سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
مجله ویستا
دین در ترازوی اخلاق
تاریخ نشر : ۸۵۰۳۲۲
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۷۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۶۳۳-۱۷-۶
شماره کنگره : ۸۵۳۲۲۰۴۹
رده دیویی : ۲۹۷.۶۱
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : فنایی - ابوالقاسم
بخش نخست کتاب مشتمل بر دو فصل است. فصل نخست، اشارتی است تاریخی بر بحث رابطهی دین و اخلاق نویسندهدر این فصل گزارشی موجز از نظریههای معروف در باب رابطهی دین و اخلاق در جهان اسلام و جهان غرب به دست میدهد. در بخش اسلام، نزاع اشاعره و معتزله و در بخش جهان غرب سوال 'اثیترون' که بیانگر پارادوکس اخلاق دینی است تجزیه و تحلیل میشوند و سپس ارا و نظریات جدید در این زمینه شرح و بسط مییابند. در فصل دوم 'دین' و 'اخلاق' به معنای عام کلمه از دین و اخلاق به معنای خاص کلمه تفکیک میشوند. بخش دوم کتاب به 'اخلاق تشریع' یا 'ادب مقام قانونگذاری' اختصاص دارد که این بخش مشتمل بر پنج فصل است به نامهای 'وابستگی اخلاق به دین'، 'وابستگی دین به اخلاق'، 'خدمات دین در قلمرو اخلاق'، 'ناظر آرمانی و منظر اخلاقی' و 'خدا به عنوان ناضر آرمانی'. در فصل سوم انواع مختلفی از وابستگی اخلاقی به دین بررسی شده این انواع عبارتاند از: 'وابستگی تاریخی'، 'وابستگی زبانشناسانه'، 'وابستگی وجودشناسانه'، 'وابستگی روانشناسانه' و 'وابستگی عقلانی' در این فصل وابستگی تاریخی اخلاق به دین پذیرفته شده و سایر انواع وابستگی اخلاق به دین نفی شده است و استقلال اخلاق از دین نشان داده شده است. افزون بر آن در این فصل مدعای کسانی که میگویند اخلاق مقولهای دینی است و استدلالهایی که اینان به سود مدعیان خود اقامه میکنند تشریح شده و 'قاعدهی ملازمه بین حکم شرع و حکم عقل 'تجزیه و تحلیل شده است. در فصل چهارم به انواع وابستگی دین به اخلاق پرداخته شده است. نتیجهی اصلیای که از مباحث این فصل به دست میآید این است که شریعت به اخلاق وابستگی دارد، اما این وابستگی حداقلی است نه حداکثری، همچنین در این فل 'قاعدهی ملازمه بین حکم عقل و حکم شرع' بررسی شده است. فصل پنجم ذکر خدمات دین در قلمرو اخلاق است. در این فصل نقش موثر آموزههای دینی در اخلاقی شدن و اخلاقی ماندن مومنان مورد تاکید است و در عین حال خاطرنشان میشود که این امر به معنای وابستگی اخلاق به دین نیست. در فصل ششم خصوصیت و ویژگیهای ناظر آرمانی و منظر اخلاقی مطرح شده و سازگاری نظریهی ناظر آرمانی با بسیاری از نظریات دیگر در باب متافیزیک و زبان اخلاقی نشان داده شده است. عنوان فصل هفتم 'خدا به عنوان ناظر ارمانی است' در این فصل نشان داده شده که اخلاق دینی و اخلاق سکولار سازگارند و پارادوکس اخلاق دینی را به نحوی شایسته و مقبول میتوان حل کرد.
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۷۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۶۳۳-۱۷-۶
شماره کنگره : ۸۵۳۲۲۰۴۹
رده دیویی : ۲۹۷.۶۱
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : فنایی - ابوالقاسم
بخش نخست کتاب مشتمل بر دو فصل است. فصل نخست، اشارتی است تاریخی بر بحث رابطهی دین و اخلاق نویسندهدر این فصل گزارشی موجز از نظریههای معروف در باب رابطهی دین و اخلاق در جهان اسلام و جهان غرب به دست میدهد. در بخش اسلام، نزاع اشاعره و معتزله و در بخش جهان غرب سوال 'اثیترون' که بیانگر پارادوکس اخلاق دینی است تجزیه و تحلیل میشوند و سپس ارا و نظریات جدید در این زمینه شرح و بسط مییابند. در فصل دوم 'دین' و 'اخلاق' به معنای عام کلمه از دین و اخلاق به معنای خاص کلمه تفکیک میشوند. بخش دوم کتاب به 'اخلاق تشریع' یا 'ادب مقام قانونگذاری' اختصاص دارد که این بخش مشتمل بر پنج فصل است به نامهای 'وابستگی اخلاق به دین'، 'وابستگی دین به اخلاق'، 'خدمات دین در قلمرو اخلاق'، 'ناظر آرمانی و منظر اخلاقی' و 'خدا به عنوان ناضر آرمانی'. در فصل سوم انواع مختلفی از وابستگی اخلاقی به دین بررسی شده این انواع عبارتاند از: 'وابستگی تاریخی'، 'وابستگی زبانشناسانه'، 'وابستگی وجودشناسانه'، 'وابستگی روانشناسانه' و 'وابستگی عقلانی' در این فصل وابستگی تاریخی اخلاق به دین پذیرفته شده و سایر انواع وابستگی اخلاق به دین نفی شده است و استقلال اخلاق از دین نشان داده شده است. افزون بر آن در این فصل مدعای کسانی که میگویند اخلاق مقولهای دینی است و استدلالهایی که اینان به سود مدعیان خود اقامه میکنند تشریح شده و 'قاعدهی ملازمه بین حکم شرع و حکم عقل 'تجزیه و تحلیل شده است. در فصل چهارم به انواع وابستگی دین به اخلاق پرداخته شده است. نتیجهی اصلیای که از مباحث این فصل به دست میآید این است که شریعت به اخلاق وابستگی دارد، اما این وابستگی حداقلی است نه حداکثری، همچنین در این فل 'قاعدهی ملازمه بین حکم عقل و حکم شرع' بررسی شده است. فصل پنجم ذکر خدمات دین در قلمرو اخلاق است. در این فصل نقش موثر آموزههای دینی در اخلاقی شدن و اخلاقی ماندن مومنان مورد تاکید است و در عین حال خاطرنشان میشود که این امر به معنای وابستگی اخلاق به دین نیست. در فصل ششم خصوصیت و ویژگیهای ناظر آرمانی و منظر اخلاقی مطرح شده و سازگاری نظریهی ناظر آرمانی با بسیاری از نظریات دیگر در باب متافیزیک و زبان اخلاقی نشان داده شده است. عنوان فصل هفتم 'خدا به عنوان ناظر ارمانی است' در این فصل نشان داده شده که اخلاق دینی و اخلاق سکولار سازگارند و پارادوکس اخلاق دینی را به نحوی شایسته و مقبول میتوان حل کرد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست