جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رابطه کیسه صفرا با چربیهای اشباع نشده


رابطه کیسه صفرا با چربیهای اشباع نشده
برای ترشح صفرا این اسیدها لازمند تا لیپازی که برای هضم چربیها لازم است ترشح شود. وقتی چربی وارد روده می شود کیسه صفرا بشدت خالی می شود. اگر چربیها کم یا اصلاً وجود نداشته باشند این تخلیه انجام نمی شود و صفرا در کیسه صفرا باقی می ماند. همان تخلیه ناقص عامل بزرگی برای پیدایش سنگ کیسه صفرا است یا ممکن است کیسه صفرا پژمرده و کوچک شود.
جذب ویتامین A و D و E و K باید در محیط چربی انجام گیرد حال که چربیها کم شده اند اختلال کمبود این ویتامینها در بدن ظاهر می شود. این گفتار مارا متوجه می سازد که برای برقرار شدن سلامتی بایستی از همه غذاها استفاده شود. یا بهتر بگوییم عامل تندرستی مساوی است با مصرف همه غذاهای مورد لزوم بدن.
● زیان زیادی چربیها:
در روده چربیها بوسیله آنزیم لیپاز به اسید چرب و گلسیرین تبدیل می شود. اگر چربی زیاد باشد با کلسیم غذاها ترکیب می شود و صابونهای نامحلول و غیرقابل جذب درست می کند. که در پایان بدن دچار کمبود کلسیم می شود. از طرفی دقع چربیها با کلسیم، باعث کمبود چربی خون می شود و چربیها که برای بازسازی سلولها و نوسازی آنها و نیز برای تولید انرژی بدن به کار می روند در اثر این کمبود بدن دچار خسارت می شود.
چربیهای حیوانی چون اشباع شده هستند باعث دفع ویتامینهای A و D و E و Kشده و در نتیجه کمبود این ویتامینها اختلال مربوط به آنها به وجود می آید.
زیادی کلسترول که مخاطره آمیز است در روغنهای حیوانی بیشتر استف روزانه می تواند تا ۸۰ میلی گرم جذب شود. دانشمندان معتقدند که اگر روزانه رعایت رژیم غذایی کم چربی و خودداری از غذاهای چربی زا بعمل آید، مصرف ۱۵ عدد گردو می تواند از کلسترول اضافی بدن بکاهد.

شادروان دكتر صانعی
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید