چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

۱۳۸۸ به سوی شهر الکترونیک


۱۳۸۸ به سوی شهر الکترونیک
سال ۱۳۸۸ در ابتدای راه است و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران به عنوان بازوی فناوری اطلاعات شهر تهران فعالیت ها و برنامه های گسترده ای در جهت بهبود شرایط شهروندان تهرانی در دستور کار خود دارد. سنت اعلام برنامه های سال جاری هرچند از دید بسیاری از مسئولان مغفول مانده است و این نگرانی وجود دارد که در انتهای سال مورد سوال کارشناسان و شهروندان برای عدم انجام وعده های داده شده قرار بگیرند، اما مدیریت شهرداری تهران معتقد است که با ایجاد توقع کثبت بین شهروندان یک جامعه امکان رسیدن به اهداف یک سازمان بیشتر و بهتر مهیا می شود. از آنجا که از مهمترین اهداف سازمان فناوری اطلاعات شهر تهران، رسیدن به استاندارد های شهر الکترونیک در تهران است، در راستای استقرار شهرداری الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۸۸ در قالب برنامه جامع خود نسبت به تکمیل زیرساخت ها ی مورد نیاز اقدام خواهد نمود و تمرکز ویژه ای به گسترش سرویس های الکترونیکی در حوزه درون سازمانی و خدمات اینترنتی شهروندان خواهد داشت. زیرساخت مورد نیاز درحوزه ict شهر تهران طی چند سال اخیر به وضعیت مطلوبی رسیده است و دیتا سنتر شهرداری یا ظرفیت قابل ملاحظه به نحوی که از جمله محدود دیتا سنتر مجهز کشوراست آماده ودر سه ماهه اول سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و بر اساس استاندارد های موجود ایجاد مرکز پشتیبان و سایت بحران نیز در دستور کاری سازمان در سال ۸۸ قرارگرفته است .
از دیگر اهداف سازمان، ارتقا سطح آگاهی شهروندان و پرسنل شهرداری و فرهنگ سازی در راستای تربیت شهروند الکترونیکی در سال ۸۸ است. گسترش آموزش های مجازی در خصوص امور مختلف شهری از اقداماتی است که در حوزه فرهنگی و اجتماعی صورت خواهد گرفت ضمن اینکه آموزش غیر حضوری و الکترونیکی نیز جهت ارتقا سطح علمی و الزام به کسب مهارت های ICDL توسط کارکنان شهرداری کماکان ادامه خواهد یافت. در زمینه سرویس ها و پورتلت های شهری نیز تولید سرویس ها ی متنوع در حوزه های درون سازمانی با هدف مکانیزه نمودن هرچه بیشتر فرآیند ها و همچنین تولید سرویس های اینترنتی در حوزه برون سازمانی با هدف تسریع در ارائه خدمات و تک مرحله ای نمودن سرویس ها و همچنین ایجاد بستر مناسب برای واگذاری ارائه خدمات به بخش خصوصی اقداماتی است که در این حوزه برنامه ریزی شده است .
یکی از برنامه های مهم سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران که امیدواریم منشا خدمات فراوانی برای شهروندان باشد بهره برداری از سامانه جامع شهرسازی و نوسازی در سال ۱۳۸۸ است. سامانه مذکور بر اساس طرح تفضیلی و GIS based در سال ۸۷ اغاز شدو مجوز صدور پروانه های شهرسازی را صادر می کند و قابل بهره برداری از طریق دفاتر الکترونیکی شهر و محیط اینترنت توسط شهروندان و همچنین واحد های ستادی شهرداری خواهدبود. این سامانه شامل زیر مجموعه های تشکیل پرونده، بازدید، طرح تفضیلی ،کنترل فنی، نظارت، کسب، تائیدات و صدور است و سامانه با ارتباط مستقیم ارشیو الکتونیکی اسناد بوده و کلیه فرایند زمان گیر و طولانی گذشته را به صورت سیستمی و مکانیزه برای شهروندان سهل الوصول خواهد نمود. از دیگر سیستم های قابل ارائه ،سامانه یکپارچه مالی شهرداری تهران متشکل از دوازده سیستم است که بصورت یکپارچه طراحی و در سال جاری در کلیه واحد های تابعه شهرداری اجرائی خواهد شد.
با راه اندازی این سامانه در هر لحظه تراز شهرداری قابل ارائه خواهد بود . ادامه فعالیت استقرار اتوماسیون اداری در راستای ارتباط دیجیتالی دبیرخانه ها و ایجاد امکان پیگیری مکانیزه شهروندان نیز از دیگر موارد در دستور کار سازمانی امسال سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران است. از آنجا که شهرداری تهران عضو متروپلیس است و متروپلیس، یکی از الزامات حکمرانی خوب را ایجاد رصد خانه شهری اعلام داشته است، در سال ۸۷ مطالعات انجام این پروژه صورت گرفت و در سال ۸۸ رصد خانه شهرداری تهران راه اندازی و مطالعات و طراحی رصد خانه شهری نیز انجام خواهد شد. در زمینه اطلاعات شهری و تمرکز داده های شهری و ایجاد بانک های اطلاعاتی مناسب و متناسب شهر بزرگ تهران، شهرداری تهران با اتکا به بانکهای اطلاعاتی بسیار غنی و با ارزش خود که قدمت برخی از این بانکهای اطلاعاتی به بیش از سی سال می رسد و برای سامان دهی آنها پروژه داده کاوی و داده پیرائی به اجرا در خواهد آورد تا امکان استفاده بهینه از این اطلاعات برای مدیران و تصمیم گیران و شهروندان تهرانی به زودی فراهم آید. از دیگر اقدامات سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، راه اندازی مجموعه سیستمهای مکان محور براساس نقشه های دیجیتالی شهر تهران خواهد بود. اقدامات جامعی نیز در رابطه با پرداخت الکترونیکی در برنامه شهرداری تهران در دست بررسی است. مجموعه سیستم هائی تحت عنوان موبایل سرویس ها نیز در نظر گرفته شده است تا از این طریق نیز خدمات شهری و شهروندی مناسب و قابل دسترسی به شهروندان ارائه شود .
با توجه به این که عمده خدمات تعاملی با شهروندان که از طریق پورتال شهرداری ارائه خواهد شد در حوزه های خدمات شهری و حمل و نقل ترافیک است، در این حوزه نیز فعالیت های گوناگونی در حال انجام است که از مهمترین آنها می توان به پروژه بزرگ بلیط الکترونیکی که در سال ۸۷ اغاز گردید ودر نیمه اول سال ۸۸ به بهره برداری خواهد رسید، اشاره کرد. در آخر امیدواریم با تلاش و همکاری تمامی مسئولان و مدیران شهری، این پروژه ها که هریک گامی درجهت تحقق شهر الکترونیک و شهرداری الکترونیک خواهند بود به ثمر بنشینند.
منبع : ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات


همچنین مشاهده کنید