چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
قول - THE PROMISE
سال تولید : ۲۰۰۵
کشور تولیدکننده : چین، هنگکنگ، ژاپن و کرهٔ جنوبی
محصول : چن هنگ، هان سانپینگ و چل کایگه
کارگردان : کایگه
فیلمنامهنویس : ژانگ تان و کایگه، برمبنای داستانی نوشتهٔ کایگه
فیلمبردار : پیتر پائو
آهنگساز(موسیقی متن) : کلاوس بادلت
هنرپیشگان : سیسلیا چئونگ، چنگ کیان، جانگ دونگ ـ گون، هیرویوکی سانادا و نیکلاس دزه
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۳ دقیقه
دختر جوانی که والدین خود را در خشونتهای جنگ از دست داده، دلاورانه از تن دادن به دستورات پسر یک سلحشور، سر باز میزند و سپس روحی به سراغش میآید و بهعنوان پاداش، یک زندگی پُر از ثروت و قدرت به او پیشنهاد میکند ولی با یک شرط: فقط در صورتی عاشق خواهد شد که بتواند با عقب بردن زمان، یاد بگیرد که چهطور مردهها را به زندگی برگرداند. دو دههٔ بعد، دختر یتیم به ̎کینگچنگ̎ (چئونگ) دخترخواندهٔ پادشاه تبدیل شده ـ و ملتش بار دیگر در چنگال جنگ اسیر شده است. در جریان نبردی خونین و طولانی، ̎کونلون̎ (دونگ ـ گون) ـ بردهای که به زور به میدان نبرد فرستاده شده ـ شجاعت و مهارت خود را در رویاروئی با دشمن به اثبات میرساند و فرماندهاش، ̎ژنرال گوانگمینگ̎ (سادانا)، بهعنوان پاداش، او را دستیار خویش میکند. وقتی ̎گوانگمینگ̎ پی میبرد که پادشاه در خطر است، او و ̎کنلون̎ به راه میافتند تا نجاتش دهند. ̎گوانگمینگ̎ و ̎کونلون̎ خود را آمادهٔ رویاروئی با رهبر دشمن، ̎ووهوان̎ (دزه) ـ که قصد کشتن پادشاه را دارد ـ میکنند؛ ولی وقتی میرسند متوجه میشوند که ̎کینگچنگ̎ با اراده، بیش از فرمانروای مطلق در خطر است و پدر ̎کینگچنگ̎ و سربازانش سعی دارند از هر نظر او را خُرد کنند. ̎کونلون̎ و ̎گوانگمینگ̎ بهطور غریزی، بهجای رهاندن پادشاه، ̎کینگچنگ̎ را نجات میدهند و در راه رسیدن شاهزاده خانم به مکان امن، هر دو دلباختهٔ ̎کینگچنگ̎ میشوند. در این میان، سربازان پادشاه و ̎ووهوان̎ مصمماند آنان را بیابند.
● قول به تعبیری بازگشت کایگه به فضاها و مایههای آثار ژانگ ییمو است، اما حاصل کار ناکامی بزرگی برای اینفیلمساز و سینمای رو به رشد چین به حساب میآید. مایههای افسانهای و اسطورههای باستانی شرق در کنار قابلیتهای ژانر ورزشهای رزمی و توانائیهای اجرائی و جلوههای ناب بصری، باعث جلب توجه دنیا به این فیلمها شد. کایگه در قول میکوشد (و موفق نمیشود) که از همین مؤلفهها برای پیشبرد درام استفاده کند. چشمنوازی و طراحی صحنهٔ خیلی خوب فیلم در غیاب داستان جذاب و حضور شخصیتهای گنگ و ریتم کشدار صحنهها باعث شده تماشای زیبائیهای بصری فیلم هم کسالتآور شود. با عدم توفیق قول در سراسر دنیا به نظر میرسد که این شیوهٔ فیلمسازی برای رونق دوباره به چیزهائی بیش از اسطوره و رنگ و نور و شمشیر و پرواز و منظره نیاز دارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست