سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

انقلاب اسلامی ریشه در «دین خواهی» ملت ایران داشت


انقلاب اسلامی ریشه در «دین خواهی» ملت ایران داشت
انقلاب اسلامی از جمله پدیده های شگرف دوران معاصر است که در امتداد روزآمدی و خیزش اسلامی مردم ایران طی صد سال اخیر به پیروزی رسید.
این حادثه بزرگ مانند هر واقعه ای معلول علل و عواملی بوده است که در این سال ها از سوی صاحب نظران مطرح شده است. حتی صاحب نظران خارجی نیز درباره انقلاب تحقیق کرده و علت آن را از منظر خود بازگفته اند.برخی از تحلیل گران بر عوامل اجتماعی تکیه کرده و آن ها را محور تحلیل خود قرار داده و برخی بر وجه دینی بودن انقلاب انگشت گذاشته و به تحلیل آن پرداخته اند.حجت الاسلام سعید شاه آبادی، مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه علم و صنعت ایران، پایه های شکل گیری انقلاب اسلامی را «دین خواهی» عنوان کرد و گفت: وقتی اوضاع سیاسی و اجتماعی قبل از انقلاب را بررسی و تحلیل می کنیم به روشنی می بینیم عوامل مختلفی در نارضایتی عمومی موثر بوده است؛ فقر حاکم بر توده ها، فاصله طبقاتی و تبعیض فاحش، فساد سیاسی، اداری و اخلاقی و بی حرمتی، اما با نگاه دقیق تر معلوم می شود که هیچ یک از این ها نمی توانند به تنهایی عامل پیدایش انقلاب باشند. وی در گفت وگو با مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها (مأوا) افزود: اگرچه جمع این موارد عامل مهمی در نارضایتی عمومی و تسریع اهداف انقلاب شد اما آن چه که در حقیقت باید آن را پایه های انقلاب دانست، دین خواهی است. دین در جامعه پیش از انقلاب، به همت علمای دینی توانسته بود جایگاه خوبی در جامعه داشته باشد و راهبران دینی به خوبی موفق شده بودند کارکرد واقعی دین را برای بسیاری از اقشار توده ها تبیین کنند. تنها چنین وجهه نظری می توانست چنان شور و هیجانی در جامعه ایجاد کند، جوانان را به خیابان ها بکشاند و اندیشه آرمان خواهی را زنده کند.حجت الاسلام شاه آبادی گفت: هنگامی که ریشه انقلاب «دین خواهی» باشد به طور طبیعی سقوط حکومت غیردینی که بنیادهای اعتقادی مردم را هدف قرار داده، تنها یکی از گام های رسیدن به پیروزی به شمار می آید. از سویی جوامع بسیاری بوده اند که در گام اول توفیقاتی داشته اند و حکومت مستحکمی را به برکت اتحاد مخالفان سرنگون کرده اند اما چون آینده روشن و مشخصی را ترسیم نکرده بودند یا دارای وحدت نظری در این فرآیند نبودند، توفیق ادامه راه را نداشتند.
● آفات فرارو
مسئول نهاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به آفت های فراروی انقلاب اسلامی تصریح کرد: آب های روان هرچند که زلال باشند، وقتی از چشمه فاصله می گیرند، گرد و غبارآنان را آلوده می کند. تنها نگاهبان دلسوز است که می تواند از این آلودگی جلوگیری کند و شفافیت را همیشه حفظ کند. وقتی ما از هدف اولیه فاصله بگیریم و دقت نظر نداشته باشیم که ریشه انقلاب خواهی چه بوده است، اگر گرد و غبار خواسته هایی را که در درجه دوم اهمیت بودند چنان بر اندیشه اصلی بپاشیم که آن را در هاله ای از ابهام فرو ببرد، قطعا با آسیبی بزرگ مواجه خواهیم شد.وی خاطرنشان کرد: تهدید زمانی است که ارزش هایی که برای آن خون داده شده است، هم تراز با عناصری قرار بگیرد که اگر چه مهم است ولی شاخص پیروزی و شکست نیست، وقتی از داشته های خود غافل شویم درنمی یابیم که آثار وحدت کلمه چه نقشی برای ایران در جامعه جهانی به ارمغان آورده است و تا چه حد، ایران در معادلات جهانی تاثیرگذار است. آن وقت با تشتت آرا، بزرگ ترین ویژگی ملت که وحدت و یکپارچگی است، تهدید خواهد شد.
● اصل عدالت
حجت الاسلام شاه آبادی با اشاره به اصل عدالت در انقلاب اظهار داشت: در راه عدالت اجتماعی می بایست تعریف صحیح و اصولی از آن ارائه و آن را نهادینه کنیم. عدالت اجتماعی به معنای مساوات نیست، عدالت اجتماعی استفاده صحیح از ظرفیت های فردی و گروهی آحاد و طبقات جامعه است، چیزی نیست که بتوان در طی مدتی کوتاه به آن دست یافت و پرونده آن را بست، بلکه یک مسیر، جهت و رویکرد است. وی افزود: اگر رویکرد راهبران جامعه و سیاست گذاری کلان جامعه به سمت عدالت اجتماعی باشد، تحقق مصادیق آن فرآیندی است که به تدریج حاصل خواهد شد، اما در صورتی که این مسیر اصلی مورد غفلت واقع شود، اولین زیان و مهم ترین آن، جدا شدن بدنه اصلی انقلاب -توده های دین باور- از قطار انقلاب است، اتفاقی که لطمه ای جبران ناپذیر بر پیکره انقلاب وارد خواهد کرد.
● تضمین آینده
وی نقش رهبری در جوامع دینی را بی بدیل عنوان کرد و گفت: در حکومت دینی، آن چه رهبری طرح می کند دارای پشتوانه دینی و الهی است، چراغ راه است و در پرتوی این چراغ باید به سوی اهداف گام برداشت، تضمین انقلاب فقط در پرتوی تبعیت از رهبری است، همچنان که در این شرایط حساس که تمامی جریان های فکری که دغدغه امام و انقلاب را دارند در زیر چتر حمایت خویش گرد آورده اند، از این نعمت الهی نباید غفلت کرد.وی افزود: قرائت مردم ما از دین، قرائت دین علوی و حسینی است، فلسفه قیام عاشوراست که در تار و پود نگرش مردم ما، ریشه دارد، ما دین را از پای روضه حضرت سیدالشهدا(ع) آموختیم. مردم ما نگاهی را که امام حسین(ع) برای تحقق دین در جامعه داشتند و بر آن مبنا قیام کردند، سرلوحه خویش قرار دادند و از همان منظر، وارد نهضت امام خمینی(ره) شدند بنابراین در پیدایش و حفظ آرمان ها و دست آوردهای انقلاب، انقلاب امام حسین(ع) الگوی ایران بوده است و هست.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید