شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تنور داغ انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های خارجی


تنور داغ انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های خارجی
‌بی‌اغراق می‌توان گفت، نزدیک به یک هفته است که شبکه خبری غیر فارسی زبانی را نمی‌توان یافت که درباره موضوع انتخابات ایران گزارش ویژه‌ای نداشته باشد یا این که کارشناسان امور ایران را رو در روی هم قرار ندهد و درباره تحولات ایران و انتخابات ریاست جمهوری کشورمان صحبت نکنند.
شاید گمان کنیم بحث انتخابات فقط برای ما در داخل ایران مهم است یا در نهایت ایرانی­های مقیم خارج به آن اهمیت می‌دهند. اما اگر این روزها نگاهی به مناظره‌ها و خبرهای رسانه‌های مختلف جهان بیندازیم به خوبی می‌بینیم که موج انتخابات ایران تا چه اندازه در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب دارد. ‌بی‌اغراق می‌توان گفت، نزدیک به یک هفته است که شبکه خبری غیر فارسی زبانی را نمی‌توان یافت که درباره موضوع انتخابات ایران گزارش ویژه‌ای نداشته باشد یا این که کارشناسان امور ایران را رو در روی هم قرار ندهد و درباره تحولات ایران و انتخابات ریاست جمهوری کشورمان صحبت نکنند. می‌توان گفت، کارشناسانی که به زبان‌های دیگر آشنایی دارند و دستی در سیاست داخلی ایران دارند، این روزها سرشان بسیار شلوغ است و رسانه‌های خارجی مفصل با آنها به گفت‌و‌گو می‌نشینند.
شبکه‌های سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی، فرانسه‌ ۲۴، یورونیوز، العربیه، الجزیره، الحره، ‌ای‌ان‌بی، ال‌بی‌سی، ابوظبی و دیگر کانال‌های خارجی تقریبا هر شب و هر روز اخبار انتخابات ایران را دنبال می‌کنند و هر شب حداقل یکی از کارشناسان ایران را به میز گردهای خود دعوت می‌کنند. چهره‌هایی چون ماشاءالله شمس الواعظین، محمد علی مهتدی، عیسی سحرخیز، محمد علی ابطحی و بسیاری دیگر در کنار کارشناسان عرب و غربی آگاه به امور ایران کسانی هستند که هر روز می‌توان صحبت­هایشان را در شبکه‌های تلویزیونی مختلف دید که عموما هم تلاش دارند درباره انتخابات ایران به طور کلی سخن بگویند تا علنا به حمایت از نامزدی خاص بپردازند.
موج خبرساز شدن انتخابات ایران در رسانه­های مختلف از ابتدای خرداد ماه و پس از آن اوج گرفت که مراسم دوم خرداد در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی تهران با حضور بیش از ۲۰ هزار نفر برگزار شد و در آن مدعوین و حاضران از جمله سید محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران، زهرا نورد همسر میرحسین موسوی نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و فائزه هاشمی رفسنجانی دختر علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان و رئیس جمهوری اسبق ایران از جناح اصلاح­طلبان نطق­های آتشین انتخاباتی در حمایت از اصلاح­‌طلبان به ویژه میر حسین موسوی ایراد کردند که ناخودآگاه انتخابات ایران را به صدر اخبار رسانه‌های جهان کشاند. شبکه یورونیوز در بازتاب اخبار مربوط به این نشست گزارش داد، جوانان سبزپوشش ایرانی می‌گویند منتظر دوم خرداد دیگری در ۲۲ خرداد هستند. شبکه سی­ان­ان نیز با پخش تصاویر سخنرانی زهرا رهنورد گزارش داد، اصلاح طلبان که با شعار تغییر به میدان آمده­اند، می‌خواهند حرکت مشابهی شبیه آنچه در امریکا اتفاق افتاد انجام دهند. این شبکه سپس به تشبیه زهرا رهنورد با میشل اوباما همسر رئیس جمهوری امریکا پرداخت و با اشاره به حضور همسر یک نامزد برای نخستین بار در تاریخ رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران ابراز عقیده کرد، وی بتواند نقش موثری در جمع­آوری آرای انتخابات به نفع اصلاح­طلبان انجام دهد.
شبکه العربیه در میزگرد خبری خود با عنوان «بانوراما» کارشناسان مسائل ایران را دور یک میز جمع کرد و آنها را بر سر انتخابات ایران به بحث کشاند. کارشناسان حاضر در این نشست معتقد بودند، انتخابات ریاست جمهوری ایران یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین انتخابات ایران و چه بسا خاورمیانه در سال‌های اخیر بوده که در سطوح بالای دو جریان فکری اصلاح طلب و اصولگرا برگزار خواهد شد.
در شبکه الحره نیز مشابه این مناظره برگزار شد که در آن کارشناسانی از مصر و ایالات متحده در کنار کارشناسی از ایران حضور داشتند. در این نشست حاضران به انتقاد از سیاست‌های احمدی‌نژاد در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای پرداختند و ابراز امیدواری کردند با انتخاب میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری ایران فصل تازه‌ای در روابط ایران با جامعه جهانی گشوده شود. میهمان مصری این نشست رنگ سبزی که از سوی حامیان موسوی انتخاب شده را به عنوان یک حرکت تازه‌ در جنبش‌های سیاسی ایران ستود و آن را نشان از پیشرفت سیاسی در پروسه دموکراتیک ایران دانست. وی گفت: «پیش از این رنگ‌ها در انتخابات ایران نقشی نداشتند و این برای نخستین بار است که حامیان سیاسی یک جریان یک رنگ خاص را نشان خود می‌کنند. حرکتی که در تمام مجامع بین‌المللی پیشرفته و دموکراتیک رایج است و آن را یکی از حرکت‌های لازم سیاسی می‌ دانند.»
در شبکه ای‌ان‌بی نیز بحث انتخابات ایران میان دو تن از کارشناسان لبنانی و فرانسوی مطرح شد. هر دو میهمان شرکت‌کننده در این بحث بر این که انتخابات ایران یکی از مهمترین و رقابتی‌ترین انتخابات خاورمیانه است، تاکید کردند. میهمان فرانسوی این نشست گفت: «در حال حاضر کشورهای ایران، عراق و لبنان سه کشور مهم خاورمیانه هستند که انتخابات در حرکت‌های سیاسی آنها نقش مهم دارد و شما می‌توانید بر اساس چهره‌ها و جریان‌هایی که برنده انتخابات می‌شوند سیاست‌های آتی آن کشور را ترسیم کنید. در ایران این اتفاق را با انتخابات سه دوره اخیر مجلس و ریاست جمهوری به وضوح دیدیم. در هر سه انتخابات جریان‌هایی بر سر کار آمدند که کاملا رویه سیاسیشان با نامزدها و جریان‌های سیاسی حاکم در دوره‌های قبل متفاوت بود و سیاست‌های تازه‌ای را برای کشورشان تعریف کردند.»
وی انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران را از آن جهت مهم دانست که نتایج آن به استناد دلایل فوق تاثیر بسیار مهمی بر آینده ایران و سیاست‌های آن چه در ابعاد داخلی و چه در ابعاد خارجی خواهد داشت.
این در حالی است که هنوز ۱۸ روز تا انتخابات ریاست جمهوری ایران فرصت باقی است و تنور انتخابات در رسانه‌های خارجی همانند رسانه‌های داخلی داغ شده است. این روند در میان رسانه‌های عرب‌زبان بیش از رسانه‌های غیرفارسی‌زبان دیگر جریان دارد. به هر صورت آنها خود را در جوار ایران می‌بینند و به خوبی می‌دانند نتیجه انتخابات هر چه باشد بر آینده سیاسی و اجتماعی آنها تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده بر حجم برنامه‌ها و گزارش‌های رسانه‌های خارجی درباره انتخابات دور دهم ریاست جمهوری ایران افزوده شود.
نویسنده : علی موسوی خلخالی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید