دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
روابط عمومی یا تبلیغات در جهان امروز کدامیک موثرترند؟
● چکیده:
هدف از نگارش این مقاله این پرداختن به این موضوع است که آیا در عصر حاضر دوران تبلیغات خاتمه یافته و دوره روابط عمومی آغاز شده است ؟ یا لازم است تعاملی را بین این دو برقرار کرد؟ و نهایت اینکه بنگاههای اقتصادی و موسسات غیر انتفاعی در راستای فعالیتهای ترویجی خود در آینده باید از چه روندی پیروی کنند؟
● مقدمه:
بطور کلی روابط عمومی و تبلیغات از ابزارهای ترویجی (promotion) به حساب میآیند.علاوه بر اینها از دیگر ابزارهای ترویجی میتوان به فروش شخصی ، پیشبرد فروش و بازاریابی مستقیم اشاره کرد. اما مهمترین ابزارهای مختلف ترویج، روابط عمومی و تبلیغات هستند . با نگاهی گذرا به تاریخچه روابط عمومی در ایران، غالبا شاهد فعالیت روابط عمومیها در قالبی کاملا دولتی هستیم که وظیفه شان دفاع از ابعاد سیاسی سازمان است و توجهی به مشتریان ندارد. در سویی دیگر شاهد تبلیغاتی هستیم که صرفا از سازمان حمایت می کند و توجهی به مشتری ندارد. بدین معنی که روابط عمومی و تبلیغاتی را تجربه کردیم که هر دو در دفاع از سازمان و بدون توجه به مشتری فعالیت کرده اند. حال سوال اینجاست که آیا در دنیای امروز، تبلیغات صرف، نیاز شرکتهای تولیدی و اقتصادی را به عنوان سازمانهایی که به دنبال منافع خودشان هستند، برآورده میسازد؟ یا باید وجوهی از روابط عمومی را هم وارد سازمان کرده و با ابزار تبلیغات ترکیب کنیم؟ و یا به تعریف ساز و کاری جدید برای روابط عمومی در این سازمانها بپردازیم؟
تعریف روابط عمومی و تبلیغات: در ابتدا لازم است بدانیم وظیفه تبلیغات و روابط عمومی چیست؟ وقتی تعریف مشخصی در حوزه روابط عمومی نداریم ، وظایف مربوطه تعبیر شخصی پیدا می کند. در تعریف های کلاسیک و تعریف های جدید تر ، promotion ( ترویج) را یک فضای سه پایه می بینند یعنی می گویند ترویج مجموعه ای است از ATL ، BTL و PR .
ATL (Above the Line) به کل فعالیتهایی که به وسیله رسانه های انبوه و با خرید رسانه ای انجام می شود اطلاق می گردد.
BTL (Below the Line) تمام فعالیتهای مستقیم سازمان است همچون ارایه تخفیف و عرضه نمونه کالا، قراردادن استند یا استیکر در فروشگاه ، پست مستقیم ، نمونه محصول و کل فرآیند مدیریت روابط با مشتریان. در ATL و BTL بدون استفاده از رسانه ، رابطه ایجاد میشود.برای مثال ارسال نامه و اعطای جایزه در این فعالیت مرسوم است. این شیوه ، نیز نوعی رابطه در ترویج است. اما پایه سوم یعنی روابط عمومی ، با دو پایه دیگر متفاوت است ، بدین نحوکه دو تای اول ارتباط یکسویه سازمان است اما روابط عمومی ، ارتباط دو سویه است. که باید از روی موانع ارتباطی بگذرد، پیام سازمان را به مخاطبش برساند و بتواند پیام مخاطب راتحلیل کند و به سازمان برگرداند.پس پیام به عنوان مهمترین عنصر در روابط عمومی نقش اساسی دارد .به طور خلاصه تبلیع یعنی معرفی کالاها یا خدمات به وسیله شیوههای غیر شخصی ، به مسئولیت فرد یا سازمان.
روابط عمومی یعنی ایجاد رابطه خوب با مردم و گروههای مختلف، از طریق ایجاد "تصویر مناسب" از شرکت در ذهن افراد و از بین بردن هرنوع شایعه و داستان بی اساس در باره شرکت.
● اهداف روابط عمومی و تبلیغات:
مهمترین ابزارهای مختلف ترویج ، روابط عمومی و تبلیغات هستند و جالب این است که همه اینها در راستای یک کارکرد نهایی عمل می کنند که آن کارکرد ، مارکتینگ و مشتری نوازی است.پس هدف، انجام اقداماتی است که سازمان ما را از منظر مشتریان ، سازمان معتبرتری جلوه دهد. اگر با تبلیغاتی که نشان دهنده توان واقعی سازمان نیستند ، برای مدتی اذهان عمومی را منحرف کنیم ، پس از مدتی مردم به دنبال چهره واقعی سازمان خواهند بود. لذا اخیرا میبینیم در تعریف روابط عمومی آن را مجموعه فعالیتهایی تعریف میکنند که با هدف حفظ و توسعه خوشنامی سازمان صورت گیرد، یعنی ارتباط تنگاتنگی بین بحث مدیریت برند و روابط عمومی و از طرفی تبلیغات ایجاد میشود. اما نهایتا این برند است که باید خودنمایی کند. پس به عبارتی تمام اهداف ترویجی، زمانی میتوانند موفق باشند که بتوانند در راستای افزایش رضایت ذینفعان گام بردارند. اگر از این زاویه بنگریم، روابط عمومی و تبلیغات دو بال یک کبوتر میشوند. همانطور که اشاره شد ، تبلیغات در طی سالهای گذشته در ایران خیلی نقش داشته و یکی از دلایل آن، ویژگی بازار خاص ما در آن زمان بوده است.
آقای "ساترلند" در کتاب روانشناسی تبلیغات تجاری، محصولات را به دو دسته با درگیری زیاد و کم طبقه بندی می کند. مثلا اگر شما بخواهید یک مداد بخرید، وقت و انرژی زیاد صرف نمیکنید. اما اگر بخواهید یک خودرو بخرید، ذهنتان و مطالعات و بررسیهایتان خیلی درگیر میشود. لذا ساترلند معتقد است که تبلیغات برای محصولات با درگیری کم لازم است . اما با تبلیغات صرف نمیتوان مخاطب را به خرید محصولات با درگیری بالا ترغیب کرد.
بنابراین روابط عمومی و تبلیغات هردو باید در راستای تعامل با مشتری و ارتقای برند ، فعال باشند.پس میتوان به این نکته اشاره کردکه هرچه سطح آگاهی مردم افزایش پیداکند ، بخصوص در نوع کالاهای با درگیری بالا ، نقش روابط عمومی بیشتر نمایان میشود. به عبارت دیگر هرچقدر پیش میرویم، تبلیغات کمرنگ تر و روابط عمومی پررنگ تر میشود.پس روابط عمومی توسعه خوشنامی و برند سازمان است ،و تبلیغات یکی از ابزارهای این هدف محسوب می شود.
● نتیجه گیری:
چند نکته که مدیران ارتباطات باید آن را در راس وظایف خود قرار دهند عبارت است از: پاسخگویی ، شفاف سازی و تنظیم افکار عمومی نسبت به سازمان ، قابلیت مردم داری و مشتری مداری و طرح تکریم ارباب رجوع ،قدرت تسهیل ، تسریع و تصریح در سطح سازمان و بیرون از سازمان و قدرت فرهنگ سازی و تعیمم مباحت و مسایل فرهنگی که شایسته است مدیران ارشد جهت عملی شدن نکات فوق ، حمایت جدی از ارتباطات داشته باشند.
نویسنده : منصور عبدالهی
منابع:
- کتاب درک قدرت تجاری روابط عمومی اثر مهدی باقریان
- ظهور اینترنت و دگرگونی در ساختار روابط عمومی اثر رضا برادران کاظم زاده
- کاترفیلیپ ترجمه بهمن فروزنده
- مدیریت تبلیغات اثر محمود محمدیان
- جزوه آموزشی مدیریت ترویج پرویز درگی
منابع:
- کتاب درک قدرت تجاری روابط عمومی اثر مهدی باقریان
- ظهور اینترنت و دگرگونی در ساختار روابط عمومی اثر رضا برادران کاظم زاده
- کاترفیلیپ ترجمه بهمن فروزنده
- مدیریت تبلیغات اثر محمود محمدیان
- جزوه آموزشی مدیریت ترویج پرویز درگی
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست