شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا
سنت ارسطویی و مکتب نوافلاطونی

ویراستار : ربانی - مریم
محل نشر : اصفهان
تاریخ نشر : ۱۳۸۰/۰۶/۲۸
رده دیویی : ۱۸۵.
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۴۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۰۱۷-۴۳-۶
نگارنده کتاب بر آن است اندیشههای فلسفی ارسطو و افلاطون, همچنین تاثیرات آنها را بر اندیشمندان پس از خود نقد و بررسی کند .مولف در ابتدای کتاب درباره سنت ارسطویی خاطر نشان میکند' :مطابق تعریف, سنت ارسطویی, عبارت است از مجموعهای از نوشتهها و آثار ارسطو ـ اعم از اصیل و غیر اصیل و شروح و تفاسیر مبتنی بر آنها که طی ادوار و ازمنه مختلف در بستر فرهنگهای یونانی مابی, سریانی, اسلامی و مسیحی تدریجا تکوین یافته و البته در هر دوره و عصری مختصات فرهنگی آنها را به خود گرفته و اکنون مجموعه عظیمی از رویکردهای مختلف و متنوع و بعضا متعارض و ناسازگار را پدید آورده است...سنت ارسطویی در مسیر پر فراز و نشیب تاریخی خود با یکی از حوزههای بس تاثیرگذار و مهم یعنی حوزه مکتب نو افلاطونی مشترکاتی یافته, بلکه در برخی فقرات ممزوج شده تا آن جا که حداقل تا مدتهای مدید امکان تشخیص و تفکیک این حوزهها از یکدیگر ناممکن مینمود...اصطلاح مکتب نو افلاطونی, اصطلاح جدیدی است و ظاهرا از قرن شانزدهم به این طرف رواج یافته و بنابراین در زمان شکلگیری این مکتب, پیروان و شاگردان آن خود به انتخاب چنین واژهای اقدام نکردهاند, اما میدانیم مفاد این واژه چنین نیست که گویی با این مکتب تصویری نو از افلاطون ارائه گردیده و لابد سایر تصاویر و تفاسیر عرضه شده از افلاطون کهنه تلقی شود .پیروان این مکتب با خواندن آثار افلاطون مطالبی را از خود و نوشتههای دیگران به آن میافزودند .مکتب نو افلاطونی آخرین تلاش نظری فیلسوفان وفادار به سنت یونانی, در عهد یونانی مابی و آغازین سدههای ظهور و بسط مسیحیت بوده است...با بررسی و تامل در متون نو افلاطونی و تحقیقات تاریخی و فلسفی محققان نشان داده شده که این مکتب حامل مجموعهای از سنتها و عناصر فلسفی, عرفانی و دینی متعدد بوده که به طرز استادانهای با یکدیگر آمیخته و ترکیب شده و در نتیجه نمیتوان سهم و اثر هر یک از آنها را نادیده گرفت .حضور و تاثیر عناصر ارسطویی از زمره اینهاست .و این نوشتار هم به قصد تاکید بر همین نسبت و ارتباط نگاشته شده و به عبارت دیگر فرض اصلی کتاب حاضر این بوده است که نشان دهد, نسبت ارسطویی نه فقط در صورت و هیات مشائی و عقلی, بلکه حتی در صورت نو افلاطونی و اشراقی هم ظاهر شده تا آن حد که در مقطعی از تاریخ با آثار منحول ارسطو مواجه میشویم .'مطالب اصلی کتاب با این موضوعات سامان یافته است' :شکلگیری سنت ارسطویی', 'استمرار و بسط سنت ارسطویی', 'فرهنگ یونانی و فرهنگ لاتینی', 'سنت ارسطویی در غرب لاتینی', 'سنت ارسطویی, بازتابها و گرایشها', 'افلوطین, بزرگترین متفکر مکتب نو افلاطونی', 'مابعدالطبیعه افلوطین', 'دیدگاه افلوطین درباره انسان', 'فرفوریوس, اشاعه دهنده مکتب نو افلاطونی 'و 'میراث مکتب نو افلاطونی .'
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست