پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
نقش تبلیغات در صنعت گردشگری
تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار موفقیت در زندگی افراد ، ایجاب می كند كه این ابزار به عنوان شاخه های علمی، اجتماعی ، فرهنگی و ارتباطی به دقت مورد مطالعه قرار گیرد و با نگاهی علمی ، هنری و كارشناسانهترو تخصصی مورد استفاده قرار گیرد تا موفقیت و اهداف را به دنبال داشته باشد. امروزه در صنعت گردشگری باید از تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار بصورت حرفهای استفاده كرد، زیرا موفقیت تبلیغ برای ارزشهای فرهنگی و گردشگری كشور مبتنی بر درك صحیح و حرفهای از تبلیغات و ارزشهای آن است. زیرا تبلیغات حرفهای می تواند به عنوان ابزار برنده ای برای پیشرفت اهداف فرهنگی در داخل و خارج مد نظر قرار گیرد و در غیر این صورت ، هدر دادن وقت سرمایه و انرژی است. برای فعالیتهای تبلیغاتی در صنعت گردشگری در دنیای امروز باید این اعتقاد و ایمان به تبلیغات نگریسته شود كه تبلیغات هزینه بر نبوده، بلكه نوعی سرمایهگذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف سازمانی و ملی است و در صورت اجرای صحیح و اصولی میتواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد. در این رابطه ، هدف و وظیفه تبلیغات افزایش بزرگ " بازاریابی و بازار افزایی" است و هر گونه بی توجهی و عدم بهره برداری صحیح از این ابزار، نه تنها عدم موفقیت را در پی داشته، بلكه موجبات عقب ماندن از رقابت ها و سبقتهای بازار یابی جهانگردی ودر نهایت شكست و ورشكستگی در دنیای بازاریابی صحیح و اصولی در عرصه بین المللی را در پی خواهد داشت. توجه به انگیزههای گوناگون جهانگردان ، نشان دهنده آن است كه سیاستگذاری تبلیغات جهانگردی را میتوان در بخش (فرهنگی ، تجاری، خدماتی ، اقتصادی ، ورزش ، زیست محیطی، طبیعت گردشگری ، تحقیقات و ... برنامه ریزی كرد. البته ضروری است كه از قبل تعریفی از تبلیغات و ابعاد آن داشته باشیم. "دان" و"استون " د ركتاب " نقش تبلیغات بازرگانی در بازار یابی مدرن "تعریفی برا ی تبلیغات ارائه میدهند كه میتوان آن را از دیدگاهی نظام مند چنین مطرح كرد.
•تبلیغات ، عبارت از برون داده ( Putout) سازمان به صورت ارتباط غیر شخصی (non-personal) و پرداختی (( Paid از طریق رسانههای مختلف به منظور آگاه سازی (inform) و یا اقناع (Persuade) بخشی از مخاطبان تشكیل دهنده عامه، به عنوان محیط سازمان.
لذا با توجه به تعاریفی كه مطرح شد ، موضوع تبلیغات را میتوان از چند دیدگاه بررسی كرد از جمله این دیدگاهها میتوان به موارد زیر اشاره كرد.
-تبلیغات در سطح كلان و با تكیه بر سیاستگذاریهای داخلی و خارجی .
-تبلیغات در سطح فرد و بر اساس مسایل موضوعی
-تبلیغات در سطح كلان و بر اساس وسایل مختلف ارتباطی .
-تبلیغات در سطح كلان و با بهره گیری از كمكهای ارایه شده از سوی دولت .
-تبلیغات در سطح كلان بر اساس نیازهای تجاری از سوی بخش خصوصی
پس باید به این نكته مهم توجه داشت كه توسعه صنعت جهانگردی و تبلیغات در فرایندی مشخص پیوند تنگاتنگی با یكدیگر دارند. زیرا صنعت جهانگردی در فرایند توسعه ، بخشی از ساختار تولید اقتصادی است كه می تواند در كشورها در گسترش تولید و درآمد و ایجاد اشتغال نقش مهم و اساسی داشته باشد.
این بخش اگر چه نیازمند توجه و سرمایهگذاری كلان در دراز مدت می باشد ، ولی بخشهای صنعتی یا كشاورزی به دنبال سرمایه گذاری و سپس انتظار در آمد در دراز مدت نمی باشد، بلكه می توان سرمایه گذاریهای لازم و تربیت نیروی انسانی را همپای گسترش جهانگردی انجام داد كه در این صورت درآمد و بازگشت سود مورد مصرف در كوتاه مدت بدست خواهد آمد. یعنی صنعت گردشگری ، صنعت كم هزینه بر و زود بازده است. در این رابطه ، تبلیغات حرفهای، عنصر لازم برای ایجاد شناخت در مخاطبان نسبت به فرم و محتوای موضوع جهانگردی وافزایش جذب جهانگردان ، سرمایهگذاریها و ایجاد رفتارهای انگیزه بخش بستگی به حجم فعالیتهای تبلیغاتی به صورت حرفهای و با استفاده از آخرین شیوههای مدرن تبلیغاتی است . در بحث تبلیغات و پی آمدهای آن در صنعت جهانگردی در قالبهای نوشتاری دیداری ، شنیداری و ...هر یك در مرحلهای از برنامههای جهانگردی تاثیر گذاری خاص خود را دارد . در زمینه و افزایش جذب جهانگردان هر كشوری عموما باید توانایی آن رییس برنامه ریزی وعلاقه و نیاز آن كشور به رشد و توسعه صنعت گردشگری را بررسی كرده و بعد از آن راهبردهای برنامه ریزی شده و سپس راهبردهای به تصویب رسیده را به مورد اجرا گذارد. پس باید با پذیرش این اصل و با درك صحیح و آشنایی كامل از بازارهای هدف باید موارد زیر را در نظر داشت. تعیین اهداف تبلیغ، پرهیز از سلیقه گرایی و طراحی شكل و محتوایی گویا و رسا ، شناسایی رسانههای مناسب برای تبلیغات ، اختصاص بودجه كافی ، بكارگیری روشهای بدیع و نو همگام با ارزش و فنآوری روز. شناسایی راههای رسیدن به تبلیغات اثر گذار ، بهره برداری درست و صحیح از كانون تبلیغاتی پس از انتخاب آنها و ... پس قدر مسلم آن است كه در دنیای امروز ، تلاشهای تبلیغاتی و بازار یابی ، به مراتب از تولید و فروش مهم تر است. لذا اگر كشوری از امكانات و جاذبههای گردشگری زیادی برخوردار باشد، ولی روش های معرفی این جاذبهها پتانسیلها و عرضه آن به بازا رخریدار(جهانگردان )، را در برنامه كلان خود قرار ندهد، به طور یقین موفق نخواهد بود. از سوی دیگر با توجه به مشكلات عدیده ای كه در كشور ما بر سرراه رشد و توسعه صنعت گردشگری و جذب جهانگردان وجود دارد، نقش و اهمیت بكارگیری تبلیغات حرفهای و مدرن و سرمایهگذاریهای كلان در این رابطه بسیار نمایانتر می شود. از جمله این مشكلات می توان به پندارهای غلط جهانگردان خارجی نسبت به ایران ، مشكلات اداری مانند تهیه روادید، مشكلات گمركی ، مشكلات بیمه جهانگردان و اموال آنان در كشور ، مشكلات و ناهماهنگی بین دستگاههای فرهنگی و تبلیغی برای عرضه داشتهها و توانایی و جاذبههای گردشگری و....اشاره كرد.
پس با توجه به مشكلات داخلی و خارجی كه بعضا به آنها اشاره شد، تهیه یك برنامه بازاریابی وتبلیغات جهانگردی و مشخص كردن اهداف و راهبردهای بازاریاب به عنوان اولین و اساسی ترین گام اقدام كرد.
اهداف بازاریابی شامل بازارهای هدف ، انواع و تعداد جهانگردان و طول مدت اقامت آنان است كه راهبردهای بازاریابی بر اساس این اهداف و بصورت بلند مدت ، میان مدت و كوتاه مدت تعیین میشوند.
راهبردهایی كه موثرترین راه را برای رسیدن به اهداف مشخص تر میكنند میتواند عوامل زیر را در برگیرد .
•تصویر سازی و ارایه تصویر مناسب از كشور به جهانیان .
•شناسایی مشكلات موجود و همت در جهت برطرف كردن آن .
•ارتباط میان فعالیتهای بازاریابی و جاذبه ها و توسعه تسهیلات و امكانات .
•بكارگیری روش های تبلیغاتی موثر و حرفه ای برای توسعه و ترویج صنعت گردشگری د ربعد داخلی و بین المللی .
•برنامه زمان بندی شده برای انجام فعالیتهای تبلیغاتی و ترویجی در بازارهای مورد هدف
•........
•ادامه دارد .
۱)مقاله ابزارهای بین المللی تبلیغات جهانگردی نوشته آقای مرتضی طالع ماسوله كارشناس گردشگری كشور
•باید با این اعتقاد به تبلیغات نگریسته شود كه تبلیغات هزینه بر نبوده ، بلكه نوعی سرمایهگذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف سازمانی و ملی است كه در صورت اجرای صحیح و اصولی میتواند دست آوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد.
•توسعه صنعت جهانگردی و تبلیغات در فرآیندی مشخص ، پیوند تنگاتنگی با یكدیگر دارند، زیرا صنعت جهانگردی در فرایند توسعه ، بخشی از ساختار تولید اقتصادی است كه می تواند در كشورها در گسترش تولید، در آمد و ایجاد اشتغال نقش مهم و اساسی داشته باشد.
•تبلیغات و پیآمدهای آن در صنعت گردشگری در قالبهای نوشتاری، دیداری، شنیداری و... هر یك در مرحلهای از برنامههای جهانگردی ، تاثیر گذاری خاص خود را دارد .
•در دنیای امروز ، تلاشهای تبلیغاتی و بازار یابی ، به مراتب از تولید و فروش مهمتر است ، لذا اگر كشوری از امكانات و پتانسیلهای بالقوه گردشگری برخوردار باشد ولی روش تبلیغاتی و معرفی این جاذبه ها و پتانسیلها را در برنامه كلان خود قرار ندهد، به طور یقین در رشد و توسعه صنعت گردشگری خود موفق نخواهد نبود.
مرجع: روزنامه تفاهم
•تبلیغات ، عبارت از برون داده ( Putout) سازمان به صورت ارتباط غیر شخصی (non-personal) و پرداختی (( Paid از طریق رسانههای مختلف به منظور آگاه سازی (inform) و یا اقناع (Persuade) بخشی از مخاطبان تشكیل دهنده عامه، به عنوان محیط سازمان.
لذا با توجه به تعاریفی كه مطرح شد ، موضوع تبلیغات را میتوان از چند دیدگاه بررسی كرد از جمله این دیدگاهها میتوان به موارد زیر اشاره كرد.
-تبلیغات در سطح كلان و با تكیه بر سیاستگذاریهای داخلی و خارجی .
-تبلیغات در سطح فرد و بر اساس مسایل موضوعی
-تبلیغات در سطح كلان و بر اساس وسایل مختلف ارتباطی .
-تبلیغات در سطح كلان و با بهره گیری از كمكهای ارایه شده از سوی دولت .
-تبلیغات در سطح كلان بر اساس نیازهای تجاری از سوی بخش خصوصی
پس باید به این نكته مهم توجه داشت كه توسعه صنعت جهانگردی و تبلیغات در فرایندی مشخص پیوند تنگاتنگی با یكدیگر دارند. زیرا صنعت جهانگردی در فرایند توسعه ، بخشی از ساختار تولید اقتصادی است كه می تواند در كشورها در گسترش تولید و درآمد و ایجاد اشتغال نقش مهم و اساسی داشته باشد.
این بخش اگر چه نیازمند توجه و سرمایهگذاری كلان در دراز مدت می باشد ، ولی بخشهای صنعتی یا كشاورزی به دنبال سرمایه گذاری و سپس انتظار در آمد در دراز مدت نمی باشد، بلكه می توان سرمایه گذاریهای لازم و تربیت نیروی انسانی را همپای گسترش جهانگردی انجام داد كه در این صورت درآمد و بازگشت سود مورد مصرف در كوتاه مدت بدست خواهد آمد. یعنی صنعت گردشگری ، صنعت كم هزینه بر و زود بازده است. در این رابطه ، تبلیغات حرفهای، عنصر لازم برای ایجاد شناخت در مخاطبان نسبت به فرم و محتوای موضوع جهانگردی وافزایش جذب جهانگردان ، سرمایهگذاریها و ایجاد رفتارهای انگیزه بخش بستگی به حجم فعالیتهای تبلیغاتی به صورت حرفهای و با استفاده از آخرین شیوههای مدرن تبلیغاتی است . در بحث تبلیغات و پی آمدهای آن در صنعت جهانگردی در قالبهای نوشتاری دیداری ، شنیداری و ...هر یك در مرحلهای از برنامههای جهانگردی تاثیر گذاری خاص خود را دارد . در زمینه و افزایش جذب جهانگردان هر كشوری عموما باید توانایی آن رییس برنامه ریزی وعلاقه و نیاز آن كشور به رشد و توسعه صنعت گردشگری را بررسی كرده و بعد از آن راهبردهای برنامه ریزی شده و سپس راهبردهای به تصویب رسیده را به مورد اجرا گذارد. پس باید با پذیرش این اصل و با درك صحیح و آشنایی كامل از بازارهای هدف باید موارد زیر را در نظر داشت. تعیین اهداف تبلیغ، پرهیز از سلیقه گرایی و طراحی شكل و محتوایی گویا و رسا ، شناسایی رسانههای مناسب برای تبلیغات ، اختصاص بودجه كافی ، بكارگیری روشهای بدیع و نو همگام با ارزش و فنآوری روز. شناسایی راههای رسیدن به تبلیغات اثر گذار ، بهره برداری درست و صحیح از كانون تبلیغاتی پس از انتخاب آنها و ... پس قدر مسلم آن است كه در دنیای امروز ، تلاشهای تبلیغاتی و بازار یابی ، به مراتب از تولید و فروش مهم تر است. لذا اگر كشوری از امكانات و جاذبههای گردشگری زیادی برخوردار باشد، ولی روش های معرفی این جاذبهها پتانسیلها و عرضه آن به بازا رخریدار(جهانگردان )، را در برنامه كلان خود قرار ندهد، به طور یقین موفق نخواهد بود. از سوی دیگر با توجه به مشكلات عدیده ای كه در كشور ما بر سرراه رشد و توسعه صنعت گردشگری و جذب جهانگردان وجود دارد، نقش و اهمیت بكارگیری تبلیغات حرفهای و مدرن و سرمایهگذاریهای كلان در این رابطه بسیار نمایانتر می شود. از جمله این مشكلات می توان به پندارهای غلط جهانگردان خارجی نسبت به ایران ، مشكلات اداری مانند تهیه روادید، مشكلات گمركی ، مشكلات بیمه جهانگردان و اموال آنان در كشور ، مشكلات و ناهماهنگی بین دستگاههای فرهنگی و تبلیغی برای عرضه داشتهها و توانایی و جاذبههای گردشگری و....اشاره كرد.
پس با توجه به مشكلات داخلی و خارجی كه بعضا به آنها اشاره شد، تهیه یك برنامه بازاریابی وتبلیغات جهانگردی و مشخص كردن اهداف و راهبردهای بازاریاب به عنوان اولین و اساسی ترین گام اقدام كرد.
اهداف بازاریابی شامل بازارهای هدف ، انواع و تعداد جهانگردان و طول مدت اقامت آنان است كه راهبردهای بازاریابی بر اساس این اهداف و بصورت بلند مدت ، میان مدت و كوتاه مدت تعیین میشوند.
راهبردهایی كه موثرترین راه را برای رسیدن به اهداف مشخص تر میكنند میتواند عوامل زیر را در برگیرد .
•تصویر سازی و ارایه تصویر مناسب از كشور به جهانیان .
•شناسایی مشكلات موجود و همت در جهت برطرف كردن آن .
•ارتباط میان فعالیتهای بازاریابی و جاذبه ها و توسعه تسهیلات و امكانات .
•بكارگیری روش های تبلیغاتی موثر و حرفه ای برای توسعه و ترویج صنعت گردشگری د ربعد داخلی و بین المللی .
•برنامه زمان بندی شده برای انجام فعالیتهای تبلیغاتی و ترویجی در بازارهای مورد هدف
•........
•ادامه دارد .
۱)مقاله ابزارهای بین المللی تبلیغات جهانگردی نوشته آقای مرتضی طالع ماسوله كارشناس گردشگری كشور
•باید با این اعتقاد به تبلیغات نگریسته شود كه تبلیغات هزینه بر نبوده ، بلكه نوعی سرمایهگذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف سازمانی و ملی است كه در صورت اجرای صحیح و اصولی میتواند دست آوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد.
•توسعه صنعت جهانگردی و تبلیغات در فرآیندی مشخص ، پیوند تنگاتنگی با یكدیگر دارند، زیرا صنعت جهانگردی در فرایند توسعه ، بخشی از ساختار تولید اقتصادی است كه می تواند در كشورها در گسترش تولید، در آمد و ایجاد اشتغال نقش مهم و اساسی داشته باشد.
•تبلیغات و پیآمدهای آن در صنعت گردشگری در قالبهای نوشتاری، دیداری، شنیداری و... هر یك در مرحلهای از برنامههای جهانگردی ، تاثیر گذاری خاص خود را دارد .
•در دنیای امروز ، تلاشهای تبلیغاتی و بازار یابی ، به مراتب از تولید و فروش مهمتر است ، لذا اگر كشوری از امكانات و پتانسیلهای بالقوه گردشگری برخوردار باشد ولی روش تبلیغاتی و معرفی این جاذبه ها و پتانسیلها را در برنامه كلان خود قرار ندهد، به طور یقین در رشد و توسعه صنعت گردشگری خود موفق نخواهد نبود.
مرجع: روزنامه تفاهم
منبع : مركز توسعه كارآفرینی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست