شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

کاهش مصرف چربی به تنهایی کلسترول خون را کاهش نمی‌دهد


کاهش مصرف چربی به تنهایی کلسترول خون را کاهش نمی‌دهد
پژوهشگران دانشكده پزشكی استنفورد دریافته‌اند رژیم غذایی كم‌چربی كه شامل مقادیر زیادی میوه ، سبزیجات ، غلات و حبوبات است دو برابر رژیم‌های متداول امروزی در كاهش چربی بدخون یا LDL مؤثر است . این مطالعه با شركت ۱۲۰ مرد و زن ۳۰ تا ۶۵ ساله انجام شده است . در ۶۱ نفر از این گروه رژیم متداول كم چربی كه فقط اجتناب از مصرف چربی‌های مضر مانند كلسترول را توصیه می‌كند و در مابقی این گروه رژیم غذایی حاوی چربی‌ها و كلسترول به همراه مقادیر زیادی از غذاهای گیاهی استفاده شد .
اگر چه در طول چهار هفته مطالعه هردو نوع رژیم میزان كلسترول خون را كاهش دادند با وجود این میزان كاهش كلسترول بد یا LDL در مصرف كنندگان رژیم غذایی حاوی گیاهان و غلات ۴/۹ درصد در مقابل ۶/۴ درصد كاهش LDL در مصرف كنندگان رژیم‌های اجتنابی بود .
تغییرات كلسترول بد یا LDL و تری گلیسیرید در هردو گروه مشابه بود . نتایج این تحقیق نشان داد برای كاهش چربی خون نه تنها اجتناب از مصرف چربی‌ها بلكه مصرف سبزیجات و حبوبات نیز ضروری است . به گزارش ایرنا ، براساس آخرین دستورالعمل انجمن قلب امریكا رژیم غذایی باید شامل انواع غلات و سبزیجات و حبوبات باشد . مصرف سبزیجات رنگی به خصوص رنگ‌های سبز و قرمز مانند فلفل قرمز ، هویج ، كلم بروكلی ، كلم قرمز به مراتب از مصرف سبزیجات بی‌رنگ یا كم‌رنگ مهم‌تر است . این گروه سبزیجات با حداقل چربی و حداكثر مواد ریز مغذی دیگر به پایین آوردن چربی خون كمك می‌كنند . به نظر می‌رسد رژیم‌های غذایی حاوی گیاهان سبز كه شامل سبزیجات ، میوه‌ها ، دانه‌های گیاهی و آجیل است در حفظ سلامت قلب و عروق بسیار ضروری است . به نظر می‌رسد مصرف روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات و شش نوبت غلات در پایین آمدن كلسترول بدخون بسیار مؤثر باشد .
منبع : سایت زنان


همچنین مشاهده کنید