جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


گزاره‌های جامعه شناختی مستخرج از کتاب جامعه‌های انسانی، اثر نولان ولنسکی


گزاره‌های جامعه شناختی مستخرج از کتاب جامعه‌های انسانی، اثر نولان ولنسکی
این کتاب درآمدی بر جامعه شناسی کلان است که اصل تنوع و چندگانی فرهنگ‌ها همچنان سنگ زیر بنای اثر را تشکیل می‌دهد.و به نوعی به تحلیل تکاملی رشد وتوسعه جوامع انسانی از اشکال ابتدایی تا اشکال پیشرفته کنونی آن می‌پردازد.
این کتاب متشکل از سه بخش است: بخش اول، مبحث شالوده‌های نظری پیرامون جامعه انسانی به عنوان یک گروه اجتماعی و همچنین به عنوان یک نظام فرهنگی، اجتماعی و فرایند تکامل و رده بندی انواع جامعه های انسانی اختصاص دارد.
در بخش دوم: جامعه‌های (جوامع) پیش از عصر صنعت (جامعه شکار، بوستانکار(ساده و پیشرفته) به طرز مفصلی از ابعاد مختلف( سیاست،‌اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، خانواده، دین، تقسیم کار و ...) با تکیه بر مستندات منظم( نظیر اطلس قوم شناسی مرداک ) مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در بخش سوم: جوامع دوره عصر صنعت( جوامع صنعتی و صنعتی شونده)از زمان انقلاب صنعتی تا عصر حاضر بررسی می‌شود و در پایان به بررسی تجربه‌های اجتماعی قرن ۲۰ و مروری بر گذشته ونگاهی به آینده جوامع پرداخته می شود.
مشخصات مولفان: پاتریک نولان، استاد جامعه شناسی دانشگاه کارولینای جنوبی کلمبیا است. حوزه مورد مطالعه او جامعه شناسی کلان است.
گرهارد لنسکی استاد جامعه شناسی دانشگاه کارولینای شمالی کلمبیاو عضو فرهنگستان هنر و علوم آمریکا است.
از منظر مولفان،این کتاب دو امکان را برای خوانندگان فراهم سازد تا بتوانند به کمک آن دگرگونیهای آینده را پیش بینی کنندوخود را برای رویایی با آنها آماده سازند یکی این که، چارچوبی برای درک و فهم جامعه‌های انسانی یا به طور دقیق تر برای درک و تشخیص نیروهای سبب ساز شالوده ای ترین دگرگونیهای اجتماعی فراهم می‌سازد دوم این که این کتاب الگویی برای دانشجویان و دیگر پژوهشگران پدید می آورد که به کمک آن خواهند توانست مدارک وشواهد موجود را برای ارزیابی اعتبار و روایی آراء و عقاید به کار گیرند.
چاپ حاضر هشتمین چاپ تجدید نظر شده جامعه های انسانی است. که درچاپ‌های پیشین جین لنسکی نیز همکاری داشته است. به طور خاص موضوع مورد بررسی در این کتاب، فرایند دگرگونیهای اجتماعی در مسیر تکامل و رشد جوامع انسانی از اشکال ابتدایی تا اشکال پیشرفته آن است. که با یک رویکرد نظری تلفیقی بوم شناسی و تکامل و نوعی نگرش تاریخی- تطبیقی به موضوع پرداخته شده است.
نوروز نیمروزی


همچنین مشاهده کنید