یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


امروز یکشنبه ۲۲ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز یکشنبه ۲۲ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز یکشنبه ۲۲ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱۴ محرم سال ۱۴۳۰ هجری قمری و ۱۱ ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی
● ۲۱ سال پیش درچنین روزی - ۲۲دی ماه سال۱۳۶۶هجری شمسی:
نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیاتی را ازقرارگاه رمضان آغازکرد. این عملیات با رمزیازهرا(س) دراستانهای کرکوک، دهوک، و دیاله اجراشد. گفتنی است که درعملیات نامنظم ظفر۵ معارضان عراقی نیزبا دلاوردمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری کردند و این عملیات با موفقیت به پایان رسید.
● ۱۳۶۹ سال پیش درچنین روزی - درماه محرم الحرام سال۶۱هجری قمری:
«حبیب بن مظاهراسدی» کهنسال ترین یارامام حسین (ع) درحماسه عاشورا به شهادت رسید. وی ازجمله تابعین و اصحاب نزدیک مولا علی (ع) و ازیاران مخلص ووفادارامام حسن و امام حسین (ع) بود. حبیب بن مظاهرپس ازورود ابن زیاد به کوفه مخفیانه به کربلا رفت و به اباعبدالله الحسین (ع) پیوست. او با اجازه ازامام خویش مردم قبیله بنی اسد را دعوت کرد تا به ایشان بپیوندند اما آنان با رویارویی با اولین گروه دشمن راه بازگشت را درپیش گرفتند. حبیب بن مظاهردرروزعاشورا بعد ازنبردی شجاعانه بدست حُصین بن تمیم به شهادت رسید.
● ۱۱۰۰ سال پیش درچنین روزی - ۱۴محرم الحرام سال۳۳۰هجری قمری:
«ابوعبدالله حسین بن حجّاج بغدادی» شاعرایرانی نژاد شیعه مذهب و ازعلما و نویسندگان قرن چهارم هجری قمری متولد شد. او درسرودن شعرذوقی سرشارداشت و به سبب داشتن قریحه شاعری به معلم ثانی ملقب بود. حجاج بغدادی به علت سبک خاصش درطنز همچنین روانی و دلچسبی مضامین و الفاظی که برای اشعارش انتخاب می کرد شاعری ممتازشناخته شد. او ازسرایندگان واقعه غدیرخم و مداح اهل بیت عصمت و طهارت بود. شریف رضی دانشمند معاصروی منتخب اشعارحجاج بغدادی را درکتابی بنام «الحُسن من شِعرالحُسین» گردآوری کرده است.
● ۱۶۶ سال پیش درچنین روزی - ۱۴محرم الحرام سال۱۲۶۴هجری قمری:
سید صدرالدین عاملی اصفهانی ازمراجع شیعه دراصفهان بدرود حیات گفت. نسب او با چندین واسطه به ابراهیم بن موسی بن جعفر(ع) می رسد. ایشان دوره فقه و اصول، حدیث، عروض و ادبیات را نزد علمای بزرگ گذراند و سپس تحقیق و مطالعه و تدریس را آغاز کرد. اُسوه عترت، منظومه رضاعیه و چندین حاشیه برکتب مهم و مرجع اهل شیعه ازمهمترین آثارعاملی اصفهانی محسوب می شوند.
● ۱۳۶۷ سال پیش درچنین روزی - ۱۱ژانویه سال۶۴۲میلادی:
سپاه درهم شکسته ساسانی درجنگ معروف نهاوند درمقابل قوای اسلام شکست خورد و مغلوب سپاه اسلام شد. این نبرد که درپی جنگهای قادسیه، مدائن روی داد، نظام پوسیده ساسانی را مقهورخود ساخت و ازهرگونه مقاومت و مدافعه منظم درمقابل سپاه عظیم اسلام مأیوس کرد. پس ازفتح نهاوند یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی فرارکرد اما درنزدیکی مرو بدست آسیابانی کشته شد و با مرگ او سلسله ساسانی منقرض شد. درپی آن قوای اسلام به فتح شهرهای دیگر و گسترش قلمرو اسلام پرداختند.
● ۳۶۲ سال پیش درچنین روزی - ۱۱ژانویه سال۱۶۴۷میلادی:
دنیس پاپن مخترع و مکتشف فرانسوی متولد شد. او ازجوانی به امورصنعتی و فنی علاقمند شد و دردوران تحصیل نیزاستعداد شگرف خود را درریاضی آشکارکرد و مدتی درمقام مدرس ریاضیات مشغول کارشد. پاپن ازپیشروان تکمیل ماشین بخاربود و دراین راه دیگ پاپن را ساخت. دیگ پاپن وسیله‎ای است با دریچه اطمینان که آب را به دمای به مراتب بالاترازصددرجه می‎رساند بدون اینکه آب به جوش آید.
منبع : سایت خبری ایران