یکشنبه, ۲۲ مهر, ۱۴۰۳ / 13 October, 2024
مجله ویستا
موسیقی و رقص ایلی
موسیقی كردی یكی از بارزترین ویژگی فرهنگی قوم كرداست. طراوت، شادابی، فضای عرفانی و درآمیختگی مضامین با تاریخ گذشته كردها، نیمی از خصوصیات آن است. این خصوصیات در بعضی موارد ارتباط تنگاتنگی با افكار و باورهای تاریخی، مذهبی و قومی مردم كرد دارند. آهنگ «هوره» را میتوان نمونه بارز این موسیقی به حساب آورد كه همان نیایش «اهورا» است و ظاهراً به همان شیوه اجرایی اولیه خود نیز باقی مانده است. بعضی از آهنگهای كردی هرچند كه نتوانسته است جای شایستهای را در موسیقی اصیل احراز كند، ولی گوشههای گمشدهای از آنها هستند كه در طی قرون و اعصار به بوته فراموشی سپرده شدهاند. این نوع آهنگها از نظر مفهوم و مضامین با دستگاههای موسیقی ایرانی همسازی نزدیكی دارند كه از آن جمله میتوان به «الله وسی»، «یای فه زال» «قطار»، «حیران»، «گول» و «سوره گل» اشاره نمود كه به ترتیب با راست پنجگاه، بیات ترك، بیات اصفهان، شور و شوشتری همگنی (همسانی) خاصی دارند. آلاتی كه در موسیقی كردی مورد استفاده قرار میگیرند عبارتاند از : دف، شمشال، نی، رمانا (بالابان)، قیچك، انبان (در موسیقی مذهبی)، توزه له، دهل، سروناز و ... .
شیوه اجرا و نحوه استفاده از آلات فوقالذكر در نقاط مختلف كردنشین تفاوتهایی دارد، ولی در كل از یك اسلوب و شیوه واحدی كه عمدتاً از موسیقی نواحی مركزی كردستان متأثر است، پیروی میكنند. در مراسم جشن و سرور و عروسیها، نوای دلنشین موسیقی كردی شادیبخش دلهای برگزاركنندگان و شركتكنندگان آن است.
شیوه اجرا، طراوت و تازگی، درآمیختگی با باورها و سنن كردها و خصوصیات دیگر موسیقی كردی از جمله عناصری است كه میتوانند به عنوان جاذبههای خاص فرهنگی و قومی منطقه مورد توجه و علاقه شیفتگان فرهنگ و هنر مردم در عرصه صنعت جهانگردی قرار گیرند.
نوع دیگر از موسیقی كردی موسیقی مذهبی است كه در مناسبتهای خاص مذهبی اجرا میشوند. عید بعثت حضرت محمد (ص) و اعیاد دیگر مذهبی از جمله مناسبتهایی است كه كردها منویات قبلی خود را با نواختن دهل و دیگر آلات موسیقی به معرض نمایش میگذارند. همچنین دراویش و پیروان و مریدان اهل طریفت با اجرای آهنگهای خاص در تكایا و مراكز مربوط به خود، نوعی از موسیقی را به نمایش میگذارند كه جزو موسیقی مذهبی كرد محسوب میشود و از خصوصیات برجسته قابل توجهی برخوردار است.
رقصهای محلی و بومی این استان هم از نظر مضمون و هم از نظر شكل درخور توجه ویژه است. این رقصها در مراسم شادی و سرور اجرا میشود. رقص كردی عمدتاً به شكل گروهی است و حركات فیزیكی موزون و هماهنگی دلپذیر دارد. معمولاً رقصها كمتر به شكل انفرادی و بیشتر با شركت زنان و مردان اجرا میشود. این رقص همراه با حركات موزون از محتوا و مضمون خاصی برخوردار است و نشاندهنده باورها و خصوصیات قومی و فرهنگی مردم كرد است. رقص معروف به «جارماق» از عمدهترین رقصهای محلی است كه امروزه نیز در مواقع خاصی در تمام شهرها و به ویژه در روستاها و قبایل كوچنشین به اجرا در میآید. علاوه بر رقصهایی كه در مراسم شادی و جشنها اجرا میشود، در این استان رقصهای ویژهای نیز وجود دارد كه میتوان آنها را رقصهای مذهبی و اعتقادی دانست.
شیوه اجرا و نحوه استفاده از آلات فوقالذكر در نقاط مختلف كردنشین تفاوتهایی دارد، ولی در كل از یك اسلوب و شیوه واحدی كه عمدتاً از موسیقی نواحی مركزی كردستان متأثر است، پیروی میكنند. در مراسم جشن و سرور و عروسیها، نوای دلنشین موسیقی كردی شادیبخش دلهای برگزاركنندگان و شركتكنندگان آن است.
شیوه اجرا، طراوت و تازگی، درآمیختگی با باورها و سنن كردها و خصوصیات دیگر موسیقی كردی از جمله عناصری است كه میتوانند به عنوان جاذبههای خاص فرهنگی و قومی منطقه مورد توجه و علاقه شیفتگان فرهنگ و هنر مردم در عرصه صنعت جهانگردی قرار گیرند.
نوع دیگر از موسیقی كردی موسیقی مذهبی است كه در مناسبتهای خاص مذهبی اجرا میشوند. عید بعثت حضرت محمد (ص) و اعیاد دیگر مذهبی از جمله مناسبتهایی است كه كردها منویات قبلی خود را با نواختن دهل و دیگر آلات موسیقی به معرض نمایش میگذارند. همچنین دراویش و پیروان و مریدان اهل طریفت با اجرای آهنگهای خاص در تكایا و مراكز مربوط به خود، نوعی از موسیقی را به نمایش میگذارند كه جزو موسیقی مذهبی كرد محسوب میشود و از خصوصیات برجسته قابل توجهی برخوردار است.
رقصهای محلی و بومی این استان هم از نظر مضمون و هم از نظر شكل درخور توجه ویژه است. این رقصها در مراسم شادی و سرور اجرا میشود. رقص كردی عمدتاً به شكل گروهی است و حركات فیزیكی موزون و هماهنگی دلپذیر دارد. معمولاً رقصها كمتر به شكل انفرادی و بیشتر با شركت زنان و مردان اجرا میشود. این رقص همراه با حركات موزون از محتوا و مضمون خاصی برخوردار است و نشاندهنده باورها و خصوصیات قومی و فرهنگی مردم كرد است. رقص معروف به «جارماق» از عمدهترین رقصهای محلی است كه امروزه نیز در مواقع خاصی در تمام شهرها و به ویژه در روستاها و قبایل كوچنشین به اجرا در میآید. علاوه بر رقصهایی كه در مراسم شادی و جشنها اجرا میشود، در این استان رقصهای ویژهای نیز وجود دارد كه میتوان آنها را رقصهای مذهبی و اعتقادی دانست.
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست