پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا


نظریه‌های معاصر درباره تفسیر فیلم دینی


تاریخ نشر : ۸۵۰۳۳۱
تیراژ : ۱۱۰۰
تعداد صفحه : ۵۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۰۶-۱۰۴-۰
شماره کنگره : ۸۵۳۳۱۰۴۵
رده دیویی : ۷۹۱.۴۳۶۸۲
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : جیبی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : گردآوری
نویسنده : ساسانی - فرهاد

سومین شمارگان از این مجموعه، دربرگیرنده‌ی این مباحث است: نظریه‌های معاصر درباره‌ی تفسیر فیلم دینی، رابطه‌ی متقابل دین و فیلم، پنج رویکرد نظری، تشخیص دینی (دگرمختاری)، پدیداری دینی، گفت‌وگوی دینی، انسان‌مداری دینی (خدامختاری)، نظریه‌های عمومی، و رویکردهای ویژه. رویکردهای کلی درباره‌ی تشخیص فیلم دینی در کتاب عبارت‌اند از: ظهور، تبعیض دینی، پدیداری، گفت‌وگو، و انسان‌مداری و زیبایی‌شناسی و از میان، چالش‌انگیزترین حوزه‌ی پژوهشی زیبایی‌شناسی دینی معرفی گردیده است. نگارنده در پایان خاطرنشان می‌سازد: 'زمینه‌های محکم و مستدلی برای بیان این مسأله وجود دارد که همه‌ی فیلم‌ها حتی فیلم‌های عاری از عناصر دینی آشکارا اگر نتوان آن‌ها را یهودی یا مسیحی یا کاتولیک دانست می‌توان بالقوه دینی دانست. چنان چه از این مسأله با دلیل دفاع شود، مبنای تفسیر دینی براساس متناظرهایی سینمایی برای بینش‌های دینی جست‌وجو می‌شود. درست همان طور که طرفداران اخلاق، به عنوان هنجاری برای ارزیابی فیلم از دیدگاه‌های دینی، کار خود را با این فرض، آغاز می‌کنند که سینما یک صورت هنری است و اخلاق به زیبایی‌ها پیوند خورده است، حامیان زیبایی‌شناسی دینی نیز ضرورتا ریشه‌ی بحث خود را درباره‌ی برداشت‌های دینی از فیلم در عناصر صوری خود سینما می‌بینند'.