سه شنبه, ۲۴ مهر, ۱۴۰۳ / 15 October, 2024
مجله ویستا

دنیای بازی های رایانه ای


دنیای بازی های رایانه ای
ظهر یک روز تابستان انتهای کوچه بن‌بست یا خانه قدیمی پدربزرگ جمع شدن و یارگیری برای شروع بازی، فرق نداشت بازی هفت‌سنگ و وسطی باشد یا قایم باشک و گل کوچیکه، چرا که تعطیلات سه ماهه تابستان فرصت خوبی برای تکرار متناوب هر کدام از این بازی‌ها محسوب می‌شد و در این میان دغدغه اصلی جمع کردن تعداد بیشتری از بچه‌ها برای تشکیل یک تیم خوب بود چون لذت بازی ارتباط مسقیمی با تعداد بچه‌‌‌ها داشت.
بازی از لحظات ابتدایی ظهر آغاز و تا غروب ادامه داشت و در تمامی ساعات بازی و در کنار دویدن و جنب‌وجوش‌ها، این بچه‌‌های بزرگتر بودند که باید به نوعی هوای کوچکترها را داشته باشند چرا که مجوز دوباره بازی فردا به همین توجه‌ها ارتباط داشت. مثل همه روزهای تابستان در انتهای بازی یکی از مادرها لقمه‌های کوچک نان و پنیر را میان بچه‌‌ها تقسیم می‌کرد تا از پس این جنب و جوش انرژی برای بیدار ماندن و تناول شام در جمع خانواده باقی بماند اما در اکثر اوقات خواب شیرین بچه‌گانه بر همه چیز غلبه می‌کرد.
این سوی دهه ۶۰- ظهر تابستان انتهای کوچه بن‌بست نوجوانی تنها با وسیله‌ای در دست، وسیله‌ای برای بازی اما بازی نه از جنس وسطی و ۷ سنگ بلکه از جنس کلید و فشردن آن، بازی که ساعت‌ها می‌تواند ادامه داشته باشد. بازی که با فشردن و ضربه زدن بیشتر کلیدها به اوج می‌رسد. با رسیدن غروب هنوز هم در انتهای کوچه بن‌بست می‌توان آن نوجوان را مشاهده کرد که آرام آرام در حالیکه با همان وسیله در دست بازی می‌کند به سمت پاساژ بزرگ می‌رود همان جا که روزگاری خانه پدربزرگ بود. در زیر زمین پاساژ بچه‌‌‌ها منتظر هستند، هر کدام پشت کامپیوتری و صدای انفجار و بوق‌های عجیب و غریب کل فضا را گرفته است.
● تولد اولین کنسول بازی
تولید و پیدایش بازی‌های کامپیوتری به سال ۱۹۴۷ برمی‌گردد به نحوی که گفته می‌شود اولین فرم تقاضای ثبت یک بازی کامپیوتری در تاریخ ۱۴ ژانویه ۱۹۴۷ در آمریکا به ثبت رسیده است‌. این بازی بسیار ساده، یک شبیه ساز شلیک موشک بود که باید به سمت هدف شلیک می‌شد و تصویری شبیه صفحه‌های نمایش رادار آن روزها را داشت و با تعیین زاویه و سرعت موشک آن را شلیک می‌کرد. البته به دلیل نبود امکانات گرافیکی در آن زمان فقط نقطه برخورد موشک به هدف یا اطراف آن را می‌توان مشاهده کرد و خبری از نمایش مسیر حرکت نبود. این برنامه به عنوان اولین بازی کامپیوتری روی صفحات نمایش CRT شناخته شد. بعدها در سال ۱۹۵۲ A.S. Douglas نسخه گرافیکی تر از یک بازی CRT رادر دانشگاه کمبریج ارائه کرد و در سال ۱۹۸۵ بازی تنیس برای دو نفر، برای اولین بار روی دستگاه اسیلوسکوپ در یک نمایشگاه علمی در شهر نیویورک به نمایش عمومی گذاشته شد که به نوعی پدربزرگ بازی Pong و دستگاه TV GAME است. بازی تنیس برای دو نفر‌، یک بازی دونفره بود که هر بازیکن از زاویه دید خود در یک سمت زمین تنیس یک عدد نقطه سفید که قرار بود توپ بازی باشد را مشاهده می‌کرد که باید با غلبه بر جاذبه آن را از روی تور رد میکرد . چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۱ گروهی از دانشجویان دانشگاه MIT برنامه یک بازی به نام Spacewar را بر روی سیستم DEC PDP-۱ که یک Mainfraim بود ( یعنی یک کامپیوتر به بزرگی یک اطاق که نه صفحه کلید داشت و نه موس و... ) نوشتند که بر مبنای مبارزه دو بازیکن با هم و غلبه بر نیروی جاذبه عمل میکرد بعدها فردی به نام تامپسون‌کن برنامه یک بازی را نوشت که اسم آن را Space Travel گذاشته بود و ظاهرا کن برای هر بار بازی کردن با برنامه خودش هم ۷۵ دلار خرج می‌کرد اما عاقبت این بازی نتوانست به مرحله فروش برسد. اما شاید جالب باشد که بدانید همین بازی بعدها ایده اصلی ابداع سیستم عاملی شد که امروزه Unix نام دارد. در سال ۱۹۶۶فردی به نام رالف یک بازی کامپیوتری ساده خلق کرد که قابلیت اجرا بر روی صفحه‌های تلویزیون‌های معمولی را داشت و دو سال بعد او یک دستگاه قابل حمل که چند بازی شامل تنیس روی میز و تیراندازی بر روی آن قرار داشت را ساخت و گفته می‌شود این فرد بعدها بازی‌های بیشتری بر روی دستگاه خود نوشت و امتیاز آن را به شرکت Magnovox فروخت و این شرکت در سال ۱۹۷۲ دستگاه Magnovox Odyssey را که اولین کنسول بازی‌های کامپیوتری بود را روانه بازار کرد . بعد از آن رفته رفته با پیشرفت علم و تکنولوژی کنسول‌ها بازی نیز رشد چشمگیری پیدا کردند به نحوی که اکثردست‌اندرکاران صنعت کامپیوتر بسیاری از نیرو متخصص خود را روی ساخت بازی‌های کامپیوتری متمرکز کردند.
گفته می‌شود در حال حاضر دو کمپانی بزرگ مایکروسافت و سونی در تمامی دنیا در خصوص ارایه کنسول‌های بازی حرف اول را می‌زنند. در خصوص قیمت دو کنسول پرفروش در تمامی دنیا باید گفت کنسول ایکس باکس ۳۶۰ متعلق به کمپانی مایکروسافت در کشورما بدون لوازم جانبی به قیمت ۳۵۰ هزارتومان عرضه می‌شود و همین کنسول با لوازم جانبی( هاردیسک ۲۰ گیگابایت،کابل HDTV،دسته بازی بی‌سیم و هدست) با قیمت ۴۴۰ هزارتومان به فروش می‌رسد . کنسول پرفروش دیگر به نام PSP متعلق به شرکت سونی بدون لوازم جانبی به قیمت ۲۲۰ هزارتومان عرضه و با لوازم جانبی (کیف پارچه‌ای،بندچرمی،هدفون،کؠ?رت حافظه ۳۲ میگابایتی، ریمو و...)در حدود ۲۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.
● خوب یا بد
رشد و پیشرفت تکنولوژی همانطور که سبب می‌شود بسیاری از امور به سهولت امکانپذیر شود از طرفی خواسته وناخواسته تغییرات اساسی را نیز در زندگی روزمره افراد پدید می‌آورد و در خصوص مسئله‌ای همچون بازی‌های کامپیوتری نیز باید گفت این تغییرات بسیار چشمگیر بوده ، تا آنجا که مخالفان و موافقان بسیاری در خصوص این مسئله سالهاست که با یکدیگر در حال بحث هستند. مخالفان رواج بازی‌های کامپیوتری خصوصا در کشور ما اعتقاد دارند این گونه بازی‌ها سبب می‌شود که رفته رفته بازی‌های اصیل و سنتی به فراموشی سپرده شود. بازی‌های که در کنار سالم و ورزشی بودن آن به نوعی به کودکان روش در جمع زندگی کردن را نیز می‌آموخت، روشی که در بازی‌های کامپیوتری به طور کامل به فراموشی سپرده شده است چرا که روش اکثر بازی‌های کامپیوتری به صورت منفرد طراحی شده است و این عامل سبب می‌شود که به نوعی مفهوم در جمع بازی کردن نزد این نوع کودکان از بین برود از طرف دیگر از آنجای که در بازی‌های کامپیوتری بیشتر فعالیت مربوط به مغز است و از تحرک جسمی و بدنی خبری نیست می‌تواند مشکلات عمده‌ای را در آینده به وجود آورد از طرف دیگر از آنجا که اکثر نوجوانان به سمت بازی‌‌های خشن گرایش دارند در کنار انزوا طلبی خشونت را نیز باید لحاظ کرد در مجموع باید گفت بسیاری از کارشناسان مخالف ادعا می‌کنند که استفاده زیاد از بازی‌های کامپیوتری می‌تواند گرایش‌های منفی اجتماعی – روانی مانند تمایل به انزوای اجتماعی و حتی خشونت را موجب شود و استفاده زیاد از این بازی‌ها باعث اعتیاد کاربر به بازی شده و نهایتاً پیامدهایی برای سلامت فرد داشته باشد چرا که اکثر کاربران از خستگی چشم، سردردها، درد قفسه سینه، کوفتگی، و نوسان وضعیت روحی شکایت دارند. علاوه بر موارد فوق می‌توان به مواردی نظیر مکان و زمان انجام بازی که باعث محدود شدن خواب می‌شود و همچنین حلقه‌های سیاه زیر چشم‌ها و گرفتگی ماهیچه در شانه نیز اشاره کرد. ظاهراً متخصصان بهداشتی نگران متابولیک و حملات قلبی هستند زیرا بازی زیاد ممکن است باعث رگ به رگ شدگی مکرر حتی حملات صرع را در افراد مستعد تحریک کند. بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که یکی از دلایل به‌وجود آمدن این مشکلات می‌تواند این باشد که کاربران خیلی نزدیک به صفحه می‌نشینند همچنین استفاده از تصویر شفاف‌تر باعث برانگیخته شدن و تحریک کردن غدد و نهایتاً ترشحات خاص نسبت به تصویر تاریکتر می‌شود و نورهای چشمک زن و الگوهای هندسی ارائه شده در برخی بازی‌ها ممکن است این موارد را تشدید کند. در مقابل این اظهارنظرها موافقان بازی‌های کامپیوتری نیز اعتقاد دارند، بازی‌های کامپیوتری بنا به سلیقه جوانان و کودکان امروزی طراحی شده است به طوریکه این بازی‌ها سبب می‌شود ذهن بچه‌ ها به نوعی سریعتر مفاهیم را درک کند و بازی‌های کامپیوتری تنها یک ابزاربرای سرگرمی و تفریحی به حساب نمی‌آید و این صنعتی است که در دو دهه گذشته تاثیرات عمیقی را بر تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار گذاشته است تا آنجا که هم اکنون رشته معماری و طراحی بازی‌های کامپیوتری در بسیاری از دانشگاه‌‌های معتبر جهان تدریس می‌شود و فارغ التحصیلان این رشته‌ها با جدیت در این صنعت مشغول به کار هستند در خصوص خشنونت بازی‌های کامپیوتری نیز باید گفت در بدترین حالت تنها ۲۰ درصد از کل بازی‌های تولید شده در جهان اختصاص به بازی‌های خشونت آمیزدارد و ۸۰ درصد بقیه عاری از هر گونه خشونت و صرفا به منظور به کارگیری قوه تخیل،ادراک و تصمیم‌گیری کاربران طراحی شده است.
عصری که در آن به سرمی‌بریم به دلیل جذابیت‌های فراوان تکنولوژی مانند کامپیوتر و اینترنت به سختی می‌توان جوانان را از کامپیوتر جدا کرد و همین مسئله سبب می‌شود به نوعی این قشر از محیط‌‌های اجتماعی، دوستان و معاشرت‌‌های خاص اجتماع دور بمانند همان مسئله‌ای که دغدغه خانواده‌ها و مخالفان را شکل می‌دهد اما در این میان کارشناسان بسیاری اعتقاد دارند که از همین بستر کامپیوتری می‌توان اقدام به آموزش‌ جوانان کرد شاید رواج بازی Sims گواه همین ماجرا باشد. بازی که عرضه آن بر نحوه برخورد اجتماعی و معاشرت میلیون‌ها نفر در سراسر جهان اثر مثبتی بر جای گذاشت و در پایان باید گفت هر تکنولوژی دارای نقاط ضعف و قوت فراوانی است و بازی‌های کامپیوتری نیز از این مسئله مستثنی نیستند. بنابراین نباید با دید تخریبی به این پدیده پرطرفدار نگاه داشته باشیم بلکه باور کنیم هم‌بازی کودکان از اسم‌های عام به اسم‌های خاص همچون ایکس باکس ۳۶۰ تغییر نام پیدا کرده‌اند اما می‌توان ذهن این همبازی‌ها را در دست گرفت.
ویسنده: مینو ‌مومنی
منبع : دنیای کامپیوتر و اینترنت