سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
طلای نارنجی
یك شركت نوشابهسازی باید بتواند به نام تجاری قدرتمندش تكیه كند. اما علاوه بر این باید بتواند ابتكار و خلاقیت هم از خود نشان دهد. چون موانع و چالشهای زیادی بر سر راه چنین شركتی وجود خواهد داشت. هر ساله هزاران نوشیدنی جدید تولید میشود. از این میان ممكن است تعداد كمی توجه بازار را جلب كند و شاید همین تعداد كم هم نتواند به حیاتش ادامه دهد و از یادها میرود. نوع انتخابهای مشتریان در بسیاری از سیستمهای خرید و فروش نوشیدنی جهان تغییری نكرده است و اگر تغییری بوده، طی یك نسل انجام گرفته است.
بنابراین موفقیت كوكاكولا در تولید نوشیدنی جدید آب پرتقالش كه در چین تولید شد، بهواقع پدیدهای نادر است. در اغلب جاهای دنیا بخش اعظم فروش شركت كوكاكولا مربوط به نوشیدنیهای گازدارش میشود. در كشورهای ثروتمندتر كه كالری فراوان به مردمانش میرسد، مشتریان كوكاكولا به طور روزافزونی به دنبال نوشیدنیهای رژیمی كه تولید آن در سال ۱۹۸۲ آغاز شد هستند. اما مردم كشورهای فقیرتر هنوز نوشیدنیهای قنددار این شركت را میخرند كه تاریخچه تولید آن به قرن ۱۹ بازمیگردد.
كمربند جنوبی چین كه با استانداردهای محلی، و نه استانداردهای جهانی، ثروتمند محسوب میشود هم با این الگو مطابقت دارد. بهرغم بخش داخلی فقیرتر چین، كه برای مخفی كردن رسوبات آب محلی استفاده از چای پررنگ یا نوشیدنیهای تیره رنگ را ترجیح میدهند، در كمربند جنوبی چین مصرفكنندگان بیشتر به نوشیدن اسپریت با طعم مركبات كه رنگ شفافی هم دارد تمایل نشان میدهند.
این نوشیدنی در سال ۱۹۶۱ برای اولین بار تولید شد. پس از تحقیقات بسیار كه روی مصرفكنندگان و محصولات انجام شد در آزمایشگاه جدیدی در شانگهای انجام شد، شركت كوكاكولا به نوشیدنی دست یافت كه تلفیقی بود از آب پرتقال خالص (شامل آب و تكههای پرتقال طبیعی) كه یك پنجم مایع نوشیدنی را تشكیل میداد، با كلسیم، ویتامینها و مقدار زیادی آب. قیمت هر بطری ۵۰۰ میلیلیتری از این نوشیدنی ۳۰/۰ دلار است یعنی حدود یكچهارم قیمت آب پرتقال طبیعی. در پی یك پروژه كوچك آزمایش بازار در سال ۲۰۰۳ این محصول «میوه پرتقال» به سرعت در سرتاسر چین طرفدار پیدا كرد و به تازگی به طور انبوه در كل این كشور عرضه شد. اما نتیجه این عرضه حیرتآور بود. بهخصوص در مناطق فقیرنشین كه قیمت آب پرتقال معمولی تولیدی یكی از شركتهای تابعه كوكاكولا از حد توان اقتصادی مردم بالاتر است. این نوشیدنی جدید به سرعت به پرطرفدارترین یا دومین آبمیوه پرطرفدار همه مناطق چین تبدیل شد.
در نتیجه، در سال ۲۰۰۶ كل حجم فروش محصولات كوكاكولا در چین از كل حجم فروش محصولات این شركت در ژاپن سبقت گرفت و همین موضوع سبب شد چین به چهارمین بازار بزرگ شركت كوكاكولا در سطح جهان تبدیل شود و پس از برزیل، مكزیك و آمریكا در رتبه چهارم جای گیرد. پس از موفقیت این محصول پرتقالی در چین، شركت كوكاكولا تولید آن را در سال ۲۰۰۵ در تایلند آغاز كرد. موفقیت كوكاكولا در چین این بار در تایلند هم تكرار شد. در تاریخ نوزدهم فوریه دوباره این شركت تولید همین محصولش را در هندوستان آغاز كرد. آنچه جالب توجه است این است كه خوشاقبالی شركت كوكاكولا در آسیا درست عكس سرنوشتی بود كه در بازارهای كشورهای توسعهیافته داشت.
رشد كوكاكولا در اروپا یك رقمی و در آمریكا صفر بود. برای شركتهای تولید نوشیدنی كه وابسته به بازارهای انبوه هستند، همه فرصتها و موقعیتهای خوب در جهان در حال توسعه نهفته است.
مترجم: آذر حمیدیان
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سیدابراهیم رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
کنکور تهران آیت الله رئیسی هواشناسی شورای شهر تهران تعطیلی مدارس هلال احمر قوه قضاییه پلیس سیل بارش باران آموزش و پرورش
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار یارانه بورس یارانه نقدی خودرو دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
شهادت رئیس جمهور سریال پایتخت داریوش ارجمند تلویزیون سینمای ایران لیلا حاتمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر زری خوشکام رسانه ملی نمایشگاه کتاب
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه پیام نور تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی اسرائیل ترکیه امیرعبداللهیان روسیه فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیورپول لیگ برتر انگلیس لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال بازی منچسترسیتی تراکتور
هوش مصنوعی تبلیغات مایکروسافت سامسونگ اپل موبایل ناسا نمایشگاه ایران هلث اینترنت فناوری
رژیم غذایی بارندگی آلزایمر طول عمر افسردگی استرس کاهش وزن مغز انسان