جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

خطر واضح و حاضر - CLEAR AND PRESENT DANGER


خطر واضح و حاضر - CLEAR AND PRESENT DANGER
سال تولید : ۱۹۹۴
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : پارامونت
کارگردان : فیلیپ نویس
فیلمنامه‌نویس : دانلد استوارت، استیون زیلیان و جان میلیوس، بر مبنای رمانی نوشتهٔ تام کلنسی
فیلمبردار : دانلد م. مک آلپاین
آهنگساز(موسیقی متن) : جیمز هورنر
هنرپیشگان : هریس فورد، ویلیام دافو، آن آرچر، خواکیم د آلمیدا، هنری چرنی، هریس یولین، دانلد موفات، جمیز ارل جونز و میگل سندووال
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۱ دقیقه


ـ جسد یکی از دوستان نزدیک رئیس‌جمهور امریکا را در قایق تفریحی‌اش پیدا می‌کنند. به نظر می‌رسد او با ̎ارنستو اسکوبدو̎ (سندووال)، رهبر قاچاقچیان مواد مخدر کلمبیا درگیر شده باشد. در مرکز سیا، ̎جک رایان̎ (فورد) از سوی رئیس خود (جونز) مأمور تحقیق می‌شود. از سوی دیگر رئیس جمهور، مشاور امنیتی خود ̎کاتر̎ (یولین) و همکارش، ̎ریتر̎ (چرنی) را مأمور می‌کند هرچه زودتر جوابی دندان‌شکن به ̎اسکوبدو̎ بدهند. آنان مأموریت خود را از ̎رایان̎ مخفی می‌کنند. ̎ریتر̎ در پاناما با ̎کلارک̎ (دافو)، مأمور سابق سیا ملاقات می‌کند و ̎کلارک̎ از او یک گروه عملیاتی می‌خواهد تا در جنگل‌های کلمبیا به ̎اسکوبدو̎ حمله کند. ̎رایان̎ از رئیس جمهور درخواست می‌کند از نیروی نظامی استفاده نکنند. اما در همین زمان گروه عملیاتی اعزامی در جنگل‌های کلمبیا به یک آزمایشگاه و انبار قاچاقچیان حمله و آنجا را نابود می‌کنند. ̎رایان̎ در کلمبیا مورد حملهٔ شدید افراد ̎اسکوبدو̎ مورد حملهٔ موشکی قرار می‌گیرد و تنها ̎اسکوبدو̎ جان سالم به در می‌برد. مشاور امنیتی رئیس جمهور با معاونان ̎اسکوبدو̎ معامله‌ای می‌کنند که محموله‌های ورودی به امریکا توقیف نشود، در عوض گروه عملیات نابود شوند. ̎رایان̎ که به رمز کامپیوترهای ̎ریتر̎ و ̎کاتر̎ دست یافته، متوجه همهٔ زد و بندها می‌شود. پس برای نجات افراد گروه عملیات به کلمبیا می‌رود اما ̎کلارک̎ که او را مسئول می‌داند، دستگیرش می‌کند. با روشن شدن وضعیت، آنان به مقر جدید ̎اسکوبدو̎ می‌روند. ̎رایان̎ همه‌چیز را برای ̎اسکوبدو̎ می‌گوید. در مبارزه میان معاونان و ̎اسکوبدو̎، ̎اسکوبدو̎ تیر می‌خورد و بقیه کشته می‌شوند. در امریکا ̎رایان̎ به رئیس جمهور می‌گوید که در تحقیق و گزارشی که به مجلس خواهد داد، همهٔ واقعیت را خواهد گفت.
ـ در ابراز علاقهٔ هالیوود دههٔ ۱۹۹۰ به کارهای ادبی و پرفروش روز امریکا و نویسندگانش، جان گریشام (پروندهٔ پلیکان، مؤسسهٔ حقوقی و ...) زیلیان (فهرست شیندلر) ـ که اینجا اصلاً یکی از فیلمنامه‌نویسان است ـ و همین کلنسی که این فیلم سومین فیلم ساخته شده از کارهای او ـ پس از شکار زیر دریائی اکتبر سرخ (جان مک تیرنان، ۱۹۹۳) و بازی‌های میهن‌پرستانه (ساختهٔ خود نویس، ۱۹۹۲) است، فیلم در میان یک اثر افشاءگرایانه [که این هم از ̎نوع‌̎های همیشه محبوب هالیوود در زمان‌های بحرانی و چرخشی سیاسی / اقتصادی است ـ و این از نمونه‌ای‌ترین کارهای عصر بیل‌کلینتن و بازسازی امریکائی اصیل و شجاع و صادق (!) است ] و یک هیجان پر پیچ و خم و پر از گره، درمانده، کم کشش و بسیار وراج باقی می‌ماند. مشکل اصلی این فیلم ـ و فیلم‌های دیگری مثل پروندهٔ پلیکان آلن ج. پاکولا (۱۹۹۳) و ... ـ در تبدیل یک رمان روز به یک فیلمنامهٔ هالیوود پسند برای کسب میلیون‌ها دلار در آمده است. کتابی که برای ساختن فیلم روی یک شخصیت اصلی نوشته نشده ـ برای بازی یک فورد یا یک تام کروز ـ در آن همهٔ کارها را انجام نمی‌دهد. و اینجا میلیوس (فیلمنامه‌نویس شهرهٔ هالیوود در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰) سعی کرده چنین مهمی را به عهده بگیرد، و فیلمنامه در چارچوب همین نیازهای هالیوود تنظیم شده اما بسیار خشک و بیش از حد ̎ادبی̎ مانده است.