جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
تاریخچه میادین میوه و تربار تهران
بازارها و میدانهای میوه و تربار برای نخستین بار در سال ۱۳۵۸ و بر اساس مصوبه شورای انقلاب در تهران، احداث گردیدند.
درست یک سال پس از وقوع انقلاب اسلامی و در چهاردهم بهمن ۱۳۵۸ سازمانی تحت عنوان سازمان میادین میوه و تربار و فرآوردههای کشاورزی زیرنظر و تحت مدیریت شهرداری تهران ایجاد شد و نخستین اقدام این سازمان تاسیس اولین میدان میوه و تربار به نام میدان جلال آلاحمد بود که در منطقه بزرگراه جلالآلاحمد حدفاصل کردستان و کارگرشمالی، افتتاح شد و در سال ۱۳۵۹ میدانهای میوه و تربار صادقیه، آزادی و در سال ۱۳۶۰ میدان لواسانی، در سال ۱۳۶۲ میدان پیروزی (در حاشیه بزرگراه اسبدوانی) راهاندازی شده و مورد استقبال شهروندان قرار گرفتند.
ازسال ۶۲ تا ۶۸ هیچ میدان دیگری به زنجیره این حوزههای اقتصادی ملحق نشد، تا آنکه درمهرماه سال ۶۸ بازارچه میوه وتربار زرگنده و ۴ سال بعد بازار روز ابوذر درسال ۱۳۷۲ مورد بهرهبرداری قرارگرفت.
استقبال قابل توجه شهروندان تهرانی از توسعه بازارچهها و میدانهای تره و بار درگوشه و کنار تهران موجب شد تا مسئولان شهرداری تهران این تقاضای عمومی شهروندان را جدی بگیرند و موانع شناخته شده و دست و پاگیر احداث این گونه نیازهای شهری را برطرف نموده و لایحهای قانونی برای احداث این گونه بازارها ومیادین عرضه کنند تا ازآن پس بتوانند توسعه این گونه اماکن را شدت بیشتری دهند.
در پی تصویب لایحه مربوطه و تعیین ضوابط وآیین نامههای مربوط به نحوه واگذاری اماکن، غرفهها و میدانهای تربار به مردم، تعداد میدانها و بازارهای تهران که تا سال ۱۳۷۰ فقط ۲۸ واحد بود ظرف سه سال (تاپایان سال ۱۳۷۳) به ۴۴ واحد افزایش یافت.
درآن روزها گفته میشد که شهرداری تهران در راستای توسعه کمی وکیفی بازارهای محلی و سیاستهای مبارزه با گرانفروشی این برنامهها را در دست اجرا داردوپس ازآن نیز ۱۲ میدان بزرگ تربار و ۸۴ بازارتحت پوشش آنها تاسیس نمود.
ظرف این سالها میدانهای آزادگان، آزادی، بعثت، بهمن، پیروزی، جلال آل احمد، شهید لواسانی، صادقیه، هروی، شهران، تهرانسر و شهیدغیبی و میدان اصلی تخلیه و توزیع میوه و فرآوردههای کشاورزی درسطح تهران احداث شدند که هریک از این میدانها چند بازارچه فعال را به عنوان زیرمجموعه در اختیار دارند و مایحتاج آنها را تامین میکنند.
در حال حاضر بزرگترین میدان میوه و تربار(بعد از میدان مرکزی) میدان پیروزی است که بیشترین مراجعه کننده را دارد و ۶ بازارچه تحت پوشش آن است و کوچکترین میدان، شهران است که با ۹ بازارچه تحت پوشش بیشتر فروش را از لحاظ تناژ در دست دارد.
تاسیس بازارچههای تهران نیز به عنوان بازارهای تابع میدانها با احداث بازار زرگنده واقع درمنطقه قلهک تهران درسال ۱۳۶۸ شروع شد و در دوره اول یعنی در فاصله زمانی سالهای ۷۰ تا ۸۳ تعداد ۶۴ بازارچه و در دوره دوم یعنی سالهای ۸۴ تا ۸۵ تعداد ۱۴ بازار به زنجیره بازارچههای تحت پوشش میادین پیوست.
احداث این بازارچهها نیز مسئولان شهرداری و سازمان میادین و میوه و تربار را برآن داشت که بازارهای محلهای موقت نیز به عنوان بازارچههای قابل دسترستر برای عموم بسازند که شکل وقیافه آنها نیزکم کم به بازارهای کیوسکی تبدیل ودارای سازههای کیوسک دائمی شدند اما پس از دورهای اینگونه بازارچههای موقت جمعآوری شدند.
منبع : روزنامه اطلاعات
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر یسنا قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم
فضای مجازی شهاب حسینی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
کولر هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی