پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

سال موبایلی ۲۰۰۹ چگونه است؟


سال موبایلی ۲۰۰۹ چگونه است؟
تحلیلگران صنعت موبایل وضعیت بازار این محصول را در سال ۲۰۰۹ با توجه به رکود اقتصاد جهانی و کاهش میزان فروش سازندگان گوشی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۸، آنچنان امیدوارکننده توصیف نکرده‌اند.
بنابراین شرکت‌های موبایل‌ساز برای جلوگیری از کاهش درآمد و اخراج کارمندان خود باید تدابیری را اتخاذ کنند که از جمله آن می‌توان به عرضه گوشی‌های باکیفیت، با قابلیت بالا و قیمت پایین و توجه به بازار کشورهای در حال توسعه اشاره کرد.
● بازار موبایل در سال ۲۰۰۹ کوچک می‌شود
طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در موسسه تحقیقاتی Strategy Analytic بازار جهانی تلفن همراه در سال ۲۰۰۹، ۹ درصد کاهش خواهد یافت.
گزارش‌های منتشر شده از سوی موسسه SA حاکی از آن است که فروش گوشی‌های همراه در نیمه اول ۲۰۰۹ بسیار ضعیف خواهد بود و به این ترتیب پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۰۹، ۰۸/۱ میلیارد گوشی موبایل عرضه شود در حالی که سال گذشته حدود ۱۸/۱ میلیارد گوشی روانه بازار شده بود و این اولین بار است که بعد از رکود ۶ درصدی فروش موبایل در سال ۲۰۰۱، بازار این محصول پرمصرف دوباره با کاهش همراه شده است.
● سود نوکیا کاهش یافت
مدیر عامل بزرگ‌ترین سازنده تلفن‌همراه در جهان، اولی پک کالاسوو درباره گزارش اخیر عملکرد نوکیا می‌گوید: درآمد به دست آمده در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۸، ۶۹ درصد کاهش داشته و با توجه به آنکه قیمت گوشی‌ها را کم کرده‌ایم اما باز هم در سود سالانه با کاهش مواجه شده‌ایم، بنابراین باید چشم‌انداز شرکتان را تغییر دهیم.
وی ادامه می‌دهد: سود شبکه در سه ماهه آخر سال ۵۷۶ میلیون یورو گزارش شده و در مقایسه با پیش‌بینی‌ها واقعا رقم کمی است و قیمت سهام نوکیا در بازار بورس Helsinki با ۱/۹ درصد کاهش به ۳۰/۹ یورو رسیده است.
مایکل شرودر (Mikael Schroeder)، تحلیلگر Fim bank می‌گوید: گزارش عملکرد نوکیا در سه ماهه آخر واقعا ضعیف است و به نظر می‌رسد که در آغاز سال ۲۰۰۹ هم، همچنان در رکود به سر برد.
اولی پک کالاسوو می‌گوید: وضعیت اقتصاد جهانی با بحران روبه‌رو است بنابراین تقاضا برای گوشی‌های همراه کم شده است. اما شرکت‌ها باید برای ادامه فعالیت‌شان در سرمایه‌گذاری‌های آینده، از هزینه‌های فعلی‌شان بکاهند.کالاسوو ادامه می‌دهد: ما باید برای آینده‌مان سرمایه‌گذاری کنیم و در همان زمان، هزینه‌ها را کم کنیم که بهترین ابزار برای رسیدن به این هدف کاهش درمیزان کارمندان شرکت است.
هدف نوکیا آن است که سالانه، ۷۰۰ میلیون یورو در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. در ماه‌های اکتبر تا دسامبر، نوکیا ۱۱۳ میلیون گوشی همراه فروخته اما سهم بازارش از ۳۸ درصد در سه ماهه سوم و ۴۰ درصد در سه ماهه آخر ۲۰۰۷، به ۳۷ درصد رسیده است.
کالاسوو می‌گوید: کار ما در بازارهایی که سهم بیش‌تری داریم دشوارتر است. مثلا در بازارهای بزرگی چون چین و دیگر کشورهای آسیایی، کار بیش‌تری داریم.فروش نوکیا با ۱۹ درصد کاهش به ۷/۱۲ میلیارد یورو در سه ماهه سوم رسیده و میانگین قیمت هر گوشی از ۷۲ یورو به ۷۱ یورو رسیده است.ریک سیمونسون (Rick SimonSon)،‌ مدیر ارشد مالی نوکیا گفت: نوکیا پیش‌بینی می‌کرد که میزان فروشش در سه ماهه چهارم افزایش یابد. اما وقتی این اتفاق نیافتاد، شرکت نمی‌تواند به سرعت هزینه‌ها را کاهش داده و خسارت این زیان را جبران کند.
کالاسوو گفت: بحران اقتصاد جهانی وضعیت اقتصاد کلان را بسیار وخیم کرده و شرکت باید در طرح‌ریزی حجم فروش جهانی موبایل در سال جاری تجدید نظر کند.
● سونی اریکسون برای بقا تلاش می‌کند
سونی اریکسون در تلاش برای خروج از رکود جهانی تنها نیست اما نسبت به دیگر رقبایش از لحاظ منابع مالی و فناوری بیش‌تر در مضیقه است.
چارلز لوگوین، تحلیلگر Forrester می‌گوید: هم‌اکنون گوشی پیشرفته و high-Tech، بهترین فرصت را برای جذب بازار در اختیار دارند و این مساله‌ای است که سونی اریکسون در آن ضعیف است.
گزارش عملکرد سونی اریکسون نشان می‌دهد که در سه ماهه چهارم، سود شرکت از درآمد ۹/۲ میلیارد یورویی، ۱۸۷ میلیون یورو بوده، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته سود شرکت از درآمد ۸/۳ میلیارد یورویی، ۳۷۳ میلیون یورو گزارش شده است.
● تلاش سونی اریکسون در بازارهای بین‌المللی
حضور سونی اریکسون در بازار آمریکا بسیار محدود است زیرا این شرکت نتوانسته همچون دیگر سازندگان موبایل، ضریب نفوذش را در بازار آمریکا بالا ببرد و تنها اپراتورهایی که گوشی‌های سونی اریکسون را عرضه می‌کنند، T-Mobile و AT&T است.اما این شرکت در بازار اروپا و دیگر کشورها فعال‌تر بوده و سازندگان باید بدانند که ترغیب کاربران به ارتقا گوشی‌هایشان آسان‌تر از آن است که افرادی را که تا بحال موبایل نداشته‌اند به خرید گوشی تشویق کنند.به علاوه مصرف کنندگان اکنون علاقه دارند که به سمت خرید گوشی‌های هوشمند نظیر iPhone شرکت اپل، Bold شرکت Blackberry و BlackJack شرکت سامسونگ را خریداری کنند که متاسفانه سونی اریکسون هیچ گوشی هوشمندی در حد آن گوشی‌ها ندارد.
● ۵ هزار نفر از کارکنان سونی اریکسون اخراج شدند
سونی اریکسون به علت ادامه وضعیت رکود اقتصادی مجبور به اخراج ۵ هزار نفر از کارمندان خود شد. این شرکت برای کاهش هزینه‌ها، هزار نفر از کارمندان خود در استلکهم و ۴ هزار نفر از کارکنان در اقصی نقاط جهان را اخراج کرد. شرکت اریکسون قصد دارد طبق برنامه‌ریزی جدید در سال ۲۰۰۹، ۶ تا ۷ میلیارد کرون سوئد و در سال ۲۰۱۰، ۱۰ میلیارد کرون (۹۲۷ میلیون یورو) در هزینه‌هایش صرفه‌جویی کند.
ترجمه: صدف اشتری
منبع : روزنامه فناوران