی این مکان اسلامی اشغال شده تقویت نمایند.
منبع: قدسناا
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید