چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
شرکتهای توزیع به سمت توسعه و پیشرفت
با استقلال شرکتهای توزیع، فعالیت گسترده این شرکتها به عنوان پیشانی صنعت برق از ابعاد تازهتریبرخوردار شد.
بارها اشاره شده که بخش توزیع به عنوان مرز مشترک صنعت برق، مشترکان و متقاضیان از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است، زیرا تمامی مشترکان در ارتباط نزدیک و هماهنگ با بخش توزیع بوده و عملکرد این بخش در جلب رضایت مشترکان بسیار موثر است.
کارشناسان معتقدند موضوع مدیریت در شرکتهای توزیع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا مدیریت در بخش توزیع تنها مدیریت هر یک سازمان با گرایش اصلی فنی- مهندسی نیست بلکه باید مدیریت در این شرکتها از چنان توانایی برخوردار باشد که در آن به دیدگاههای اجتماعی، اقتصادی، فنی، حقوقی و ... بسیار اهمیت دهد.
بنابراین مدیریت شرکتهای توزیع تازه استقلال یافته مدیریتی چند بعدی است.
همانگونه که بارها در این ستون به آن اشاره شده سه محور اساسی در ارتباط با فعالیت شرکتهای توزیع مطرح است که شامل ارتقای رضایت مشترکان، ارتقای بهرهوری اقتصادی و ارتقای پایداری فنی است.
با توجه به موارد فوق است که بررسیهای کارشناسان بیانگر آن است که با توجه به استقلال شرکتهای توزیع، کوچکسازی تدریجی آنها از طریق برونسپاری برخی از فعالیتهای آنها ضروری است. این کار قطعاً با برنامه و با تکیه بر اصول صحیح اقتصادی- مدیریتی و ایجاد ساختار سازمانی پویا و متناسب با ماموریتهای این بخش باید انجام شود.
در حال حاضر یکی از ویژگیهای شرکتهای توزیع، مساله عملیاتی عمل کردن این شرکتها است که باید این شرکتها در چارچوب ساختار جدید به سازمانهای مدیریتی توزیع تبدیل شود. در همان حال این شرکتها باید استفاده منطقی و اقتصادی از نوآوریها و فناوریهای جدید بخش توزیع داشته باشند.
کار دیگر این شرکتها در شرایط کنونی ارتباط همه جانبه و مستمر با مشترکان و رفع مسایل آنان است به گونهای که راهاندازی مراکز متمرکز ارتباط با مشترکان برای کنترل و نظارت بر نحوه ارایه خدمات آنها میتواند یکی از وظایف این شرکتها در چارچوب ساختار جدید باشد.
از سوی دیگر کارشناسان بر این اعتقادند که توسعه نظامهای مهم مدیریتی مانند مدیریت کیفیت، مدیریتهای ایمنی، بهرهوری و منابع انسانی در شرکتهای توزیع به ارتقای فعالیت این شرکتها کمک میکند.
در همان حال با توجه به نیازهای روبه تزاید مشترکان شرکتهای توزیع، این شرکتها در چارچوب ساختار جدید باید با به کارگیری روشهای نوین برای کاهش نظام بوروکراسی غیر ضروری فعالیت کرده و سرعت پاسخگویی به خواستهای منطقی و قانونی مشترکان و ارایه خدمات مناسب به آنها را ارتقاء دهند. این امر در گروی استقرار نظام کارآمد نظارتی در سیستم مشترکان و توسعه و ارتقای نظام مکانیزه در زمینه پذیرش متقاضیان است.
علاوه بر آنها بحث مهمی که در چارچوب شرکتهای توزیع مطرح است بحث مهندسی توزیع است که در این زمینه توسعه و احداث شبکههای جدید و بهینهسازی شبکههای موجود با توجه به اصول مهندسی توزیع از اهمیت خاصی برخوردار است. در این ارتباط شرکتهای توزیع باید بکوشند با رعایت دقیق استانداردها و مشخصات فنی در به کارگیری تجهیزات توزیع متناسب با شرایط منطقهای عمل کرده و از پیمانکاران بخش خصوصی حمایت کرده و ظرفیت مشاوران در توسعه و گسترش خطوط شبکه توزیع بهبود بخشند.
در همان حال استقرار نظامهای کنترل پروژه برای حصول اطمینان از دستیابی به اهداف تعیین شده در بخش توزیع بسیار مهم است.
استقرار طرحهای دیگری نظیر جایگزینی روشهای سنتی قرائت، توزیع و وصول حسابهای برق و ... از دیگر فعالیتهایی است که سبب بهبود کیفیت فعالیت شرکتهای توزیع خواهد شد.
منبع : ماهنامه صنعت برق
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران احمد وحیدی وزیر کشور مجلس شورای اسلامی مجلس چین خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم تهران سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش شهرداری تهران فضای مجازی سلامت پلیس دستگیری شورای شهر تهران شورای شهر
بانک مرکزی ارز بابک زنجانی خودرو قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو دلار سایپا مالیات بازار خودرو قیمت طلا
تلویزیون سریال فیلمبردار سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه یمن نتانیاهو ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا اینستاگرام اپل فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه خواب دیابت مسمومیت کاهش وزن چاقی سلامت روان بارداری آلزایمر