جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


امروز پنجشنبه ۱۴ آذر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز پنجشنبه ۱۴ آذر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز پنجشنبه ۱۴ آذر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۵ ذیحجه سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۴ دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۱۷۳ سال پیش درچنین روزی - ۱۴آذرماه سال۱۲۱۴هجری شمسی:
میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی ازرجل سیاسی و مفاخرکشورمان دردوره قاجاریه درباغ نگارستان و بدستور محمد علیشاه به قتل رسید. او بعد از پدر منصب قائم مقامی یافت و خدمات شایسته ای دراصلاح امور مملکت انجام داد. قائم مقام فراهانی دربسیاری ازفنون بویژه علوم و فنون ادبی و ساده نویسی تبحری تام داشت و این ویژگی درآثار او بخوبی مشهود است. دیوان اشعار و منشآت ازآثار قائم مقام فراهانی می باشند.
● ۱۸ سال پیش درچنین روزی - ۱۴آذرماه سال۱۳۶۹هجری شمسی:
«دکترغلامحسین یوسفی» محقق ارزنده و ازاعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی به دیار باقی شتافت و درجوار حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) به خاک سپرده شد. ایشان پس از اخذ دکتری دررشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه مشهد به تدریس پرداخت و درمدت حیات خویش خدمات ارزنده ای به فرهنگ و ادب کشور کرد. ازآثار دکتر یوسفی می توان «کاغذ زر، ابومسلم خراسانی، دیدار با اهل قلم، برگهایی درآغوش باد و چشمه روشن» را نام برد. همچنین تصحیح قابوسنامه، صوفی نامه، بوستان و گلستان سعدی ازدیگر آثار ایشان بشمار می روند. دکتر غلامحسین یوسفی با تسلط کامل بر زبان و ادب فارسی ترجمه های گرانبهایی چون انسان دوستی دراسلام و شیوه های نقد ادبی را تقدیم دوستداران ادبیات فارسی کرده است.
● ۱۲ سال پیش درچنین روزی - ۱۴آذرماه سال۱۳۷۵هجری شمسی:
«علی حاتمی» نویسنده وکارگردان خلّاق سینمای ایران پس ازیک دوره بیماری سخت چشم ازجهان فروبست. پیکراین هنرمند ارزنده در میان غم و اندوه جمعی ازهنردوستان و هنرمندان کشورمان تا بهشت زهرا تشییع شد و درآنجا به آغوش خاک سپرده شد. علی حاتمی درسال۱۳۲۳هجری شمسی درخیابان وحدت اسلامی تهران متولد شد. پس از فراغت ازتحصیل دررشته نمایشنامه نویسی به نگارش فیلمنامه پرداخت. اولین اثر سینمایی وی با عنوان «حسن کچل» درسال۱۳۴۸ هجری شمسی ساخته شد. پس ازآن وی به خلق آثار بیشماری دست زد که مجموعه های« سلطان صاحبقران، هزاردستان، مثنوی مولوی، کمال الملک، دلشدگان و جهان پهلوان تختی» ازآن جمله اند. فیلمنامه های زنده یادعلی حاتمی همانند شعرهستند و می توان گفت که او یک شاعر فیلمساز بود. علی حاتمی کارهای با ارزشی دراحیای فرهنگ، ادبیات نمایشی و فضاسازی ایرانی انجام داد چرا که او زبان مردم را خوب درک می کرد و فرهنگ و سنتها را دستمایه آثار خویش می ساخت. این هنرمند کم نظیر، فیلمسازی ازپند و تمثیل بود. کاگردانی که می توانست ذهنیت ناب را ازطریق تمثیل و خلق استعاره درکلام و فضا به عینیّت بدل کند و یک دیدگاه کاملاً مجرد فرهنگی یا تاریخی با برداشت خاص خود را در قالبی مملوس و سینمایی بیان نماید.
● ۲۰۲ سال پیش درچنین روزی - پنجم ذیحجه سال ۱۲۲۷ هجری قمری:
عباس میرزا نایِبُ السَّلطنِه فتحعلی شاه قاجار در مکانی بنام اصلاندوز از قوای روسیه شکست خورد. در پی این شکست، شاه قاجار با قوایی متشکل از چند هزار سرباز عازم آن ناحیه اما دولت روسیه در این زمان در صدد مصالحه با دولت ایران برآمد، زیرا ناپلئون بنا پارت امپراطور فرانسه به کشورش هجوم آورده بود. در پی این تصمیم عهد نامه خسارت بار و معروف گلستان میان نمایندگان دولتهای روسیه و ایران به امضاء رسید. پس از عقد این قرارداد دوره اول جنگهای ایران و روسیه پایان یافت. از جمله علل مهم شکست عباس میرزا در اصلاندوز همکاری نکردن و نافرمانی صاحب منصبان اردوی اوخسّت شاه قاجار بود.
● ۶۸ سال پیش درچنین روزی - پنجم ذیحجه سال ۱۳۶۱ هجری قمری:
آیت الله کمپانی از بزرگترین علمای قرن چهاردهم قمری در نجف بدرود حیات گفت. ایشان در فلسفه، حکمت، عرفان، تاریخ، جغرافیا، شعر و ادبیات دانشی در خور ستایش داشت و این اندوخته های ذهنی و قدرت بیان از آیت الله کمپانی شخصیتی برجسته ساخته بود. از آیت الله کمپانی رساله هایی در فلسفه، حکمت، اجتهاد و تقلید باقیست.
● ۱۰۹ سال پیش درچنین روزی - ۴دسامبرسال۱۸۹۹میلادی:
برای نخستین بار و بطوررسمی واکسن حصبه برای پیشگیری این بیماری درانسان مورد استفاده قرارگرفت. واکسن حصبه را دو تن از محققان فرانسوی کشف کردند و سپس «هاوکن» پزشک انگلیسی نیزآن را کامل کرد و سرانجام دکتررایت استفاده ازاین واکسن را عمومی کرد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید