سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

پنج روز آفتابی در پاییز دوبی


پنج روز آفتابی در پاییز دوبی
نمایشگاه پنج روزه جیتکس ۲۰۰۸ که در هفته فناوری خاورمیانه در دوبی برپا شد، ۲۳ اکتبر (پنجشنبه ۲ آبان) به کار خود پایان داد.
جیتکس امسال اگرچه از نظر کارشناسان و شرکت‌کنندگان،‌ نسبت به سال‌های پیشین، بازدید کننده کمتری را به خودش می‌دید، اما برای شرکت‌های ایرانی که در این نمایشگاه به صورت غرفه کشوری یا مستقل حضور یافتند، پربار بود.
از سویی حضور چشمگیر ایرانیان برای بازدید از نمایشگاه نیز در نوع خود، در خور توجه بود. ایران رایانه، بانی‌کام، شهر‌پرداز و مگفا به سرپرستی شرکت پارسان، فراسو و علم صنعت که به طور مستقل حضور یافتند لژیونر‌های ایرانی در جیتکس امسال بودند.
البته شرکت علم و صنعت بعد از بازدید از غرفه‌ کشوری ایران، به جمع شرکت‌های ایرانی حاضر در غرفه‌ نیز پیوست. گفت‌وگوی خبرنگار فناوران با مسوولان غرفه شرکت‌های ایرانی در جیتکس را می‌خوانید.
● علم و صنعت نوید
بهنام عربی، مسوول فنی بخش فروش شرکت علم و صنعت نوید، با بیان اینکه علم و صنعت ششمین سال پیاپی است که در نمایشگاه جیتکس شرکت می‌کند گفت: اگرچه نمایشگاه نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر شده است، اما ایران با این همه ظرفیت و اعتبار نباید حضور کمرنگی داشته باشد.
وی با تشکر از شرکت پارسان مجری غرفه کشوری ایران گفت: به همت شرکت پارسان ظاهر غرفه‌ کشوری ایران نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است. اما غرفه ایران نسبت به کشور‌هایی که خیلی کوچک‌تر از ایران هستند، خیلی خوب نبود.
همچنین اخوان، مدیر سخت‌افزار شرکت علم و صنعت نوید، با بیان اینکه هدف اصلی شرکت در این نمایشگاه صادرات بوده است گفت: ما علاوه بر حضور شش ساله در جیتکس، چهار دوره نیز در سبیت آلمان شرکت کردیم تا بتوانیم به سمت صادرات محصولات و خدماتمان گام برداریم و نتیجه خوبی هم گرفتیم.
وی با بیان اینکه کشور‌های خارجی از نظر تخصصی به شرکت‌ ایرانی اعتقاد ندارند افزود: متاسفانه شرکت ما با نام‌های ایرانی محصولات خود را صادر نمی‌کند، چون به‌‌رغم کیفیت و قیمت مناسب، کشور‌های دیگر، شرکت‌های ایرانی را باور ندارند و حضور در نمایشگاه‌ خارجی می‌تواند باعث شود تا کشور‌های خارجی به دانش ایرانی‌ها اعتماد کنند.
به گفته مدیر سخت‌افزار شرکت علم و صنعت نوید، فضای غرفه کشوری ایران، برازنده کشور ما نیست و توسعه حضور در جیتکس و نمایشگاه‌های خارجی نیز در گرو حمایت دولت و تبلیغات رسانه‌ای است.
● شهر‌پرداز
شهر‌پرداز نیز از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه جیتکس امسال بود که ششمین سال حضور پیاپی خود را تجربه می‌کرد.
محمد‌رضا نراقی،‌ مدیر فروش شرکت شهر‌پرداز، نیز درباره جیتکس ۲۰۰۸ گفت: امسال نمایشگاه نسبت به سال‌های پیشین از نظر بازدید ضعیف‌تر بوده است و تعداد بازدید‌کننده‌های خارجی نیز کمتر بود و این مساله نشان می‌‌دهد که امارات نیز درگیر رکود اقتصادی شده است.
وی با بیان اینکه هدف اصلی شهر‌پرداز برای حضور در جیتکس، بازار ایران است، افزود: ما مدیران، مشاوران وزیر و مشتریان ایرانی خود را به این نمایشگاه دعوت می‌کنیم و در اینجا با آنها مذاکره می‌کنیم.
نراقی با تشکر و قدردانی از شرکت پارسان گفت: هدف ما و شرکت پارسان که زحمات زیادی برای غرفه کشوری ایران کشیده است این بوده که پرچم ایران را بالاتر از سال‌های قبل در جیتکس نشان دهیم.
به عقیده مدیر فروش شرکت شهر‌پرداز، اکثر بازدید‌کننده‌‌ها از نمایشگاه جیتکس ۲۰۰۸ متخصص IT بودند.
● ایران رایانه
اما دیگر شرکتی که شش سال حضور در جیتکس را در پرونده خود می‌دید، ایران رایانه‌ بود. هومن صالحی، مدیر فروش ایران رایانه، با بیان اینکه نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل ضعیف‌تر بود گفت: جیتکس امسال بازدید‌کننده‌های ایرانی بیش‌تری نسبت به سال‌های قبل داشت، اما در مجموع جیتکس ۲۰۰۴ در این چند سال بازدید‌کننده بیش‌تری داشت.
وی با بیان اینکه بازدید‌کننده‌ها کمتر شده‌اند اما کیفیت بازدید‌کننده‌ها بالاتر رفته است افزود: کیفیت بازدید‌کننده‌ها از غرفه‌ ما به دلیل زنجیره شش ساله حضورمان در جیتکس بود.
همچنین امیر مسعود اسکوئیلر، مدیر‌عامل شرکت ایران رایانه نیز در این باره گفت: پیوستگی حضور در جیتکس بسیار مهم است حتی اگر هیچ شرکت ایرانی در نمایشگاه شرکت نکند ما باید حضورمان را ادامه دهیم چون اگر این زنجیره قطع شود، شش سال حضور هدر می‌رود.
وی با بیان اینکه ایران رایانه برای هدف مشخصی به جیتکس آمده است افزود: حضور پیاپی، ما را در نمایشگاه متمایز کرده است و نتیجه مثبتش را نیز دیده‌ایم.
● بانی‌کام
اما شرکت بانی‌کام که سال گذشته به همراه شریک تجاری‌اش، شرکت دونجین در جیتکس شرکت کرده بود، امسال به جمع شرکت‌های ایرانی در غرفه کشوری پیوست و دومین سال حضور خود را تجربه کرد.
محمد‌رضا اصفهانی، مدیر‌عامل شرکت بانی‌کام با بیان اینکه حضور در غرفه‌کشوری برای ما بهتر از حضور مستقل بوده است گفت: امسال دومین سال است که در جیتکس شرکت می‌کنیم و از اینکه با دوستان ایرانی در یک جا با هم هستیم احساس رضایت داریم.
وی افزود: بازدید‌کننده‌های جیتکس امسال به مراتب کمتر از سال قبل بودند و بیش‌تر بازدید‌کننده‌ها مانند ویترین به غرفه‌ها نگاه می‌کنند و تخصصی نبودند.
اصفهانی با بیان اینکه هدف بانی‌کام از شرکت در جیتکس ۲۰۰۸ افزایش سهم در بازار ایران و همکاری با کشور‌های خارجی است گفت: ما می‌خواهیم علاوه بر افزایش سهم در بازار ایران، دفتر خاورمیانه شرکت نیز که سال قبل در شارجه افتتاح کردیم را توسعه دهیم.
به عقیده مدیر‌عامل شرکت بانی‌کام، پارسان مجری غرفه کشوری ایران، می‌توانست بهتر از اینها غرفه ایران را برپا کند.
● مگفا
مگفا دیگر شرکت ایرانی بودکه در غرفه کشوری ایران حضور یافت.
محمد‌رضا حائری یزدی، مدیر‌عامل شرکت مگفا درباره نمایشگاه جیتکس گفت: نمایشگاه جیتکس محفل تعاملات بین فعالان ICT دنیا است، اما غرفه ایران مظهر ICT کشور نیست، چون شرکت‌های فعال ایرانی ICT در این غرفه حضور ندارند.
وی با بیان اینکه همه هتل‌های دوبی پر از بازدید‌کننده‌های جیتکس است افزود: بعضی‌ها می‌گویند نمایشگاه امسال خلوت‌تر شده است، اما به عقیده من کم‌رونق‌تر نشده است.
حائری‌یزدی درباره اهداف حضور مگفا در جیتکس گفت: آشنا شدن با راه‌حل‌های جدید در حوزه‌های ICT، پیدا کردن همکاران تکنولوژیک مرتبط با شرکت و عرضه محصولات برای کشور‌های خارجی از برنامه‌های مگفا برای حضور در جیتکس بود.
به عقیده مدیر‌عامل شرکت مگفا، اکثر بازدید‌کنندگان نمایشگاه و غرفه ایران مرتبط با حوزه ICT بودند.
همچنین علی فیروز‌آبادی، مدیر‌عامل ایران فاوا گسترش نیز درباره شرکت‌های حاضر ایرانی در جیتکس ۲۰۰۸ گفت: متاسفانه شرکت‌های ایرانی مانند دو سال پیش در مقایسه با سایر کشور‌ها حضور کمرنگی داشتند و تغییر بزرگی برای غرفه‌داران ایرانی نسبت به دو سال گذشته دیده نمی‌شود.
نسرین صادقی، مدیر elearning مگفا نیز درباره اهداف حضور مگفا در جیتکس گفت: ورود به بازار بین‌المللی خدمات از اهداف مگفا در جیتکس بود که تا آنجایی که می‌خواستیم محقق شد.
وی درباره بازدید‌کنندگان جیتکس ۲۰۰۸ گفت: بازدید‌کننده‌های امسال بسیار تخصصی بودند و اکثرا نیز از سازمان‌ها و صنایع کشور خودمان از غرفه‌ ما بازدید کردند.
● پارسان
شرکت پارسان نیز که امسال برای اولین بار مجری غرفه‌ ایران در جیتکس شده بود، با برپایی مناسب غرفه کشوری ایران، توانست چهره شایسته‌تری از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی به نمایش بگذارد.
محمد ثروتی، مدیر‌عامل شرکت پارسان، درباره نمایشگاه جیتکس گفت: نمایشگاه جیتکس ۲۰۰۸ مانند سال‌های قبل بود و افرادی که می‌گویند امسال نمایشگاه ضعیف بود، آمار درستی ندارند.
وی با بیان اینکه امیدواریم سال آینده با حمایت دولت حضور پررنگ‌تری در جیتکس داشته باشیم افزود: کشور‌های خارجی با کمترین هزینه و به حمایت دولت در نمایشگاه شرکت کرده‌اند.
ثروتی با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی بعد از بلوغ حضور در نمایشگاه‌های خارجی به صورت غرفه کشوری، می‌توانند به صورت مستقل در نمایشگاه حضور یابند، گفت: شرکت‌های ایرانی باید به سمت برون‌گرایی و تبلیغات برای کشور‌های خارجی بروند و حضور خود را در جیتکس و دیگر نمایشگاه‌های خارجی گسترش دهند.
گزارش: مسعود فیاضی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید