دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

چگونه خواب بهتری داشته باشیم


چگونه خواب بهتری داشته باشیم
با وجود تمام مشغله‌های زندگی، دو نكته فراموش شدنی نیستند: خواب و غذا. در شرایطی كه اغلب مردم ۳۳ درصد از عمر خود را در خواب سپری می‌كنند متأسفانه میلیون‌ها نفر هم هستند كه با مشكل بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌كنند. نوشتیم متأسفانه، چرا كه نداشتن خواب مناسب و كافی باعث افزایش استرس، بالا رفتن اشتباهات و عدم توجه و تمركز كافی و بروز مشكلاتی در این افراد می‌شود. نكته جالب اینكه تحقیقات نشان داده، زنان بیش از مردان با مشكل بی‌خوابی مواجه هستند. تقریباً ۶۸ درصد زنان آمریكایی با مشكل بی‌خوابی مواجه هستند و كمتر از ۸ ساعت در طول شبانه روز می‌خوابند. حالا ببینیم چه عواملی باعث این مشكل می‌شوند. تحقیقات نشان داده كه سه عامل مهم باعث ربودن خواب از چشمان زنان می‌شود.
۱. استرس‌های ناشی از كار و مشكلات خانوادگی
۲. عواملی مثل آلرژی و سرماخوردگی
۳. بالش‌ها و رواندازهای ناراحت و نامناسب
بیش از یك سوم زنان معتقدند كه یك زندگی راحت و مناسب به یك رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و خواب خوب نیاز دارد.
زنانی كه بیشتر با این مشكل مواجه هستند اغلب از خانواده‌های طلاق هستند. تحقیقات نشان می‌دهد اغلب زنان مطلقه و یا آنهایی كه از شوهرانشان جدا شده‌اند تنها ۵ ساعت در شبانه روز می‌خوابند. دسته دوم زنان بیكار هستند. آنهایی كه روزهای خود را با انجام حرفه خاصی پشت سر نمی‌گذارند. زنانی كه در خارج از منزل كار نمی‌كنند بیش از زنان شاغل دچار مشكل بی‌خوابی می‌شوند. این مسأله دلیلی قابل پیش بینی دارد. زنانی كه در خارج از منزل كار می‌كنند روزانه انرژی بیشتری صرف می‌كنند و شب به خاطر كار روزانه خسته‌اند و به راحتی به خواب می‌روند. زنانی كه در نواحی ساحلی و نزدیك دریا زندگی می‌كنند نیز بیشتر از بقیه دچار كم خوابی و بی‌خوابی می‌شوند.
روش‌های مقابله با كم خوابی:
برای مقابله با این مشكل راه‌های زیادی وجود دارد. كیفیت و مقدار خواب شما بستگی به میزان كار شما در طول روز دارد و متقابلاً بر روی كارایی شما در روز بعد نیز اثر می‌گذارد. در اینجا چند راهكار را به شما پیشنهاد می‌كنیم كه بتوانید خواب كافی و لازم را در شب داشته باشید.
۱. یك برنامه زمانی معین برای ساعت خوابیدن و از خواب بیدار شدن خود تنظیم كنید. این برنامه را در آخر هفته و روزهای تعطیل نیز اجرا كنید.
۲. از كارهایی كه باعث آرامش شما قبل از خواب می‌شود مثل خواندن كتاب، گوش دادن به یك موسیقی آرام، خوابیدن در وان آب گرم حمام... استفاده كنید.
۳. محیطی تاریك، ساكت، راحت و خنك كه باعث خواب شما می‌شود، در اتاق خود ایجاد كنید.
۴. روی بالشت و تشك نرم راحت بخوابید.
۵. از اتاق خواب خود تنها برای خواب استفاده كنید و دیدن تلویزیون، كار با كامپیوتر و كارهای اضافی خود را در فضایی خارج از اتاق خواب خود انجام دهید.
۶. غذای خود را حتماً ۲ تا ۳ ساعت قبل از رفتن به اتاق خواب میل كنید.
۷. حتماً روزانه ورزش كنید و برای اینكه بتوانید شب خوب بخوابید سعی كنید چند ساعت قبل از خواب ورزش كنید.
۸. از مصرف مواد نیكوتین دار مثل سیگار، تنباكو، توتون و ... قبل از خواب اجتناب كنید. نیكوتین می‌تواند عامل بی‌خوابی شما باشد.
۹. از مصرف مواد كافئین دار مثل قهوه، چای، شكلات و نوشیدنی‌های شیرین قبل از خواب دوری كنید. كافئین باعث هوشیاری و بیدار ماندن شما می‌شوند.
منبع : روزنامه ایران