چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
حقوق و تکالیف زن از دیدگاه اسلام (استقلال مالی، اطاعت از شوهر)
زن و شوهر با قرارداد ازدواج، حقوق و تكالیف مختلفی نسبتبه یكدیگر پیدا میكنند. در حقوق اسلام و ایران اصل استقلال مالی زوجین مبنای روابط مالی زوجین است و هر یك از زن و شوهر در اكتساب و تصرف اموال خود استقلال كامل دارند. اما در حقوق كشورهای غربی از جمله فرانسه، در رژیم اشتراك اموال، مرد به عنوان رئیس اشتراك، اداره اموال مشترك زوجین را در اختیار دارد و در رژیم جدایی مطلق اموال نیز مطابق فرض قانونی، حق تصرف در اموال زن را دارد مگر اینكه زن صریحا آن را رد نماید. از طرف دیگر تامین هزینه خانواده در حقوق اسلام تعهدی یك جانبه است و زن در این زمینه هیچ تكلیفی ندارد ولی در حقوق فرانسه یك تعهد دو جانبه است و زن نیز مكلف به تامین آن است.
ریاستشوهر بر خانواده با عنایتبه ضرورت وجود مدیر و سرپرست در هر تشكل و جامعهای، یك ریاست اداری است نه استبدادی و هرگز زن، ملزم به اطاعت از مرد در امور شخصی او نیست.
هدف اساسی این مقاله، بررسی تطبیقی میان حقوق اسلام و حقوق فرانسه و تبیین برجستگیهای قوانین اسلام در این زمینه است.
یكی از مسائلی كه به عنوان تبعیض بین زن و مرد عنوان گردیده، روابط حقوقی میان زن و شوهر است. برخی در این باره ابراز داشتهاند كه بسیاری از قوانین فقهی بین زن و مرد تبعیض قائل شده است. و ضرورت دارد ایران هم به كنوانسیون بینالمللی حقوق زنان كه خواهان تساوی همه جانبه زن و مرد استبپیوندد. (۱)
برای روشن شدن زوایای مختلف این بحث، روابط زن و شوهر را در مسائل مالی و مسائل غیر مالی آنها (مساله ریاستشوهر در خانواده) در دو گفتار مطرح خواهیم كرد.
● روابط مالی زن و شوهر
در این گفتار پس از توضیح برخی مفاهیم، اختیارات زن و شوهر را در مسائل مالی و چگونگی تامین هزینه خانواده بیان خواهیم نمود.
الف) تبیین برخی مفاهیم
حقوق كشورهای مختلف در باره ارتباط مالی زن و شوهر دو نوع نظام مالی مهم دارد كه حدود اختیارات هر یك از زوجین در تصرف و بهرهبرداری از اموال و حقوق و تكالیف آنها را برای تامین هزینه زندگی تعیین میكند كه به طور اجمال به معرفی آن دو میپردازیم.
۱) رژیم استقلال مالی (جدایی اموال)
استقلال مالی زوجین عبارت است از این كه زن و شوهر پس از ازدواج (در دوران زندگی زناشویی) از دو دارایی ممتاز و جدا از هم برخوردارند. اموال زن و مرد دارایی مشتركی را تشكیل نمیدهند و زن پس از عقد نكاح در اداره، تنظیم و تصرف اموال و داراییهای سابق یا اموال مكتسبه در دوران زناشویی استقلال كامل دارد و میتواند هر گونه عمل مادی و حقوقی را نسبتبه آنها انجام دهد. ریاستشوهر بر خانواده، هیچ گونه اختیاری در اموال زوجه، برای او به وجود نمیآورد. حقوق ایران و بسیاری از كشورهای اسلامی، این رژیم را به عنوان تنها رژیم حاكم بر روابط مالی زوجین پذیرفتهاند. در حقوق كشورهای اروپایی; همانند فرانسه، سوییس و آلمان نیز به عنوان یكی از مدلهای قرارداد مالی نكاح با نام رژیم جدایی اموال پذیرفته شده است.
۲) رژیم اشتراك در اموال
در این رژیم، دارایی زن و شوهر پس از ازدواج یك دارایی مشترك را تشكیل میدهد. شمول این اموال مشترك نسبتبه اموال منقول و غیر منقول و دارایی قبل از ازدواج و پس از آن، با توجه به مدلهای مختلف رژیم اشتراك مالی كه در حقوق بسیاری از كشورهای اروپایی وجود دارد متفاوت خواهد بود; اما در غالب آنها مرد، اداره، تنظیم و تصرف در این اموال (اموال مشترك) را بر عهده دارد و یا لااقل اختیارات مرد گستردهتر از اختیارات زن میباشد. این رژیم هم در سیستم حقوقی رومی - ژرمنی; مانند فرانسه و آلمان و هم در سیستم حقوقی كامنلا; مثل انگلستان وجود دارد.
ب) اختیارات زن و شوهر در مسائل مالی
اصل استقلال مالی زوجین و حق اداره و تصرف آنها بر اموالشان از اصول مسلم فقه شیعه است و هیچ تردید و اختلافی در آن وجود ندارد. قانون مدنی هم در ماده ۱۱۱۸ (۲) خود آن را پذیرفته است و مطابق آن:
«زن در مسائل مالی و اقتصادی، استقلال و آزادی كامل دارد و میتواند در اموال شخصی خود هر گونه دخل و تصرفی نماید; بدون آن كه موافقتشوهر لازم باشد. اعم از این كه آن اموال قبل از ازدواج به دست آمده باشد و یا بعد از آن» . (۳)
▪ برای اثبات این اصل در فقه شیعه، به دو دلیل از منابع فقهی میتوان استناد نمود.
۱) آیه «للرجال نصیب مما اكتسبوا و للنساء نصیب مما اكتسبن» (۴)
یعنی: مردان را از آنچه كسب میكنند و نیز زنان را از آنچه به دست میآورند بهرهای است.
كلمه اكتساب به معنی به دست آوردن است اما فرقی كه راغب اصفهانی بین معنای كسب و اكتساب متذكر میشود بسیار قابل توجه و دلیل بر مدعاست; وی میگوید: كلمه اكتساب در به دست آوردن فایدهای استعمال میشود كه انسان میخواهد خودش از آن استفاده كند و بهرهبرداری اختصاصی از آن نماید و كسب، هم آنچه را كه خود میخواهد استفاده كند شامل میشود و هم آن چیزی را كه برای دیگران به دست میآورد. (۵) از این جهت معنای كلمه كسب از معنای اكتساب عامتر است. مطابق این معنی، زن و مرد چیزی را كه به دست میآورند، خودشان مستقلا حق تصرف و بهرهبرداری از آن را خواهند داشت.
از این رو، مفاد آیه چنین خواهد بود كه هر یك از زن و مرد، آن چیزی را كه به دست میآورند - خواه اختیاری باشد; مانند كسب درآمد یا غیراختیاری; مانند ارث و غیره - به خودشان اختصاص دارد و حق استفاده و بهرهبرداری را به طور مستقل خواهند داشت. مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر این آیه میگوید:
«اگر مرد و یا زن از راه عمل چیزی به دست میآورد خاص خود اوست و خدای تعالی نمیخواهد به بندگان خود ستم كند .از اینجا روشن میشود كه مراد از اكتساب در آیه نوعی حیازت و اختصاص دادن به خویش است; اعم از این كه این اختصاص دادن به وسیله عمل اختیاری باشد نظیر اكتساب از راه صنعت و یا حرفه یا به غیر عمل اختیاری. لیكن بالاخره منتهی میشود به صفتی كه داشتن آن صفتباعث این اختصاص شده باشد... و معلوم است كه هر كس، هر چیزی را كسب كند از آن بهرهای خواهد داشت و هر كسی هر بهرهای دارد، به خاطر اكتسابی است كه كرده است» . (۶)
یكی از مفسرین با برداشت وسیعتری از این آیه، نسبتبه آزادی زنان در اشتغال و تجارت، میگوید:
«خداوند در كسب و تجارت نسبتبه سعی و كوشش هر كسی از مرد و یا زن از نعم خود عطا میفرماید... آیه شریفه دلیل است كه زنان هم میتوانند به تجارت مشغول شوند و همچنین نسبتبه سعی و كوشش خود از نعم الهی بهرهمند شوند» . (۷)
۲) عموم قاعده «الناس مسلطون علی اموالهم»
این قاعده كه به نام قاعده «تسلیط» معروف است از قواعد پذیرفته شده، نزد فقهای شیعه است و در فقه، بدان بسیار استناد میشود.
مفاد قاعده مزبور چنین است كه همه مردم اعم از زن و مرد نسبتبه اموال خودشان حق هر گونه تصرفی را دارند و استثنایی هم در مورد این كه زن یا زوجه نتواند در اموال خودش تصرف نماید، وارد نشده است، به علاوه روایت «لایحل مال امرء مسلم الا بطیب نفسه» (۸) بدین معنی است كه تصرف در مال شخص مسلمان بدون رضایت او جایز نیست و نیز عمومات متعدد دیگری كه در آیات و روایات به این مضمون وارد شده است دلالتبر این مدعا دارد و هیچ تخصیص و استثنایی كه شوهر را مجاز نماید در اموال همسر خود تصرف كند، وجود ندارد; بر پایه این استدلال، دست مرد از اموال زن كوتاه شده و حق هر گونه مداخله در اموال زن از شوهر سلب گردیده است.
از این رو در مورد استقلال زن از مرد در مالكیت، اداره، تصرف و بهرهبرداری از اموال، مطابق منابع فقهی شیعه بلكه بسیاری از منابع اهل سنت جای هیچ تردیدی نیست.
البته در برخی از كتابهای اهل سنت (۹) نقل شده است كه بعضی با استناد به آیه «لاتؤتوا السفهاء اموالكم» (۱۰) زنان را از تصرف در اموالشان ممنوع دانستند، با این تفسیر كه سفها شامل اولاد صغیر و زنان است; اما مطابق تفسیرهای مفسرین شیعه آیه فوق درباره ایتام است و منظور از سفها در این آیه، همان ایتام صغیر است كه به رشد كافی در مسائل مالی نرسیدهاند. (۱۱)
در حقوق ایران نیز به تبعیت از فقه شیعه نظام مالی زوجین از زمان تدوین قانون مدنی در سال ۱۳۰۷، از یك ثبات نسبی برخوردار بوده است. این ثبات را باید ناشی از منشا و مبنای محكم آن دانست. ریشه مذهبی و الهی داشتن قواعد حاكم بر این روابط كه مانع از بیعدالتی در روابط بین زن و شوهر است را باید علت این ثبات قلمداد نمود. فلسفه این امر نیز بسیار روشن است; زیرا از ابتدا، اسلام به جای تشابهسازی به «اصل عدالت» توجه نموده است و همانگونه كه برخی از صاحبنظران دینی اظهار نمودهاند:
«اصل عدل كه یكی از اركان كلام و فقه اسلامی است، همان اصلی است كه قانون تطابق عقل و شرع را در اسلام به وجود آورده است; یعنی از نظر فقه اسلامی - و لااقل فقه شیعه - اگر ثابتبشود كه عدل ایجاب میكند فلان قانون باید چنین باشد نه چنان و اگر چنان باشد ظلم است و خلاف عدالت است ناچار باید بگوییم حكم شرع هم همین است; زیرا شرع اسلام طبق اصلی كه خود تعلیم داده هرگز از محور عدالت و حقوق فطری و طبیعی خارج نمیشود. علمای اسلام با تبیین و توضیح اصل عدل، پایه فلسفه حقوق را بنا نهادند» (۱۲)
علاوه بر پایهگذاری قوانین اسلامی براساس عدالت، اسلام حتی به زوجین اجازه نداد كه توافقی نمایند تا منجر به بیعدالتی شود. از امام باقر علیه السلام سؤال شد كه آیا مرد میتواند با زن خود شرط كند كه نفقه را به طور كامل و مساوی با زن دیگر به او ندهد و خود آن زن هم از اول این شرط را بپذیرد؟ امام باقر علیه السلام فرمود:
«خیر چنین شرطهایی صحیح نیست، هر زنی به موجب عقد ازدواج خواه ناخواه حقوق كامل یك زن را پیدا میكند ...» . (۱۳)
باید توجه داشت كه مطالب یاد شده هرگز به این معنا نیست كه تمام اصول مترقی اسلام پیاده شده است و یا ثباتی كه مطرح كردیم بدین معناست كه اصلاحاتی در طول قانونگذاری حقوق ایران انجام نگرفته یا نباید بگیرد; بالعكس مقتضیات زمان و تحولات اجتماعی ایجاب میكند هر از چند گاهی راه كارهای مناسب جهت اجرای هر چه بهتر قوانین اسلامی، ارائه شود و اساسا اجتهاد در فقه و پویایی آن به همین معنا است، كه فقه باید جوابگوی نیازهای زمان خود باشد. بلكه منظور این است كه اصول كلی حاكم بر روابط زوجین از ثبات نسبی برخوردار بوده است.
شایان ذكر است كه وقتی این اصول و قوانین مترقی، چهارده قرن قبل در حقوق اسلام بنیان نهاده شده بود و به زن در تصرف اموال خود استقلال كامل اعطا نمود، در كشورهای اروپایی تا قبل از قرن بیستم، از جمله حقوق فرانسه كه یكی از مدرنترین و مفصلترین حقوق مدون آنهاست، زنان از حداقل حقوق انسانی هم برخوردار نبودند و اصلا اهلیت تصرف در اموال خود را هم نداشتند و به اعتراف یكی از نویسندگان فرانسوی (۱۴) ، در روابط مالی زوجین، مرد ارباب زندگی مشترك بود و اختیارات او در اداره، تنظیم و تصرف اموال حتی در اموال اختصاصی زن، شبه مطلق بوده است; زیرا در رژیم قانونی ۱۸۰۴م. فرانسه، اداره و تصرف تمام اموال مشترك و اختصاصی زن، به عهده مرد نهاده شده بود و آن هم به عنوان یك مدیر غیر مسؤول. طبیعی خواهد بود كه چنین قانونی با توجه به تحولات زمان به دلیل ظالمانه بودن آن، باید متحول شود و به تعبیر این نویسنده فرانسوی:
«قانون ۱۹۶۵م. تنها سعی كرده اختلاف موجود بین زن و شوهر را كاهش دهد» . (۱۵)
و یا به قول كورنو:
«در این بازنگری سعی شده، برابری زن و مرد در نظام اشتراك اموال برقرار شود و یا حداقل گرایش به برابری در آن دیده میشود و تحت این روابط متنوع، زن و شوهر در وضعیتهای آن چنان تبعیضآمیزی قرار نداشته باشند» (۱۶)
اما باید گفت علیرغم همه گرایشها به سمت اعطای استقلال به زن، هنوز هم در رژیم قانونی (۱۷) جدید كه اكثر زوجین فرانسوی تحت این رژیم ازدواج میكنند، اموال مشترك زن و مرد، در صورت فقدان شرط خلاف، توسط مرد اداره میشود. حتی مطابق رژیم جدایی مطلق اموال، قانونگذار فرض را بر این نهاده كه شوهر اجازه دهد.
مرتضی محمدی
منبع : مجمع جهانی شیعه شناس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست