سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


سیاستهای اقتصادی دولت،چالشی برای صنعت خودروسازی است


سیاستهای اقتصادی دولت،چالشی برای صنعت خودروسازی است
الجزیره انگلیسی سیاستهای اقتصادی دولت ایران و ورود خودروهای خارجی را به ایران ، چالشی بزرگ برای صنعت خودروسازی ایران توصیف کرد.
ایران از مدتها قبل به داشتن بزرگترین صنعت خودروسازی درمنطقه خاورمیانه به خود افتخار می کرده است. اما تحریم های بین المللی و مشکلات فزاینده مالی ایران سبب شده است روند عرضه خودرو در داخل ایران سیر نزولی داشته باشد. با این اوصاف، خرید خودروهای وارداتی ارزان قیمت تر از خودروهای ساخت داخل ایران است. همین مساله سبب شده است مسوولان شرکتهای خودروسازی داخل ایران نگران شوند.
علیرضا رونقی خبرنگار الجزیره انگلیسی در ادامه این گزارش از داخل ایران خودرو می گوید شاید میهمانی صدور یکصد هزارمین خودرو شرکت خودروسازی ایران خودرو برای صنعت خودروسازی ایران بسیار کوتاه باشد. کارگران شرکت ایران خودرو که بزرگترین شرکت ساخت خودرو در ایران است گردهم آمده اند تا صادرات یکصد هزارمین خودروی این شرکت را جشن بگیرند.
یکی از کارگران ایران خودرو می گوید ما در تلاش هستیم کیفیت خودروهای خود را ارتقاء ببخشیم. ما باید تولیداتی بهتر از شرکتهای خودروسازی کره جنوبی داشته باشیم. شرکتهای کره ای سالها پس از آغاز فعالیت شرکت ایران خودرو ، ساخت خودرو را آغاز کردند.
خبرنگار الجزیره انگلیسی در ادامه افزود مسوولان ایران خودرو نگران هستند.
آنها می گویند سیاستهای اقتصادی دولت مانع از ان می شود که آنها بتوانند با شرکتهای خارجی رقابت کنند. منوچهر منطقی مدیرعامل ایران خودرو در این باره می گوید بانکهای کره جنوبی ظرف مدت دو روز به شرکتهای فعال در زمینه ساخت خودرو خدمات صادراتی ارائه می کنند حال انکه انجام دادن این کار در ایران به دو سال زمان نیاز دارد. این ما هستیم که هزینه این گونه تاخیرها را پرداخت می کنیم.
علیرضا رونقی در ادامه افزود ایران خودرو در تلاش بوده است از وامهای خارجی برای توسعه فعالیت خود بهره بگیرد. اما کاغذبازی و دشواری های مطرح در زمینه تولید خودروهای پاک مانع از اجرای این طرحهای ایران خودرو شده است.
باآنکه ایران خودرو همانند همه دیگر شرکتهای خودروسازی ایران باید با دیگر کشورها تعامل داشته باشد، این شرکت به علت تحریمهای بین المللی و تحریمهای بانکی اعمال شده به سبب برنامه های هسته ای اش متحمل زیان شده است.
در عین حال ، ایران خودرو در داخل کشور با رقابت شدیدی مواجه است. تولید کنندگان خودرو در ایران که دسترسی به وام برای تولید محصولات خود را ندارند از محل دیگری متحمل زیان شده اند زیرا وارد کردن خودرو به ایران از خرید خودروهای ساخت داخل ارزان قیمت تر تمام می شود.
برآورد می شود تا سال مالی منتهی به مارس دو هزار و نه (فروردین ماه)ایرانی ها خودروهای خارجی به ارزش یک میلیارد دلار وارد کنند. این مبلغ هنگفت سبب می شود امنیت شغلی در کشورهای دیگر فراهم شود اما بازار کار داخل ایران را تهدید کند.
حیدر پوریان سردبیر نشریه اقتصاد ایران در این خصوص می گوید برای اقتصاد کشورهای منطقه خاورمیانه بازارهای داخلی و تولید داخلی بسیار اهمیت دارد تا این وضعیت مانع از شوک قیمت های نفتی شود چراکه تولیدات داخلی غیرنفتی امکان مدیریت اقتصاد را در داخل این کشورها فراهم می کند . صنایع خودروسازی در ایران می تواندفرصتهای شغلی بسیاری برای جمعیت بسیار جوان ایران فراهم کند. این صنایع می توانند یک میلیون فرصت شغلی بوجود بیاورند. می توان از طریق درامدهای نفتی این وضعیت را مدیریت کرد اما می توان با تولید داخلی، شرکتهای داخلی ، خصوصی سازی واقعی و دموکراسی اقتصادی نیز این وضعیت را مدیریت کرد.
خبرنگار الجزیره انگلیسی در ادامه افزود بانک مرکزی ایران هشدار داده است احتمال دارد درآمدهای نفتی ایران حدود پنجاه میلیارد دلار در سال کاهش پیدا کند. در چند ماه گذشته قیمت هر بشکه نفت بیش از پنجاه دلار کاهش یافته است. باتوجه به اینکه اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی وابسته است ، هرگونه کاهش قیمت نفت می تواند برای اقتصاد ایران فاجعه بار باشد. البته شاید این وضعیت نوعی "لطف و نعمت پنهان" برای اقتصاد ایران باشد چراکه ممکن است این وضعیت سیاستگذاران ایران را وادار کند به خودروسازانی که برای صادرات به تولید می پردازند امتیازهایی بدهند.
منبع : کارنا