یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

چرا با هایدن مخالفند؟


چرا با هایدن مخالفند؟
كاخ سفید صبح روز دوشنبه گذشته با یك خبر كوتاه موجب تعجب همگان شد. این خبر این بود: ژنرال «مایكل هایدن» به سمت ریاست سازمان سیا منصوب شد. در این اطلاعیه ضمن اعلام انتصاب ژنرال نیروی هوایی به سمت ریاست سازمان اطلاعات و امنیت آمریكا، از رئیس سابق سازمان سیا با احترام یاد شده و از هایدن نیز به عنوان «متفكری مستقل و آزاداندیش» نام برده شد. اما این تعارضات آنقدر محكم و مستدل نبودند كه حمایت كسی را برانگیزند. «دنیس هاسترت»، رئیس مجلس سنا معتقد است كه باید با انتخاب یك فرد نظامی به ریاست سیا از سوی كاخ سفید مقابله كنند. مدیر روابط عمومی هاسترت ضمن بیان این مسائل می افزاید: توضیحاتی كه هاسترت در انظار عمومی در شهر «اورورا» در ایلی نویز ارائه داد نیز در همین رابطه بودند. در این مكان هاسترت از «گاس» تمجید كرد و اظهار داشت انتقال هایدن به «سیا» سیلی سخت از جانب «نگروپونته» بود. وی افزود: «نگروپونته» هفته گذشته نیز هاسترت را در دفترش ملاقات كرد و هیچ اشاره ای به مشكلات با «گاس» نكرد.
«هاسترت» یكی از دوستان نزدیك «گاس» است. به همین جهت نیز پس از انتخاب «هایدن» اظهار داشت؛ وی «هایدن» را نمی شناسد و این ژنرال هرگز او را ملاقات نكرده است. در حالی كه هاسترت مجلس را پیش می برد و نامزدی هایدن نیز در سنا بررسی می شود، احتمالاً این توضیحات رئیس مجلس معنایی ویژه خواهد داشت. «هایدن» فردی آراسته و منسوب به كنگره است كه از دانش پرقدرت «نینجا» برخوردار است و در كنار آن مهارت خاصی در توجیه كردن دارد كه احتمالاً او را در واشنگتن بی همتا می سازد. اما با وجود اینها او باید جوابگوی سؤالات بسیاری باشد و برای پاسخگویی از تمام این هنرهایش بهره كافی بگیرد. در رأس این سؤالات، او باید پاسخگوی فعالیت هایش در طول ۶ سال ریاست آژانس امنیت ملی باشد كه طی آن عملیاتی تحت عنوان «پیشگام» را طرح ریزی كرد. در این عملیات بنا بود كارهایی زیربنایی بابت ارتباطات دیجیتال انجام شود، اما در نهایت تنها ۱‎/۲ میلیون دلار هدر داد و حالا این فرد بنا است ریاست سازمان سیا را از پی «پورترگاس» بگیرد. جنگی ۱۸ ماهه كه او با وی داشت و سرانجام با كمك «جان نگروپونته» برنده شد. چیزی كه برای دموكرات ها بسیار مهم بود. مسأله مورد بحث دیگر برای دموكرات ها، اجازه قانونی سازمان امنیت ملی برای شنود تلفن هاست. ژنرال هایدن پس از حمله ۱۱ سپتامبر این برنامه امنیتی را به اجرا گذاشت. او كه این برنامه را «تعقیب جدی تروریست در خاك آمریكا» نام گذارد، اعتقاد داشت به این وسیله می توان تروریست ها را در آمریكا ناكام ساخت و البته كاملاً آشكار است كه این اصرار ورزیدن به «حق مردم آمریكا» بیشتر در جهت نیل به اهداف خود او بوده است.
حال سؤال این است كه آیا این كارها به اندازه كافی برای دومین بار در دوران ریاست جمهوری بوش برای وی مفید خواهد بود و میزان محبوبیتش را كه بشدت پایین آمده بهبود بخشد یا نه؟ «نگروپونته» در گزارشی كه در كاخ سفید ارائه داده، گفته است: «سؤال های زیادی درباره این انتخاب وجود دارد. اما من معتقدم كه ژنرال هایدن برای این كار بسیار بسیار خوب است و خود به تمام سؤالات پاسخ خواهد داد.» برخی از كارمندان سازمان امنیت ملی هم از انتصاب هایدن خوشحال هستند. بویژه از این جهت كه او از سازمان امنیت ملی دور می شود! یكی از آنان اینگونه می گوید: «واقعاً از رفتن هایدن به سازمان سیا خوشحالم. خوشحالم كه سایه او از سرم كم می شود!» اما «هاكسترا» در حالی كه در كل از «هایدن» تمجید می كند، می گوید: «برگزیدن یك نظامی در سمت ریاست سازمان سیا، چندان درست به نظر نمی رسد.» او می افزاید: «ما به كسی نیاز داریم كه بتواند بین اطلاعات حمایت شده از سوی ارتش و اطلاعاتی كه از سوی سیاستمداران حمایت می شود، تعادل برقرار كند. بنابراین با قرار دادن یك نظامی در رأس سیا، ریسك از دست دادن این تعادل بالا می رود و در مقابل انتقادات افزایش می یابد.» مقامات رسمی امیدوارند كه دریادار «برت كالاند» بتواند گزینه ای جدید برای جانشین رئیس سیا باشد. این در حالی است كه مقامات رسمی كاخ سفید پس از انتصاب «هایدن» ابراز داشتند كه آنها برای انتخاب «هایدن» چندین روز پیاپی به بررسی تمام جوانب كار پرداختند و بعد «هایدن» را برگزیدند.» آنها چند روز پیش از این مسأله نیز مسائل موجود در مورد این نامزدی را با «هاكسترا» در میان گذاشته بودند و دانستند كه او در نظر دارد در یكی از برنامه های تلویزیونی آخر هفته انتقاد خود را نسبت به مسائل روز در مورد سازمان سیا ابراز كند. اما همان طور كه یكی از سناتورهای كاخ سفید تصریح كرده است، كاخ سفید بی توجه به مخالفت های احتمالی در طول گزینش یك فرد از بین نامزدهای مربوط به ریاست سازمان سیا، بیش از هر كس در مورد «هایدن» تحقیق می كردند.
منبع : مجله تایم
ترجمه: بنفشه غلامی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید