شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
مجله ویستا
بستهبندی لباس یک کالاست
صنعت بستهبندی در ایران همواره پاشنه آشیل تولید داخلی برای عرضه در بازارهای جهانی است. چه بسیار محصولاتی که به نام ایران و به کام کشورهای دیگر در بازار کشورهای خارجی عرضه میشود و تنها به دلیل بستهبندی نامناسب و نازیبا است که فرصت خودنمائی در ویترین این کشورها را نمییابند.
نمود اصلی بستهبندی، ماشینآلات مجهز و پیشرفته است و در این میان هستند شرکتهائی که با آگاهی از روند روبهرشد پیشرفت در عرصه ماشینآلات و آشنائی با تکنولوژی دستگاههای جدید در این حوزه فعالیت دارند. شرکت صنایع بستهبندی ”شادمهر“ یکی از آنهاست. این شرکت پس از گذشت ۱۶ سال از آغاز فعالیت خود، هماکنون به یکی از تأمینکنندگان اصلی ماشینآلات بستهبندی در ایران تبدیل شده است.
مهندس سبزی مدیرعامل شرکت شادمهر خود میگوید که از آغاز تصمیمگیری برای راهاندازی این شرکت تاکنون پیشرفت و دستیابی به تکنولوژی گامبهگام با روندی تصاعدی صورت گرفته است. به شهری که در حال شرکت شادمهر موفق به حضور در بازار بیش از ۱۵ کشور بزرگ همسایه، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین و آفریقا شده است.
مهندس سبزی معتقد است در عرصه تولید ماشینآلات بستهبندی خلاقیت و پشتکار حرف اول را میزند و باید دولت نیز با شمّ اقتصادی بالا از تولیدکنندگان حمایت کنند تا محصول ایرانی با مشکل و شمایل زیبا و مشتریپسند در کشورهای خارجی به راحتی عرضه شود.
● شرکت صنایع بستهبندی شادمهر با چه هدفی تأسیس شده است؟
▪ شرکت شادمهر، ۱۶ سال پیش در پی چندین سال تجربه و کار مداوم در حوزه بستهبندی، بهصورت خانوادگی تأسیس شد. از همان بدو تأسیس هدف اصلی ما، ثبت چندین اختراع و ارتقاء سطح کیفی دستگاههای بستهبندی بوده و خدا را شکر میکنم که در طی این مدت علاوه بر دستیابی به اهداف خود به دریافت گواهینامهها و استانداردهای ملی و بینالمللی نیز نائل آمدیم. استراتژی و خطمشی شرکت، ارتقاء سطح مهارتهای فردی و گروهی، افزایش کیفی تولید، بهبود مستمر اثر سنجشی سیستم مدیریت کیفیت، جلب رضایت و اعتماد مشتری و توسعه صادرات و نفوذ به بازاریابی جهانی است.
شرکت شادمهر با حضور مستمر و فعال خود در بیش از ۱۴۰ نمایشگاه بینالمللی داخلی و خارجی در زمینه ماشینآلات بستهبندی موفق شده تا با وجود حضور رقیبان پرقدرت خارجی محصولات خود را به کشورهائی چون کانادا، ونزوئلا، سوئد، الجزایر، تونس، لیبی، عراق، ترکمنستان، آذربایجان، روسیه، ارمنستان، امارات، قطر، عمان و افغانستان صادر کند.
● در حوزه واردات ماشینآلات بستهبندی نیز فعالیت دارید؟
▪ بله. شرکت شادمهر در زمینه واردات ماشینآلاتی نظیر خط کامل مایعات، انواع شرینک پگ، انواع وکیوم، خط تولید اسنک و کرانچی، ترموفرمینگ، ساشه سه و چهار طرف دوخت و ... فعالیتهای گستردهای را آغاز کرده و واحد بازرگانی شرکت در دفتر مرکزی و کارخانه جوابگوی نیاز واحدهای تولیدی است.
● فناوری ساخت و تولید ماشینآلات شرکت شادمهر چگونه بهدست آمده است؟
▪ همانگونه که عرض کردم، شرکت صنایع بستهبندی شادمهر از همان بدو تأسیس به دنبال نوآوری و ثبت اختراعهای جدید در این حوزه بوده است. طراحی و ساخت نخستین دستگاههای تولیدی شرکت به دست متخصصان خود شرکت صورت گرفته است.
باید توجه داشت که هر دستگاهی به هنگام کارکرد، تشک خاص کار خود را دارد و به همین دلیل تولید چنین دستگاههائی کار بسیار پیچیدهای است که نیاز به سرمایهگذاری، صرف وقت و هزینه بالا دارد. تولید شرکت شادمهر هماکنون به حدود ۱۴۰ نوع انواع دستگاههای بستهبندی میرسد که البته تمام آنها به وسیله شرکت ساخته نشده و برخی وارداتی است.
● چه تعداد از تولیدات شرکت شادمهر وارداتی است؟
▪ ما حدود ۱۲ دتسگاه را بهصورت ثبت اختراع در شرکت شادمهر تولید میکنیم. و بقیه انواع ماشینآلات از کشورهائی چون تایوان، کره، چین، ایتالیا و آلمان وارد میشود. البته در مورد آلمان هنوز در حال مذاکره هستیم.
● بالاترین فناوری ساخت ماشینآلات بستهبندی در اختیار چه کشوری است؟
▪ ایتالیا در صنعت بستهبندی حرف اول را میزند.
● آقای مهندس سبزی، صنعت بستهبندی ایران همواره بهعنوان نقطهضعف تولید و عرضه محصول نهائی مطرح میشود. شما بهعنوان یک تولیدکننده پرسابقه ماشینآلات بستهبندی وضعیت کنونی این صنعت را چگونه ارزیابی میکنید؟
▪ ببینید، صنعت بستهبندی ایران هنوز جای کار زیادی دارد. در ۷ سال اخیر شرکتهای بسیاری به این صنعت وارد شدهاند اما هنوز فرصت سرمایهگذاری وجود دارد. من با مقایسهای که تولید ماشینآلات بستهبندی ایران با کشورهائی چون چین یا حتی برخی کشورهای آفریقائی مانند تونس داشتهام متوجه این موضوع شدهام.
● یعنی کشورهای توسعه نیافتهای چون کشور تونس که در آفریقا قرار دارد از نظر تکنولوژی ساخت اینگونه دستگاهها از ایران جلوتر است؟
▪ بله همینطور است. البته این نوع اقتصاد این کشور باز میگردد که یک اقتصاد مبتنی بر توریسم است. بیشتر سرمایهگذاران این کشور نیز اروپائی هستند. به همین دلیل هم هست که ما به دنبال عرضه بیشتر محصولات خود به کشور خارجی هستیم. چراکه بازار صادرات ماشینآلات بستهبندی برای شرکتهای ایرانی پتانسیل بالائی دارد.
حتی در کشوری به مانند ساحل عاج ۹۸ درصد صنعت بستهبندی از کشورهای اروپائی وارد میشود. اینگونه کشورها که بهطور مثال قهوه یا کاکائو تولید اصلی آنهاست با ماشینالات پیشرفته بستهبندی و به ایران هم وارد میشود. این ضعف کشورمان است که با تولید زعفران درجه یک جهان قادر به بستهبندی زیبا و مناسب آن نیستیم تا بازار جهانی این محصول به کشوری به مانند اسپانیا واگذار نشود.
● اصلیترین بحث ما نیز همین است. چرا بهطور مثال زعفران ایران با مشکلات بستهبندی زیبا روبهروست در حالیکه شرکتهای بسیاری قادرند این نوع بستهبندی را ارائه کنند؟
▪ بهنظر من شمّ اقتصادی در این مورد وجود ندارد. این وضعیت در مورد پسته هم وجود دارد. ایران از لحاظ تولید پسته در صدر قرار دارد اما قادر نیست از این وضعیت بهترین بهره را ببرد. باید مزیتها را در صادرات شناخت و با نگاه درازمدت تصمیمگیری کرد تا به دلیل بستهبندی نامناسب بازار صادراتی را از دست ندهیم.
● وضعیت کنونی حاصل کوچک و ضعیف بودن شرکتهای داخلی نیست؟
▪ بسیاری از شرکتهای پرقدرت دنیا از یک نقطهای آغاز به کار کردهاند. در همین کشور خودمان، شرکتی به مانند ”بهروز“ با مشکلات بسیاری شروع به کار کرده و امکانات کمی داشته اما با پشتکار و جدیت در فعالیت خود برجسته شده است.
● بهنظر شما شرایط فعلی وضعیت سرمایهگذاری اقتصادی بهتر از چند سال قبل کرده است؟
▪ شرایط فعلی بسیار بهتر است. آنچه که مهم است این که در هر کاری باید تخصصی عمل کرد. باید نسبت به جوانب و اثرات یک کار اقتصادی اطلاعات کافی و کامل داشت تا آگاهانه تصمیمگیری شود.
● یعنی ریسک سرمایهگذاری هماکنون کمتر از سالهای پیش است؟
▪ ریسک سرمایهگذاری با برنامهریزی درست دولت پائین میآید. تولیدکنندهای سرمایه خود را در کار تولیدی هزینه میکند نباید با دیدن سود سرشار از فعالیتهای ساختمان وسوسه شود که دست از کار پرهزینه و پرمشقت تولید بکشد. دولت در اینجا باید تولیدکننده را حمایت کند تا چرخه تولید پابرجا بماند. وقتی یک ساختمان ظرف یکسال رشد قیمتی نجومی دارد چگونه میتوان انتظار داشت که سرمایهها به سمت تولید حرکت کند؟
● بهنظر شما برای بهبود وضعیت کنونی بستهبندی در ایران چه باید کرد؟ پاسخ این سئوال را از دیدگاه یک تولیدکننده ماشینآلات بستهبندی میخواهم بدانم؟
▪ خلاقیت و پشتکار حرف اول را میزند. بهطور مثال ما در شروع کار خود طرحهای جدیدی ارائه کردیم که ابتدا با بیاعتمادی شرکتها مواجه شد اما با گذشت زمان و واقف شدن به مزیتهای این نوع بستهبندی جدید بسیاری از شرکتها برای عقد قرارداد و خرید ماشینآلات پیشقدم شوند. بنابراین نوآوری، بازار را تغییر میدهد و مشتری را ترغیب میکند که به دنبال تنوع در عرضه محصول خود باشد.
● در جریان فعالیت خود با مشکل خاصی روبهرو بودهاید؟
▪ من ترجیح میدهم که در این مورد صحبت نکنم و بیشتر به دنبال حل این مشکلات باشم. یک کار تولیدی معادلهای است که یک طرف آن هزینه و طرف دیگر فایده است کار تولید علاقه و اشتیاق میخواهد و تولیدکننده باید به این کار علاقه داشته باشد.
● تغییر رویکرد در میان مدیران شرکتها برای استفاده از ماشینآلات پیشرفته بستهبندی به وجود آمده است؟
▪ دیدگاه شرکتها بهطور کامل اما بهصورت نسبی در مورد بستهبندی تغییر کرده است. اما هنوز هستند شرکتهائی که به این موضوع اعتقادی ندارند.
بستهبندی یک پدیده نوین نیست. اما به دلیل اینکه نوع بستهبندی همواره با تغییر جوامع، دچار تحول شده، نوآوری حرف اول را در این زمینه میزند.
بستهبنی لباس یک کالاست. به همین دلیل است که در بسیاری از مواقع ارزش بستهبندی بیش از کالای درون آن است و شرکتهای تولید محصول نهائی نیز باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند که امکان عرضه یک کالای بسیار خوب و با کیفیت اما بدون بستهبندی زیبا و مناسب در بازارهای جهانی ضعیف و حتی غیرممکن است.
● در مورد استانداردهای کسب شده توسط شرکت صنایع بستهبندی شادمهر صحبت و اینکه تاکنون به چند مورد از اینگونه موفقیتها دست یافتهاید؟
▪ ما در وهله اول موفق به دریافت استاندارد ایمنی C € اروپا شدیم و براساس تفکر مبتنی بر رعایت مدیریت کیفیت، Iso۹۰۰۱ را نیز به کارنامه خود اضافه کردیم. دریافت تندیس تولیدکننده نمونه از جشنواره تولید ملی و کسب تأییدیه از مؤسسه بازرسی و کیفیت ایران از دیگر موفقیتهای شرکت شادمهر در عرضه استانداردسازی محصولات است.
● در صحبتهای خود اشاره کردید که تاکنون در ۱۴۰ نمایشگاه بینالمللی شرکت کردهاید. بهنظر شما تفاوت نمایشگاههای برگزار شده در خارج از کشور با ایران چیست؟
▪ ما در نمایشگاههای داخلی به عینه شاهد ضعف مدیریتی برگزارکنندگان هستیم. سالنها اکثراً گرم است و نورپردازی کافی ندارد. ترافیک بزرگراه و خیابانهای منتهی به نمایشگاه نیز بسیار سنگین است. درحالیکه در نمایشگاههای خارجی اینگونه نیست و مدیریت برگزارکنندگان نمایشگاه در خدمت شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان است.
منبع : سایر منابع
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست