یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)


آشنایی با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)
هواپیمایی ایران با نام ایرانین‌ایرویز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۲۵ تاسیس شد.
ایرانین‌ایرویز اولین خدمات مسافرت هوایی خود را در مسیر تهران به مشهد مقدس و پس از جنگ جهانی دوم آغاز نمود و در طول ۱۷ سال (از سال۱۳۲۴ تا ۱۳۴۱) به تدریج با دارا بودن تنها چند پرواز بین المللی به مهمترین خط هوایی داخلی تبدیل شد.
در سال ۱۳۳۳ خط هوایی خصوصی دیگری تحت عنوان "پرشین ایرویز" یا "پاس" تاسیس گردید.
در ابتدا، خط هوایی پرشین‌ایرویز فقط وظیفه حمل بار به اروپا را به عهده داشت. اما وضعیت جغرافیایی کشور ایران و گسترش وسیع آن، دور بودن مراکز نسبتاً پرجمعیت از یکدیگر، کمبود وسیله نقلیه اعم از جاده‌ای و ریلی، لزوم ارتباط سریع و مطمئن سازمان‌های علمی و دولتی و از همه مهمتر نبود یک شبکه منظم با قابلیت‌های بالا در راستای احیای حقوق متقابل هوایی با سایر کشورها و همچنین تامین رفاه و آسایش بیشتر ملت ایران، همه و همه شرایطی را فراهم ساخت تا هیات وزیران در تاریخ بیست و یکم بهمن سال ۱۳۴۰، پیشنهاد وزیر راه را مبنی بر تاسیس یک شرکت هواپیمایی متعلق به ملت، به تصویب برساند.
در پی اتخاذ این تصمیم شرکت هواپیمایی ملی ایران در تاریخ پنجم اسفند ماه سال ۱۳۴۰ با ادغام ۲ شرکت هواپیمایی "ایرانین ایرویز" و "پرشین ایرویز" و ا یجاد خط هوایی جدیدی با نام "هواپیمایی ملی ایران" با علامت اختصاری و سمبل "هما" تاسیس شد و از فروردین ماه سال ۱۳۴۱ فعالیت‌های خود را آغاز نمود.
از جمله اهداف اولیه تاسیس هما، پوشش احتیاجات حمل و نقل هوایی داخل کشور همراه با رعایت بیشتر اصول ایمنی پروازی و برقراری سرویس‌های حمل و نقل هوایی با کشورهای هم جوار و دور دست‌، ضمن مراعات همزمان قرارداد‌های متقابل مبانی تجاری و مصالح کشور بود.
● تاریخچه هواپیمایی جمهوری اسلامی
▪ ۱۳۲۵ - تاسیس شرکت هواپیمایی ایران با سرمایه بخش خصوصی (حمل بیش از ۱۱ هزار مسافر در اولین سال)
▪ ۱۳۳۳- تاسیس شرکت هواپیمایی پارس توسط بخش خصوصی
▪ ۱۳۴۰- تاسیس شرکت هواپیمایی ملی ایران " هما " با ادغام شرکتهای هواپیمایی ایران و پارس (با بهره‌گیری از هواپیماهای DC-۳, DC-۶,Viscount)
▪ ۱۳۴۱- نخستین گام عملیاتی هما، حمل و نقل زائران خانه خدا
▪ ۱۳۴۳- عضویت در انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا
▪ ۱۳۴۴- نخستین پرواز جت هما با ۸۲ مسافر از فرودگاه مهرآباد تهران به بیروت، رم، ژنو و فرانکفورت و کنار گذاشتن هواپیماهای ملخ‌دار با موتورهای پیستونی
▪ ۱۳۴۹ - ورود اولین فروند از ۵ فروند هواپیمای بویینگ (B-۷۰۷)
▪ ۱۳۵۵ - تداوم گسترش شبکه پروازهای داخلی و بین‌المللی هما با استفاده از ۲۳ فروند هواپیمای جت، همراه با ۲ فروند جت اجاره‌ای
▪ ۱۳۵۹- ورود اولین فروند از ۶ فروند هواپیمای ایرباس (A-۳۰۰-B۲K) به ناوگان هما
▪ ۱۳۶۰ - تغییر نام هواپیمایی ملی ایران هما به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما
(حمل بیش از ۱/۲ میلیون مسافر در این سال)
▪ ۱۳۶۹ - ورود اولین فروند از ۶ فروند هواپیمای فوکر (F-۱۰۰) به ناوگان هما
▪ ۱۳۷۱- آغاز فعالیت ایران ایرتور بعنوان یک شرکت هواپیمایی وابسته به هما با استفاده از هواپیماهای اجاره‌ای
▪ ۱۳۷۳- اضافه شدن هواپیمای ایرباس (A-۳۰۰-۶۰۰) به ناوگان هما
▪ ۱۳۷۹ - ورود یک فروند هواپیمای ایرباس (A-۳۱۰-۳۰۰) از امارات به ناوگان هما
▪ ۱۳۸۰- اضافه شدن ۶ فروند هواپیمای ایرباس (A-۳۱۰-۲۰۰) از ترکیه به ناوگان هما
▪ ۱۳۸۲- ورود یک فروند هواپیمای ایرباس (A-۳۱۰-۳۰۰) به ناوگان هما
▪ ۱۳۸۳- اضافه شدن ۳ فروند هواپیمای فوکر (F-۱۰۰) و ۲ فروند هواپیمای ایرباس (A-۳۰۰-۶۰۰) به ناوگان هما
▪ ۱۳۸۴- حمل بیش از ۲۴/۸ میلیون مسافر توسط هما و ایران ایرتور با رشد ۹/۸ % نسبت به سال ۱۳۸۳
▪ ۱۳۸۵- حمل نزدیک به ۲/۹ میلیون مسافر توسط هما و ایران ایرتور در پروازهای داخلی و بین المللی با رشد ۳/۱۱% نسبت به سال ۱۳۸۴

منبع: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید