جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
روزه در عصر اضطراب
یکی از تعالیم بسیار شگفتانگیز اسلام که جنبههای گوناگون آثار و برکات آن به تدریج برای بشر آشکار میشود، وجوب یکماهه «روزه» با آداب و شرایط خاص است که هر ساله مسلمانان از فواید جسمی، روحی و روانی، و اجتماعی آن بهره مند میشوند.
در آیات و روایات و متون اسلامی به برخی از آثار روزه، تحت عنوان علت یا حکمت وجوب روزه اشاره شده است. در اینجا پس از نقل چند روایت مشهور که به تأثیر روزه درسلامت روانی انسان اشاره دارد، به معرفی سه عامل عمده ناراحتیهای روانی شایع در جامعه امروز ( اضطراب، وسواس، و افسردگی)، و بیان چگونگی تأثیر روزه در درمان یا پیشگیری از موارد مذکور میپردازیم.
● روایات:
۱) اگر دوست داری که نا آرامی سینهات کاهش یابد، ماه رمضان و سه روز از هر ماه را روزه بگیر.(۱)
۲) روزه ماه رمضان و سه روز روزه در هر ماه، ناآرامی سینه را از بین میبرد.(۲)
۳) روزه سه روز درهر ماه، پنج شنبه اول و آخر و چهارشنبه وسط ماه و روزه ماه شعبان، وسوسه سینه و پریشانیهای دل را میبرد.(۳)
● مسئله اضطراب:
از نگاه روانشناسان، اضطراب در حد معقول و عادی آن که در همه افراد وجود دارد، نه تنها مضرّ نیست، بلکه میتواند موجب احساس مسئولیت، جدّی بودن در کار، بروز مکانیزمهای سازش روانی و خلاقیت گردد.(۴) آنچه معمولاً از شنیدن واژه اضطراب به ذهن میآید، نوع بیماری اضطراب است که بیش از حد و مداوم است و با از بین بردن امکانات روانی فرد، موجب ناکامی و درماندگی وی و ایجاد اختلالهای گوناگون میشود. مهمترین عاملی که براساس نظریه تحلیل روانی، علت همه بیماریهای روانی محسوب میشود، همین اضطراب است.
برخی، قرن گذشته را قرن اضطراب و تنیدگی نامیدهاند.(۵) امّا در قرن بیست و یکم نیز همچنان توجه به معنویات جای خود را به رقابتهای افراطی و جلوههای خیره کننده زندگیصنعتی داده و اضطراب بشر کنونی را عمیقتر ساخته است؛ تغییرات سریع اجتماعی، از دست دادن ارزشها و اعتقادات سنتی، و از همه مهمتر سست شدن اعتقادات و نداشتن دین و ایمان تسلی بخش که همگی میتواند پشتیبان و حامی بشر در برابر مسائل و مشکلات باشد، اضطراب و ناراحتی بشر را افزایش داده است.(۶)
● روزه و کاهش اضطراب:
افراد متدیّن، به شهادت آزمونهای تجربی(۷) و تجارب فردی، فشارهای روانی و اضطراب های کمتری را در زندگی تحمل میکنند؛ دینداران هم به لحاظ نوع نگرش منسجم و عاقبت نگرانهای که نسبت به زندگی و مرگ دارند، و هم به دلیل آنکه از حمایت اجتماعی و روانی صمیمانهتری در جامعه مذهبی خود برخوردار میشوند، توانایی روانی بیشتری در مقابله با ناگواریها و مشکلات زندگی از خود نشان میدهند.
نقش امید به آینده و اعتقاد به عادلانه وهدفمند بودن نظام خلقت، در جلوگیری از بسیاری بدبینیها و ناامیدیهای شدید که گریبانگیر افراد و جوامع غیر دینی است، انکار ناپذیر است. مفاهیم و آموزههای دینی، همچون توکل، تقدیر الهی و... فرد دیندار را در دو راهیها و تصمیمگیریهای مشکل، از استرسها و اضطرابهای بیماریزا دور نگه میدارد.
علاوه بر این، تأثیر هر یک از اعمال عبادی از قبیل نماز، روزه، حج و... در تقویت اراده و بالا بردن سطح اعتماد به نفس، و در نتیجه حفظ آرامش و سلامت روانی فرد و جامعه قابل توجّه است. امّا اینکه چگونه روزه به صورت خاص، در کاهش اضطراب و ناراحتیهای درونی فرد تأثیر گذار است، به تحقیقات مستقل نیاز دارد.
● وسواس چیست؟
یکی از بیماریهای رایج که در ادبیات روانشناسی امروز، از اختلالات اضطرابی به شمار میآید، وسواس فکری و عملی است، وسواسهای فکری شامل اندیشهها، تکانهها، و عقاید ناخواسته و مداومی هستند که شخص احساس میکند، نمیتواند از آنها دوری کند، اما وسواسهای عملی رفتارهای آشکارا نامعقولی را در بر میگیرد که به صورتی ثابت و تکراریانجام میشوند.(۸) در مواردی که فرد تشخیص میدهد وسواسهای فکری و عملی غیر منطقی هستند، ممکن است تمایل یا کوشش برای مقاومت در برابر آنها داشته باشد، ]امّا [هنگام تلاش برای پیشگیری از یک وسواس عملی، فرد ممکن است احساس اضطراب یا تنش شدید داشته باشد که غالباً با تسلیم در برابر وسواس عملی از آن رها میشود.(۹)
● روزه و درمان وسواس
برای درمان وسواسهای فکری و عملی، شیوههای متعددی چون دارو درمانی (که تنها میتواند به طور موقت و برایزمینهسازی درمان اصلی مورد استفاده قرار گیرد)، روان درمانیهای شناختی، روان تحلیلی و... ارائه شده است. در اینجا میتوان تأثیر روزه در مقابله با بروز یا پیشرفت وسواس را از دو جهت مورد ملاحظه قرار داد:
▪ کاهش اضطراب:
بسیاری از وسواسها در نتیجه استقرار اضطرابی مزمن در روان فرد پدید میآید و تشدید میشود؛ حال با توجه به نقش دینداری و به خصوص اعمال عبادی در کاهش اضطرابها ـ چنان که ذکر شد ـ میتوان از روزهداریِ، این انتظار را داشت که تأثیر مثبتی بر کاهش یا پیشگیری از وسواسها داشته باشد؛ البته کشف تجربی تأثیر روزهداری بر کاهش وسواس، به تحقیق آزمایشی مستقل نیاز دارد.
▪ تقویت اراده:
همانطور که در توضیخ اختلال وسواس گفته شد، یکی از عوامل اصلی در تداوم عمل وسواسی، ناتوانی فرد در مقابله و مقاومت در برابر اضطراب ناشی از ترک عمل وسواسی خویش است؛ به گونهای که فرد تصور میکند، هیچ گاه نمیتواند آن را ترک نماید؛ بنابراین، به هر طریق که ممکن است قدرت اراده و اعتمادبهنفس شخص را تقویت نمود، میتوان به درمان واقعی و اساسی وسواس کمک نمود.
در فرهنگهای مختلف، عناصری وجود دارد که میتواند با فراهم آوردن زمینههای مناسب، به شکوفایی و تقویت نیرویاراده کمک کند، یا با از بین بردن زمینههای مناسب و ایجاد شرایط محیطی نامناسب، رشد و شکوفایی آن را به تأخیر بیندازد. این عناصر فرهنگی به شکل برنامههای تربیتی، دستورالعملهای اخلاقی و حقوقی، و آداب و رسوم اجتماعی، در جوامع مختلف به صورت های گوناگون ظهور مییابد.
فرهنگ اسلام مشحون از مباحث نظری و برنامههای تربیتی و اخلاقی است که بر محور اختیار و اراده انسان استوار است؛ به علاوه بعضی فرایض مذهبی چون روزه که ماهیت آنها خودداری از ارضای فوری برخی تمایلات و نیازهای سطح پایین است، به تقویت این نیرو کمک میرساند.(۱۰) روزهداری را میتوان به عنوان یک روش روان درمانی از نوع رفتار درمانیقلمداد کرد که برای تقویت اراده و ایجاد تغییر در رفتارها، روش تمرین عملی روزانه در طی یک برنامه مستمر یک ماهه را بکار گرفته است.(۱۱)
● افسردگیها:
اختلالات افسردگی از جمله شایعترین اختلالات روانی است که در بیماران به صورتهای مختلف با شدّت و ضعف وجود دارد؛ اختلالات مهم افسردگی را میتوان به دو نوع زیر تقسیم نمود:
▪ افسردگی شدید:
افرادی که دستخوش یک یا چند حمله افسردگی عمیق، بدون وجود حملههای مانی میشوند، تحت عنوان افسردگی شدید معرفی شدهاند. به نحوی که تخمین زده شده است، درصد بالایی از بیماران روانی بستری نشده در بیمارستان را بیماران افسرده ]شدید [تشکیل میدهند.(۱۲) از مهمترین نشانههای افسردگی شدید، به بیخوابیشدید، کاهش سطح انگیزه و انرژی ، احساس بیارزشی، مشکل در تفکر و تمرکز، احساس مداوم اندوه و ناامیدی و... است.
▪ افسردگی دو قطبی:
اختلال افسردگی دو قطبی بر اساس نامی که برای آن انتخاب شده است، هم شامل حمله "مانی" و هم حملات افسردگی است. حمله مانی نوعی تغییر خلق ناگهانی است؛ به طوری که فرد مبتلا، ناگهان شادی بیحد و حصرینسبت به آنچه انجام میدهد یا در فکر انجام دادن آن است، احساس میکند. این شادی افراطی معمولاً با تحریکپذیری شدید همراه است و غالباً با پرگویی، بیش فعالی، پرش اندیشه، بیخوابی، حواس پرتی و رفتار بیملاحظه و بیپروا همراه میشود.
● روزه و مداوای افسردگی:
قرائن و شواهدی وجود دارد که نشان میدهد، روزهداری در تسریع امر بهبود بیماران مبتلا به اختلال افسردگیاساسی، نقش کلیدی دارد.(۱۳) دکتر ایوب مالک در کتاب روزه داری اسلامی و مسائل روانپزشکی، دو ویژگی درمانی که در روزه داری مسلمانها وجود دارد و میتواند به بهبود بیماران افسردگی کمک نماید، اینگونه معرفی کرده است:
▪ تغییر برنامه خواب بیداری:
« گزارش شده که جلو کشیدن زمان خواب بیمار به مدت ۳ تا ۵ ساعت در طی ۲ تا ۴ روز، میتواند آثار ضد افسردگی ایجاد کند. ... بیدار شدن برای سحری و انجام فرائض عبادی در سحرگاهان در روزهداری اسلامی، میتواند بر مبنای تغییر برنامه خواب در طول یک ماه، تأثیرات ضد افسردگی خود را اعمال نماید که اگر تا مدتی دوام یابد، و در صورتی که با سایر توصیههایاسلام در زمینه خواب و بیداری در طول ماههای دیگر سال توأم شود، موجب استمرار آثار حاصل شده میگردد؛ ... به ویژه وقتی که به عنوان یک عامل کمکی، با دارو درمانی، مورد استفاده قرار گیرد.»(۱۴)
▪ مسأله محرومیت از خواب:
«امروزه یکی از روشهای درمانی در بیماران افسرده، محرومیت از خواب است، که میتواند به دو شکلِ محرومیت کامل از خواب و محرومیت از خواب رِمْ REM)) صورت گیرد؛ بیش از ۶۱ گزارش (با بررسی ۱۷۰۰ بیمار) ثابت کرده است که محرومیت کامل یا نسبی از خواب، منجر به بهبود قابل ملاحظهای در ۳۰ تا ۵۰ درصد بیماران افسرده شدید میگردد؛ اگرچه تأثیرات حاصله ممکن است موقتی باشد.»(۱۵) «بیداری سحرگاهان در روزهداری برای سحری خوردن و انجام فرائض عبادیکه ساعاتی را به خود اختصاص میدهد، در اصل نوعی محرومیت از خواب رِمْ به شمار میآید، که ادامه آن در طول یک ماه، میتواند تأثیرات بارز ضد افسردگی داشته باشد».(۱۶)
رضا ساعی شاهی
پی نوشتها :
۱. " قال الرَّسول (ص): مَن سَرَّهُ أن یَذهَبَ کثیرٌ مِنْ وَحَرِ صَدرِهِ فلیَصُمْ شَهْرَ الصَّبرِ وَ ثلاثة أیَّام مِنْ کُلِِّ شَهْرٍ "(المحمدیالری شهری، محمد؛ میزانالحکمه، مرکز النشر مکتب الاعلام الاسلامی، قم، ۱۳۷۱، ج۴، حدیث۱۰۶۷۰).
۲. " قالَ الرَّسولُ (ص): صَوْمُ شَهْرِ الصَّبرِ وَ ثلاثة أیَّام مِن کُلِّ شَهر، یُذهِبْنَ وَحَرَ الصَّدر " (میزانالحکمه، ج۴، حدیث۱۰۶۷۱).
۳. " قالَ أمیرُالمُوءمِنینَ (ع): صَوْمُ ثلاثة أیَّام فِی کُلِِّ شَهْر وَ صَْومُ شَعْبانَ یَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدر وَ بَلابِلِِ القلبِ "(الحرانی، ابو محمد حسن بن علی بن الحسین بن شعبه؛ تحف العقول عن آل الرسول، ترجمه محمد باقر کمرهای، انتشارات کتابچی، تهران ۱۳۷۸، ص۹۶).
۴. دادستان، پریرخ؛ روانشناسی مرضی تحوّلی، سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تهران، چاپ چهارم، ۱۳۸۰، ص۶۰.
۵. آقا یوسفی، علیرضا؛ روان درمانگریها، انتشارات شهریار، قم، ۱۳۷۸، ص ۲۰۳.
۶. آزاد، همان، ص۳۲.
۷. مرور مقالاتی که در طول ده سال بین سالهای ۱۹۸۹ ۱۹۷۸ در زمینه ارتباط ایمان و تعهد مذهبی با سلامت روانی منتشر گردیده، در اکثریت موارد رابطه مثبتی را نشان داده است. به ویژه در افرادی که صرفاً به وابستگی صوری و ظاهری به مذهب اکتفا ننمودهاند و جلوههای ویژه رفتاری مذهب در زندگیشان آشکار بوده است. (مالک، ایوب؛ روزه داری اسلامی و مسائل روانپزشکی، موءسسه فرهنگی انتشاراتی فن و هنر، چاپ اول، تهران، ۱۳۸۰، ص ۳۵).
۸. همان، ص۱۶۱.
۹. متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیص و آماری اختلالهای روانی، ترجمه محمدرضا نیکخو و هامایاک آوادیس یانس، انتشارات سخن، تهران، ۱۳۸۱، صص ۶۸۷ و ۶۸۸.
۱۰. مصباح، علی، و دیگران؛ روانشناسی رشد (۱)، با نگرش منابع اسلامی، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه قم، ۱۳۷۴، صص ۲۵۷ ۲۵۹.
۱۱. مالک، ایوب؛ روزه داری اسلامی و مسائل روانپزشکی، موءسسه فرهنگی انتشاراتی فن و هنر، چاپ اول، تهران، ۱۳۸۰، ص۴۱.
۱۲. آزاد، همان، ص۳۲۹.
۱۳. همان، ص۴۶.
۱۴. همان، ص۴۷.
۱۵. همان، صص۴۸غ۴۷.
۱۶. همان، ص۴۹.
پی نوشتها :
۱. " قال الرَّسول (ص): مَن سَرَّهُ أن یَذهَبَ کثیرٌ مِنْ وَحَرِ صَدرِهِ فلیَصُمْ شَهْرَ الصَّبرِ وَ ثلاثة أیَّام مِنْ کُلِِّ شَهْرٍ "(المحمدیالری شهری، محمد؛ میزانالحکمه، مرکز النشر مکتب الاعلام الاسلامی، قم، ۱۳۷۱، ج۴، حدیث۱۰۶۷۰).
۲. " قالَ الرَّسولُ (ص): صَوْمُ شَهْرِ الصَّبرِ وَ ثلاثة أیَّام مِن کُلِّ شَهر، یُذهِبْنَ وَحَرَ الصَّدر " (میزانالحکمه، ج۴، حدیث۱۰۶۷۱).
۳. " قالَ أمیرُالمُوءمِنینَ (ع): صَوْمُ ثلاثة أیَّام فِی کُلِِّ شَهْر وَ صَْومُ شَعْبانَ یَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدر وَ بَلابِلِِ القلبِ "(الحرانی، ابو محمد حسن بن علی بن الحسین بن شعبه؛ تحف العقول عن آل الرسول، ترجمه محمد باقر کمرهای، انتشارات کتابچی، تهران ۱۳۷۸، ص۹۶).
۴. دادستان، پریرخ؛ روانشناسی مرضی تحوّلی، سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تهران، چاپ چهارم، ۱۳۸۰، ص۶۰.
۵. آقا یوسفی، علیرضا؛ روان درمانگریها، انتشارات شهریار، قم، ۱۳۷۸، ص ۲۰۳.
۶. آزاد، همان، ص۳۲.
۷. مرور مقالاتی که در طول ده سال بین سالهای ۱۹۸۹ ۱۹۷۸ در زمینه ارتباط ایمان و تعهد مذهبی با سلامت روانی منتشر گردیده، در اکثریت موارد رابطه مثبتی را نشان داده است. به ویژه در افرادی که صرفاً به وابستگی صوری و ظاهری به مذهب اکتفا ننمودهاند و جلوههای ویژه رفتاری مذهب در زندگیشان آشکار بوده است. (مالک، ایوب؛ روزه داری اسلامی و مسائل روانپزشکی، موءسسه فرهنگی انتشاراتی فن و هنر، چاپ اول، تهران، ۱۳۸۰، ص ۳۵).
۸. همان، ص۱۶۱.
۹. متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیص و آماری اختلالهای روانی، ترجمه محمدرضا نیکخو و هامایاک آوادیس یانس، انتشارات سخن، تهران، ۱۳۸۱، صص ۶۸۷ و ۶۸۸.
۱۰. مصباح، علی، و دیگران؛ روانشناسی رشد (۱)، با نگرش منابع اسلامی، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه قم، ۱۳۷۴، صص ۲۵۷ ۲۵۹.
۱۱. مالک، ایوب؛ روزه داری اسلامی و مسائل روانپزشکی، موءسسه فرهنگی انتشاراتی فن و هنر، چاپ اول، تهران، ۱۳۸۰، ص۴۱.
۱۲. آزاد، همان، ص۳۲۹.
۱۳. همان، ص۴۶.
۱۴. همان، ص۴۷.
۱۵. همان، صص۴۸غ۴۷.
۱۶. همان، ص۴۹.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست