یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


ایرانی‌ های‌ عاشق‌ گوشی‌!


ایرانی‌ های‌ عاشق‌ گوشی‌!
مناسب‌ در بین‌ مردم‌ این‌ کشورها نهادینه‌ شد. در واقع‌ آنان‌ فرصت‌ فرهنگسازی‌ در مورد این‌ نوع‌ اقلام‌ را داشتند. در ایران‌ همه‌ چیز در عرض‌ چند دهه‌ ظهور کرد. به‌ خاطرمان‌ می‌آید که‌ هنوز در اوایل‌ دهه‌ ۷۰ بسیاری‌ از مردم‌ و مسوولان‌ با ویدیو مشکل‌ داشتند و برای‌ برخی‌ این‌ وسیله‌ تصویری‌ قابل‌ هضم‌ نبود. بالاخره‌ این‌ موضوع‌ برای‌ مردم‌ و مسئولان‌ حل‌ شد. هنوز این‌ بحث‌ تمام‌ نشده‌ بود که‌ ماهواره‌های‌ آنالوگ‌ با ورود خود به‌ ایران‌ انقلابی‌ فرهنگی‌ ایجاد کردند.
او ادامه‌ می‌دهد: صنعت‌ ورود ماهواره‌ نیز با مشکلات‌ فراوان‌ مواجه‌ بود و تاکنون‌ هم‌ این‌ مشکل‌ همچنان‌ تداوم‌ دارد.
پشت‌ بند ماهواره‌، اینترنت‌ آمد و آن‌ هم‌ مشکلات‌ خاص‌ خود را ایجاد کرد. در این‌ میان‌ هیچ‌کس‌ از ایرانیان‌ فرصت‌ نداشتند فرهنگ‌ استفاده‌ از این‌ وسایل‌ را یاد بگیرند. تلفن‌ همراه‌ هم‌ به‌ مانند این‌ وسایل‌ است‌. در واقع‌ هنووز با وجود گذشت‌ چندین‌ سال‌ از ورود تلفن‌ همراه‌ به‌ ایران‌ بسیاری‌ از ایرانیان‌ فرهنگ‌ استفاده‌ از این‌ تلفن‌ را نمی‌دانند.
یک‌ جامعه‌شناس‌ دیگر در این‌ باره‌ می‌گوید: بسیاری‌ از مردم‌ به‌ کارکرد تلفن‌ همراه‌ توجه‌ نمی‌کنند. متاسفانه‌ بسیاری‌ از ایرانیان‌ سیم‌ کارت‌ را برای‌ استفاده‌ از گوشی‌ می‌گیرند. در واقع‌ سیم‌ کارت‌ در خدمت‌ گوشی‌ است‌. افرادی‌ هستند که‌ شاید در طول‌ روز هیچ‌گونه‌ کار واجبی‌ با تلفن‌ همراه‌ نداشته‌ باشند اما هزینه‌یی‌ سنگین‌ برای‌ سیم‌ کارت‌ و از آن‌ جالب‌تر هزینه‌یی‌ هنگفت‌ برای‌ خرید گوشی‌ پرداخت‌ می‌کنند. معمولاً این‌ چنین‌ افرادی‌ هیچ‌گاه‌ گوشی‌ خریداری‌ شده‌ را برای‌ مدتی‌ طولانی‌ استفاده‌ نمی‌کنند. بلکه‌ آنان‌ بعد از مدتی‌ با تعویض‌ گوشی‌ خود، مدلی‌ بالاتر خریداری‌ می‌کنند. صحبت‌ این‌ جامعه‌شناس‌ به‌ حق‌ درست‌ است‌ با کمی‌ جست‌وجو در بازار گوشی‌های‌ همراه‌ متوجه‌ خواهید شد که‌ با دنیایی‌ متفاوت‌ و تازه‌ مواجه‌ هستید.
به‌ خیابان‌ جمهوری‌ می‌روم‌ و در آنجا شروع‌ به‌ گردش‌ و کمی‌ هم‌ کنجکاوی‌ می‌کنم‌ در یکی‌ از مغازه‌ها فروشنده‌ گوشی‌ پیشنهاد خود را به‌ خریدار این‌ چنین‌ معرفی‌ می‌کند: «این‌ گوشی‌ یک‌ کامپیوتر تمام‌ عیار است‌! شما می‌توانید با آن‌ برنامه‌نویسی‌ کنید، فیلمبرداری‌ بمدت‌ طولانی‌ و عکاسی‌ با کیفیت‌ بالا کنید. همچنین‌ گوشی‌... بولوتوس‌ هم‌ دارد.»
خلاصه‌ فروشنده‌ از تمام‌ مزیت‌های‌ گوشی‌ گفت‌. نکته‌ جالب‌ اینکه‌ نه‌ فروشنده‌ و نه‌ خریدار هیچ‌گونه‌ توجهی‌ به‌ کارکرد اصلی‌ گوشی‌ نداشتند. خریدار هم‌ گویا به‌ دنبال‌ چنین‌ گوشی‌ بود، برای‌ او مهم‌ نبود که‌ گوشی‌ مذکور قدرت‌ آنتن‌ دهی‌ خوبی‌ دارد یا نه‌! او بیشتر به‌ دنبال‌ یک‌ کامپیوتر جیبی‌ می‌گشت‌ تا یک‌ گوشی‌ همراه‌!
با یکی‌ از فروشنده‌ها به‌ صحبت‌ می‌نشینم‌.
م‌ح‌ در این‌ باره‌ می‌گوید: اصولاً گوشی‌های‌ موجود در بازار ایران‌ به‌ جهت‌ جذب‌ مصرف‌ کننده‌ دارای‌ تنوعات‌ و جذابیت‌های‌ سطحی‌ بسیاری‌ است‌. شرکت‌های‌ تولید کننده‌ گوشی‌ نیز به‌ این‌ مساله‌ کاملاً پی‌ برده‌اند. در کشورهای‌ غربی‌ کمتر کسی‌ پیدا می‌شود که‌ هرچند وقت‌ یکبار گوشی‌ خود را تعویض‌ کند ولی‌ در ایران‌ بسیاری‌ از جوانان‌ و حتی‌ میانسالان‌ تمایل‌ بسیاری‌ به‌ بروز کردن‌ گوشی‌ خود با مدل‌ روز دنیا دارند از این‌ رو ایرانیان‌ هزینه‌یی‌ بالا جهت‌ خرید گوشی‌ می‌پردازند.
او ادامه‌ می‌دهد: امروز با مبلغی‌ منطقی‌ و معقول‌ می‌توان‌ گوشی‌هایی‌ خرید که‌ نیاز روزمره‌ افراد را پاسخ‌ می‌دهد، اما بسیاری‌ از اشخاص‌ که‌ به‌ ما مراجعه‌ می‌کنند به‌ دنبال‌ امکانات‌ جانبی‌ گوشی‌های‌ همراه‌ هستند. به‌ همین‌ جهت‌ بازار گوشی‌های‌ گرانقیمت‌ در ایران‌ همواره‌ داغ‌ است‌ و معمولاً کسانی‌ که‌ در این‌ کار مشغول‌ فعالیت‌ هستند سود خوبی‌ به‌ دست‌ می‌آورند.
هم‌ اکنون‌ تلفن‌ همراه‌ در سطح‌ ایران‌ همچنان‌ در حال‌ گسترش‌ است‌. هر روز نیز برتعداد خواهان‌ تلفن‌ همراه‌ در سطح‌ ایران‌ افزوده‌ می‌شود، اما واقعاً چند درصد مردم‌ فرهنگ‌ استفاده‌ درست‌ از گوشی‌های‌ همراه‌ را می‌دانند؟
وحید شریفی‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید