چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
خودباوری، زمینه خودیاوری است
هر گاه از افراد اندیشمند، مخترع و حتی یک کارگر موفق سوءال شود که چگونه به این مدارج رسیدید، پاسخ همواره یک چیز و آن باور خویشتن است. عوامل متعددی در ایجاد این حالت در نهاد آدمی موءثرند. انسانی که خودباور نشده است، همه چیز و همه کس را مقصر میداند و خویش را مبّرا و مظلوم.
اکنون چهل نکته در خصوص خودباوری زمینه خودیاوری است، بیان میکنیم:
۱)معرفت از ابواب بزرگ الاهی است که از خویشتن، پیرامون، فراسو و ابعاد نادیدنی در آن صحبت میشود و معرفت خویش را به اَنفَعُ المَعارف۱ تعبیر کردهاند. ظریفی میگفت: از مواردی که بعضی افراد ژرف کاو و اندیشهورز گاهی ناخودآگاه بیان میکنند، این است که شما سخن مرا درک نمیکنی. گاهی فرد زاویهای از ژرفنگری دارد که دست یافتن به آن، بسیار مشکل است.
۲) مساحت فکر یک فرد، گاهی به حدی در افق، عمق، عرض و طول رشد یافته که گاه سخنان او را کامل درک نمیکنند. معمولاً تکه کلامهای افراد باورمند و روشمند اینهاست: مرا درک نمیکنی؛ مقصود من این نیست؛ بسیار سطحی است؛ مقوله چند لایهای است و... .
۳)چگونه به این ساحتها قدم بگذاریم و ما نیز از این مساحتهای کوچک، به ساحتهای عمیق و دقیق برسیم. بودا میگوید:۲ ای انسان! خود، پناه خویشتن باش؛ یعنی در این عالم شدن و رَسش را باید از خود آغاز کنی و هر چه شناخت تو به خویشتن خویش بیشتر شود، خود بهتر میتوانی پناهگاه علمی، مَأمِن روحی، آسایش روانی، آرامش درونی و شادی جاودانه را برای خویش رقم بزنی.
۴)وقتی از حکیم متألهی پرسیدند: چگونه به دو درجه سنگین دانش زاینده و درون زلال دست یافتی؟
فرمود: به دو چیز به این دو رسیدم؛
یکی غنیمت شماری لحظهها و فرصتها برای گرفتن، شدن و بالندگی و دیگری نگهبان دل خود بودن.
باور داشتم که این دو دریچه، مرا به سعادت دو جهان خواهند رساند.
۵)باور خویشتن، آدمی را به خدای نزدیکتر میکند؛ زیرا از نعمتها و مواهبی که خداوند در درون ما به ودیعه نهاده، بهتر استفاده میکنیم و این یعنی سپاس در برابر نعمتهای معبود. دانشمندان عقیده دارند که آدمی به هر اندازه نیز مدارج علمی، تحقیقاتی، کشفیات و ابتکارات را در طول عمر خویش تجربه کند، باز هم در دم مرگ، تنها حدود ۳تا۶ درصد از توانمندیهای خود را از قوه به فعل در آورده است و حدود ۹۴تا۹۷ درصد از ظرفیتهایی را دست نخورده به عالم دیگر میبرد.
۶)تحقیق در زندگی انسانهای جاویدانی که خویش را باور کردند و یاور خویشتن گردیدند، مانند انیشتین، لئونارد داوینچی، ادیسون، موتزارت(موتسارت)، گوگن و... ثابت میکند که اینان نیز بین ۴تا۶ درصد از استعدادهای خویش را به کار بستهاند.
۷)عدم باور به توانمندی، نوعی حصار چینی و غصهگزینی است و این حصار، بسیار خطرناک است؛ حصاری است که شما را از موفقیت جدا میکند؛ زیرا
موفقیت = باورندی + حرکت۳
۸)فراموش نکنیم که عمر کوتاه است، دنیا فرصت است و هر کس دنیای خود را دارد تا فرصتهایش را معنا دهد، زنده کند، بجوید و اجازه ندهد فرصتهایش را غفلتها از بین ببرند. شاید جالب باشد که بدانید محوریت استعداد، هوش و توان ذهنی، همیشه اولویت غالب نیستند. بسیاری از افراد موفق، پشتکار مدارها بودهاند و نه با استعدادها؛ به شرطی که اسیر چرخه تمام نشدنی منفیبافی و تسلیم نشوند.
۹)آیا قصه سفیدبرفی و هفت کوتوله را مطالعه کردهاید؟۴ مطلب زیر را بخوانید هم نکته قصه و هم تحلیل در آن نهفته است.
اولاً این قصه را وقتی والت دیسنی به فیلم تبدیل کرد، از موفقیت عجیبی برخوردار شد؛ حتی در مین شکاکیون و مشکلپسندان.
با این که این فیلم برای بچهها ساخته شده بود، اما بزرگسالان تمام سالنهای سینما را اشغال میکردند؛ زیرا حکایت آن از افسانههای قدیم ایرانیان، هندوستان و مصر گرفته شده بود و بر روی این حقیقت پایهگذاری شده بود که افکار منفی را باید گسیخت؛ خواه از درون ما باشند یا از محیط پیرامون.
۱۰)سفید برفی، شاهزاده خانم کوچولو، زن بابای بدجنسی داشت که به او حسادت میکرد. این شخصیت در داستانهای دیگر هم ظاهر میشود و زن باباهایی وجود دارند که از مادر نیز بیشتر دوستدار فرزند خوانده میشوند؛ اما تقریباً همه ما نیز زنبابایی از نوع ظالم آن در درون خویشتن داریم. برای ما زنبابای ظالم، همان طرز فکر منفی است که ما در شعور باطن خود شکل دادهایم و همان گونه که زن بابای بدجنس از روی حسادت، فرزند خوانده خود را لباس ژنده میپوشاند و در محرومیت نگاه میدارد، تمام افکار منفی و ستمگرانه روی ما همان اثر را به جای میگذارد.
۱۱)جالب است بدانیم که وقتی یک فکر منفی شکل میگیرد، به سرعت در چهره ما نقاشی میشود؛ یعنی همان گونه که در چشمان افراد میتوان آیات صداقت کلام یا شیطنت را به وضوح مشاهده کرد، یک فکر منفی نیز به سرعت چهره، روان و روح ما را در بر میگیرد، فراگیر میشود و بر جسم ما اثر میگذارد.
۱۲)یک فکر منفی، عاقبت تبدیل به یک ذهنیت میشود و سپس بدبینی را شدت میبخشد و حرکت، استواری و امید را مختل میکند و آدمی اسیر ذهنیتهای متواتر و مخرب میشود و اگر به این وضع عادت کند، از حرکت باز میماند و برکت را نخواهد چشید.
۱۳)همان گونه که نامادری سفید برفی هر روز از آینهای مخصوص درباره بهتر بودن خویش یا سفیدبرفی میپرسد و آینه پاسخ میدهد تا سفید برفی زنده است، از تو بهتر است و او تصمیم میگیرد سفید برفی را در اعماق تاریکیهای جنگل رها کند و از بین ببرد تا پس از حذف او، خودش بهترین باشد، افکار منفی نیز گاهی ما را به اعماق جنگلهای از خود بیگانگی و بدبختی میکشانند و دریچههای توهم را به روی ما میگشایند و احساس یأس،، نومیدی و ناتوانی را القا میکنند؛ ولی باید مقاوم بود و خویش را باور کرد تا خویشتن را یاوری نمود و آنگاه به داوری نشست که کدام بهتر است؛ نومیدی یا امید و خودباوری یا از خود بیگانگی.
۱۴)بالاخره سفیدبرفی را حیوانات مهربان جنگل ـ خرگوشها، گوزنها، پرندگان و سنجابها ـ در بر میگیرند و او داستانش را باز میگوید و آنها او را یاری میکنند و به کلبهای میبرند. این مهرورزان جنگلی، نمادهای پیرامون یاری کننده و همچنین الهامات قلبی و محرکهای درونی ما هستند که همیشه آمادهاند به کمک ما بیایند تاما را از اعماق جنگلهای یأس، وهم و ناباوری برهانند و به کلبه آرامش، امید و حرکت رهنمون کنند.
۱۵)در کلبهای که او را میبرند، کلبه هفت آدم کوچولو وجود دارد و سفیدبرفی به همراه حیوانات، کلبه آشفته را مرتب و منظم میکنند تا این که هفت کوتوله میآیند و از او تشکر میکنند و به او قول کمک میدهند.
اولاً هفت، نماد عدد مقدسی است وشاید دور و بر ما از این هفتهای مقدس زیاد باشد که به صورت یک نماد آمده است؛ مثل هفت آسمان، هفت شهر عشق، هفت الفبای محبت و... که در اشعار و نثرهای عرفا و حتی قرآن کریم آمده است.
ثانیاً هفت کوتوله، مظهر نیروهای پشتیبانی هستند که همیشه گرداگرد ما هستند و بسیاری از ما، این نیروها را یا نمیبینیم یا میبینیم و باور نمیکنیم یا میدانیم هستند و تشخیص نمیدهیم یا ساده میانگاریم.
۱۶)آیا موفقیت مقطعی و نسبی، تمام موفقیت است؟ به یقین خیر؛ هنوز هم تاریکی و یأس دستبردار نیست؛ پس هر موفقیتی، تنها قسمتی از هدف وجود دارد و هدف، گاهی متضمن گامهای زیاد و حتی شکستهای متعدد و ظاهری است. انسانی موفق است که شکست یا شکستها را قسمتی از زندگی خود بداند. انسان بدون شکست یا افسانه است یا ایستاده و بی حرکت و مثل دیکته نانوشته میماند که غلط ندارد.
۱۷)سفیدبرفی قصه هم همین گونه است و هنوز از دست نامادری بیمهر، مقهور و مطرود است و وقتی دوباره نامادری از آینه میپرسد چه کسی برتر است، باز آینه میگوید: او که زنده است؛ پس سفیدبرفی برتر است و سرانجام سایه شوم توطئه، دوباره در قالب یک سیب مسموم، روح و روان و جسم سفیدبرفی را نشانه میرود. آدرس از آینه گرفته میشود و جادوگر پیری مأمور میشود تا سیب را در کام دخترک بریزد.
نماد سیب در قصه آدم و حوا هم همین گونه است؛ چون علاوه بر گندم، از سیب و درخت آن نیز سخن به میان آمده است.
۱۸)سیب هوسانگیز سبب ساز و موفقیت سوز میشودو این همان تسلیم در برابر وسوسهها، رنگها، شهدها و شیرینیهای زودگذر و ناپایدار است که آدمی را از شناخت به کوری رهنمون میکند و دخترک در برابر سیب تسلیم میشود؛ گرچه حیوانات مِهر و عطوفت و خیرخواهان، منع شیرینی زودگذر میکنند.
مولوی میگوید:
در زمین دیگران خانه مکن
کار خود کن، کار بیگانه مکن
کیست بیگانه، تن خاکی تو
کز برای اوست، غمناکی تو
تا تو جان را چرب و شیرین میدهی
گوهر جان را نیابد فربهی
۱۹)او میخورد ومی افتد و به ظاهر ضربان قلب او به رنجش متوقف میشود و حیوانات به دنبال هفت کوتوله؛ یعنی باز هم امید هست؛ گرچه به ظاهر دیر شده است و همه باتأسف و غم، سرها را پایین میاندازند. امیدها، نویدها، بازدارندهها، خیرخواهان و یاوران نیز گاهی تسلیم میشوند؛ اما تقدیر چیست؟
۲۰)گاهی خداوند، فرصتهای دیگری میدهد؛ اگر انسان فرصتها را ضایع نکند. گاهی خداوند شناخت مجدد میدهد؛ اگر انسان به ورطه باخت مکرر نغلتد. گاهی خداوند شعور دیگر میدهد؛ اگر انسان به ورطه غرور نیفتد.
۲۱)و شاهزادهای میآید و دارویی میدهد و حیوانات و کوتولهها، همه از عمر دوباره دخترک بیگناه خوشحال میشوند. شاهزاده این داستان، نما و برنامه الهی است؛ وقتی که تمام قدرتها تعطیل میشود. آیا به یاد نمیآورید که چندین بار این برنامه به یاری شما آمده است؟ آیا ندیدهاید که دست خداوند همیشه دستاندرکار است؟ آیا خدا را روشنتر از همیشه، در بعضی لحظات ندیدهاید؟ شاید تعریف دکتر میرکمال۵ از خدا زیباست که میگوید: در کودکی به ما میگفتند: خدا، یعنی خودآ؛ یعنی اوست که میآید، میخواند، میخواهد، میرساند و توفیق میدهد.
۲۲)یکی از ویژگیهای انسانهای خودباور، صبر و شکیبایی است.
نیکوس کانتزاکیس، نویسنده شهیر یونانی مینویسد: در کودکی، پیله کرم ابریشمی را روی درختی یافتم؛ درست زمانی که پروانه خود را آماده میکند تا از پیله خارج بشود. کمی منتظر ماندم؛ اما سرانجام چون خروج پروانه طول کشید، تصمیم گرفتم به این فرایند شتاب ببخشم. با حرارت دهانم پیله را گرم کردم تا این که پروانه خروج خود را آغاز کند؛ اما بالهایش هنوز بسته بود و کمی بعد مُرد.
کانتزاکیس میگوید:
بلوغی صبورانه با یاری خورشید لازم بود؛ اما من انتظار کشیدن، نمیدانستم. آ ن جنازه کوچک، تا به امروز، یکی از سنگینترین بارها برروی وجدانم بوده، اما همان جنازه باعث شد بفهمم که فقط یک گناه کبیره حقیقی وجود دارد؛ فشار آوردن برقوانین بزرگ کیهان.۶
۲۳)او نتیجه میگیرد که بردباری لازم است؛ زیرا بردباری معقول، بسیار بهتر از عجله نامعقول است و آدمی را نه تنها به هدف مطلوب نمیرساند، بلکه وضع موعودی هم رقم نخواهد خود. از اینرو انتظار زمان موعود را کشیدن و با خودباوری و اعتماد راهی را که خداوند برای زندگی ما برگزیده، دنبال کردن، نوعی تعادل رفتاری و روانی را گوشزد میکند. خداوند کریم تمام مسیرهای رشد و بالندگی را به روی ما گشوده است و تسلیم تقدیر محض بودن را منافی رسالت خلیفه الهی ما میداند و حتی دنیا را محنت کده مطلق نمیداند و میفرماید: «بهرهات را از دنیا فراموش مکن».
۲۴)یکی از ویژگیهای انسانهای خودباور و با اراده، داشتن قدرت اشراق (شهود بالاست).
انیشتین میگوید: ما قرنهاست که عالم ناهشیار و اشراق (شهود) را سرکوب کردهایم و فقط به هوشیاری و خرد محض بها دادهایم و از یادبردهایم که هوشیاری، فقط بخش کوچکی از گستره امکانات و استعدادهای ما را نشان میدهد۷ و اینها همه از خداوند است که به مصلحت میدهد.
۲۵)خواجه عبداللّه میگوید:
الهی! اگر کسی ترا به طلب یافت، من خود طلب از تو یافتم. اگر کسی ترا به جستن یافت، من به گریختن یافتم.۸
چرا؟
چون هرگاه ار تو دور شدم، تو مرا جست وجو کردی و هر گاه به فراموشی و گمراهی افتادم، چراغ معرفت تو روبهرویم سوسو زد و وسوسههایم را کمفروغ و شوق وصل تو را شعلهور ساخت.
۲۶)انسان خودباور، کمتر میگوید و بیشتر میجوید.
جبران خلیل جبران مینویسد:
سکوت را از پرگویان آموختهام.
بردباری را از نابردباران
و مهر بانی از نامهربانان؛
با این همه، عجیب آن که در حق این استادان، ناسپاس هستم.۹
۲۷)انسان خودباور، حتی رنج و زحمت را مرحلهای از شدن میداند؛ همان گونه که شکست را مرحلهای از رشد و پلهای برای شدن.
۲۸)دکینسون میگوید:
سیمای رنج را دوست دارم؛
چرا که در آن نیرنگ نیست. رعشه درد را نمیتوان وانموده یا به اختصار تظاهر نمود.۱۰
۲۹)انسان خودبارو، حتی پزشک معنوی خویش است. او خود را از تمام تعلقات واهی یا رنگارنگ شفا میدهد و بنابراین، او واقعاً سالم است.
۳۰)جالب این که خودباوری با خوشباوری یا منفینگری، کاملاً متفاوت است و شاید نوعی نگرش مثبت و متعال به شمار رود. نویسندهای میگوید:
من به شما میگویم حتی نیروی منفی و شر در جهان وجود ندارد و اگر هست، از درون ما انسانها بر میخیزد. تنها انسانهایی وجود دارند که آگاه هستند و انسانهایی که عمیقاً در خواب هستند، وجود ندارند. کسی که در خواب است، قدرتی ندارد. کل انرژی هستی در اختیار انسانهای خودباور، آگاه و بیدار است.
۳۱)یک انسان خودباور و آگاه، میتواند تمامی جهان را آگاه و بیدار کند؛ همان طور که یک شمع روشن میتواند میلیونها شمع دیگر را روشن کند و با نورش، انوار بیافریند.
۳۲)جورج فاکس روحانی و عضو انجمن دوستان معنوی، رابطه تاریکی و خودباختگی و روشنایی و خودباوری را به بیانی راز آلود و درهم تنیده تعبیر میکند و در یادداشتهای روزانه خود مینویسد:
من وجود دریایی از ظلمت و مرگ را حس کرده بودم؛ اما مانند شاعر معاصر خویش (سهنری وِن) یک دریای بیکرانه نور و عشق را که بر دریای تاریکی شناور بود، دیده بودم.
۳۳)جورج فاکس اعتقاد داشت که همگان میتوانند عشق و محبت نامتناهی پروردگار را از طریقی دریابند۱۱ و باید آن را در درون خود کشف کنند. انسانها معدنهای نامتناهیاند و خود بهترین کاشف خویش هستند.
۳۴)بیایید گاهی لذت کشف خود را احساس کنیم؛ مثل زمانی که با یک وسیله برقی یا الکترونیکی جدید مواجه میشویم و بعد از مدتی آن را به کار میاندازیم یا حتی به زوایای مختلف کارکرد آن واقف میشویم و یا مثل زمانی که حتی بدون برگ راهنما، نسبت به رموز و خدمات تلفن همراه، اطلاع پیدا میکنیم.
۳۵)مولانا اساس روشنایی و حیات را در درون ظلمت میجوید و آب حیات را جفت تاریکی میداند و میگوید:
در شب بدرنگ، بس نیکی بود
آبِ حیوان، جُفت تاریکی بود
۳۶)تاریکیها، ظلمات، ابهامها، ایهامها و... معماهای وجودند که باید با خودباوری و اعتماد به خویشتن، آنها را کشف نمود. خردی که خداوند به انسان داده، جهت کشف، لذت کشف و یافتن است تا اساس وجود که یک چیز بیش نیست ـ یعنی اقدس الوجود ـ کشف گردد.
۳۷)در روایت آمده است: «کور باد چشمی که تو را نبیند».
خدا دیدن، از خود جستن شروع میشود؛ چون در ذره ذره وجود ما و عالم، خدا را میتوان دید.
۳۸)آدرسهای خدا زیاد است؛
یکی از آدرسهای خدا، زیباییهای موجود در طبیعت، آثار موجود و روی زیباست.
خداوند در هر چیز زیبا، از چهره معصوم یک کودک تا یک برگ درخت و شاخهای از گُل، نشانهای از خویش به جای گذاشته است.
۳۹)یکی دیگر از آدرسهای خداوند، دلهای شکسته است.
خداوند میفرماید: من در دلهای شکسته جای دارم.
دل شکسته، دلِ ورشکسته نیست؛ بلکه دل صادقی است که خود را باور دارد و در برابر معبود، بنا به صداقت معهود، لبیک حضور میگوید و بیتاب میشود و مروارید اشک را هم در پشت پلکها بیقرار میکند و تابلویی به نمایش میگذارد که کمتر نقاشی به ساحت و مساحت تعریف آن از زاویه رنگ و قلم مو و مذوق، نزدیک میشود.
۴۰)خداوند در جای دیگر میفرماید: «همانا من نزدیکم و ندای هر ندا کنندهای را اجابت میکنم؛ اگر مرا بخواند». انسان خودباور، خدا داور، خدا محور، خدا سرور است. بیایید در این زندگی چند روزه در دنیا، لذت خودباوری و خداداوری و خدامحوری را تجربه کنیم که همه چیز از اوست و بدوست.۱۲
خنیفر، حسین
پاورقیها:
۱۰. امیلی دکینسون، نامهها و اشعار، ترجمه سعید سعید پور، انتشارات مروارید، ۱۳۷۹، ص ۸۴.
۱۱. دیوید منیگ وایت، جورج فاکس و اندیشه هایش، ترجمه شهاب الدین عباسی، روزنامه ایران، شماره ۱۹۶۲.
۱۲. ما از خداییم و به سوی او میرویم؛ ولی رسالت ما کسالت در دنیا نیست؛ بلکه نقشهایی است که باید مثبت ارائه کنیم. مساحت فکر یک فرد، گاهی به حدی در افق، عمق، عرض و طول رشد یافته که گاه سخنان او را کامل درک نمیکنند. معمولاً تکه کلامهای افراد باورمند و روشمند اینهاست: مرا درک نمیکنی؛ مقصود من این نیست؛ بسیار سطحی است؛ مقوله چند لایهای است و... . عدم باور به توانمندی، نوعی حصار چینی و غصهگزینی است و این حصار، بسیار خطرناک است؛ حصاری است که شما را از موفقیت جدا میکند؛ زیرا موفقیت = باورندی + حرکت دکینسون میگوید:...
۱. اشاره به روایت صریح که میفرماید: معرفهٔ النفس انفع المعارف.
۲. مجید اصلان پرویز، چهار هزار و پانصد سخن.
۳. مجتبی کاشانی، مدیریت دل، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران، ۱۳۸۱.
۴. فلورانس اسکاول شاین، دری مخفی به روی موفقیت، ترجمه شهلا المعی، انتشارات المعی، تهران، ۱۳۷۸.
۵. دکتر سیدمحمد میرکمالی، نقل قول بلا واسطه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، ۲۳/۹/۸۲.
۶. عبدالعظیم کریمی، یادداشتهای ممنوعه برداشتهای وارونه، انتشارات جامعهنو، تهران، ۱۳۸۱، ص۳۰.
۷. همان، ص ۳۴.
۸. محمد جواد شریعت، سخنان پیر هرات، خواجه عبدالله انصاری، انتشارات شرکت سهامی کتابهای جیبی، ۱۳۷۶، ص ۱۱۸.
۹. جبران خلیل جبران، ماسه و کف، ترجمه محمد صادق اسفندیاری.
پاورقیها:
۱۰. امیلی دکینسون، نامهها و اشعار، ترجمه سعید سعید پور، انتشارات مروارید، ۱۳۷۹، ص ۸۴.
۱۱. دیوید منیگ وایت، جورج فاکس و اندیشه هایش، ترجمه شهاب الدین عباسی، روزنامه ایران، شماره ۱۹۶۲.
۱۲. ما از خداییم و به سوی او میرویم؛ ولی رسالت ما کسالت در دنیا نیست؛ بلکه نقشهایی است که باید مثبت ارائه کنیم. مساحت فکر یک فرد، گاهی به حدی در افق، عمق، عرض و طول رشد یافته که گاه سخنان او را کامل درک نمیکنند. معمولاً تکه کلامهای افراد باورمند و روشمند اینهاست: مرا درک نمیکنی؛ مقصود من این نیست؛ بسیار سطحی است؛ مقوله چند لایهای است و... . عدم باور به توانمندی، نوعی حصار چینی و غصهگزینی است و این حصار، بسیار خطرناک است؛ حصاری است که شما را از موفقیت جدا میکند؛ زیرا موفقیت = باورندی + حرکت دکینسون میگوید:...
۱. اشاره به روایت صریح که میفرماید: معرفهٔ النفس انفع المعارف.
۲. مجید اصلان پرویز، چهار هزار و پانصد سخن.
۳. مجتبی کاشانی، مدیریت دل، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران، ۱۳۸۱.
۴. فلورانس اسکاول شاین، دری مخفی به روی موفقیت، ترجمه شهلا المعی، انتشارات المعی، تهران، ۱۳۷۸.
۵. دکتر سیدمحمد میرکمالی، نقل قول بلا واسطه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، ۲۳/۹/۸۲.
۶. عبدالعظیم کریمی، یادداشتهای ممنوعه برداشتهای وارونه، انتشارات جامعهنو، تهران، ۱۳۸۱، ص۳۰.
۷. همان، ص ۳۴.
۸. محمد جواد شریعت، سخنان پیر هرات، خواجه عبدالله انصاری، انتشارات شرکت سهامی کتابهای جیبی، ۱۳۷۶، ص ۱۱۸.
۹. جبران خلیل جبران، ماسه و کف، ترجمه محمد صادق اسفندیاری.
منبع : طوبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست