دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

ده بازی برتر کنسول Wii


ده بازی برتر کنسول Wii
از ابتدا ی عرضه ی این کنسول بازی های زیادی که از پیش معرفی شده بودند یکی پس از دیگری عرضه شدند و حتی پر سرو صدا ترین آن ها یعنی Red Steel شکست خورد . اما در طی ۲ سال اخیر بازی ها لذت بخشی برای این کنسول عرضه شده اند که جایی غیر از wii پیدا نخواهید کرد. در ادامه به بررسی ۱۰ بازی برتر wii از ابتدای عرضه می پردازیم که بازی های ۲ سال اخیر تا پایان تابستان ۲۰۰۸ را در بر میگیرد .
● Super Mario Galaxy
بازی پلتفرمری موفق که محیط بزرگ و جذابش متشکل از سیارات متعدد و گیم پلی شاد هر کسی را به خود جذب می کرد ،بازی که نه تنها شخصیت محبوب ماریو از برگ برنده هایش بود بلکه ایده های نو تمام اسکلت بازی را تشکیل میداد . بعد از معرفی بازی در e۳ ۲۰۰۶ کسی سراغی از بازی نگرفت اما با بازگشت ماجراهای شاهزاده پیچ و بروزر در اول نوامبر ۲۰۰۷ ماریو دوباره در اوج قرار گرفت ، به طوری که عنوان بهترین بازی سال wii و همچنین بهترین بازی مستقل از نینتندو (بعد از wii play و wii sports) را از آن خود کرد . بازی به طور سه بعدی در کهکشان بزرگ اتفاق می افتاد که ماریو با پرش از روی سیاره ای به سیاره ای دیگر ماموریت های بازی را به طور دلخواه به پایان می رساند و آیتم هایی را نیز جمع آوری می کرد . مطمئنا یوشیاکی کویزومی ایده ی بجایی مطرح کرد ، در بغیر اینصورت چه دلیلی داشت که ماریو بعد از مدت طویلی دوباره اوج بگیرد و بازی سال شود !
● Super Smash Bros. Brawl
به جرات می توان گفت که بعد از super Mario galaxy این smash bros است که برترین بازی wii به شمار می رود ،بازی در e۳ ۲۰۰۵ توسط sora معرفی شد و در یک تریلر third party نمایش خوبی را پشت سر گذاشت. مهم ترین دلیل جذابیت بازی حضور تمام شخصیت های پیشین نینتندو و قابل بازی بودن آن ها بود که بخش single player را بسیار جذاب می کرد . قابلیت بازی های آنلاین در شبکه ی wi-fi مخصوصا با کنترل شخصیت ها مورد علاقه (مثلا ماریو در برابر زلدا) سرور ها را شلوغ کرده بود ، خلاصه بازی آنقدر جذاب و کامل بود که از نظر تکنیکی وارزش نمره های بالای نود درصد را دریافت کند ،در ضمن نمی توان این را فراموش کرد که Super Smash Bros. Brawl از روز عرضه در ۲۷ جون ۲۰۰۸ تا ۳۱ مارس در سطح جهان ۴.۸ میلیون نسخه فروخت!
● The Legend of Zelda:Twilight Princess
مطمئنا کمتر کسی است که نام زلدا یا شاهکارها ی شیگرو میاموتو به گوشش نخورده باشد ، بازی که با نسخه ی ocarina of time اوج گرفت و با عرضه ی نسخه twilight princess (سیزدهمین نسخه از سری زلدا) باری دیگر نشان داد که یک بازی اکشن ادونچر تا چه حد می تواند جذاب باشد .بازی قرار بود در نوامبر ۲۰۰۵ عرضه شود ، اما مطمئنا بدون وجود کنسول وی عرضه ی بازی امکان پذیر نبود بنابراین نینتندو تاریخ عرضه را یک سال عقب انداخت و انتشار جهانی در ۱۹ نوامبر ۲۰۰۶ با فروش قابل توجهی مصادف شد.داستان بازی صد ها سال بعد از ماجراهای ocarina of time اتفاق می افتد و بازهم لینک شخصیت اول بازی است که بازیباز ها به همراه او در گیم پلی جذاب و داستانی متفاوت غرق می شوند و بعد از اتکام بازی نام زلدا در ذهنشان ابدی خواهد شد !
● No More Heroe
اگر معمولاً از خریدن بازی های wii غافل نشوید مطمئنا No More Heroes یکی از متفاوت ترین بازی هایی خواهد بود که تحربه می کنید و آنوقت است که تعجب و حس تحسین گویچی سودا با هم می آمیزند. گویچی سودا یا سودا ۵۱ مطمنا ُسوژه ای نیست که بخواهیم در موردش بحث کنیم چون به اندازه ی کافی از او اطلاعات خواهید یافت. اما اینکه چرا تمام بازی های وی علیرغم سبک خشن و بی رحمانه ی بیش از حد طرفداران بسیاری پیدا می کنند می تواند بحث مناسبی باشد. وی قبلا به خاطر بازی killer۷ شناخته شد ، و گرچه No More Heroes ادامه ای بر این بازی نیست اما به خوبی سبک و سیاق سودا گونه (!) را القا می کند.خشونت در قالب اکشن سوم شخص سند باکس گونه (آن هم با کنترلر های وی) عوامل موفقیت no more heroes بودند که توسط سود ۵۱ تعیین شدند. بازی بعد از اتمام ساخت توسط grasshopper manufacture در ۶ دسامبر ۲۰۰۷ عرضه شد و ۲ روز نگذشته بود که بازی علاوه بر فروش بالا بر سر زبان ها نیز افتاد تا بار دیگر گویچی سودا را به جامعه ی بازیباز <<یادآوری>> کند !
● Wii sports
Wii sports تنها به این دلیل جزو بهترین بازی های وی به شمار می رود که علی رغم این که یک عنوان امتحانی (launch title) اما بیشترین بهره را از کنترلر های وی می برد ؛ (مطمئنا دلیل ساخت بازی نیز چیز دیگری نبوده ) مجموعه ی ورزش هایی که با حرکات واقعی بدن شما انجام می شد واقعا جذاب بودند ؛ عده ای نیز به وسیله ی همین بازی ورزش های صبحگاهی تدارک می دیدند ؛ مطمونا اگر بازی به صورت یک بازی سرهم با خود کنسول نبود به تنهایی نیز فروش بسیار بالایی را تنها به خاطر کنترل و موضوع جالبش رقم میزد ؛ گرچه چندان پیچیده نبود !
● Resident evil : umbrella chronicles
شاید یکی از موفق ترین نسخه بازی ها رزیدنت اویل umbrella chronicles بر روی wii باشد. کنترل آلبرت وسکر در مجموعه ای از اتفاقات مربوط به resident evil zero ،resident evil و resident evil nemesis بسیار خوب کار شده بود ؛ بازی از نظر فنی و کنترل (ریموت و نانچاک) به هیچ وجه ضعفی نداشت و مطمئنا شما نیز این بازی را جزو بهترین بازی های wii خواهید دانست ، تاریخ عرضه ی جهانی بازی در ۱۵ نوامبر اصلا برای طرفداران wii قابل باور نبود ، نسخه ای از رزیدنت اویل که تمام پلتفرم های دیگر را تحت شعاع قرار داد !
● Zack & Wiki: Quest for Barbaros’ Treasure
Zack & Wiki: Quest for Barbaros’ Treasureیکی دیگر از بازی های انحصاری wii هستند که توانستند بدون تبلیغات اضافی و ادعای زیاد به موفقیت خوبی دست پیدا کنند. بازی کنترل زک را در اختیار شما می گذاشت تا در قالب یک بازی اکشن ادونچر سوم شخص آیتم ها و دشمنان بازی را ارزیابی کنید و همین فاکتور ها ارزش تکرار دوباره ی بازی را افزایش می دادند.کنترل مناسب و استفاده ی مناسب از ویزگی های وی یکی دیگر از برگ برنده های آن محسوب می شد.بازی در ۲۳ اکتبر برای wii عرضه شد ؛ باز هم capcom موفق عمل کرد.
● Metroid prime ۳:corruption
Metrod prime ۳:corruption از جمله بازی هایی به شمار می رفت که با اینکه دیگران رویش حساب بازنکرده بودند اما توانست نظر همه ی کاربران را به خود جلب کند و به جرات یکی از موفق ترین اکشن ادونچرهای (اول شخص) wii به شمار می رود. این بازی که دهمین نسخه از بازی های این سری و سومین قسمت سه گانه ی metroid prime است در آغاز به خوبی از قابلیت های wii بهره می گیرد و داستان مناسب و دقت به کار رفته در سیستم نانچاک و ریموت راه ها را برای اینکه این بازی جزو ده برتر ما باشند باز می کند. داستان بازی نیز به نوبه ی خود خوب کار شده و مقابله با دزدان فضایی را دنبال می کند اما همانطور که retro studios در اولین نمایش بازی (e۳ ۲۰۰۵) و بعد از عرضه ی بازی در ۲۷ اگوست تاکید کرد ، در یک بازی بر روی پلتفرم وی گیم پلی بالاتر از سایر فاکتور ها قرار می گیرد.
● Rock Band
در این جا اولین بازی غیر انحصاری برای wii که به خوبی روی همه ی پلتفرم ها و به خصوص wii ظاهر شد Rock Band است. اگر بخواهیم از نسخه های دیگر بازی حرفی به میان نیاوریم می توانیم تنها با متذکر شدن حس زیبای نواختن موسیقی با کنترلر وی این بازی را تحسین کنیم ؛ بخش های مختلف بازی که شاملگیتار باس و گیتار لید در حالی ۴ نفر همزمان یک گروه راک را تشکیل داده اند (آن هم روی پلتفرم wii) تنها یکی از معجزات هارمونیکس در این عنوان به شمار می رفت و شاید همین نقاط قوت بسیار بودند که منتقدان در مورد امتیازات guitar hero تجدید نظر کنند.
● Super paper Mario
حتما دلیلی داشته که دو جایگاه در این ده برتر به سری ماریو اختصاص یافته ! super paper Mario زمانی عرضه شد که هیچ کس فکر نمی کرد ماریو دو بعدی باز هم محبوب باشد اما این نقش آفرینی پلتفرمر ثابت کرد که اینطور نیست و البته علاوه بر این سیستم جدیدی که در بعضی بخش ها دوربین ماریو را به صورت سه بعدی اما به صورت کاغذی (و تخت) نشان میداد رابط مهمی برای این نوع گیم پلی پلتفرمر بود ؛ به هر حال همه میدانیم ماریو هیچ وقت شخصیتی نبوده که بشود بازی هایش را دست کم گرفت و جا دارد یاد آور شویم اگر این لیست ظرفیت بیشتری داشت به احتمال زیاد Mario kart wii باز هم جایگاهی برای ماریو در نظر می گرفت !
نویسنده : مهریار کشاورز
منبع : ویدیو گیم