سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
نقش روزه در آزادی معنوی انسان
● اثرات تربیتی، اجتماعی و بهداشتی روزه چیست؟
▪ جواب: روزه ابعاد گوناگونی دارد و آثار فراوانی از نظر مادی و معنوی در وجود انسان میگذارد که از همه مهمتر «بعد اخلاقی» و فلسفه تربیتی آن است. فلسفه تربیتی روزه در صورتی قابل درک خواهد بود که ما بر ضرر انسانی اسارت در خود و تمنیات نفسانی واقف و با نقش و اهمیت آزادی معنوی در شکل گیری خود انسانی آشنا باشیم. روزه قادر است ما را از خود پرستی و اسارت در خود و خواسته های نفسانی برهاند و به انسان حریت و آزادگی ببخشد و مرتبه انسانی او را تقویت نماید.
به هر میزان که انسان اسیر خواهش های نفسانی خود طبیعی است، به همان میزان از اختیار و انسانیت ضعیف تری برخوردار است و در مقابل به هر میزان که بر درجات آزادی معنوی انسان افزوده می شود ، بر درجات اختیار و انسانیت در او نیز افزوده خواهد شد.
ماه رمضان ماه آزاد سازی خود حقیقی از تمنیات نفسانی، زیاده خواهانه و اسارت بخش خود طبیعی است. انسان با تقویت اراده و اختیار انسان می شود و با عبادت و پرستش خدای به کمال می رسد. ما در ماه رمضان قادر خواهیم بود با روزه گرفتن و امساک از تمایلات نفسانی و استفاده از برنامه های جامع عبادی و معنوی ، هم بر درجات انسانی خود بیفزاییم و هم به مراتبی از کمال و قرب به خدای نایل آییم.انشاالله.
در آموزه های دینی به آثاری درمورد روزه اشاره شده است که باید توجه داشته باشیم این آثار در نهایت و به صورت کلان، به همان تقویت آزادی و معنویت در انسان خواهد انجامید. آثار ذکر شده عبارتند از:
۲) اثرات تربیتی و روان شناختی روزه:
▪ تلطیف روح
روح انسان در تدبیر بدن است و بدن بدون تدبیر روح، مانندکشتی بدون ناخدا است. در ماه مبارک رمضان به دلیل امساک از خوردن و آشامیدن و محدود کردن آن به ساعاتی مشخص و نیز کنترل حواس مانند چشم و گوش و تمامی مجاری ورود اطلاعات به درون ذهن انسان فراغت روح و نفس انسانی بیشتر فراهم شود. فعالیت روح برای پرداخت به امور مادی و دنیوی کاهش مییابد و امکان پرداخت به امور معنوی بیشتر میشود در نتیجه روح از لطافت بیشتری برخوردار میگردد.
▪ تقویت اراده
یکی از آثار تربیتی روزه این است که به حکومت عادت و شهوت بر انسان پایان می دهد و انسان را از بردگی تمنیات نفسانی رها می سازد . خـطـرنـاکـتـرین و بدترین حکومتها , حکومت عادت بد و بندگی نفس است ; چه بسا یک اعتیاد کوچک - مانند اعتیاد به سیگار - به عزت نفس انسانی لطمه جبران ناپذیروارد می سازد تا چه رسد بـه اعـتـیـادهای دیگر. انسان آزاد کسی است که هیچ نوع عادت نامطلوبی بر او حکومت نکند و با اراده آهـنـیـن خـود حکومت هر نوع عادتی را سرکوب سازد و یک چنین آزادگی و کمال روحی به مقاومت و پایداری نیازمند است که روزه پدید آورنده آن است.
خداوند برنامه روزه داری را به گونهای تنظیم کرده است که انسان باید در ساعت مقرری از خوردن و آشامیدن امساک کند و در یک ساعت خاصی، میتواند آزادانه بخورد و بیاشامد و از لذتهای حلال استفاده کند. ملزم شدن انسانها به اجرای دقیق این برنامه و تکرار آن طی یک ماه، تمرین بسیار مناسبی برای عادت دادن نفس به اموری غیر از آنچه در ماههای دیگر عادت کرده بود و این عمل قطعاً عزم و اراده انسان را تقویت میکند.
▪ کنترل غرایز و تعدیل آنها
روزهدار باید در حال روزه - با وجود گرسنگی و تشنگی - از غذا و آب و نیز سایر لذات از قبیل لذت جنسی چشم پوشی نموده و عملا ثابت کند که او همچون حیوانات، در بند اسطبل و آب و علف نیست. او میتواند زمام نفس را به دست گیرد و بر هوسها و شهوات خود مسلط شود و این امر باعث میگردد که غرایز به کنترل او در آید و علاوه بر این، در بهره وری از آنها تعدیلی به وجود آید.
خلاصه اینکه روزه انسان را از عالم حیوانیت ترقی داده و به جهان فرشتگان صعود میدهد.
تقوا و پرهیزگاری در تربیت اخلاق اسلامی یک مسلمان، نقش بسیار مهمی دارد و برای رسیدن به این صفت شایسته است که بهترین عبادت در ماه صیام، مبتنی بر آن است که خداوند میفرماید: «لعلکم تتقون» که نتیجه و علت غایی روزه، تقوا از محارم الله است.
وقتی پیامبر(ص) در خطبه «شعبانیه» فضایل ماه رمضان و روزه را برشمرد، امیرمؤمنان علی(ع) پرسید: بهترین اعمال در این ماه چیست؟ در پاسخ پیامبر(ص) فرمود: «الورع عن محارم الله»؛ «پرهیز و اجتناب از معاصی و گناهان است». بنابراین روزه عامل بازدارنده از گناه و عامل سرکوب کننده نفس عصیانگر است که روزه دار با انجام دادن این دستور الهی به نحو احسن روح تقوا و پرهیزگاری را در خویش زنده میکند؛ زیرا که با روزه و در ماه مبارک رمضان، اصلاح نفس و تربیت آن و تقوا پیشه کردن به مراتب آسانتر است؛ زیرا گرسنگی و دیگر محرومیتهای روزه، شعلههای سرکش غرایز حیوانی و هواهای نفسانی را خاموش میسازد.
به عبارت دیگر روزه شکم را - که منبع همه فتنهها و مصدر همه شرها است - کنترل میکند؛ زیرا هرگاه شکم از حرام و شبهه پر شد، شهوت تحریک میشود و خواهشهای باطل و تخیّلات عاطل در نفس خطور میکند؛ چنان که در حدیث است: «انی اخاف علیکم من البطن والفرج»؛ و شهوت فرج از شهوت بطن ناشی میشود. اگر شکم عفیف باشد و به قدر ضرورت اکتفا کند و از حرام و شبهه اجتناب نماید، بدون شک فرج نیز عفیف میشود و هرگاه هر دو عفیف شد حیات دل - از صفا و جلای باطن - حاصل خواهد شد.
▪ تقویت روحیه ایثار و نوع دوستی
انسان موجودی است اجتماعی و انسان کامل کسی است که در همه ابعاد وجودی رشد کند. روزه گرفتن بعد اجتماعی انسان را در کنار سایر ابعاد رشد میدهد؛ اما چگونه و با چه مکانیزمی؟ شکی نیست که روزه یک درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است. با انجام دادن این دستور مذهبی، اولا افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در مییابند و هم به دنبال آن درک، به این نتیجه میرسند که باید به فکر بیچارگان و محرومان بود. البته ممکن است با توصیف حال گرسنگان و محرومان، سیران را متوجه حال گرسنگان ساخت؛ ولی اگر این مسأله جنبه حسی و عینی پیدا کند؛ اثر بیشتری دارد و روزه به این موضوع مهم اجتماعی رنگ حسی میدهد و اگر این بعد اجتماعی انسان رشد کند، نسبت به همنوعان خود بی تفاوت نمیشود و دردهای فراگیر اجتماعی (مانند فقر و گرسنگی) را حس میکند و مصداق این سخن حکیمانه سعدی میشود که:
که در آفرینش ز یک گوهرند
بنی آدم اعضای یک پیکرند
دگر عضوها را نماند قرار
چو عضوی به درد آورد روزگار
روزه زنده کننده عواطف انسانی است . افـراد ثروتمند و متمکن که در طول سال بر سر سفره های رنگین می نشینند و از افراد گرسنه که در طـول سـال بسان روزه داران تا شب گرسنه می مانند بی خبرند , با روزه گرفتن و گرسنگی سـراسر روز به یاد چنین افرادی افتاده و از درد دل آنها آگاه می شوند و در نتیجه روح و روان آنها تـجلیگاه عالی ترین عواطف انسانی می گردد و به فکر کم کردن فاصله طبقاتی وبرطرف ساختن نیازمندیهای طبقه مستمند می افتند . چه خوب است که طبقه مرفه ازطریق این عبادت طعم گرسنگی و تشنگی را بچشند , سپس به فکر رفع نیازمندی طبقه ای افتند که هرگاه به همان حال بمانند و آتش خشم آنها شعله ور گردد , هـمه چیز را می سوزاند و زندگی را نابود می سازد روزه ماه رمضان نموداری از مساوات و اتحاد اسـت ; زیـرا در ایـن ماه تمام طبقات -اعم از مرفه و غیر مرفه - به تمنیات نفسانی پشت پا زده و هماهنگ می گردند.
به راستی اگر کشورهای ثروتمند جهان و اغنیا، چند روز از سال روزه بدارند و طعم گرسنگی را بچشند، باز هم این همه گرسنه در جهان خواهد بود؟! آیا میلیونها انسان با سوء تغذیه و کمبود مواد غذایی مواجه خواهند بود؟!
۲) اثرات بهداشتی و درمانی روزه:
بدون تردید در طب امروز و طب قدیم، اثر معجزه آسای امساک در درمان انواع بیماریهای جسمانی و روانی به اثبات رسیده است. عامل بسیاری از بیماریهای جسمانی، زیاده روی در خوردن غذاهای مختلف است.
پیامبر خدا(ص) فرمود: «المعدة بیت کل داء و الحمئة رأس کل دوا»؛ «معده مرکز و خانه هر دردی است و پرهیز و اجتناب (از غذاهای نامناسب و زیادخوری) اساس و رأس هر داروی شفا بخش است».بحارالانوار، ج ۱۴، ص همانطور که منشأ بسیاری از بیماریهای روانی، افکار غلط، سوء ظن، گناه و شناخت غیر معقول و غیر منطقی است و روزه هم در خوردن و آشامیدن برنامهای خاص را ارائه میدهد و با ایجاد محدودیت هایی، معده و دستگاه گوارشی را تقویت میکند و هم با کنترل افکار، اجتناب از گناه روان انسان را از آلودگیها باز میدارد.
به عبارت دیگر روزه زبالهها و مواد اضافی و جذب نشده بدن را میسوزاند و در واقع بدن را «خانه تکانی» میکند و روح را با تلاوت قرآن و خواندن ادعیه ویژه تقویت میکند و خلاصه اینکه با روزه، سلامتی جسمانی و روانی انسان تضمین میشود و بر همین اساس پیامبر اسلام(ص) فرمود: «صوموا تصحوا»؛ «روزه بگیرید تا سالم شوید»همان، ص ۲۵۵.. روزه اگر با شرایطی که دارد انجام شود، اثرات مهم تربیتی، اجتماعی و بهداشتی برای انسان دارد.
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست