چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

بررسی میزان وفاداری رای دهندگان


بررسی میزان وفاداری رای دهندگان
برخلاف اظهارات مشاوران احمدی نژاد که معتقدند محبوبیت وی پس از دور اول سفرهای استانی «روندی صعودی و فزاینده» داشته است، نتایج آخرین نظرسنجی های یک مرکز رسمی افکارسنجی نشان می دهد که میزان این محبوبیت به شدت کاهش یافته است و ۵۳ درصد از کسانی که در انتخابات گذشته به احمدی نژاد رای داده اند، اگر آن انتخابات در شرایط امروز تکرار شود دیگر به او رای نخواهند داد.
مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که همچون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به سازمان جهاد دانشگاهی وابسته است، اخیرا در جلسه ای که با حضور نمایندگان احزاب اصلاح طلب و اصولگرا برگزار شد، به ارائه نتایج نظرسنجی های متعدد این مرکز درباره نگاه افکار عمومی به شخصیت ها و جناح های سیاسی پرداخت.
این مرکز در آستانه رقابتهای انتخابات مجلس، نظرسنجی های خود را در اختیار احزاب قرار داده و مدعی است که نتایج انتخابات آینده تا حد زیادی با توجه به تحولات جدید افکار عمومی که از این نظرسنجی ها به دست می آید، رقم خواهد خورد. نکته جالب و شایان توجهی که در نتایج نظرسنجی های اعلام شده از سوی ایسپا وجود دارد، تاکید این مرکز افکارسنجی بر کاهش شدید محبوبیت احمدی نژاد (به کمتر از نصف) است. این کاهش محبوبیت، نه تنها در سنجشی که درباره نحوه رای دادن مردم در صورت حضور همان نامزدهای انتخابات نهم در شرایط امروز انجام شده، دیده می شود، بلکه در ارزیابی های مردم از عملکرد دولت نهم نیز کاملا قابل مشاهده است.
این نظرسنجی همچنین از کسانی که دوره قبل به هر یک از کاندیداها رای دادند، پرسیده که آیا امروز هم کماکان نگرششان را حفظ کرده اند یا این نگرش تغییر کرده است؟ نتیجه به دست آمده نشان می دهد: «۴۷ درصد از کسانی که در انتخابات دوره گذشته به احمدی نژاد رای دادند در انتخابات آتی نیز مجددا به وی رای خواهند داد و این درحالی است که ۵۳ درصد از آرای احمدی نژاد ریزش داشته است و این ریزش به سمت دیگر کاندیداها سوق پیدا کرده است. ۱۶ درصد از این آرا به سمت هاشمی و ۵ درصد به سمت قالیباف سوق پیدا کرده است. در اینجا یک رقم ۲۴ درصدی وجود دارد که نه به احمدی نژاد و نه به هیچ کاندیدای دیگری رای نمی دهند.»
● ارزیابی منفی از عملکرد دولت
همچنین بر اساس این نظرسنجی ها، ۵۲ درصد از مردم در ارزیابی عملکرد دولت نهم، این دولت را در تحقق شاخص های مورد پرسش، «ناموفق» ارزیابی کرده اند. در این نظرسنجی که شاخص های «حفظ ارزش های اسلامی، عدالت اجتماعی، کنترل و مهار تورم، حفظ آزادی های عمومی، سیاست خارجی و تحقق وعده های انتخاباتی» مورد سوال قرار گرفته اند، ۵۲ درصد از مردم، دولت نهم را در تحقق شاخص های فوق «ناموفق»، ۳۱ درصد بینابین و تنها ۱۷ درصد این برنامه ها را موفق ارزیابی کرده اند. میانگین به دست آمده در خصوص میزان موفقیت دولت احمدی نیز ۳۹/۱۳ از ۱۰۰ بوده است.
افکارسنجی این مرکز نشان می دهد که ارزیابی پاسخ دهندگان از عملکرد دولت نهم در زمینه «حفظ ارزش های اسلامی، مثبت»; «عدالت اجتماعی، منفی»; «کنترل و مهار تورم، منفی»; «حفظ آزادی های عمومی، منفی»; «سیاست خارجی، مثبت» و در «تحقق وعده های انتخاباتی، منفی» ارزیابی شده است.
بر اساس نظرسنجی های ایسپا، ارزیابی افکار عمومی از عملکرد نظام سیاسی نیز مجموعا ۱۱/۴۷ درصد از ۲۰ است که این ارزیابی شامل ارزیابی عملکرد رفاهی و معیشتی که ۱۰/۲۸ درصد ، ارزیابی از عملکرد نظام در توسعه آزادی های فردی ۱۱ درصد از ۲۰ ; تحکیم قانون، نظام و امنیت و تحکیم ارزش های اسلامی ۱۲ درصد که میانگین این چهار بعد نیز ۴۷ / ۱۱ عنوان شده است. همچنین میزان مشروعیت و محبوبیت نظام که به طور میانگین ۵۳ درصد (با پاسخ های زیاد و خیلی زیاد) است.
مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی همچنین در خصوص «نگرش به وضع موجود»، از نظرسنجی ها نتیجه گرفته که: در نگرش وضع موجود ۹/۳ درصد معتقدند باید از وضع موجود دفاع کرد (محافظه کاری)، ۶۴ درصد گفته اند باید وضع اصلاح شود و گرایش به اصلاحات دارند (اصلاحات) و ۲۶ درصد گفته اند که وضع باید به طور کلی تغییر کند (براندازی).
این مرکز همچنین در خصوص انتخابات مجلس پیش بینی کرده است که در انتخابات مجلس هشتم رقابت اصلی بین هاشمی رفسنجانی و مجموعه طرفداران ایشان و تا حدودی خاتمی، با محمود احمدی نژاد و طرفدارانش از سوی دیگر است. با این حال پیش بینی مردم از برنده شدن جریانات اینگونه است: آقای احمدی نژاد رتبه اول، حداد عادل رتبه دوم، هاشمی رفسنجانی رتبه سوم، سیدمحمد خاتمی رتبه چهارم و آقای کروبی رتبه پنجم شده است.
پیش بینی این مرکز افکارسنجی از میزان شانس جریانات سیاسی کشور برای رای آوری در انتخابات مجلس هشتم نیز حاکی از این است که اصولگرایان ۳۳ درصد، اصلاح طلبان ۲۲ درصد، مستقل ها ۱۲ درصد شانس رای آوری دارند; البته در این نظرسنجی ۲۵ درصد اظهارنظر نکرده اند و ۷ درصد هیچ کدام از این جریانات را انتخاب نکرده اند.
رئیس این مرکز در عین حال با تاکید بر این نکته که «ما هنوز به یک جمع بندی روشن و شفاف نرسیدیم» افزوده است: «برخی نکات هنوز قابل جمع بندی نیست، اما ایسپا در شرایط پیش رو نظرسنجی های ماهانه ای را انجام می دهد و این در حالی است که چند ماه به انتخابات این نظرسنجی ها به صورت هفتگی و در ماه انتخابات هر سه الی چهار روز یک بار انجام خواهد شد.»
با این حال، اگرچه نتایج نظرسنجی ها در خصوص جریانات پیروز در انتخابات مجلس نامشخص است، اما نتایج به دست آمده در خصوص عملکرد دولت و محبوبیت احمدی نژاد به نسبت واضح تر است و نشان می دهد که نیمی از رای دهندگان به احمدی نژاد از او زده شده اند و عملکرد دولت نهم را نیز منفی می بینند، با این حال هنوز امید چندانی به اینکه جریان دیگری بتواند بر آنها غلبه کند، ندارند.
● عملکرد غیر کارشناسی
یکی از دلایل رویگردانی رای دهندگان به احمدی نژاد ضعف های کارشناسی دولت وی بوده است که منجر به بروز اعتراض هایی شدید و مردمی در طول دو سال گذشته شده است.
اصولگرایان در طول سالیان گذشته بسیاری از مشکلات کشور را به گردن عنوانی موهوم به نام «مافیا» اندخته اند و همواره تلاش کرده اند بی برنامگی های اقتصادی خود را با شعارهای زیبای سیاسی، پوشش دهند. لذاست که می بینیم همواره بسیاری از مسائلی که ذات اقتصادی دارند در حوزه سیاسی مطرح می شوند. اما تکرار بی اساس اتهامات به «مافیاهای» ناشناخته دردی از مردم ایران دوا نکرده است.
بالاخره این مردم در کشور زندگی می کنند و مشکلات را لمس می کنند. این که گروهی فکر کند می تواند برای مدتی طولانی با شعار بر آنان حکمرانی کند، اشتباه محض است. چگونه می توان به کارگرانی که بر اساس اشتباهات غیرکارشناسی یک گروه از مدیران بیکار شده اند و زندگی شان دچار مشکل شده، آدرس مافیایی را داد که معلوم نیست وجود داشته باشد یا نه؟
لذا شاید همین آدرس های اشتباه دادن و اصرار بر اشتباه و اکراه از عذرخواهی سبب شده است، بخشی از طبقات کم درآمد مردم که به دولت نهم امید بسته بودند، به مرور از صف حامیان خارج شوند. ماجرای بحران در صنعت شکر کشور تنها نمونه ای است که می توان با مرور آن به مجموعه ای از رفتارهای غیرکارشناسی پی برد که به مرور سبب کاهش طرفداران رئیس جمهور شده است.
ماجرای واردات بی رویه شکر به ایران هم از آن دست موضوعاتی است که ذاتا اقتصادی است. اما اینکه علم اقتصاد در این باره چه نظری دارد بسیار شفاف تر از آن است که بخواهیم درباره اش بحث کنیم.
اینکه چرا به جای ۶۰۰ هزار تن شکر، چند میلیون تن شکر وارد کشور شده است، اصلا نیازی به جواب اقتصادی ندارد. این یک نا کارآمدی در عرصه مدیریت است که در طول سال های گذشته همواره از جانب مدیران مدعی اصولگرایی دیده ایم. ماجرای بحران واردات شکر هم چیز عجیبی نیست. از مدت ها قبل کارشناسان هشدار داده بودند اما نسبت به هشدارهای آنان بی توجهی شد . با این حال مرور این ماجرا خالی از لطف نیست.
در ادامه اعتصاب کارگران کارخانه شکر هفت تپه و توجه رسانه های عمومی به این موضوع، و در پی گفت وگوهای مختلف با مسوولین مربوطه، کارشناسان و اقتصاددانان ابعاد تازه ای از واردات بی رویه شکر روشن شد: به میزان نیاز ۶ سال، شکر وارد کشور شده است. این واردات بی رویه که صنایع نیشکر کشور را با ورشکستگی و هزاران کارگررا با خطر بیکاری روبه رو کرده، اعتراضات فراوانی در جامعه برانگیخته، تا جایی که محمد حسینی، مسوول هماهنگی فراکسیون صنایع غذایی مجلس، اینگونه سیاست های دولت را موجب «متضرر» شدن صنایع کشور خوانده و افزوده است: «مصرف فعلی کشور یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن است که برای رفع کمبود فقط نیازمند ۵۰۰ هزار تن واردات شکر هستیم که متاسفانه دولت با واردات ۳ میلیون تن شکر به اندازه نیاز ۶سال کشور شکر وارد کرده است».
● توضیحات رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران
در همین حال ابراهیم حاجیانی، رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، درباره نتایج نظرسنجی این مرکز در مورد مسایل سیاسی و انتخاباتی توضیحاتی ارائه کرده است.
در این توضیحات آمده است: «در قسمت مربوط به آرای احتمالی کاندیداها درصدهای ذکرشده مربوط به کسانی است که در انتخابات گذشته به کاندیداهای خاص رای داده اند. به عبارتی در این بخش «میزان وفاداری» رای دهندگان سنجیده شده است. به طوری که از صد در صد کسانی که به عنوان مثال به آقای کروبی رای داده اند ۶۹ درصد آن ها مجددا به ایشان رای خواهند داد و از صد درصد رای دهندگان به آقای قالیباف ۵۴ درصد در صورت اجرای انتخابات مجدد به ایشان رای می دهند. توضیح دیگر این که همانگونه که در خبر نیز منعکس شده است و یافته ها مکررا نشان می دهد در میان ۴ جریان سیاسی کشور، شانس موفقیت و پایگاه اجتماعی جریانات و احزاب مطرح به ترتیب ذیل می باشد:
۱) طرفداران آقای دکتر احمدی نژاد
۲) طرفداران آقای هاشمی رفسنجانی
۳) طرفداران آقای قالیباف
۴) طرفداران آقای کروبی
بنابراین به صورت شفاف بایستی به اطلاع مخاطبان رساند که آن چه مبنای قضاوت در شرایط کنونی است رتبه بندی فوق می باشد و آمار منعکس شده درجراید نشان دهنده واقعیت بیرونی و میزان آرای احتمالی جریانات سیاسی کشور نیست.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید