یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


وقتی مردها زنانه آرایش می کنند


وقتی مردها زنانه آرایش می کنند
اتوبوس از میدان ولیعصر(عج) حرکت کرد و بعد از چند دقیقه به دو راهی سید جمال الدین اسدآبادی رسید. طبق معمول اتوبوس باید پشت چراغ قرمز و در مقابل ترافیک بعد از ظهر خیابان "فتحی شقاقی" با این گرمای مثال زدنی هوا، چند دقیقه ای را توقف می کرد.
دیدن پاساژ پوشاک سر دو راهی برای خیلی از مسافران قسمت بانوان اتوبوس در آن غروب داغ جالب بود; عده ای از زن ها درباره جنس های پاساژ حرف می زنند. بسیاری از آن ها با کنجکاوی خاصی بیرون را نگاه می کردند اما در مسیر نگاه ها صدای خنده برخی از دختران دبیرستانی بیشتر توجه را به خود جلب می کرد! نگاه شان را که تعقیب می کردی به پنجره بزرگ تمام قد شیشه ای در طبقه دومی ساختمانی می رسیدی که درست کنار ویترین پاساژ و بالای یک میوه فروشی قرار داشت.
● نا سلامتی پیرایشگاه است و مردانه!
پشت پنجره مردها و پسرهایی روی صندلی نشسته اند و برخی در حال کوتاه کردن مو و خلوت کردن سر ملت هستند و عده ای اماعده ای از پسرهای جوان به سرشان بیگودی(!) پیچیده اند و گاهی آرایشگر با بابیلیس(وسیله ای برای حالت دادن مو) موهایشان را داغ می کند تا بهتر حالت بگیرد!! چراغ داخل اتاقک روشن است و هوای بیرون تیره و کم نور و داخل اتاقک کاملا پیداست و برخی از پسرهای جوان که روی صندلی های انتظار نشسته اند، خودشان دست به کار شده اند و دارند یک کارهایی روی صورتشان انجام می دهند. بله! انگار موچین به دست گرفته اند و دارند موهای ریز زیر ابروهایشان را بر می دارند!آقای سلمانی نیز کم مانده فقط تکه ای نخ باریک و محکم را دور گردنش ببندد و سر آزاد آن را بین دو انگشت گرد کند و پیچ و تابش بدهد و بعد هم روی صورت مراجعان گرام ینخیر! آرایشگاه زنانه که نیست! ناسلامتی نامش پیرایشگاه است و مردانه!!
● مردان ونوسی زیر ابرو بر می دارند
مشتری می دود به طرف آرایشگر و با عجله می گوید: آقا لطفا یه کم سریع تر(!) من عجله دارم و باید زود بروم! میهمانی داریم. دیر می شود... لطفا زودتر...با یک نگاه به سر و وضع و موهای مراجعه کننده جوان می توان فهمید که موهایش مرتب هستند و مشکل ظاهری ندارد و اتفاقا بسیار منظم و پیراسته به نظر می رسد! با اشاره ای به زیر ابروهایش به آرایشگر می فهماند که موهای زیر ابرویش جوانه(!) زده اند و کتاب "مردان مریخی و زنان ونوسی" را که می خواندیم فکر می کردیم مردان از مریخ آمده اند و این زن ها هستند که به واسطه ونوسی بودنشان اهل ظرافت های ظاهری هستند نه مردان(!!) امروز باید قبول کنیم که ونوس دارد مردهای زن نما وارد می کند و البته مریخ کم نیاورده است و دارد زن های مرد نما وارد می کند... باید دید در این رقابت مریخی و ونوسی نهایتا بر سر زمین چه می آید.
● نسیم آخرالزمان از شمال شهر می وزد
به قول "نسیم شمال" خدا بیامرز که می گفت در آخرالزمان مردها شمایل زنان را پیدا می کنند و زن ها هیبت مردانه می یابند، برخی مردها دیگر شباهت بسیاری به زنان پیدا کرده اند(!) با این حال فکر نمی کردیم مجبور باشیم شاهد این تغییر گام به گام در مقابل چشمانمان در ملا»عام و در دو راهی خیابان سید جمال الدین اسد آبادی باشیم!مدت هاست که شاهد هستیم رگه های این آخرالزمانی شدن شهر، در گوشه و کنار پایتخت در حال پر رنگ شدن است و هر روز تعداد بیشتری از نمایندگان معرفی آخرالزمان خودشان را نشان می دهند(هر چند نا آگاهانه!)رامین یکی از افرادی است که به مدل های جدید مو علاقه خاصی دارد.
مدل های جدید موی مردانه همین هایی است که روی سر من و دوستانم می بینید. این مدل های مو در آرایشگاه ها ارائه می شود و من از آن دسته از پسرهایی نیستم که موهایم را آب و شانه کنم و از تنوع خوشم نیاید; این ها مدل های فشن هستند و از به روزترین مدل های دنیا برای جوانان(!) محسوب می شوند.رامین درباره این که این مدل ها را از کجا پیدا می کند و چگونه از جدیدترین هایشان اطلاع می یابد، نیز می گوید: معمولا در گفتگو با دوستانم از جدیدترین مدل ها مطلع می شوم و گاهی نیز با دیدن جوانانی که در خیابان هستند و با دیدن مدل موهایی که شاید اسمشان را هم بلد نباشم به آرایشگاه می روم و از آرایشگر می خواهم که آن مدل را با راهنمایی های خودم برایم درست کند!وی می افزاید: بعد از یک بار درست کردن موهایم خودم یاد می گیرم که باید چطور در خانه و جلوی آینه موهایم را درست کنم و شاید بسیاری از مدل هایی که روی سرم امتحان می کنم، اسمشان را ندانم.
● فشن ها با مردم عادی فرق دارند!
پیرایش سر و صورت مردان در موارد بسیاری آسان به نظر می رسد و معمولا آن ها نیز وقت چندانی برای این کار صرف نمی کنند; اما چند سالی است برخی پسرهای جوان وقت بیشتری دارند تا آن را جلوی آینه صرف کنند و البته بدشان هم نمی آید عاملی برای جلب توجه بیشتر در سر و وضعشان ایجاد کنند; به همین علت دنبال مرغوب ترین ژل های موی سر می گردند تا بتوانند هر چه محکم تر موهایشان را به حالت سیخ در جهات مختلف در هوا نگه دارند! برخی از آن ها با مد شدن مدل های خروسی و تیفوسی و تن تنی و یا با مدل های ریش چکمه ای و غیر چکمه ای و انواع و اقسام مدل های من در آوردی، خیلی زود مدل های فشن را روی سرشان امتحان می کنند و شاید بتوان گفت تنها انگیزه برای امتحان این مدل های مو این است که دیگران فکر کنند آن ها بسیار به روز تر از هم سن و سال هایشان هستند و اصلا با باقی مردم عادی فرق می کنند!
● من فشن ترم; پس با اعتماد به نفس ترم
"مهدی" نوجوان ۱۶ ساله ای است که علاقه خود را به انواع مدل های موی جدید ابراز می کند و درباره آن ها می گوید: وقتی من این نوع مدل های مو را روی سرم پیاده می کنم، بقیه متوجه می شوند که من به روز هستم و اصلا برای من مهم نیست که دیگران چه فکری می کنند; برای من این مهم است که الآن در سال ۲۰۰۸ و هزاره سوم زندگی می کنم.
مهدی می افزاید: این مدل ها به من اعتماد به نفس می دهد و باعث می شود دیگران بدانند من بدون منع از ماهواره و اینترنت استفاده می کنم.وی می گوید: پدر و مادر من با این مسئله که موهای من هر روز به شکلی خاص و با مدل های جدید درست شوند مشکلی ندارند و من توانسته ام آن ها را قانع کنم(!) که بپذیرند مدل های موی جدید منافاتی با تلاش من برای این که شخصیت اجتماعی و مسلمان داشته ام ندارد.وقتی از او خواستیم تا برای ما تشریح کند که چه طور آن ها را قانع کردی او می گوید: من یک نوجوان هستم و حق دارم برای موهایم تصمیم بگیرم و آن ها را هر شکلی که می خواهم درست کنم. من تا امتحان نکنم(!) نمی فهمم چه مدلی بد است و چه مدلی خوب! چه مدلی به من می آید و چه مدلی نمی آید.وقتی انگیزه او را برای امتحان کردن این نوع مدل های مو روی سرش جویا می شویم مهدی می گوید: من فقط کنجکاو هستم و از این که روشی برای متفاوت بودن با دیگران پیدا کنم خوشحال می شوم!
ماهواره و اینترنت زاینده فشن ها هستند
حمید ، خود یک آرایشگر است و درباره مشتریانی که برای ایجاد مدل های روز و فشن روی موهایشان به او مراجعه می کنند می گوید: معمولا این خود مشتری است که برای پیاده شدن چنین مدل هایی بر روی موهایش به ما مراجعه می کند و از ما می خواهد تا موهایش را بر طبق آن مدلی که می خواهد بزنیم.آدرسی درباره این که آن ها این مدل ها را از کجا پیدا می کنند و چگونه او را از این مدل مطلع می کنند، می گوید: این مدل ها معمولا در اینترنت و در ماهواره توسط جوانان سرچ می شود و با تهیه عکس از تصویر این مدل ها از ما همان را می خواهند.وی در ادامه با اشاره به این که امروز آرایشگران مرد برای اینکه به روز باشند از ژورنال های اروپایی استفاده می کنند که بسیاری از شاغلان این حرفه یا خودشان آن ها را از "دبی" تهیه می کنند و یا سفارش می دهند تا برایشان بیاورند.این آرایشگر درباره مدل هایی که مشتری ها می خواهند موهایشان را بر طبق آن کوتاه کنند، می گوید: اغلب این مدل ها را خود افراد می خواهند و آرایشگر هیچ دخالتی در تعیین آن ها ندارند.آدرسی تصریح می کند: امروز بیشتر افراد، مدل های خورد -کوتاه شدن مو به شکل طبقه طبقه- را که مد شده است می خواهند; مشتری با مراجعه به آرایشگر معمولا خودش از ما این مدل را می خواهد و ما او را راهنمایی می کنیم تا مدلی که انتخاب می کند حداقل با چهره اش تناسب بیشتری داشته باشد.
● بعضی مشتری ها از ما ماهرتر هستند
این آرایشگر جوان اظهار می کند: اغلب مشتریانی که از ما می خواهند موهایشان را بر طبق مدل های فشن آرایش کنیم خودشان به این نوع مدل ها اشراف کامل دارند و گاه در منزل به قدری ماهرانه موهایشان فر داده اند و یا با چسب مو روی آن کار کرده اند که حتی حیرت ما را نیز بر می انگیزند; که چطور این قدر خوب موهایشان را درست کرده اند آن هم بدون کمک آرایشگر!! وی درباره قیمت هایی که برای اعمال این مدل های فشن از مشتری ها اخذ می شود می گوید: قیمت اصلاح آقایان در نازل ترین شکل آن دو هزار تومان است اما این مبلغ تا سقف بی نهایت می تواند پیش برود به طوریکه امروز در قسمت های بالای شهر از مشتری تا مبلغ ۶۰ و یا ۷۰هزار تومان نیز دریافت می شود.
● قیمت بالا دلیل بر کار بهتر نیست
وی درباره بالا بودن هزینه پیرایشگاه های بالای شهر نیز به می گوید: نمی توان گفت در بالای شهر چرا آرایشگران این قدر مبالغ بالایی دریافت می کنند، علت این مسئله واضح است، آرایشگر مبلغ کلانتری برای تهیه مغازه اش پرداخته است و باید این مبلغ را از جایی تامین کند و از طرفی در این آرایشگاه ها معمولا مشتری عکس خود را به آرایشگر می دهد و سپس با اسکن آن در کامپیوتر آرایشگاه، مدل های مختلف روی سرش امتحان می شود و بعد مشتری بهترین مدلی را که مورد دلخواهش است انتخاب می کند و از آرایشگر می خواهد تا موهایش را به همان شکل کوتاه کند; آرایشگر تقریبا مبلغی بالغ بر ۱۰ هزار تومان -کمترین قیمت آن از مشتری برای همین تعیین مدل دریافت می کند.
وی در ادامه اظهار داشت: قیمت های بالا دلیل بر ارائه کار بهتر نیست بلکه در بیشتر موارد برای مکانیت آرایشگاه و تامین هزینه ای است که صاحب ملک صرف دکوراسیون آرایشگاه خود کرده است.با این همه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اجرای مجدد طرح ارتقای امنیت اجتماعی بیش از آنکه جوانان را مورد توجه قرار دهد باید به سمت شاهراه ها و همچنین عوامل بروز برخی ناهنجاری های اجتماعی از جمله پاساژها و آرایشگاه ها و تولیدی های لباس و... برود.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید