یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
دولت جنگ و نفت

امروز که به گذشته بر می گردیم اداره کشوری در حال جنگ که شاهرگ حیاتی اقتصاد آن چنین تحت فشار قرارگرفته بود، چیزی در حد معجزه می نماید.
شاید اغلب مردم نشنیده باشند و قطعاً نسل امروز ما نشنیده اند که روزهایی بر این کشور گذشته است که کل صادرات نفت این کشور در واقع از یک شلنگ ۲۲ اینچی انجام می شد. در حالی که در شرایط عادی چندین بازوی بارگیری همزمان به ظرفیت چندین میلیون بشکه، در اسکله های جزیره خارک وجود دارد، چندین یدک کش یک کشتی نفتکش (که هیچ اسکله یی برای پهلو گرفتن نداشت) را مهار می کردند تا از طریق این شلنگ بار گیری کند. قطعاً نسل جدید نمی دانند که ما روزهایی را گذراندیم که بنزین مصرفی مردم مستقیماً و داغ داغ از برج تقطیر (با مختصری اغراق) به پمپ بنزین ها حمل می شد تا صف بنزین ایجاد نشود در حالی که در شرایط عادی فرآورده های نفتی پس از ذخیره سازی در مخازن پالایشگاه و کنترل های لازم به انبارهای پخش تحویل و از آنجا به ایستگاه های توزیع منتقل می شود. در چنین شرایطی دولت میر حسین موسوی لحظه یی و آنی از بازسازی تاسیسات نفتی، پالایشگاه ها و تلمبه خانه ها دست بر نداشت. در آن زمان هنوز از حوزه های مستقل گازی بهره برداری قابل توجهی نمی شد و عمده گاز مصرفی کشور از محل گاز همراه با نفت استخراجی از میادین نفتی تامین می شد. اگر پالایشگاه ها و صادرات نفت متوقف می شدند، به تبع آن تولید نفت خام از چاه ها هم باید متوقف می شد و اگر تولید چاه های نفت متوقف می شد، گازی هم برای تامین سوخت مردم وجود نداشت. اگر لحظه یی از بازسازی پالایشگاه ها و ایستگاه های انتقال نفت خام به پالایشگاه ها غفلت می شد، در شرایط تحریم همه جانبه علیه ایران، سوختی برای به حرکت درآوردن ناوگان نظامی و هواپیماهای جنگی برای مقابله با دشمن وجود نداشت.
به رغم همه فشارها کمترین وقفه یی در صادرات نفت و تولید فرآورده های پالایشگاهی کشور به وجود نیامد در عین حالی که با وجود همه مضیقه ها، مسائل صیانتی تولید از مخازن نفتی نیز تا حد ممکن رعایت شد. طبعاً در چنین شرایطی امکان آغاز کردن طرح ها و پروژه های جدید وجود نداشت اما اغلب طرح های نیمه تمامی که خارج از تیررس مستقیم دشمن بود به پایان رسید و در عین حال نطفه گازرسانی گسترده در سطح کشور و احداث شبکه های شهری گاز و نصب انشعابات برای افزایش رفاه سوختی مردم نیز در همین دوره منعقد شد. تامین فوری اقلام و تجهیزات داخلی و خارجی مورد نیاز بازسازی های مداوم و سریع صنعت نفت، مستلزم هماهنگی فعال همه دستگاه ها تحت یک مدیریت قوی مرکزی بود.
به وجود آمدن همین نیروی عظیم و با انگیزه و کارآمد برای بازسازی مداوم صنعت نفت بود که بعد از جنگ، کار نوسازی و توسعه صنعت نفت را تسهیل کرد و اگر در دولت های بعدی از همان انگیزه ها صیانت می شد، چه بسا ارزش های بسیار بیشتری را نیز می آفرید.
اما مشکلات بخش نفت به فشارهای نظامی ختم نمی شد. در آن دوره کشور علاوه بر فشارهای مذکور درگیر سخت ترین و پر فشارترین دوران بازاریابی و فروش نفت خام و بدترین دوران کاهش تقاضا برای نفت اوپک و در نتیجه کاهش قیمت های جهانی نفت بود. سیاست های مدیریت انرژی کشورهای صنعتی که از اواسط دهه ۱۹۷۰ آغاز شده بود به تدریج در اوایل دهه ۱۹۸۰ ( سال های ۱۳۶۱ به بعد) به ثمر نشست. نتیجه همه این سیاست ها کاهش تدریجی تقاضا برای نفت اوپک بود. در حالت اشباع بازار از نفت و کاهش تقاضا، طبعاً این کاهش تقاضای نفت، بیشتر از همه به کشورهایی منتقل می شد که خریداری و تحویل گرفتن نفت از ایشان نیز ساده نبود. اما از میان دو کشور در حال جنگ، عراق تحت حمایت کشورهای مصرف کننده غرب و کشورهای عرب منطقه قرار داشت و ایران تحت تحریم. شبکه خطوط لوله انتقال نفت عربستان در اختیار صادرات نفت عراق قرار گرفت و مسیر انتقال نفت عراق به بندر سیحان ترکیه به سرعت ساخته شد.
شرکت ملی نفت ایران به طور سنتی بیشترین تولیدات نفت خام خود را به چند شرکت بزرگ نفتی بین المللی و عمدتاً امریکایی می فروخت و مکانیسم های بازاریابی و فروش در این شرکت چندان توسعه یافته نبود. امریکایی ها با تحت تحریم قراردادن ایران، این شرکت ها را از تجارت نفت ایران حتی به مقاصدی خارج از ایالات متحده منع کردند. در این شرایط تمام توان دولت به کار گرفته شد که صادرات نفت و تامین ارز مورد نیاز کشور تداوم یابد. در چنین شرایطی بدون هماهنگی قوی تحت مدیریتی منسجم میان متولیان تجارت خارجی و سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کشور، تداوم بازاریابی و فروش و صادرات نفت ممکن و مقدور نمی شد.
به تبع کاهش تقاضا برای نفت اوپک، قیمت های جهانی نفت نیز سیر نزولی داشت. اوپک برای حفظ قیمت ها باید تصمیم به کاهش تولید می گرفت و اگر تولید خود را کنترل نمی کرد قیمت ها در حدی سقوط می کرد که با فروش بیشتر هرگز نمی شد میزان کاهش قیمت را جبران و سطح درآمدهای نفتی را حفظ کرد. اما در این میان جناحی به رهبری عربستان در اوپک شکل گرفت که به قیمت اهمیتی نمی داد و با کنترل تولید مخالفت می کرد. تعامل قوی و کم سابقه میان دستگاه دیپلماسی و صنعت نفت کشور در این دوره موجب شد ایران به رهبر جناح مقابل و جناح طرفدار حفظ قیمت نفت در اوپک تبدیل شود. شاید نسل امروز که اخبار جلسات چندساعته و حداکثر نیم روزه اوپک و اخبار تصمیمات اوپک که با کمترین چالشی اتخاذ می شود را می شنوند برایشان قابل تصور نباشد که اجلاسیه های اوپک در آن دوران گاهی تا ۱۰ روز به طول انجامیده باشد. دیپلماسی افشاگرانه و در عین حال متین و منطقی ایران در تبیین ضررهای قیمت های پایین نفت برای جهان اسلام و جهان عرب بود که ترک تازی جناح طرفدار سقوط قیمت نفت را مانع می شد و محدود می کرد. اما در هر حال با توجه به شرایط جهانی انرژی و بازار نفت و ظهور روزافزون تولیدکنندگان غیراوپک، روند قیمت های جهانی نفت نزولی بود و در بعضی مقاطع که توطئه جناح مقابل در اوپک به اوج رسید قیمت ها به حداقل خود در شش دلار در بشکه نیز کاهش یافت.
اداره کشور در حال جنگ با حجم عظیم هزینه های جنگی و با پرهزینه ترین و کمترین میزان صادرات و درآمد نفت و با بیشترین فشار بر گلوگاه اقتصاد کشور، چیزی بود که در دوران قرار داشتن میرحسین موسوی در رأس دستگاه اجرایی کشور، اتفاق افتاد و در عین حال در شرایطی که هیچ کس انتظاری بیشتر از حفظ وضع موجود و اداره جنگ را از چنین دولتی نمی تواند داشته باشد، می توان شاخص های کلیدی این دوران مانند سرمایه گذاری، وضعیت توزیع درآمدی و شاخص مربوط به آن یعنی ضریب جینی و سهم و ترکیب استفاده از درآمد نفت در امور جاری و عمرانی را با دوره های دیگر قیاس کرد، ضمن اینکه در این دوره، عزت و اقتدار سیاست خارجی کشور در شرایط بسیج امکانات نظام سلطه در حمایت از دشمن در حال جنگ با ایران نیز مثال زدنی است.
اگرچه حمایت های حضرت امام(ره) و تلاش مدیران و کارکنان دولت در کلیه بخش های اجرایی اعم از نفت و وزارت خارجه سهم قابل توجهی در توفیقات به دست آمده داشت لیکن همواره سهمی ویژه برای ناخدای این کشتی توفان زده یعنی آقای مهندس میرحسین موسوی در تاریخ این مرز و بوم به ثبت خواهد رسید.
سیدغلامحسین حسن تاش
منبع : روزنامه اعتماد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست