پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

دوداس - DEVDAS


دوداس - DEVDAS
سال تولید : ۲۰۰۲
کشور تولیدکننده : هند
محصول : بهارات شاه
کارگردان : سانجی لیلا بهانسالی
فیلمنامه‌نویس : پراکاش کاپادیا و بهانسالی، برمبنای رمانی نوشتهٔ ساراچاندرا چاترجی
فیلمبردار : بینود پرادان
آهنگساز(موسیقی متن) : اسماعیل دربار، بیرجو مهاراج و مونتی
هنرپیشگان : شاهرخ خان، مادهوری دیکسیت، آیشوارا رای، جکی شروف، ویجایندرا گاتگه، کیرون کِر، سامیتا جایکار، ویجی کریشنا و تیکو تالسانیا
نوع فیلم : رنگی، ۱۸۲ دقیقه


̎دوداس̎ (شاهرخ خان) پسر ̎نارایان موکرجی̎ (کریشنا) از زمینداران بزرگ منطقه از همان کودکی دل به ̎پارو̎ (رای) بسته است؛ دختری که در همسایگی‌شان زندگی می‌کند. ̎دوداس̎ را برای تحصیل به لندن می‌فرستند اما او خیلی زود با ظاهری آراسته و مدرن‌تر از قبل به عشق ̎پارو̎ برمی‌گردد. یک دیدار خصوصی میان ̎نارایان̎ و مادر ̎پارو̎ ـ ̎مومیترا̎ (کِر) ـ باعث می‌شود که این وصلت سر نگیرد. ̎دوداس̎ از پدرش می‌خواهد که به او کمک کند اما او نمی‌پذیرد. درگیری‌ها بالا می‌گیرد و سرانجام ̎دوداس̎ برای ̎پارو̎ نامه‌ای می‌نویسد تا او را فراموش کند. ̎پارو̎ی دل‌شکسته، ̎دوداس̎ را نمی‌بخشد و حتی زمانی که او می‌فهمد نمی‌تواند از عشق ̎پارو̎ بگذرد و به سراغش می‌آید، می‌گوید که ̎دوداس̎ پای این عشق نایستاده است. در واکنش به ̎دوداس̎، ̎پارو̎ به عقد ̎بهووان̎ (گاتگه) درمی‌آید که زمینداری پا به سن گذاشته است. ̎دوداس̎ وقتی این خبر را می‌شنود، خودویران‌گری را آغاز می‌کند و به نوش‌خواری می‌پردازد. او در محله‌ای بدنام با ̎چاندراموکی̎ (دیکسیت) آشنا می‌شود اما عشق بی‌حد ̎چاندراموکی̎ هم او را به زندگی عادی برنمی‌گرداند. ̎دوداس̎ در حالی که تبدیل به یک الکلی پاک‌باخته شده در مقابل خانهٔ ̎پارو̎ جان می‌بازد.
● فیلم به واسطهٔ زرق و برق فراوانش چشم تماشاگران غربی را خیره می‌کند و در واقع نخستین نمایندهٔ سینمای نوین بالیوود در جشنواره‌های معتبر خارجی است؛ از کن سال ۲۰۰۲ گرفته تا معرفی به‌عنوان نمایندۀ هند به آکادمی اسکار. دوداس بیش از هر چیزی روی جادوی رنگ و موسیقی در کنار عظمت صحنه‌هایش تکیه دارد و البته بهانسالی کاملاً وجه تراژیک زندگی ̎دوداس̎ را مدنظر قرار داده است و از همین‌رو فیلم به تماشاگرش خیلی باج‌ نمی‌دهد. ترانه‌های فیلم که حاصل دو سال و نیم کار بی‌وقفهٔ اسماعیل دربار (آهنگ‌ساز) و خود بهانسالی است، بزرگ‌ترین برگ برندهٔ فیلم در اکران هند به حساب می‌آید. در میان فیلم‌های قبلی اقتباس‌شده از روی این رمان بنگالی، نسخهٔ ۱۹۵۵ بیماری روی با بازی دیلیپ کومار و ویجنتی‌مالا از بقیه مشهورتر است.