پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
استراتژی محصول گروه پژو/سیتروئن (PSA)
"کریستین استریف" به باور یکی از کارشناسان موسسه Just-auto به رغم تجربه اندک ۹ماهه اش در صنعت خودرو- فردی است که میتواند روندهای موجود در این صنعت را شناسایی کرده و برای آنها پاسخهایی صریح ارائه دهد. مطابق راهبرد وی، متوسط عمر مدلهای عرضه شده گروه براساس روندهای کاهشی موجود باید کمتر شده و از ۲/۴ سال به ۲/۳ سال برسد.
اهمیت این روند، در واقع از چندی پیش کاملاً آشکار شده است. در این میان، روند پرشتابتر مربوط به بخشبندی بازار است که رقابت در آن، عمدتاً از طریق تضمین عرضه خودروهای جدید در هر بخشبندی بازار و همچنین عرضه محصولات و مدلهای دارای عمر پایینتر است.
با توجه به این تحولات، هماکنون برخی از مدلهای رایج و خودروهای موفق کلاسیک، ممکن است همانند گذشته کاملاً پرآوازه و شناخته شده باشند و برای مدتی طولانی عرضه شوند، اما در این میان، جریانات بیشتری در ذیل همین مدلهای رایج، ایجاد خواهند شد.
در هر صورت، با توجه به این تحولات؛ تأثیرات متنوع و متعدد در حوزه مهندسی طراحی امری کاملاً چشمگیر است. بنابراین، تعریف "یک مدل خودرو" و "مدل جدید" را نیز میبایستی براساس نظرگاه گوینده- آقای استریف- مورد بررسی قرار داد.
براساس دیدگاه مهندسان صنعت خودرو در ۳ساله پایانی منتهی به سال ۲۰۰۶، در حوزه بخشبندی بازار ۲ "مفهوم جدید"، ۴ "امتداد مدلهای موجود"، ۹ "نوسازی مدل" و ۷ "استایل جدید" وجود داشته است. تعریف این مفاهیم نیز به اعتقاد مهندسان بهصورت زیر بوده است:
▪ مفهوم جدید:
نخستین مدلها نظیر اولین خودروی چندمنظوره (MPV) و یا نخستین خودروی SUV
▪ امتداد مدلهای موجود (Line-up Extension):
معرفی و عرضه مدلی مسقف و قابل تبدیل به زنجیره کامل موجود
▪ نوسازی مدل:
همانند اعمال تغییرات در خودروی ۲۰۶ و عرضه خودروی ۲۰۷
▪ استایل جدید:
این مفهوم از نظر مدیرعامل پژو برای تغییر ظاهری خودرو و نوکردن یک مدل لازم است.
اما اکنون تبیین این مفاهیم با تحولاتی رو به رو شده است. در سه سال پایانی منتهی به ۲۰۱۰، مفهوم جدید دو برابر شده به ۵مفهوم جدید، ادامه محصولات موجود با تغییری اندک به ۵مورد، ۱۸ نوسازی مدل بجای ۹ مورد و تنها یک طراحی مجدد بجای ۷ مورد قبلی خواهد بود.
حال، این پرسش مطرح است که آیا هماهنگی با این روند و حرکت در راستای آن، پرهزینه نخواهد بود؟ با توجه به افزایش بازیگران این عرصه، کاهش تقاضا و کاهش حاشیه سود، بهتر نیست که به جای تمرکز سرمایهها بر تجهیزات مختلف و متنوع برای تولید خودروهای کمتر، بجای ایجاد تغییر در شکل ظاهری خودرو اکتفا کرد؟ هزینه قالبهای صنعتی برای پرسها، یکی از عمدهترین هزینههای تولید مدل جدید به شمار میرود.
پاسخ مهندسان به این پرسش جالب است. به گمان آنان، نوسازی مستمر به دلیل ارزانتر شدن و آسانتر شدن آزمونهای شبیهسازی دارای مزیت قابل ملاحظه است. عمر یک پلتفرم پایه، ۱۲ سال و یا برابر با عمر مدل جدید و نخستین و تنها استایل مدل خودرو، بدون فراتر رفتن از متوسط سنی ۲/۳ ساله هر یک از این دو مدل به ظاهر متفاوت خواهد بود.
به نظر یکی از دانشمندان علوم مواد، قدرت کامپیوتر برای انجام آزمون شبیهسازی تصادف در حال حاضر به "پدیده"ای فوقالعاده تبدیل شده است. بنابراین، هزینه نهایی طراحی جدید، سریعاً در حال کاهش است.
همچنین، در مرحله طراحی دومین محصول بر روی پلتفرم قدیمی، فرصتی برای بروزآوری مستمر ویژگیها و تجهیزات انتخابی فراهم میآید. افزونبر این، برنامه طراحی مجدد فرصتی برای کاهش هزینه بهشمار میرود. از سوی دیگر، این امر برای تأمینکنندگان نیز کارایی دارد زیرا سهچهارم از ارزش هر خودرو توسط آنان تأمین میشود در حالی که ۶۰درصد از نوسازی مجدد از اقلام انتقالی براساس پلتفرم اولیه (پایه) انجام میگیرد.
مشاهده کارایی دیدگاه و نظریهپردازان پیشتازان تجدید مدل در عرصه عملی و بازار، بسیار جالب توجه خواهد بود. در این میان، نکتهای که مدیرعامل پژو/سیتروئن (PSA) به آن توجه خواهد کرد، چیزی است که تحلیلگران مالی از آن در مواردی بهعنوان ابزار ارزشگذاری استفاده میکنند. در هر حال، متوسط سن تولید یک مدل خودرو به راهنمای تطبیقی بسیار خوبی برای عملکرد درامدی خودروسازان رقیب تبدیل شده است.
منبع:
Just-auto.com, "PSA plumps for younger models", ۶ Sep.۲۰۰۷.
Just-auto.com, "PSA plumps for younger models", ۶ Sep.۲۰۰۷.
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست