پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
انواع بانکهای بدون ربا
گذشت بیست سال از تصویب و اجرای قانون عملیات بانكداری بدونربا، فرصت مناسبی برای مطالعه و ارزیابی آن است. توجه كارشناسی در ابعاد نظری و اجرایی بانكداری بدونربای ایران نشان میدهد خلاها و اشكالاتی وجود دارد كه میتوان با اصلاح و تكمیل آنها، گامهای موثری در اصلاح ساختار نظام بانكی برداشت.یكی از اشكالات محوری كه زمینهساز اشكالات نظری و اجرایی فراوانی در عرصه بانكداری شده، تفكر جایگزینی یك به یك بانكداری بدون ربا با بانكداری متعارف ربوی است. اندیشهوران مسلمان از جمله طراحان بانكداری بدون ربای ایران، در صدد این بودند كه الگوی جامع و واحدی طراحی كنند تا بتوانند جایگزین كامل بانكداری متعارف باشد و از این نكته اساسی غفلت كردهاند كه اسلام با تحریم قرض با بهره، انواعی از معاملههای حقیقی چون بیع نسیه، سلف، تنزیل، اجاره، جعاله، شركت، مضاربه، مزارعه، مساقات و صلح را تایید كرده كه ماهیتهای به طور كامل متفاوتی دارند و در یك قالب مالی نمیگنجد. روشن است كه جمع كردن این معاملههای متنوع با احكام و ضوابط گوناگون در قالب سازمان مالی بهنام بانك، سبب پیچیده و مبهم شدن عملیات، صوری شدن قراردادها، بالا رفتن هزینههای نظارت و كنترل و سرانجام غیركارا شدن نظام بانكی میشود.برای حل این مشكل ریشهای، در این مقاله، با توجه به اهداف و مسوولیتهای نظام بانكی و با توجه به اهداف، انگیزهها و روحیات مشتریان بانك (سپردهگذاران، متقاضیان تسهیلات) و با توجه به احكام فقهی معاملهها و طبقهبندی خاص آنها، چهار نوع بانك بدون ربا به عناوین «بانكهای رضالحسنه»، «بانكهای مبادلهای با سود ثابت»، «بانكهای مشاركتی با سود متغیر» و «بانكهای جامع» پیشنهاد میشود. ویژگی این بانكها در مشروعیت بیشتر، قابلیت اجرایی بالاتر و پایین بودن هزینههای عملیاتی آنها است كه در مقاله توضیح داده شده است.بیست سال پس از تصویب و اجرای قانون عملیات بانكداری بدون ربا فرصت مناسبی برای ارزیابی نظام جدید بانكی است. بررسی ابعاد نظری و كاركردی نظام جدید نشان میدهد خلاها و اشكالات فراوانی وجود دارد كه میتوان با اصلاح و تكمیل، گامهای موثری در كارآمد كردن نظام برداشت.
یكی از اشكالات محوری كه زمینهساز مشكلات اجرایی شده، تفكر جایگزینی یك به یك بانكداری بدون ربا با بانكداری ربوی است. اندیشهوران اسلامی درصدد بودند كه الگوی واحدی را اجرا و جایگزین الگوی بانكداری ربوی كنند و از این نكته اساسی غفلت ورزیدهاند كه اسلام، با تحریم قرض ربوی، انواع معاملاتی را تایید كرده كه در قالب واحدی نمیگنجند و هر یك، مقتضای خود را دارند، چنان كه در طراحی الگوی جایگزین، به تنوع نیازها، انگیزهها و روحیات سپردهگذاران و متقاضیان تسهیلات بانكی توجه نشده و همه این مطالب باعث شده است بانك، به فروشگاههای بزرگی تبدیل شود كه در قسمتی از آن، فعالیتهای غیرانتفاعی در قالب قرارداد قرضالحسنه صورت میپذیرد. در بخش دیگر، همانند موسسات بختآزمایی، تبلیغات گستردهای برای جوایز دارند. در بخش سوم، همانند بازار كالاها و خدمات، معاملهها بیع نسیه، سلف، اجاره و جعاله دارند و در بخش چهارم، همانند بازار سرمایه، به سرمایهگذاری مستقیم، مشاركت حقوقی (خرید و فروش سهام) و مشاركت مدنی اقدام میكنند و در گوشهای دیگر، همانند صرافان به تنزیل سفته و برات دست میزنند و جالب این كه با این تنوع فعالیتها نمیتوانند به همه نیازها به صورت حقیقی پاسخ دهند، در نتیجه، بخشی از معاملات، صوری و ساختگی میشود، و بخشی از نیازها بیپاسخ میماند.در این مقاله سعی میشود با ارائه مقدماتی مانند ماهیت بانكداری متعارف، ماهیت و مقتضای عقود اسلامی و تنوع نیازها، انگیزهها و روحیات مشتریان بانك، گونههایی از بانكهای بدون ربا ارائه شود كه در عین استقلال كاركردی و عملی، در مجموع، مكمل هم بوده، نظام بانكی منسجمی را تشكیل میدهند.
● ماهیت بانكداری متعارف (ربوی)
در بانكداری متعارف، چه در تجهیز منابع و چه در اعطای تسهیلات، از رابطه حقوقی قرض استفاده میشود. بانكهای تجاری و تخصصی با افتتاح انواع سپردههای جاری، پسانداز و مدتدار، وجوه مازاد بر نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی را جذب میكنند و متعهد میشوند مطابق مقررات حسابهای مذكور، اصل و فرع آنها را به صاحبان سپرده بر گردانند، سپس بانكها، با رعایت ذخایر قانونی و احتیاطی، منابع حاصل از سپردهها را به صورت وام و اعتبار، در اختیار بنگاههای اقتصادی و خانوارها قرار میدهند و در سررسید یا سررسیدهای معین، اصل و فرع (بهره) آنها را باز پس میگیرند. مطابق قوانین بانكی كشورهایی كه نظام بانكداری متعارف در آنها حاكم است، سپردهگذار با تحویل وجوه به بانك، مالكیت خود را از آنها قطع كرده، آنها را به مالكیت بانك در میآورد و رابطه او با بانك، رابطه بستانكار و بدهكار است و در مقابل، بانك بازپرداخت مبلغ سپرده را مطابق مقررات متعهد میشود (موسویان، ۱۳۸۰: ۵۳ و ۵۴)، نتیجه این كه در بانكداری متعارف، سپردهگذاران هیچ مسوولیتی در برابر فعالیتهای بانك ندارند و نتایج عملیات بانكی سود باشد یا ضرر، برای آنان فرقی ندارد، چرا كه بانك متعهد است در هر وضعیتی، اصل سپرده و بهره آن را در موعد مقرر به سپردهگذار بپردازد. این رابطه حقوقی در فقه اسلامی (امام خمینی، ۱۴۱۶: ۱/۵۹۹) و قانون مدنی (امامی، ۱۳۷۷: ۲/۱۹۳)، قرض ربوی شناخته میشود.در بخش اعطای تسهیلات نیز وقتی بانك، منابع خود را به صورت وام و اعتبار در اختیار متقاضی قرار میدهد، رابطه مالكیتی خود را از آنها قطع كرده، به مالكیت متقاضی در میآورد و او متعهد میشود در سررسید یا سررسیدهای معین، اصل مبلغ و بهره آن را به بانك برگرداند، و این رابطه حقوقی، هم در قوانین كشورهای گوناگون كه بر اساس بانكداری متعارف عمل میكنند و هم در فقه و حقوق اسلامی، قرض ربوی شناخته میشود (موسویان، همان: ۵۸ - ۶۰).
در تحلیلی ساختاری میتوان گفت: در بانكداری متعارف، سه گروهِ سپردهگذاران، بانك و متقاضیان تسهیلات، از نظر اقتصادی و حقوقی به طور كامل مستقل از هم هستند. بانكها، اعم از بانكهای عمومی یا تخصصی، صرفا به صورت واسطه وجوه عمل میكنند. از یك طرف، وجوه مازاد بر نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی را به صورت قرض (سپرده بانكی) میگیرند و از طرف دیگر، همان وجوه را به صورت قرض (وام و اعتبار) به بنگاهها و خانوارها میپردازند.
● ویژگیهای بانكداری متعارف
تجربه بانكداری متعارف و ماهیت خاص آن، ویژگیهایی را برای بانكداری متعارف پدید آورده است.
۱) جدایی از اقتصاد حقیقی:
در تاریخ بانكداری، به بانكهایی بر میخوریم كه طبق اهداف برنامهریزی شده یا در وضع خاص، وارد بازار حقیقی اقتصاد شده، در خرید و فروشهای بازار كالاها و سرمایه، نقش ایفا میكردند یا از طریق خرید سهام به سرمایهگذاری دست میزدند، اما طولی نكشید كه این گروه از بانكها یا تعطیل شدند یا تغییر روش داده، به واسطهگری وجوه بسنده كردند و به تدریج، عدم ورود بانكها به فعالیتهای واقعی اقتصاد، به صورت قانون درآمد. در قانون پولی و بانكی ایران پیش از انقلاب نیز (مصوب ۱۸ تیر ماه ۱۳۵۱) بانكهای تجاری از سرمایهگذاری، خرید و فروش كالا و خرید اموال غیرمنقول منع شده بودند. (ضیائی، ۱۳۷۲: ۲/۷۵۱)
۲) اختصاص به مشتریان متعارف و ریسكگریز:
همزمان با فاصلهگرفتن بانكداری متعارف از اقتصاد حقیقی و گرایش تخصصی به واسطهگری وجوه، به تدریج نرخهای بهره ثابت و از قبل تعیین شده در معاملهها بانكی چه در طرف تجهیز منابع و چه در طرف تخصیص منابع، حاكمیت یافت و این امر باعث شد در طرف سپردهها، آن گروه از صاحبان پسانداز را كه روحیات ریسكپذیری دارند و حاضرند برای نرخهای بالاترِ سود، درجاتی از ریسك را بپذیرند، از دست بدهند، چنان كه در طرف متقاضیان تسهیلات، آن دسته از بنگاهها را كه دنبال موسساتی مالی بودند كه افزون بر تامین منابع مالی در ریسك سرمایهگذاری هم شریك شوند از دست دادند، و نتیجه این شد كه این دو گروه از صاحبان پسانداز و متقاضیان تسهیلات، به بازار دیگری به نام بازار سهام و سرمایه روی آورند و این زمینه شد تا كنار بانكها، شركتهای سرمایهگذاری، و بازار سهام و ... شكل گیرد و بانكها به گروههای خاصی از مشتریان اختصاص یابند و فعالیتهای بانكی بهصورت شفاف، از بازارهای سرمایه، و مشتریان بانكها، از مشتریان بازار سرمایه جدا شوند.
● حكمت و محدوده تحریم ربا در اسلام
اقتصاد عربستان، به ویژه مكه در صدر اسلام، اقتصاد وابسته به تجارت بود. تجاران عرب، كالاهای ایرانی و هندی را از بندرهای یمن خریده، در بندرهای شام به رومیان میفروختند و برعكس، كالاهای آنان را از بندرهای شام تهیه كرده، در یمن، به ایرانیان و هندیان میفروختند و در هر سال، دو سفر مهم تجاری داشتند كه در قرآن از آنها یاد شده است.(۳)
یكی از راههای اصلی تامین سرمایه تجاری، قرض ربوی بود. ثروتمندان عرب افزون بر نیازمندان كه جهت تامین نیازمندیهای زندگی وام میگرفتند، به بازرگانانی هم كه سرمایه كافی در اختیار نداشتند، قرض ربوی میدادند. این افراد به طمع این كه از راه بازرگانی میتوانند به سودی بیشتر از بهره پول دست یابند، وام میگرفتند. (بخش فرهنگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۳۸۱: ۷۹).
گستردگی عملیات ربا و عادت مردم به آن روش، به حدی بود كه وقتی آیات تحریم ربا نازل شد، برخی از مسلمانان نمیخواستند از آن دست بردارند تا این كه آیه شدیداللحنی نازل شد و ادامهدهندگان ربا را به جنگ با خدا و رسول خدا فراخواند (علامه طباطبایی، ۱۴۱۷: ۲/۴۲۲).
از مطالعه احادیثی كه به فلسفه و حكمت تحریم ربا ناظر هستند، این نتیجه كلی را میتوان استفاده كرد كه اسلام در بخش نیازمندان، با تحریم ربا درصدد گسترش صدقات و قرضالحسنه و در بخش فعالیتهای سودآور درصدد واقعی كردن فعالیتها و سودها از طریق معاملهها و تجارهای حقیقی است.هشام بن حكم از امامصادقعلیه السلام درباره علت تحریم ربا پرسید. امام فرمود:اگر ربا حلال بود، مردم تجارت و معامله را كه به آن نیاز دارند، ترك میكردند، پس خداوند، ربا را حرام كرد تا مردم از حرام به سوی حلال، و از ربا به سوی تجارت و دادوستد روی آورند (عاملی، ۱۳۷۱: ۱۲/۴۳۰).
محمد بن سنان نیز از امامرضاعلیه السلام نقل میكند: ... علت تحریم ربا، از بین رفتن كارهای نیك، نابودی اموال و گرایش مردم به سودجویی و رهاكردن قرض است، حال آن كه قرض، از كارهای نیك به شمار میرود (حر عاملی، همان: ۱۲/۴۲۵).
در برخی آیات قرآن نیز به این حكمتها اشاره شده است.
خدا، بیع و تجارت را حلال و ربا را حرام كرد (بقره (۲): ۲۷۵).
خداوند، ربا را نابود میكند و صدقات را افزایش میدهد (بقره (۲): ۲۷۶)،
بنابراین، هدف اسلام از تحریم ربا، نادیدهگرفتن سود سرمایه و كسب درآمد از طریق به كارگیری سرمایه نقدی نیست، بدین سبب، معاملههای سودآوری چون بیع، اجاره، مضاربه، شركت، مزارعه و مساقات را كه همه یا بخشی از سود، از آنِ سرمایه است میپذیرد، بلكه هدف، حذف روش خاصی از سود سرمایه به نام ربا است كه در آن، سود از فعالیت واقعی نشأت نمیگیرد، بلكه از صرف قرارداد قرض ناشی است به این معنا كه در قرض ربوی، قرضدهنده بدون این كه در سرمایهگذاری حقیقی مشاركت كند و بدون این كه در تجارت واقعی داخل شود، فقط از طریق قرارداد، سود به دست میآورد و با این كار، بخشی از سود اقتصاد واقعی را كه حاصل زحمات شركتكنندگان بخش واقعی اقتصاد است، به خود اختصاص میدهد و این ظلم است كه به سبب آن، ربا حرام شده است (بقره (۲): ۲۷۹).
اسلام با تحریم ربا، این پیام را به همگان اعلام میدارد كه یگانه راه كسب سود از طریق سرمایه، وارد شدن در اقتصاد واقعی و از طریق معاملهها حقیقی است.● انواع قراردادهای مالی از نگاه اسلام
از روزی كه انسان، به زندگی اجتماعی احساس نیاز كرد و به داشتن روابط با همنوع خود علاقهمند شد، به تناسب نیاز و وضع اجتماعی، قراردادها و پیمانهایی را ابداع كرد. این قراردادها گرچه در ابتدای پیدایی ساده و كم بودند، با مرور زمان، توسعه كمی و كیفی یافتند و هر چه زمان پیشتر میرود، بر تنوع و تكامل آنها افزوده میشود. از آن جا كه دین اسلام به عصر و زمان خاصی اختصاص ندارد، بدون اصرار بر قرارداد خاصی، اهداف خود را در بخش معاملات، طی چند مرحله عملی ساخت.
۱) وجوب احترام به عهد و پیمانها
یَا أَیهَا الذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ.
ای كسانی كه ایمان آوردهاید، به پیمانها و قراردادها وفا كنید (مائده (۶): ۱).
با توجه به این كه واژه «العقود» در آیه شریفه، جمع دارای الف و لام است و جمله نیز اطلاق دارد، آیه دلیل بر وجوب وفا به تمام پیمانهایی است كه میان افراد انسان با یكدیگر یا افراد انسان با خدا بسته میشود و مفهومی كاملا گسترده دارد كه بر تمام جنبههای زندگی انسان، اعم از عقیده و عمل ناظر است (مكارم شیرازی، ۱۳۷۳: ۴/۲۴۴)، بنابراین، مسلمانان مطابق این آیه شریفه، موظف شدند به تمام عهد و پیمانهایی كه بین خود میبندند، ملتزم باشند، به طوری كه پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله میفرماید:
لادین لمن لا عهدله،آن كس كه به پیمان خود وفادار نیست، دین ندارد (مجلسی، ۱۳۷۴: ۱۶/۱۴۴)
۲) عقلایی و اختیاری بودن قراردادها
ای كسانی كه ایمان آوردهاید! اموال یكدیگر را به باطل نخورید، مگر این كه تجارتی باشد كه با رضایت شما انجام گیرد (نساء (۴): ۲۹).
این آیه، زیربنای قوانین اسلامی در مسائل مربوط به معاملهها و مبادلات مالی را تشكیل میدهد، و به همین دلیل، فقیهان اسلام در تمام ابواب معاملهها به آن استدلال میكنند. قسمت نخست آیه، خطاب به افراد با ایمان میگوید: «اموال یكدیگر را از طریق نابجا و غلط و باطل نخورید»، یعنی آیه، هر گونه تصرف در مال دیگری بدون وجود قرارداد عقلایی را ممنوع ساخته، همه را تحت عنوان «باطل» كه مفهوم گستردهای دارد، قرار داده است و قسمت دوم آیه، قانون كلی دیگری را به صورت جمله استثنایی بیان میكند: مگر این كه تصرف شما در اموال دیگران از طریق پیمان تجاری باشد كه از رضایت و اختیار دو طرف سرچشمه بگیرد، بنابراین، تمام مبادلات مالی و انواع تجارتها كه میان مردم رایج است، چنان چه از روی رضایت دو طرف صورت گیرد و جنبه معقول و منطقی داشته باشد، از نظر اسلام مجاز است. (مكارم شیرازی، همان: ۳/۳۵۵).
۳) تعیین ضوابط كلی
از آن جا كه انسان، افزون بر بعد عقلانی، ابعاد عاطفی، احساسی و كششهای نفسانی نیز دارد، گاه در اعمال و رفتار از مسیر عقل و عقلانیت فاصله گرفته، دچار اختلاف و تشتت میشود. در این موارد، خداوند از باب رحمت و شفقت، انسانها را به سوی آن چه صلاح و رستگاری است هدایت میكند.
ما قرآن را بر تو نازل نكردیم، مگر برای این كه آن چه را در آن اختلاف دارند، برای آنها روشن كنی و [این قرآن] مایه هدایت و رحمت است برای قومی كه ایمان میآورند (نحل (۱۶): ۶۴).
دین اسلام با همین فلسفه، ضوابطی را برای حفظ مصالح كلی انسانها و عقلایی كردن روابط مالی، تشریع و برای مسلمانان ابلاغ كرده است كه مهمترین آنها عبارتند از: اهلیت طرفین معامله، خالی بودن معاملهها از ضرر، خالی بودن معاملهها از غرر و خالی بودن معاملهها از ربا.
در یك نتیجهگیری كلی میتوان گفت: در هر زمانی، هر قراردادی كه بر اساس یكی از نیازهای واقعی شكل میگیرد در صورتی كه از دید مردم، عقلایی و اختیاری باشد و ضوابط كلی شرعی را رعایت كند، مورد تایید اسلام خواهد بود.
● انواع معاهدههای مالی
معاهدههای مالی را میتوان از ابعاد گوناگون تقسیم كرد. در این قسمت با توجه به هدف مقاله، معاهدههای مالی را ابتدا به دو گروه انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم كرده، سپس با تقسیم معاهدههای انتفاعی به دو گروه مبادلهای و مشاركتی، از هر گروه به توضیح فشرده معاهدههای مورد نیاز در عملیات بانكی میپردازیم.
۱) معاهدههای غیرانتفاعی
دین اسلام، انواعی از معاهدههای مالی غیرانتفاعی را تایید و در مواردی به آنها سفارش میكند و برای آنها پاداش دنیایی و آخرتی در نظر گرفته است، معاهدههایی چون صدقه، هبه، عاریه، ودیعه، وقف و قرض بدون بهره، از این گروه به شمار میآیند. از این گروه فقط عقد قرض است كه میتواند در معاملهها بانكی مطرح باشد.
قرارداد قرض در دین اسلام، از معاهدههای غیرانتفاعی است و هر نوع اشتراط زیاده، ربا و ممنوع است.
در روایات معتبری از امام صادق علیهالسلام میخوانیم:
ربای حرام، عبارت است از این كه فردی به دیگری قرض دهد و شرط كند كه بیشتر از آن چه گرفته، برگرداند. این همان ربای حرام است (عاملی، همان: ۱۲/۴۵۴).
نكته قابل توجه این است كه گاه هر نوع قرض بدون بهرهای به خطا قرضالحسنه قلمداد میشود، در حالی كه مطابق روایات اسلامی، قرضالحسنه كه ثواب بسیار بزرگی دارد، نوع خاصی از قرض بدون بهره است كه به قصد خیرخواهی و برای حمایت از نیازمندان داده میشود و شامل همه سپردههای جاری و قرضهای صنفی رایج بین مردم نمیشود، گرچه آنها نیز در صورت عدم وجود بهره، حلال هستند و گاهی از باب كمك به مومن ثواب دارند.
۲) معاهدههای انتفاعی
مقصود از معاهدههای انتفاعی، آن گروه از قراردادهای مالی است كه انسانها برای به دست آوردن مال و ثروت به كار میگیرند و خود به دو گروه عمده معاهدههای مبادلهای و مشاركتی تقسیم میشوند.
۲-۱) معاهدههای مبادلهای
معاهدههای مالی مبادلهای، به آن نوع قراردادهای مالی گفته میشود كه در آنها، اموال و منافعی در برابر پول یا مال دیگری مبادله میشود. این معاهدهها تنوع بسیاری دارند، اما تعداد معینی چون فروش اقساطی، فروش سلف، فروش دین (تنزیل)، اجاره به شرط تملیك و جعاله، قابلیت اجرا در نظام بانكی را دارند. این گروه از معاملهها ویژگیهایی دارند كه در نظام بانكی، از سایر عقود متمایز میشوند.
ویژگیهای معاهدههای مبادلهای
۱) مقطعی بودن معاهدهها: معاهدههای مبادلهای، پس از پایان قرارداد به پایان میرسند و دو طرف قرارداد، مسوولیتی در برابر فعالیتهای اقتصادی و معاملههای همدیگر ندارند، برای مثال، در قرارداد فروش اقساطی، فروشنده هیچ مسوولیتی در قبال فعالیتهای اقتصادی خریدار ندارد. خریدار چه توانایی استفاده از كالاهای خریداری شده را داشته باشد یا نداشته باشد، بتواند سود انتظاری خود را از فعالیت مذكور تحصیل كند یا نه، معامله از ناحیه فروشنده، قطعی و تمام شده است. این وضعیت در اجاره، سلف و تنزیل نیز هست و با قدری تفاوت در جعاله نیز وجود دارد.
۲) رابطه بدهكار و بستانكار: پس از پایان معاهدههای مبادلهای، رابطه حقوقی متعاملین، رابطه بدهكار و بستانكار است و پس از وفا به معاهده، این رابطه به پایان میرسد، برای مثال، پس از تحقق فروش اقساطی و تحویل جنس به مشتری، فروشنده، بستانكار و خریدار، بدهكار میشود و با پرداخت قیمت كالا در سررسیدهای مقرر، رابطه مذكور از بین میرود. همین مطلب با قدری تفاوت در دیگر معاهدههای مبادلهای نیز جریان دارد.
۳) قابلیت برای نرخهای ثابت و از قبل تعیین شده: معاملههای مبادلهای، قابلیت برنامهریزی برای نرخهای سود ثابت و از قبل تعیین شده را دارند، برای مثال، یك بنگاه اقتصادی تصمیم میگیرد كالاهای خود را در سال مالی خاصی با ده درصد سود بیشتر به صورت نسیه اقساطی به فروش برساند یا املاك خود را با مبلغ معین به صورت اجاره به شرط تملیك واگذار یا اسناد تجاری را با نرخ معین تنزیل كند.
۴) عدم نیاز به نظارت و كنترل: لازمه منطقی ویژگیهای پیشین این است كه پس از پایان قرارداد مالی، به نظارت و كنترل از طرف متعاقدین بر فعالیتهای اقتصادی همدیگر نیازی نباشد، چرا كه نه تحولات اقتصادی كل جامعه و نه تدابیر مدیریتی بنگاه مربوط، هیچ تاثیری در مبالغ قرارداد ندارد.
۲-۲) معاهدههای مشاركتی
معاهدههای مالی مشاركتی، به آن نوع قراردادهای مالی گفته میشود كه دو طرف قرارداد، در اصل مالكیت و سود و زیان فعالیت اقتصادی، یا در خصوص سود و زیان فعالیت اقتصادی با هم شریك میشوند. عقودی چون مشاركت مدنی، مشاركت حقوقی، مضاربه، مزارعه و مساقات از این نوع هستند. این عقود نیز ویژگیهایی دارند.
● ویژگیهای معاهدههای مشاركتی
۱) مستمر بودن قرارداد: معاهدههای مشاركتی، برخلاف مبادلهای، ماهیتی استمراری دارند و تا پایان فعالیت اقتصادی و سررسید معاهده، قرارداد، استمرار دارد، برای مثال، وقتی چند نفر جمع شده، از طریق مشاركت مدنی، سرمایه فعالیت اقتصادی را تامین میكنند تا زمانی كه فعالیت مذكور ادامه دارد و شركت منحل نشده، قرارداد استمرار دارد. همین وضعیت در دیگر معاهدههای مشاركتی نیز وجود دارد.
۲) مشاركت در نتایج سود و زیان: در معاهدههای مشاركتی، دو طرف یا اطراف قرارداد (شركا) به تمام حوادث و پیامدهای مثبت و منفی فعالیت اقتصادی ملتزم هستند، اگر نتیجه فعالیت، سود سرشار بود، برای همه توزیع میشود و اگر ضرر بود، برای همه است و اگر هیچ چیز نبود، نتیجه، متوجه همه میشود.
۳) متغیر بودن سود: مقدار سود صاحبان شركت، تحت تاثیر متغیرهای اقتصادی كل جامعه و متغیرهای تاثیرگذار بر خصوص بنگاه مربوطه قرار دارد، در نتیجه، در ابتدای سال مالی، گرچه میتوان با توجه به پارامترهای گوناگون، دامنه سود انتظاری را پیشبینی كرد، سود تحقق یافته در پایان دوره مالی مشخص میشود.
۴) نیاز به نظارت و كنترل: نتیجه منطقی ویژگیهای پیشین این است كه شریكان و صاحبان فعالیت اقتصادی برای استیفای كامل حقوق خود، به صورت پیوسته و مستمر جریان هزینهها و درآمدها را نظارت و كنترل كنند، چون احتمال انواع اشتباههای مالی و خیانت وجود دارد.● اهداف، انگیزهها و روحیات مشتریان بانك
بانكها با دو گروه عمده از مردم به نام صاحبان سپرده و متقاضیان تسهیلات در ارتباطند و این افراد، اهداف، انگیزهها و روحیات گوناگونی دارند. نظام بانكی باید با طراحی انواع سپردهها و شیوههای اعطای تسهیلات بتواند از یك سو تمام پساندازها و وجوه مازاد مردم را جمعآوری كند و از سوی دیگر بتواند به تمام نیازهای متقاضیان تسهیلات پاسخ مثبت دهد، بنابراین، لازم است اهداف، انگیزهها و روحیات سپردهگذاران و گیرندگان تسهیلات شناسایی شود.
۱) اهداف و انگیزههای سپردهگذاران
در كشورهای اسلامی، مردم و موسسههای حقیقی و حقوقی، با اهداف و انگیزههای گوناگونی در بانكها سپردهگذاری میكنند كه مهمترین آنها عبارتند از:
الف. حفظ و نگهداری وجوه: برخی از مردم، وجوه مازاد خود را در بانكها سپردهگذاری میكنند تا در محل مطمئنی حفظ شود و در مصارف آتی و غیرمترقبه از آنها استفاده كنند.
ب) تسهیل در مبادلههای پولی: گروهی از مردم برای استفاده از خدمات بانكی در نقل و انتقال وجوه، سپردهگذاری میكنند.
ج) كسب سود: برخی از مردم به علل گوناگون نمیخواهند یا نمیتوانند وجوه مازاد خود را سرمایهگذاری مستقیم كنند، در نتیجه، به هدف كسب سود، سپردهگذاری میكنند.
د. مشاركت در اعطای قرضالحسنه: برخی از مردم به ویژه مسلمانان، در سایه تشویقهای دینی دوست دارند بخشی از وجوه مازادشان را قرضالحسنه دهند، اما نمیخواهند یا نمیتوانند به صورت مستقیم عمل كنند و ترجیح میدهند این امر مهم را از طریق موسسههای معتبری چون بانكها انجام دهند.
هـ كمك به عمران و آبادانی كشور: مردم فهمیده و اندیشهور هر كشوری علاقه دارند وجوه مازاد خود را در اختیار بانكها بگذارند تا از طریق دستان توانمند به جریان افتد و زمینه رشد و توسعه كشور فراهم آید.
روشن است كه اهداف پیشین با هم قابل جمعهستند. تنها هدف مشاركت در اعطای قرضالحسنه است كه با هدف كسب سود سازگار نیست و سپردهگذار باید یكی از آن دو را با اهداف دیگر برگزیند.
۲) روحیات سپردهگذاران
به طور معمول، آن گروه از سپردهگذاران بانك كه با هدف كسب سود سپردهگذاری میكنند، از جهت روحیه به سه گروه تقسیم میشوند: گروه نخست، افراد به طور كامل ریسكگریز هستند و دوست دارند بانك سود مشخص و از قبل تعیین شدهای را به آنان بپردازد. گروه دوم، افراد به طور كامل ریسكپذیر هستند و حاضرند برای سود انتظاری بالاتر، درجههایی از ریسك و مخاطره را بپذیرند و سرانجام گروه سوم، افراد متعارف و معمولی هستند كه تغییرات سود را تا حدی میپذیرند و تا حدودی ریسك را قبول دارند، اما نباید میزان آن از اندازه مشخصی تجاوز كند، برای مثال اگر بانك اعلان كند برای سپردههای خاصی ۱ × X درصد سود میدهد، تحمل میكند، اما اگر این نرخ، به ۳ × X برسد، ترجیح میدهند با آن بانك تصفیه حساب كنند.
۳) اهداف و روحیات گیرندگان تسهیلات
متقاضیان تسهیلات بانكی، به دو گروه عمده تقسیم میشوند: گروه نخست، متقاضیان تسهیلات برای تامین نیازمندیهای مصرفی چون خرید كالاهای اساسی هستند. این گروه ترجیح میدهند با نرخهای ثابت و از قبل تعیین شده معامله كنند تا بتوانند برای بازپرداخت اقساط ماهیانه از محل درآمدشان برنامهریزی كنند. گروه دوم، سرمایهگذاران اقتصادی هستند كه برای تامین یا تكمیل سرمایه بنگاه اقتصادی تقاضای تسهیلات میكنند. این گروه از مشتریان از جهت روحیه به سه دسته تقسیم میشوند: دسته اول افراد ریسكپذیرند و ترجیح میدهند خود عهدهدار تمام مخاطرههای بنگاه اقتصادی باشند و كسی را در جایگاه شریك نمیپذیرند و ترجیح میدهند با بانكهایی كار كنند كه با قراردادهای مبادلهای و با نرخهای ثابت و از قبل تعیین شده تسهیلات میدهند. دسته دوم، افراد ریسك گریزند و ترجیح میدهند تا جایی كه میتوانند مخاطرههای سرمایهگذاری و فعالیت اقتصادی را به دیگران منتقل كنند، در نتیجه، در تامین سرمایه نقدی نیز سراغ موسسههایی میروند كه در ریسك بنگاه مشاركت كنند. دسته سوم، افراد متعارف و معمول هستند و ترجیح خاصی ندارند و متناسب با وضعیت روز و مصالح بنگاه تصمیم میگیرند و به طور معمول تركیبی از دو نوع بدهی را دارند. بخشی از سرمایه مورد نیازشان را از موسسههای مشاركتی و بخشی دیگر را از طریق بانكها و موسسههای مالی با سود ثابت تهیه میكنند.
● نقد و بررسی بانكداری بدون ربای ایران
تجزیه و تحلیل قانون و عملكرد بانكداری بدون ربای ایران به بحث طولانی نیاز دارد. در این مقاله فقط برای رسیدن به الگوی پیشنهادی، شیوههای تجهیز و تخصیص منابع را با توجه به اهداف، انگیزهها و روحیات مشتریان بانك نقد و بررسی میكنیم.
۱) شیوههای تجهیز منابع
مطابق مواد سه تا شش قانون عملیات بانكداری بدون ربا، سه نوع سپرده قرضالحسنه جاری، قرضالحسنه پسانداز و سپرده سرمایهگذاری مدتدار برای بانكها تعریف شده كه هر سه با توجه به مطالب پیشگفته قابل نقد است.
۱-۱) سپرده قرضالحسنه جاری
از آن جا كه انگیزه سپردهگذاران این حساب، حفظ و نگهداری وجوه و تسهیل در مبادلههای پولی از طریق خدمات بانكی است، بهكارگیری واژه «قرضالحسنه» درست نیست. گویا اطلاق این واژه بر این حسابها، از این پندار سرچشمه میگیرد كه هر قرض بدون بهرهای قرضالحسنه است، در حالی كه این درست نیست. مطابق مضمون آیات و روایات، قرضالحسنه هنگامی معنا مییابد كه قرض دهنده برای كسب پاداش معنوی به فرد نیازمندی قرض بدون بهره میدهد، بنابراین اگر قرضدهنده با اغراض دیگری چون حفظ پول، تسهیل در معامله، نقل و انتقال وجوه و ... مبلغی را به بانك یا غیر آن بسپارد، اگر چه قرض بدون بهره و از نظر اسلام مجاز و مشروع است، عنوان «قرضالحسنه» بر آن صدق نمیكند و بیشتر سپردهگذاران حساب جاری، با چنین اغراضی سرمایههای نقدی خود را به بانكها میسپارند.
۱-۲) سپرده قرضالحسنه پسانداز
حسابهای پسانداز، از سپردههای رایج نظامهای بانكی و ویژگی آن این است كه اشخاص، وجوه مازاد خود را به چنین حسابی واریز كرده، در برابر آن، دفترچه پسانداز میگیرند تا هنگام نیاز، دریافت كنند. در بانكهای سنتی به طور عموم به آنها بهره تعلق میگیرد. در بانكداری بدون ربا، پرداخت بهره ممنوع است، اما برای تشویق سپردهگذاران، جوایزی در نظر میگیرند. این جوایز از طریق قرعه، بین صاحبان حساب توزیع میشود. از آن جا كه گروهی از صاحبان این نوع سپردهها، افزون بر حفظ و نگهداری وجوه، قصد كمك به اعطای قرضالحسنه و شركت در ثواب معنوی دارند، اطلاق سپرده قرضالحسنه بر این بخش از حسابها بهجا است، اما گروهی دیگر از مردم قصد دارند افزون بر حفظ و نگهداری پول، درآمدی نیز از طریق سپردههایشان داشته باشند، در نتیجه بانكداری بدون ربا در پوشش دادن نیاز این گروه در مقایسه با بانكداری سنتی، كم دارد و مساله اعطای جوایز اولا به جهت تصادفی بودن نمیتواند در همگان انگیزه پدید آورد و ثانیا هزینههای تبلیغاتی سنگینی را نیز بر بانك تحمیل میكند.
۱-۳) سپرده سرمایهگذاری مدتدار
مطابق قانون، بانكها، وجوه سپردههای سرمایهگذاری مدتدار را در قالب حقوقی عقد وكالت تحویل گرفته، در جایگاه وكیل سپردهگذاران، در امور مشاركت، مضاربه، اجاره به شرط تملیك، معاملههای اقساطی، مزارعه، مساقات، سرمایهگذاری مستقیم، معاملههای سلف و جعاله و تنزیل (خرید دین) به كار میگیرند. بانكها اصل سپردهها را تعهد یا بیمه، و منافع حاصل از عملیات مذكور را طبق قرارداد مناسب با مدت و مبلغ سپرده با رعایت سهم منابع بانك پس از كسر هزینهها و حقالوكاله بین صاحبان سپرده تقسیم میكنند.
چنانكه از ماهیت عملیات پیدا است، سود بانك و به تبع آن، سود سپردهگذاران، به سود حاصل از معاملههای پیشگفته بستگی كامل دارد و سود برخی از آن معاملهها چون مشاركت، مضاربه، مزارعه و مساقات، در پایان دوره مالی مشخص میشود و از قبل قابل تعیین نیست، در نتیجه، سود كل بانك از قبل قابل تعیین نبوده، به سود بنگاههای اقتصادی بستگی خواهد داشت، بنابراین، سپرده سرمایهگذاری مدتدار در بانكداری بدون ربا بر فرض كه بتواند نظر افراد ریسكپذیر جامعه را جلب كند، برای آن گروه از سپردهگذاران كه ریسكگریز و در پی كسب درآمد ثابت برای سرمایه نقدی خود هستند، راهكاری ندارد. نتیجه كلی این كه در بانكداری بدون ربا، برای آن گروه از سپردهگذارانی كه میخواهند از طریق حساب پسانداز و سپرده مدتدار درآمدی ثابت داشته باشند، راهكاری نیست و سپردهای تعریف نشده است.
۲) شیوههای تخصیص منابع
مطابق قانون عملیات بانكداری بدون ربا و آییننامههای اجرایی، بانكها میتوانند وجوه حاصل از انواع سپردههای بانكی را از طریق شیوههای دوازدهگانه سرمایهگذاری مستقیم، مشاركت مدنی، مشاركت حقوقی، مضاربه، مزارعه، مساقات، فروش اقساطی، سلف، اجاره به شرط تملیك، جعاله، خرید دین و قرضالحسنه به كار گیرند.
توجه به ماهیت فقهی و اقتصادی شیوههای مذكور نشان میدهد كه این شیوهها قابلیت دارند همه متقاضیان تسهیلات بانكی را با تمام اهداف و انگیزهها و روحیات پوشش دهند. متقاضیان تسهیلات مصرفی و سرمایهگذاری ریسكپذیر میتوانند از شیوههای فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیك، سلف، جعاله، خرید دین و قرضالحسنه استفاده كنند، چنان كه متقاضیان تسهیلات سرمایهگذاری معمول و ریسكگریز میتوانند از طریق شیوههای دیگر، تقاضای تسهیلات كنند.
در مقام عمل، در بیست سال گذشته به عللی چون نبود ساختار مناسب سازمانی، تعدد بیش از حد شیوههای اعطای تسهیلات برای همه بانكها و شعب، نبود سیستم نظارتی مناسب، عدم رعایت تخصص در فعالیتهای بانكی و نبود آموزش مناسب، وقایع ذیل در اعطای تسهیلات رخ داده است.
الف. رشد كمی عقود با بازده ثابت: مطالعه عملكرد نظام بانكی نشان میدهد كه سهم عقود با بازده ثابت (فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیك، سلف و جعاله) به طور پیوسته افزایش یافته است، به طوری كه امروزه نزدیك به ۷۰درصد تسهیلات اعطایی بانكها از طریق این شیوهها است.
ب. تغییر ماهیت عقود مشاركتی: مطالعه نوع قراردادهای مشاركت مدنی و مضاربه نشان میدهد كه در این قراردادها، توجه چندانی به سودهای واقعی و تحقق یافته فعالیتهای اقتصادی نمیشود، بلكه بانك با احتساب سود انتظاری كه به طور معمول از طرف شورای پول و اعتبار اعلان میشود، به صورت سود تحقق یافته، قراردادها را تنظیم و از مشتری مطالبه میكند، نتیجه این كه نظام بانكی در عمل، فقط توانسته تقاضای آن دسته از مشتریان را كه دنبال تسهیلات با سود ثابت هستند بر آوَرَد و راهكاری برای آن دسته از متقاضیان تسهیلات كه به دنبال شریك واقعی برای بنگاه اقتصادی خود هستند، ارائه نمیكند.
سید عباس موسویان
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست