یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
افزایش حقوق معلمان از رویا تا واقعیت
در جهان امروز آموزش و پرورش را اصلیترین پایه رشد و توسعه کشورها میدانند. بر این اساس میتوان استقلال و آزادی هر کشور را در گرو داشتن نیروی انسانی توانمند و توسعهیافته بهعنوان اصلیترین محصول آموزش و پرورش صحیح دانشآموزان دانست. نگاهی به تاریخ و روند توسعه کشورهای صنعتی در جهان نشانگر آن است که زیربنای توسعه آنها از زمان توجه جدی به مقوله آموزش و پرورش شکل گرفته است. این توجه دارای ابعاد مختلفی است که ازجمله میتوان به ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... اشاره کرد. بدیهی است بدون توجه کارشناسانه و بسیج منابع و فرصتهای موجود کشور در زمینه آموزش و پرورش نمیتوان و نباید از یک دستگاه یا وزارتخانه خاص، انتظار رفع و یا حتی کاستن از مشکلات و نارساییهای موجود در زمینه آموزش و پرورش را داشت. اکنون که در آستانه تصمیمگیری کارشناسی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای لایحه بودجه سال ۱۳۸۸ هستیم، بهعنوان معلمی که ۲۳ سال تجربه خدمت دلسوزانه و عاشقانه برای آموزش و پرورش نسل جوان کشورم را در کارنامه خود دارم، بهعنوان عضوی از خانواده بزرگ آموزش و پرورش ایران اسلامی وظیفه خود دانستم نکاتی را مورد توجه قرار دهم:
مسائل و مشکلات آموزش و پرورش آنقدر متعدد و پیچیده است که پرداختن به حتی بخشی از آنها مستلزم مجال و فرصت بسیار است؛ مسائلی همچون: نیازسنجی و سیاستگذاریهای راهبردی، بررسی و بازنگری در ساختار وزارت آموزش و پرورش، بهروزرسانی منابع و کتب درسی، ارتقای سختافزارها و نرمافزارهای آموزشی، ایجاد ارتباط و تناسب بین آموزشها با نیازهای جامعه و...
اما در این فرصت کوتاه بنا است تنها به یکی از مواردی که امروزه در جامعه ما آخرین حلقههای ارزش و اعتبار آموزش و پرورش را نزد افکار عمومی هدف قرار داده بپردازم و آن وضعیت حقوق و مزایای معلمان بهعنوان موتور محرکه سیستم آموزشی کشورمان است. متاسفانه علاوهبر کاستیها و شکافهای فراوانی که بین حقوق معلمان و اقتضائات شغلی آنها وجود دارد، آنچه که تحمل این شرایط را سختتر میکند وجود تناقضهایی در اطلاعرسانی از میزان حقوق و مزایای معلمان و ایجاد فاصله در بین افکار عمومی مردم و مسوولان با معلمان است.
پخش مکرر مصاحبهها و اخباری درخصوص افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان، کار را بدانجا رسانده که گاهی معلمان برای اقناع خانواده و فرزندانشان نیز دچار مشکلاند و چهبسا که مجبور به ارائه اسناد مالی و احکام پرسنلی برای توجیه شرایط نامناسب حقوقی خود میشوند! این در حالی است که رسانههای مختلف به صورت منظم و دورهای خبر از ایجاد گشایش و تغییر در وضع درآمدی و حقوق معلمان میدهند و در وصف این <گنج قارون> قصهپردازی میکنند.
امروز میخواهم مشتی نمونه خروار از این گنج قارون را رونمایی کنم تا شاید مرهمی باشد بر زخم کهنه فرهنگیان عزیز و سندی باشد برای تصحیح پیشذهنهای ایجادشده در افکار عمومی. چرا و چگونه باید یک معلم با ۲۳ سال سابقه خدمت، مدرک کارشناسی از بهترین دانشگاه کشور، ۳ نفر فرزند و بدون برخورداری از هرگونه درآمد دیگر ماهیانه مبلغی معادل ۳۹۱۲۱۵۰ ریال بهعنوان مابهازای تمام تلاش و ایثاری که به منظور تربیت فرزندان و آیندهسازان کشور مصروف میکند دریافت دارد؟! آیا در چنین شرایطی و با هزینههای سرسامآور زندگی در شهری همچون تهران میشود با حداقل شرایط گذران امور کرد؟ در نتیجه چنین شکاف عظیمی است که متاسفانه باید اعتراف کنیم نظام آموزش و پرورش کشور ما کارایی و اثربخشی مطلوب خود را از دست داده است چرا که معلم در صورتی میتواند به تربیت صحیح و درست دانشآموزانش بپردازد که خود از دغدغهها و مشکلات روحی و جسمی کمتری رنج ببرد.
چندی پیش اظهارنظر یکی از صاحبنظران را میخواندم که ریشه بسیاری از مشکلات تحصیلی، فرهنگی، اجتماعی و... دانشجویان دانشگاهها را در آموزش و پرورش میدانست. باید اعتراف کنیم که هرچند مطلقانگاری در همه جا باطل و ناصحیح است ولی یکی از ریشههای این مشکلات و بسیاری از نارساییهای دیگر در جامعه را باید در سیستم آموزش و پرورش کشور جستوجو کرد.
همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، سادهانگاری است اگر حل تمامی این مشکلات را در رفع مشکلات و محدودیتهای مالی بپنداریم ولی متاسفانه باید گفت که در حال حاضر گروهی از معلمان کشور عزیزمان در سلسله نیازهای مازلو، در تامین بدیهیترین و اولیهترین نیازهای خود نیز درماندهاند و علاوهبر آن سیستم اداری و محتوایی آموزش و پرورش نیز از فقر مالی رنج میبرد و قادر به انجام بسیاری از طرحها و ایدههای خود برای ایجاد تحول و نوگرایی در آموزش و پرورش نیست.سخن من با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که چکیده و عصاره برخاسته از همین ملت غیور و ارزشمدار میباشند این است که آموزش و پرورش را با بقیه دستگاهها و وزارتخانهها مقایسه نکنند و در ترازوی قیاس با سایر بخشها قرار ندهند. آموزش و پرورش، بنیان تمامی پیشرفتها و موفقیتهای ملتی است که شعار آن <ما میتوانیم> است. باید مراقب بود که در اثر کمتوجهیهای سهوی، خدای ناکرده این <توانستن> دچار خدشه نشود و استعدادهای فراوان نوجوانان و جوانانی که برتری خود را در عرصه جهانی بارها و بارها ثابت کردهاند، در عرصههای غیرعلمی و غیردینی به هدر نرود.
نمایندگان عزیز!
اکنون در آستانه ورود به دهه چهارم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران هستیم. انقلابی که براساس اندیشههای معمار کبیر و فقید آن، بنا بوده و هست که تبدیل به الگویی جهانی از حاکمیت دینی و آن هم کاملترین دین یعنی اسلام و اصیلترین مذهب یعنی تشیع باشد. مراقب باشیم و به خود تردید راه ندهیم که بدون ایجاد تحول (نه فقط تغییر) در نوع نگاه و میزان تخصیص منابع به آموزش و پرورش کشورمان، تحقق این هدف متعالی و گام نهادن در راستای تربیت نسل نوجوان و جوانی که منطبق با آرمانهای امام(ره)، مقام معظم رهبری و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی باشد با سختی مواجه خواهد بود.
علیرضا صولتی
منبع : روزنامه اعتماد ملی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شهرداری تهران پلیس دستگیری سیل قتل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو ارز
تئاتر سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زنان تلویزیون سریال حشاشین سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی مهران مدیری
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
فلسطین اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور سپاهان رئال مادرید
اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ ناسا بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان نخبگان
خواب بارداری دندانپزشکی مالاریا هندوانه