سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

سیلیکون‌ولی، ۲۰۰۹


سیلیکون‌ولی، ۲۰۰۹
دنیای فناوری خود را برای مواجهه با مشکلات اقتصادی در سال ۲۰۰۹ آماده می‌کند؛ ولی خیلی از فعالان این صنعت اعتقاد دارند خسارات طوفان اقتصادی در سیلیکون‌ولی به شدت بقیه جاهای ایالات متحده نخواهد بود. شاید این نگاه نه‌چندان بدبینانه با در نظر گرفتن اشتهار آنان به شعار «ما می‌توانیم»، چندان هم غریب نباشد.
دلیل دیگر برای این خوش‌بینی آنان این است که در سال ۲۰۰۰ و هنگامی که حباب «دات‌کام» ترکید، این دره ضربه عظیمی را متحمل شد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری فناوری‌های نوین، سرمایه گذاری را متوقف کردند، معاملات انجام نشدند و تقریبا یک چهارم نیروی کار اخراج شد. طبیعی است که در مقایسه با آن سال الان به هیچ وجه اوضاع بد نیست.
ولی چه چیزی این دره را در سال آتی از باقی دنیا جدا می‌کند؟ گزارشگران بی‌بی‌سی نظرات برخی افراد فعال در این دره را جویا شده‌اند که در ادامه متن، آن‌را خواهیم خواند.
● استخدام و اخراج
این مساله غیر قابل انکار است که در سال ۲۰۰۸ خیلی افراد فعال در فناوری کار خود را از دست دادند.
وبلاگ TechCrunch، آماری از این اخراج‌ها را که از ماه اکتبر به این سو همچنان ادامه دارد، ارائه داده است که به عددی در حدود ۱۱۳ هزار نفر در سراسر جهان ختم می‌شود. این گزارش اخراج‌های همه کارگران را از e-Bay گرفته تا الکترونیک‌آرتز و از یاهو تا سان میکروسیستم، شامل می‌شود.
به نظر می‌رسد هیچ کس حاشیه امنیت ندارد، با این حال جدول استخدام در وب‌سایت CNET نشان می‌دهد که شرکت‌ها هنوز مشغول استخدام پرسنل هستند. این فهرست شامل سیسکو، دیگ، سیلزفورس دات‌کام و نپستر می‌شود.
یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه کاریابی و کمک به حفظ استعدادها، شرکت Taleo است. این شرکت تقریبا ۴۰۰۰ مشتری دارد که اکثر ۵۰۰ شرکت برتر مجله فورچون را نیز شامل می‌شود.
مدیر اجرایی تالیو، مایکل گرگور، اظهار داشت: « در فصل گذشته ۴۰۰ هزار موقعیت شغلی وجود داشت، ولی حدود ۱۰ میلیون نفر در تمام دنیا برای این کارها فرم پر کرده بودند. البته اعتقاد ندارم که این به معنای سخت شدن شرایط کار است، بلکه بیشتر به این معنی است که همیشه افراد به دنبال موقعیت‌های شغلی بهتر می‌گردند و می‌خواهند که درآمدشان را افزایش دهند.»
در مورد دره سیلیکون آقای گرگور اذعان کرد که در سال آتی ۶ تا ۷ درصد کارمندان کارشان را از دست می‌دهند که در مقایسه با میانگین کشوری ۹% که برای کل آمریکا پیش بینی شده، شرایط بهتری است.
اقای گرگور افزود: «ما به طور یقین در آب‌های ناآشنایی قرار داریم، ولی در مقایسه با آن‌چه بر سر سواحل شرقی ( اشاره به بازار بورس نیویورک) و برخی بازارهای مالی نظیر لندن و توکیو و دیگران آمد، این صنایع درد خیلی کم و کوتاه‌مدتی را تجربه کرده‌اند.»
«اینجا در سیلیکون‌ولی بعضی چیزها متفاوت است. نوآوری‌های زیادی در اینجا صورت می‌گیرد و افراد از همه جای دنیا به این‌جا می‌آیند، چون شما این‌جا می‌توانید یک شرکت را راه اندازی کنید، با شرکت‌های سرمایه‌گذاری فناوری‌های نوین کار کنید، سرمایه لازم را بدست آورید و به استعدادهایی دست پیدا کنید که در هیچ جای دیگر دنیا نمی‌توانید به خوبی این‌جا در اختیار داشته باشید.»
«اگر فکر کنید، می‌بینید که گوگل‌ها و ای-بی‌ها در زمان ترکیدن حباب دات‌کام شروع به کار کردند و نه تنها تا آنجا پیش رفته‌اند که به شرکت‌های بسیار بزرگی تبدیل شده‌اند، که برای شکل‌گیری دنیای دیگری از شروع‌به‌کارها نیز بذرافشانی کرده‌اند.»
با پیش‌بینی از دست رفتن ده‌هزار موقعیت شغلی دیگر در سیلیکون‌ولی در سال ۲۰۰۹ از سوی کارشناسان اقتصادی، آقای گرگور به تغییر مهمی در ساختار پاداش‌ها اشاره کرد که به واقع‌بینی تازه‌ای در مدیران ارشد منجر خواهد شد: «من فکر می‌کنم پاداش‌ها فقط برای کارکرد فوق‌العاده پرداخت خواهند شد. و علاوه بر آن، شاهد بازبینی جدیدی در زندگی شخصی افراد و اقتصاد خانواده آنها خواهیم بود.»
«متاسفانه بسیار از افراد، نوع زندگی خود را با پاداش‌هایشان تنظیم کرده بودند و من فکر می‌کنم آن‌ها مجبور می‌شوند به عقب برگردند و سعی کنند زندگی خود را با پایه حقوقشان تنظیم کنند. هیچ شکی نیست که این امری دردناک خواهد بود، هم برای شرکت‌ها و هم برای کارمندان.»
● هزینه‌های فناوری
سال ۲۰۰۸ همچنین نشان داد که همه، از پایین‌ترین سطح درآمدی گرفته تا بالاترین آنها، باید کمربندها را سفت‌تر ببندند. این مساله در مورد هزینه‌های مرتبط با فناوری نیز صادق است. و از آنجا که دورنمای سال ۲۰۰۹ تیره و تار است، برخی دعا می‌کنند که رویکردی خلاقانه کارها را به پیش ببرد.
تقاضا برای محصولات مرتبط با نیمه‌رسانا‌ها که محصول شاخص سیلیکون‌ولی هستند، رو به کاهش است. گروه تجاری SEMI پیش‌بینی کرده بدر ادامه کاهش ۲۸ درصدی فروش در سال گذشته، فروش محصولاتش در سال ۲۰۰۹ نیز با کاهش ۲۱ درصدی روبرو شود.
در مجموع ترکیدن حباب دات‌کام به کاهش ۲۰ درصدی مصرف فناوری منجر شد، در حالی‌که کارشناسان برای سال آینده نزول چهار الی پنج درصدی را پیش‌بینی می‌کنند.
به‌هرحال، لوجیتک، بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات کنترلی کامپیوتر مانند موس و تاچ‌پد، اعلام داشت در حالی‌که مدیران بودجه به دنبال راهی برای کاهش مخارج هستند، آن‌ها نیز با یک چرخش جدید امیدوارند که چنین کنند. مدیر عامل لوجیتک، روری دالی، اظهار داشت: «مساله اصلی این است که آیا سال آینده کسی کامپیوتر جدیدی خواهد خرید یا نه.»
«ما انتظار داریم خرید کامپیوتر در ۱۲ ماه کاهش یابد، ولی هم‌چنین انتظار داریم مردم سیستم‌های فعلی خود را ارتقا دهند و این ارتقا در ارتباط با واسط‌های کاربر باشد. چیزی که در مورد آن صحبت می‌کنم، می‌تواند یک نمایش‌گر بهتر، یک موس بهتر یا یک کی‌بورد راحت‌تر باشد.»
آقای دالی اعتقاد دارد اوضاع هیچ‌گاه به بدی سال ۲۰۰۰ نخواهد بود، زمانی که سیلیکون‌ولی مرکز سقوط و افول بود. وی هم‌چنین از نوآوری‌ها به عنوان کلید آینده یاد می‌کند. او می‌گوید: «آخرین بحران اقتصادی قابل ذکری که ما داشتیم در سال ۲۰۰۰ بود. رکود عمیقی بر کل دره حاکم بود. زمانی رسیده بود که همه کارها به مشکل برخورده بود و مردم می‌گفتند سیلیکون‌ولی در حال نابودی است. و درست عد از این‌ها، نت‌اسکیپ راه افتاد و آنچه امروزه نسل اینترنت نامیده می‌شود، به وجود آمد.»
او در پایان اضافه می‌کند: «من به سال ۲۰۰۹ خوشبینم. هر چند سال سختی خواهد بود، ولی چیزهای خوب زیادی نیز به همراه خواهد داشت.»
● روبوتیک و دیگر صنایع سبز
اگر نوآوری چیزی است که باید دره را از رکود نجات دهد، آیا همان‌طوری است که به نظر می‌رسد؟
ناظران صنعتی کماکان به نامگذاری محدوده‌ای از نوآوری‌ها به نام فناوری پاک ادامه می‌دهند که می‌تواند خیلی از شرکت‌های سرمایه‌گذار فناوری‌های نوین را جذب کند. یکی از معتبرترین این سرمایه‌گذاران، یعنی Kleiner, Perkins, Caufield & Byers، سرمایه‌گذاری هنگفتی در فناوری‌های پاک کرده است.
در ابتدای سال گذشته، این شرکت یک بودجه خاص ۵۰۰ میلیون دلاری را برای سرمایه‌گذاری‌های سبز کنار گذاشت. تعجبی ندارد که جان دوئر از این شرکت، فناوری پاک را بزرگ‌ترین فرصت اقتصادی این قرن و مادر تمام بازارها نامیده است. اما او در این اندیشه تنها نیست. دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز ۴۴% به ۵.۲ میلیلرد دلار سرمایه سال ۲۰۰۷ افزوده‌اند.
فناوری‌های دیگری نیز توجه مردم را به خود جلب کرده‌اند که صنایع روبوتیک و هاپتیک، یا همان دانش تماس، برترین آنها هستند. پل سافو، کارشناس فناوری در این باره می‌گوید: «هاپتیک، واژه‌ای است که از این پس باید در فرهنگ لغات هر کسی وارد شود ».
«در این لحظه ما ماشین‌ها را می‌بینیم و آنها نیز ما را می‌بینند؛ ولی احساس تماس فیزیکی یا بازخوردی بین ما وجود ندارد. در نتیجه هاپتیک راهی است که حس لامسه را نیز بین انسان و ماشین جاری کند.»
وی اظهار داشت:« هم‌اینک استفاده از هاپتیک در جراحی معمول است؛ اما کاربرد آن در حال ورود به تمام عرصه‌های فناوری است، کنسول Wii نینتندو و آیفون اپل از این جمله‌اند. با استفاده روز افزون از هاپتیک، شاهد وقوع انقلاب حسگرها خواهیم بود. حادثه واقعی این دهه رفتن زیر پوست است و تمام این حسگرها کمک می‌کنند که کامپیوترها و شبکه‌هایمان را به دنیای فیزیکی متصل کنیم.»
«ما به آنها اندام‌های حسگر، چشم، حسگرهای شناسایی بی‌سیم یا RFID و شتاب‌سنج داده‌ایم. در حقیقت ما اکنون از کامپیوترها و شبکه‌هایمان می‌خواهیم که دنیای فیزیکی اطراف ما را از طرف ما ببینند و اداره کنند. این اتفاق بزرگ فناوری در سال ۲۰۰۹ است.»
آقای سافو همچنین به روباتیک به چشم فناوری دیگری که وارد جریان اصلی فناوری خواهد شد، نگاه می‌کند: «البته هنوز ۲ یا ۳ سال تا زمان وقوع آن باقی مانده، ولی انقلاب روباتیک نیز در راه است؛ درست همان‌گونه که در سال ۱۹۸۰ ریزپردازنده‌ها به ما کامپیوتر شخصی را دادند که سبب‌ساز انقلاب کامپیوترها در دهه نود بود؛ و همان‌گونه که لیزر نیز به ما پهنای باند را داد که عامل همه‌گیری اینترنت بود.»
این پیش‌بینی‌کننده فناوری هم‌چنین می‌افزاید: «انقلاب حسگرها نیز روبات‌ها را به زندگی ما وارد خواهد کرد، به‌طوری‌که احتمالا یکی دو سال دیگر هدیه مهم کریسمس خواهند بود. مساله، سرگرم کردن و متحیر کردن مردم است؛ به همان طریقی که کامپیوتر این کار را کرد و بعد از آن نیز شبکه انجام داد، حالا نوبت روبات‌هاست که همه جا را بگیرند.»
وی می‌گوید : «روباتی که بیشترین تاثیر را روی زندگی مردم بگذارد، روباتی است که فقط از نرم‌افزار ساخته شده باشد، ابزار مستقلی که از طرف ما کارها را روی شبکه انجام دهد. البته این ابزارها همین الان هم وجود دارند. اگر شما برای یک وام رهنی تقاضا کنید، تقاضای شما توسط یک انسان بررسی نمی‌شود؛ بلکه یک نرم‌افزار آن‌را می‌خواند و در مورد آینده زندگی شما تصمیم می‌گیرد.»
«روبات‌های نرم‌افزاری همه جای شبکه حاضرند، معاملات را انجام می‌دهند، درباره بلیط هواپیماها تصمیم می‌گیرند و کارهایی از این قبیل. آن‌ها اینجایند و هر روز هم بیشتر می‌شوند.»
● حرکت
با وجود بیش از ۳ میلیارد گوشی همراه و یک میلیارد کامپیوتر شخصی در جهان، کلمه رمز سال ۲۰۰۹ حرکت است.
گوشی‌های هوشمند همراه در سال آینده درصد بیشتری از بازار را در اختیار خواهند گرفت و کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۱۲، ۷۵% از بازار فروش گوشی‌های همراه در ایالات متحده و ۶۵% کل بازار جهانی در اختیار گوشی‌های هوشمند خواهد بود.
هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰، گوشی‌های همراه به اصلی‌ترین ابزار دسترسی به اینترنت در سراسر جهان تبدیل شوند رشد این بازار در اقتصادهای نوظهور و پرجمعیتی مانند هند، چین و برزیل شدیدتر خواهد بود.
یاهو این پیش‌بینی را پذیرفته و به بازار گوشی همراه به چشم یک فرصت بسیار پرسود که امسال با تبلیغات‌چی‌ها و بازاریاب‌ها جهش خواهد کرد، می‌نگرد. مایکل بیل، مدیر ارشد بخش جهانی گوشی همراه در یاهو می‌گوید: «ما شاهد توجه بسیار زیادی به گوشی همراه هستیم و اعتقاد داریم سال ۲۰۰۹، نقطه عطفی در این بازار خواهد بود.»
«۳۰ درصد مصرف کنندگان به جای دیدن سایت‌ها روی کامپیوتر شخصی، سایت‌های مشابه را روی گوشی همراه می‌بینند. مثال روشن این پدیده، ‌ESPN است که در زمستان گذشته گزارش داد آمار بازدیدکنندگان سایت لیگ ملی راگبی آمریکا، NFL، روی گوشی همراه، از آمار بازدیدکنندگان آن روی کامپیوتر شخصی فراتر رفت. »
آقای بیل به بازاریاب‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی هشدار می‌دهد برای این‌که بتوانند روی بازار گوشی همراه تاثیر بگذارند، باید هوشمندانه فکر کنند: «اگر شما از یک مشتری بپرسید آیا روی گوشی همراهتان تبلیغات می‌خواهید؟ به احتمال زیاد با پاسخ منفی روبرو خواهید شد. ولی اگر از آن‌ها بپرسید که آیا برای زمانی که پروازتان تاخیر دارد یا به هر نحوی وقتتان را می‌گذرانید، پاره‌ای اطلاعات مرتبط و مقداری سرگرمی می‌خواهید یا نه؛ احتمالا جوابشان مثبت خواهد بود.»
● قاعده بازی عوض می‌شود
اگر بگوییم موفقیت فروشگاه اینترنتی‌ AppStore شرکت اپل، از مرز تصورات این شرکت هم خارج شده است، بیراه نگفته‌ایم. حتی هنگامی‌که استیو جابز در شهریورماه روی سن حاضر شد و تعداد دانلودکنندگان را روی نمایش‌گر آپدیت کرد، این احساس وجود داشت که حتی خود او هم نمی‌تواند این موفقیت را باور کند.
تا به امروز این رقم از عدد حیرت‌آور ۳۰۰ میلیون دانلود نیز فراتر رفته‌ است و با نرخ ۲ میلیون دانلود در روز برای فروشگاهی که تقریبا ده هزار نرم‌افزار برای فروش دارد، معلوم نیست تا به کجا پیش برود.
این فروشگاه با ترغیب شرکت سرمایه‌گذاری Kleiner,Perkins,Caufield & Byers به همکاری با صندوق شرکت اپل برای حمایت از شرکت‌هایی که نرم‌افزارهای جدیدی برای این بازار تهیه می‌کنند، صنعت جدیدی را پایه‌گذاری کرده است.
یکی از این شرکت‌ها که با نرم‌افزارهایش به چنین موفقیت خیره‌کننده‌ای دست یافته، شرکت Tapolous در پالوآلتو است. این شرکت کار خود را با ارائه یک بازی رایگان موسوم به Tap Tap Revenge شروع کرد. این بازی بیش از ۳ میلیون بار دانلود شد و سبب شد که برخی از بزرگان موسیقی مانند Weezer, Nine Inch Nails و Draft Punk بخواهند که از آهنگ‌های آنها در این بازی استفاده شود.
به عقیده، بارت دکرم، مدیر ارشد تاپولوس ، آی‌فون این صنعت را وارد عصر جدیدی کرده است: «چون این پدیده در ابتدای راه است، هنوز مدل‌های تجاری آن به حالت پایداری نرسیده‌اند. هرچند این نرم‌افزارها عمری به اندازه یک دهه دارند، ولی این آی‌فون و فروشگاه اینترنتی اپل بود که این بازار را بین مصرف‌کنندگان جا انداخت.»
« من فکر می‌کنم در سال ۲۰۰۹ شاهد مطرح شدن مساله قیمت باشیم و موانع بر سر ورود و جا افتادن در این بازار زیاد شوند. در شش ماه اول کار این فروشگاه خیلی راحت‌تر بود که شما یک نرم‌افزار کوچک بنویسید و با استقبال روبرو شوید.»
آقای دکرم همچنین پیش‌بینی می‌کند که: « در سال ۲۰۰۹ شاهد بلوغ سیستم خواهیم بود؛ به این معنی که کاربران، انتظارات بالاتری خواهند داشت و هزینه‌ی شروع کار نیز بالاتر خواهد رفت، چون شما مجبور خواهید شد هزینه آزمایش‌های گران‌تر و حرفه‌ای‌تری را بپردازید تا محصول شما به فروش برود.»
● ویدیوی آنلاین
۲۰۰۸ هم‌چنین سال تغییر جهت باد در دنیای ویدیوی آنلاین بود. شاید یوتیوب توانسته باشد ویدیوی آنلاین را در وب جا بیاندازد، ولی هولو که تازه در ماه بهار گذشته راه‌اندازی شد، رقیب سرسختی به نظر می‌رسد.
هولو که از ترکیب ان.بی.سی و نیوزکورپ به وجود آمد، تصمیم گرفت نشان دهد که بازاری نیز برای ویدیوهای حرفه‌ای آنلاین وجود دارد. آسوشیتدپرس، سایت هولو را به عنوان سایت برتر سال انتخاب کرد.
یوتیوب هنوز با ۸۳ میلیون بیننده فقط در ماه اکتبر در مقایسه با ۲۳ میلیون بیننده هولو بر بازار تسلط دارد. ولی هولو قصد دارد در سال آینده، بین‌المللی شود و این به معنی بازار بزرگ‌تر است. اما هر دو سایت نشان داده‌اند که نسل جدیدی در حال بزرگ شدن با ویدیوهای آنلاین است.
جیم پاترسون، مدیر تولیدات یوتیوب این‌گونه توضیح می‌دهد: «هر نسلی با یک سری رفتارها و علایق مخصوص به خود شناخته می‌شود. فعالان بازار عادت دارند برای هر یک از این نسل‌ها اسمی انتخاب کنند: نسل انفجار جمعیت، نسل X و نسل Y. من فکر می‌کنم ما در حال حاضر داریم بزرگ شدن نسل ویدیو را می‌بینیم.»
« این نسل از کاربران از شبکه انتظار کاربرد متفاوتی دارند و از ویدیو به گونه دیگری استفاده می‌کنند. آنها در فضایی بزرگ شده‌اند که رسانه‌های دیجیتال همه‌جا حاضر است و این، نحوه نگاه و انتظار آنها را از شبکه شکل داده است.»
به اعتقاد آقای پاترسون، این نوع نگاه نسل جدید ویدیو بود که ماهیت فعلی یوتیوب را شکل داد. به گفته وی «موسسه comscore چنین تخمین زده که دومین موتور جستجو بعد از گوگل خود یوتیوب است. برای این گروه، یوتیوب موتور جستجوی اصلی است. یوتیوب برای آن‌ها کل شبکه است. از آن‌جا آن‌ها ترجیح می‌دهند پاسخ به هر سوالی به صورت ویدیویی باشد، برای جستجو مستقیما به سراغ یوتیوب می‌روند.»
بی‌بی‌سی، ۱ ژانویه
ترجمه: مجید جویا
منبع : خبر آنلاین


همچنین مشاهده کنید