دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
انیمیشن «ما»،رویاهای«ما»
در دهه اول انقلاب یعنی دهه ۶۰،انیمیشن سازی در ایران در دو سازمان به نامهای «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «سازمان صدا و سیما( »بخش انیمیشن) صورت میگرفت که البته فعالیتهایی هم در بنیاد فارابی و چند شرکت خصوصی که بیشتر کارهای تبلیغاتی میساختند و دوربینشان هم کوچکتر بود یعنی «۱۶ میلیمتری»به چشم میخورد.
«کانون» هدف عمدهاش ساختن فیلم برای جشنوارهها بود و اصولا نگاهی مادی به این هنر صنعت، نداشت و بدین خاطر پروپاقرص جشنوارهها بودند و اصولا معنا و نوع نگاه کانون چیزی در مایههای «ناشنال فیلم کانادا» و یا مکتب زاگرب و امثال اینها بود (برخی از آثار ساخته شده معتبر در کانون:چشم تنگ دنیا دارد، بازگشت، قصههای بازار، آزادی آمریکایی، تبر، کوه جواهر، از طهران تا تهران و تعدادی دیگر بودند).
در صداوسیما البته فضا کاملا برعکس بود، در آنجا نگاه به جشنواره در مراحل بعدی قرار داشت و عمدتا کارهایی ساخته میشد که صرفا برای «آنتن»و دیده شدن به طور عام، منظور اصلی باشد. طبعا سوژههایی تصویب و اجرا میشد که عمدتا از قصههای کهن، متلها، افسانهها و ضربالمثلهای ایرانی، شکل میگرفت.
قصههایی مانند (کدوقلقله زن، وقتی بابا کوچک بود، دویدم و دویدم و سریالهای آموزشی و ساده مانند «خطهای ساده» که آموزش نقاشی بود) و غیره.از نظر کلیت، کارهای کانون به خاطر نوع ساخت و زمان ساخت نامحدودشان، عموما تعداد زیادی را در برنمیگرفت و عمدتا سالی سه الی چهار کار کوتاه چند دقیقهای شامل: «عروسکی، کاتاوت وسل انیمیشن که همان نقاشی روی طلق باشد» ساخته میشد که البته از نظر کیفیت کلا کارهای درخور و ارزندهای بودند که به نوعی میشود گفت، هنرمندان کانون با جدیت و توان هر چه بیشتر، آثارشان را عرضه میکردند، زیرا شورای سختگیرش، به قولی «مو را از ماست میکشید!»
و این باعث رشد و بالندگی هر چه بیشتر هنرمندان این رشته میگردید. در «سیما متاسفانه به خاطر تولید انبوه و بیمحابا، نظارت آنچنانی صورت نمیگرفت و صرفا کمیت در اولویت قرار داشت و به این خاطر هنرمندان سیمایی آن تحرک و پویایی از نظر کیفیت را آنچنان که باید، نداشتند. دهه دوم یعنی از اوایل دهه هفتاد ناگهان با انقلاب رایانهای، تحول عظیم (چه مثبت از نظر نتیجه نهایی و چه منفی) در انیمیشنسازی ایران صورت پذیرفت که بیشترین اتفاق، سرعت غیرقابل وصفی در ساخت انیمیشن پدید آورد که عملا روش سنتی را به زانو درآورد. دیگر از آن نقاشی روی طلق و نگاتیو و دوربین و لابراتوار خبری نبود و رفتهرفته این اشکال پدیدار شد که اغلب اینماتورها از کارگروهی کناره گرفتند و بجز معدودی شرکتهای خصوصی، دیگران به کار انفرادی همراه با یک دستگاه کامپیوتر و ابزار مربوط به آن مشغول شدند و پیامد این ماجرا ، تولید کارهایی عمدتا ضعیف چه در ساختار و چه از نظر موضوع، نگاه نکرده به آرشیوها راه پیدا کردند و مکانی برای نمایش نیافتند.اوایل دهه هفتاد، سازمان صدا و سیما به دنبال تصمیمی جدی، سیما فیلم را برای تولید تلهفیلمهای زنده و سریالها و سازمان فرهنگی هنری صبا را برای تولید فیلمهای انیمیشن، در نظر گرفت.
این حرکت باعث نگاهی جدیتر به این رشته با اهمیت هنری گردید. دانشکده صدا و سیما با تلاشی وافر، انیمیشن را آکادمیک کرد و باعث شد نیروهای جوان و پر انرژی به بدنه این هنر صنعت، جذب شوند. دهه ۸۰ به نوعی دوران بالندگی و به بار نشستن این هنر جذاب و افسونی شد.
احمد عربانی
منبع : روزنامه جام جم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
اسرائیل ایران آمریکا شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
فضای مجازی قتل هواشناسی تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران شهرداری
خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون مهاجرت مدرسه نمایشگاه کتاب سینمای ایران دفاع مقدس صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
رژیم صهیونیستی غزه حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید عبدالله ویسی سپاهان بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
باتری گوگل آیفون اینستاگرام مایکروسافت سامسونگ اپل عکاسی ناسا
ویتامین چای کاهش وزن توت فرنگی سیگار فشار خون کبد چرب