شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
آن مرد نامدار کیست
کنگره بیدل به تازگی درتهران کار خود را به پایان برد و این روزها پاسداشت شعر و اندیشه این شاعر بزرگ همواره به بحث روز ادبا و فرهیختگان تبدیل شده بود. اما به راستی این شاعر نازک خیال با کلام جادویی اش چگونه مفاهیمی را در شعر خود انتقال داده است
آشنایی با ترکیبات در شعر بیدل، از مهمترین نکات برای بهادادن به روش برداشت درون متنی در شعر بیدل است که باید به آن توجه جدی شود.
ویژگی برداشت های درون متنی، افزون بر این که ما را با رویکرد های معنا شناسانه در شعر بیدل آشنا می سازد، از جانب دیگر، حس و دریافت ما را از اندیشه بیدل تعمیم می دهد.مهم ترین نکته ای که ما را در فرایند این تعمیم دهی کمک می کند، برداشت چند لایه و درک چند بعدی از شعر بیدل است؛ زیرا بیدل از شمار شاعرانی است که اندیشه آنها در لایه های متعدد و مختلف معنایی، پیچیده شده؛ از این رو توجه بر داده های مفهومی در قرائت های درون متنی شعر، نخستین گامی است که ما را به وادی اندیشه بیدل، نزدیک می سازد.
بیدل با توجه بر کثرت نگرش اش در شعر، یکی از مهم ترین شاعران ترکیب ساز است. برای درک درست از شعر این شاعر بزرگ، باید با شیوه کاربرد ترکیبات وی آشنا بود مانند ترکیب های «کاروان اشک» و «اثر پرداز داغ» در این بیت: «دلیل کاروان اشکم، آه سرد را مانم / اثر پرداز داغم، حرف صاحبدرد را مانم
و یا هر ترکیب «شکست رنگ» در همین غزل که بارها در غزل های دیگر نیز به کار رفته است:«شکست رنگم و بر دوش آهی می کشم محمل / در این دشت از ضعیفی کاه باد آورد را مانم»
«شکست رنگ» (مانند ترکیب های طور معرفت، طلسم حیرت، وحشتکده، چمن رنگ و...) از ترکیبات مورد توجه در نزد بیدل است؛ اما نگاه شاعر با توجه به برداشت های درون متنی در شعر، درباره این ترکیب متفاوت آمده است: یکجا شکست رنگ، به معنای شکست تعلقات است؛ اما در جای دیگر به معنای معکوس آن ارائه شده است.هدف از این مسئله، توجه ژرف بر فهم موضوعی و دریافت درست از توجیهات مفهومی در اندیشه بیدل است. در بسیاری از موارد، خلأ ژرف از درک بیدل زمانی به وجود می آید که مخاطب به دلیل عدم توجه دقیق بر ظرافت های معنایی در شعر و یا هم «خواندن نادرست واژه ها»، در گودی این خلأ پرت می شود.
«مفلسان را بیدل از مشق خموشی چاره نیست / تنگدستی باز می دارد ز قلقل شیشه را»
اگر مخاطب بدون دلیل، ترکیب «مشق خموشی» را به جای «درس خموشی» معنا کند، مفهوم در ذهن شکل نمی گیرد؛ اما اگر تلویحاً واژه «مشق» را در برداشت ذهنی خود «تمرین» معنا نماید و از آن ترکیب «تمرین خموشی» را در ذهن خود بسازد، مفهوم روشن تر به ذهن می آید و روش ما در ذهن و درک و سپس حس از شعر درست از آب در می آید.
[فرید منصوری]
منبع : روزنامه ایران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس دولت دولت سیزدهم رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد سیدابراهیم رئیسی جمهوری اسلامی ایران پاکستان
تهران شهرداری تهران قتل هواشناسی سیل پلیس کنکور وزارت بهداشت سلامت زنان سازمان سنجش پایتخت
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو تورم
سینمای ایران سریال سینما تلویزیون سریال پایتخت کیومرث پوراحمد موسیقی رهبر انقلاب قرآن کریم فیلم ترانه علیدوستی کتاب
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران بازی فوتسال تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل نخبگان سامسونگ مدیران خودرو اپل فناوری آیفون ناسا بنیاد ملی نخبگان ربات دانش بنیان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا افسردگی آلزایمر