چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


حساب های جنجالی خیابان بهشت


حساب های جنجالی خیابان بهشت
گزارش حسابرسی از شهرداری تهران طی سال های ۸۲ تا ۸۴ مملو از جمله هایی مانند این است؛«اظهارنظر در مورد صحت ثبت تمامی رویدادهای مالی امکان پذیر نیست.» این گزارش در نهایت به این اظهارنظر محمدعلی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران ختم شد که «به علت وجود موارد متعدد اقدام برخلاف قوانین و مقررات مالی شهرداری و نیز عدم دسترسی به بسیاری از اسناد و مدارک مربوط به منشاء قانونی پرداخت ها و...
امکان اظهارنظر درخصوص عملکرد مالی شهرداری در سه سال مورد اشاره از طرف حسابرسان وجود ندارد و آنان در نهایت با اعلام «عدم اظهارنظر»، اقدامات انجام شده را تایید نکردند.» این گزارش که در واقع کالبدشکافی سیستم مالی شهرداری تهران بود، با آشکار کردن نقاط ضعف سیستم مالی شهرداری تهران در نهایت به این اظهارات کارشناسی از طرف حسابرسان منتهی شده است که «به علت وجود محدودیت های اساسی در دامنه رسیدگی به شرح بندهای این گزارش، اظهارنظر دقیق نسبت به درآمدهای وصول شده و هزینه های پرداخت شده امکان پذیر نیست.» البته شورای شهر تهران این حسابرسی را با همه نواقص و کاستی هایی که به علت نبود اسناد هزینه ها و دسترسی نداشتن حسابرسان به اسناد مالی تهیه شده بود، تایید کرد با این حال باز هم این محمدعلی نجفی بود که برخی از ناگفته های آن را شرح داد. وی برخی از اشکالات در سال های ۸۲ تا ۸۴ را اشکالات ناشی از اقدامات خلاف قانون و مقررات دانست که حسابرسان به ۱۶ عنوان کلی که هریک چندین و چند مورد را شامل می شود، به عنوان موارد اقدام برخلاف قوانین و مقررات مالی اشاره کرده اند. مواردی از قبیل پرداخت بیش از ۲۵ درصد کل قرارداد به عنوان پیش پرداخت، عدم کسر ۱۰ درصد حسن انجام کار، تقسیط عوارض به اقساط بیش از ۳۶ ماه، عدم احراز صلاحیت برخی از پیمانکاران، پرداخت های خلاف ضابطه به عنوان کمک به افراد موسسات مختلف از این جمله اند.
به گفته نجفی همچنین «گروه دیگری از اشکالات مربوط به برخی سوءاستفاده ها است که باید به جد مورد پیگیری واقع شود. مثلاً گفته می شود در مواردی، کسانی که در پروژه های مشارکت با شهرداری دخیل بوده اند، پس از پایان پروژه سهم شهرداری را نپرداخته اند و متاسفانه اقدامی هم برای استیفای حقوق شهرداری نشده است.» این حسابرسی که از طرف شهرداری تهران برای روشن شدن ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه های فاقد سند در دوره سال های ۸۲ تا ۸۴ تهیه شده است در پایان هیچ اشاره روشنی به سرنوشت این هزینه ها نکرده و در نقطه پایانی انگشت اتهام را به سوی سیستم ناکارآمد مالی شهرداری گرفته است. با وجود دسترسی نداشتن حسابرسان به اسناد مالی دقیق با این حال برخی جزئیات در این گزارش قابل تامل است. در زیر برخی جزئیات قابل توجه گزارش حسابرسان بدون هیچ گونه دخل و تصرف یا موضع گیری و تحلیل به صورت خام و دست نخورده آورده شده است.
● سال ۸۲؛ سر باز زدن شهرداری از اجرای نظام مالی تعهدی
به موجب مفاد تبصره ۵۷ بودجه سال ۸۲ شورای شهر تهران، شهرداری را مکلف کرده بود حداکثر طی شش ماه اول سال ۸۲ نسبت به تهیه و تدوین نظام حسابداری تعهدی برای شهرداری اقدام کند ولی این نظام مالی تا سال ۸۵ اجرا نشده است.
شهرداری تهران دو فقره وام بدون مجوز شورای شهر تهران به شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و موسسه قرض الحسنه بسیجیان پرداخت کرده است.
مستنداتی مبنی بر احراز صلاحیت پیمانکاران به منظور انطباق مبلغ قراردادهای منعقده با رتبه بندی آنها ارائه نشده است.
۳۱ میلیارد تومان درآمد حاصل از جرائم ماده ۱۰۰ به صورت کامل در رویدادهای مالی شهرداری ثبت نشده است.
سازمان های شهرداری مانده حساب خود را در پایان سال مالی به حساب های شهرداری واریز نکرده اند.
۱۳۸ میلیون تومان برخلاف ماده ۷۳ قانون شهرداری ها خارج از شهر تهران در شهر بم صرف شده است.
۵/۴ میلیارد تومان برخلاف دستورالعمل اجرایی بودجه برای پرداخت ترمیم حقوق، پاداش به پرسنل، کمک به مساجد، ارگان ها و برگزاری مراسم و اعیاد ملی و مذهبی پرداخت شده است.
پرداخت ۷۳۸ میلیون تومان کمک به موسسات عام المنفعه، ۱۴۳ میلیون تومان کمک به افراد بی بضاعت و ۶۴۰ میلیون تومان کمک به موسسات خصوصی
۲۵ پروژه با ۵/۱۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب در بودجه حذف و ۱۰۶ پروژه با هزینه ۳۵ میلیارد تومان فاقد اعتبار مصوب اجرا شده است.
در محدوده رسیدگی های به عمل آمده برخی از هزینه های انجام شده جمعاً به مبلغ ۵/۱ میلیارد تومان در انطباق با ردیف بودجه مصوب به شرح زیر هزینه نشده اند؛ کمک به موسسات عام المنفعه ۷۳۸ میلیون تومان، کمک به افراد بی بضاعت ۱۴۳ میلیون تومان و کمک به موسسات خصوصی ۶۴۰ میلیون تومان
انتشار ۶ ماهه صورت مالی درآمدها و هزینه ها انجام نشده است.
گزارش اصلاحیه بودجه سال مالی ۸۲ به حسابرسان ارائه نشده است.
گزارش تطبیقی بودجه و هزینه های جاری؛ کل درآمدهای شهرداری در این سال ۹۵۰ میلیارد تومان و هزینه ۸۲۴ میلیارد تومان است. بودجه جاری مصوب سال ۸۲ معادل ۳۰۷ میلیارد تومان و عملکرد شهرداری ۲۷۳ میلیارد تومان است. بودجه مصوب عمرانی ۶۲۳ میلیارد تومان و هزینه ها در این بخش ۵۳۱ میلیارد تومان است.
● سال ۸۳؛ پنج میلیارد تومان هزینه تلفن
به موجب یک قرارداد بهره برداری از بازارهای سنتی و شهربازی در منطقه ۲۰ به موسسه خیریه امام علی واگذار شده است که با توجه به بررسی ها ضمن آنکه مجری شرایط قرارداد را رعایت نکرده اجاره دریافتی نیز کمتر از میزان اجاره مشخص شده توسط کارشناسان است.
۲۰ میلیارد تومان وام ازدواج به زوج های جوان اختصاص داده شده است که تا تاریخ تهیه این گزارش اطلاعات درخواستی در مورد جمع مبالغ پرداختی، جمع وام های رسیده و معوق ارائه نشده است.
یک میلیارد تومان بابت پرداخت قسمتی از تاوان یک ملک به صورت نقدی پرداخت شده که در حساب های شهرداری ثبت نشده است.
۳۵۰ میلیون تومان سرمایه گذاری در سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری فاقد ردیف اعتباری است.
۳۰۱ میلیارد تومان درآمد از جرائم ماده ۱۰۰ به صورت کامل در رویدادهای مالی مرتبط با آرای صادره در دفاتر شهرداری ثبت نشده است.
براساس ضوابط و معیارهای پذیرفته شده حسابرسی لازم است بالاترین مقام اجرایی شهرداری تهران تاییدیه یی دال بر اینکه کلیه اطلاعات در رابطه با صورت های مالی در زمینه مالکیت، بدهی های احتمالی، تعهدات و سایر اطلاعات در اختیار حسابرسان قرار گرفته، تهیه و ارائه کند که تاییدیه مذکور تا تاریخ تنظیم این گزارش واصل نشده است.
در مواردی برخلاف آیین نامه معاملات شهرداری پرداخت علی الحساب به پیمانکاران بیش از ۲۵ درصد مبلغ معامله بوده است.
ماده واحده تقسیط عوارض تا سقف ۲۴ ماه و با مجوز شهردار تا ۳۶ ماه در مواردی رعایت نشده است و اقساط بالاتر از ۳۶ ماه نیز مشاهده شده است.
۵/۲ میلیارد تومان برخلاف دستورالعمل اجرایی بودجه برای پرداخت ترمیم حقوق، پاداش به پرسنل، کمک به مساجد، ارگان ها و برگزاری مراسم اعیاد ملی و مذهبی پرداخت شده است.
برخی پرداخت ها در محدوده رسیدگی از بابت کمک به اشخاص و موسسات خصوصی نیست. اهم این کمک ها به این شرح است؛ مسجد امام سجاد ۵۰ میلیون تومان، شورای شهر ۷۵ میلیون تومان، دانشگاه تهران ۹۸ میلیون تومان، اردوی راهیان نور ۱۲۶ میلیون تومان، انتخابات مجلس ۴۱ میلیون تومان، سازمان بسیج اساتید ۵۰ میلیون تومان و جمعیت دفاع از آزادی فلسطین ۱۱۳ میلیون تومان که جمع مبالغ اهدایی ۵۵۴ میلیون تومان است.
انطباق پرداخت از محل ردیف اعتباری کمک به موسسات عام المنفعه از محل بودجه در اختیار شهردار تهران با موضوع فعالیت های شهرداری به شرح زیر احراز نشده است؛ شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ۱۰۰ میلیون تومان، سرمایه گذاری در سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی ۳۵۰ میلیون تومان، کالابرگ به نیروی انتظامی ۱۰۰ میلیون تومان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ۱۰۰ میلیون تومان و ستاد نماز جمعه شهری ۸۱ میلیون تومان. جمع مبالغ اهدایی ۷۳۱ میلیون تومان است.
هزینه های حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران شامل ۵/۳۹ میلیارد تومان کمک به سازمان فرهنگی و هنری است که با توجه به دستورالعمل اجرایی بودجه برخی از هزینه های انجام شده از این محل به شرح زیر در انطباق با ضوابط و موازین مقرر نیست؛ بهسازی و تجهیز مجموعه فرهنگی نیروی مقاومت منطقه غرب ۲۰۰ میلیون تومان، تجهیزات ورزشی بسیجیان ۱۵۰ میلیون تومان، مطالبات شرکت شهروند ۵/۳ میلیارد تومان، تعمیرات مجتمع ناحیه مقاومت بسیج غرب ۲۲۰ میلیون تومان، انجام فعالیت های ایام شعبانیه یک میلیارد تومان، تجهیز و مرمت دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ۵۰۰ میلیون تومان، بازسازی سالن الغدیر و کوی دانشگاه ۱۰۶ میلیون تومان، بنیاد فرهنگی مهدی ۳۰۰ میلیون تومان، برگزاری مسابقات ورزشی بانوان کشورهای اسلامی ۲۰۰ میلیون تومان. جمع این مبالغ ۹/۵ میلیارد تومان است.
۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبار مصوب ماده ۱۷ کمک به اشخاص و موسسات خصوصی به صندوق قرض الحسنه ابوذر برای پرداخت وام به پرسنل شرکت واحد برخلاف آیین نامه اجرایی بودجه که باید این پرداخت ها صرفاً از طریق صندوق بازنشستگی و بعد از اخذ مجوز از شورا صورت گیرد.
۱۳۷ باب انواع مستغلات ساختمانی به ارزش تقریبی ۵/۵ میلیارد تومان به اجاره گذاشته شده که از این بابت ۲۶ میلیون تومان درآمد شناسایی و در حساب ها ثبت شده است. با توجه به متناسب نبودن حق الاجاره دریافتی با ارزش املاک واگذاری شده در غیاب شواهد و اطلاعات کافی رعایت صرفه و صلاح شهرداری احراز نشده است.
به دلیل ضعف و نبود نظام کنترلی اقدامات لازم برای پیگیری به موقع وصول درآمدهای متعلقه در موعد مقرر زمانی به عمل نیامده است و در نتیجه اطلاعات موثر درباره درآمدهای واصل شده و مانده تعهدات سازمان ها و شرکت ها در سیستم درآمدی شهرداری تولید و منعکس نشده است. نبود این اطلاعات منجر به امکان نداشتن قضاوت در مورد نوسان عمده درآمد به شرح جدول است.
پرداخت ۵۰۲ میلیون تومان بابت هزینه جذب و آموزش پرسنل مورد نیاز ادارات کل اجرائیات شهر تهران به نیروی انتظامی فاقد مجوز و ردیف اعتباری بدون رعایت تشریفات مقرر آیین نامه مالی شهرداری انجام شده است.
گزارش های توجیهی اجرای ۸۹ پروژه فاقد اعتبار مصوب اولیه به عنوان پروژه های اضطراری به مبلغ ۳۳ میلیارد تومان ارائه نشده است.
تعدادی ملک مسکونی متعلق به شهرداری در اختیار افراد حقیقی قرار گرفته که نحوه واگذاری، مبالغ حاصل از واگذاری و نیز مجوز واگذاری مشخص نشده است. گزارش تطبیقی بودجه و هزینه های شهرداری به شرح زیر است.
کل درآمدهای شهرداری ۱۰۹۸ میلیارد تومان، هزینه ها هزار میلیارد تومان، بودجه جاری مصوب ۴۷۸ میلیارد تومان، هزینه ۴۲۸ میلیارد تومان، بودجه عمرانی مصوب ۹۱۵ میلیارد تومان، هزینه ۵۷۴ میلیارد تومان.
● سال ۸۴؛ اعتبار حمل و نقل عمومی برای فضای سبز
امکان شناسایی۱۳۹ میلیون تومان مانده حساب از بابت مابه التفاوت ۸۸۸ میلیون تومان وجوه پرداختی و ۷۴۸ میلیون تومان اسناد هزینه از بابت پرداخت به خانواده شهدا و ایثارگران به دلیل ارسال نشدن به موقع اسناد هزینه در انطباق با ماهیت آن میسر نیست.
یک میلیارد تومان برای واگذاری تسهیلات مالی به رانندگان تاکسی در اختیار موسسه قرض ا لحسنه بسیجیان قرار داده شده که به دلیل نبود اسناد و مدارک لازم و نیز مصوبات مورد نظر، نحوه و زمان بازیافت مبلغ مذکور مشخص نشده است.
۱۵ میلیارد تومان وام ازدواج به زوج های جوان اختصاص داده شده است که تا تاریخ تهیه این گزارش اطلاعات درخواستی در مورد جمع مبالغ پرداختی، جمع وام های رسیده و معوق ارائه نشده است.
نتایج حاصل از بررسی ۴۰۰ میلیارد تومان جرائم ماده ۱۰۰ حاکی از ثبت نشدن کامل رویدادهای مالی مرتبط با آرای صادره در دفاتر شهرداری تهران است.
در محدوده رسیدگی ها، برخی از پرداخت های انجام شده بابت کمک به اشخاص و موسسات خصوصی نیست. همچنین این قبیل هزینه ها در سال ۸۴ ، ۱۶۸ درصد نسبت به سال ۸۲ و ۵۰ در صد نسبت به سال ۸۳ افزایش داشته است. هدیه به بازیکنان تیم ملی فوتبال ۵۸۰ میلیون تومان، هدیه به خانواده شهدا و ایثارگران ۲۶۰ میلیارد تومان، کمک به تکایا و هیات ها ۵/۱ میلیارد تومان، خدمات انجام شده در کربلا ۲۰۰ میلیون تومان، هزینه های درمانی سانحه دیدگان مسجد ارک ۹۵۲ میلیون. جمع مبالغ اهدایی ۵/۳ میلیارد تومان است.
انطباق پرداخت از محل ردیف اعتباری کمک به موسسات عام المنفعه از محل بودجه در اختیار شهردار تهران با موضوع فعالیت های شهرداری به شرح زیر احراز نشده است؛ هزینه ستاد مهر سال ۸۳ در منطقه ۱۴ تهران ۱۸۰ میلیون تومان، اعزام مبلغ مذهبی ۵۰ میلیون تومان، خرید بن برای بسیج ۵۰ میلیون تومان، مساعدت مالی به دانش آموزان ۵۰ میلیون تومان، جشنواره فیلم و تئاتر فجر ۱۰۰ میلیون تومان، جمع ۴۳۰ میلیون تومان.
هزینه های حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران شامل ۵/۳۹ میلیارد تومان کمک به سازمان فرهنگی و هنری است که با توجه به دستورالعمل اجرایی بودجه برخی از هزینه های انجام شده از این محل به شرح زیر در انطباق با ضوابط و موازین مقرر نیست؛ بهسازی و تجهیز مجموعه فرهنگی نیروی مقاومت منطقه غرب ۲۰۰ میلیون تومان، تجهیزات ورزشی بسیجیان ۱۵۰ میلیون تومان، مطالبات شرکت شهروند ۵/۳ میلیارد تومان، تعمیرات مجتمع ناحیه مقاومت بسیج غرب ۲۲۰ میلیون تومان، انجام فعالیت های ایام شعبانیه یک میلیارد تومان، تجهیز و مرمت دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ۵۰۰ میلیون تومان، بازسازی سالن الغدیر و کوی دانشگاه ۱۰۶ میلیون تومان، بنیاد فرهنگی مهدی ۳۰۰ میلیون تومان، برگزاری مسابقات ورزشی بانوان کشورهای اسلامی ۲۰۰ میلیون تومان. جمع این مبالغ ۹/۵ میلیارد تومان است.
هزینه های حوزه ادارات کل امور اجتماعی شامل ۳۲ میلیارد تومان به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری است که با توجه به دستورالعمل اجرایی بودجه برخی از هزینه های انجام شده از این محل به شرح زیر در انطباق با ضوابط و موازین مقرر نیست؛ خرید یک دستگاه چاپ دیجیتال ۲۰۴ میلیون تومان، کمک به موسسات مختلف فرهنگی، مذهبی و ورزشی ۱/۱ میلیارد تومان، مراسم عزاداری ۵۴ میلیون تومان.
مجوز پرداخت وام به موسسه قرض الحسنه بسیجیان تحت عنوان وجوه اداره شده، ارائه نشده و نحوه و زمان بازیافت آن مشخص نیست.
از ۱۳۹ میلیارد تومان بودجه توسعه حمل و نقل عمومی تهران حدود ۵۸ میلیارد تومان برای توسعه فضای سبز و سایر تاسیسات شهری استفاده شده است.
مبلغ ۱۸ میلیارد تومان از بابت ۴۷ پروژه مصوب در فعالیت های عمرانی حذف و مبلغ ۲/۳ میلیارد تومان از بابت ۱۷ پروژه اضافه شده است.
مبلغ ۲۵ میلیارد تومان تحت عنوان هزینه های پیش بینی نشده عمرانی به تکمیل پروژه های نیمه تمام و اجرایی پروژه های اضطراری ۶۶ پروژه اختصاص داده شده که ۶۰ مورد از این پروژه ها بدون اعتبار مصوب اولیه بوده است.
گزارش تطبیقی بودجه و هزینه های جاری؛ کل در آمدهای شهرداری ۱۱۶۵ میلیارد تومان، هزینه ها ۱۳۲۳ میلیارد، بودجه مصوب جاری ۵۵۷ میلیارد تومان، هزینه های جاری ۵۲۰ میلیارد تومان، بودجه مصوب عمرانی ۹۱۳ میلیارد تومان، هزینه های عمرانی ۸۰۲ میلیارد تومان.
حمیدرضا ابراهیم زاده
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید