پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
مانی، مانیگری، صوفیگری
تاریخ نشر : ۸۴۱۲۰۳
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۴۸۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۹۱۱۵۳-۹-۰
رده دیویی : ۲۹۹.۹۳۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : گالینگور
محل نشر : تهران
نویسنده : آقامحمدی - علیمحمد
در کتاب حاضر، در بخش یکم پس از معرفی اجمالی 'مانی' پیامبر، مانیگری در باختر زمین و خاور زمین و نیز در سدههای میانه و نو بررسی شده و سپس این مباحث مطرح گردیده است: بررسی ریشههای دین مانی و بازیابی و گزارش ریشههای اصلی آن در دین زرتشت با آوردن هاتهای مربوط در گاتهای زرتشت، حکمت مانوی (جهانبینی مانوی)، رفتار در دین مانی و بازیابی اصول و فروع دین مانی با ذکر شواهدی از خرده اوستا و کلیله و دمنه، و نوآوریهای مانی. از نوآوریهای مانی میتوان به این موارد اشاره کرد: او نخستین پیامبری بود که آموزشهای خویش را نوشت، او نخستین پیامبری بود که از پیروانش خواست آموزشهایش به زبان مردم هرگوشهی جهان به آنان آموخته شود، وی فلسفه و جهانبینی دین خود را روشن بیان کرد و هیچ گوشه را تاریک نگذاشت تا هرگز جایی برای تبیین و تفسیر آموزشهای او نباشد، و هنر خوشنویسی و تذهیب از نوآوریهای بسیار برجستهی مانی است. بخش دوم کتاب نیز، این مباحث را دربرمیگیرد: ریشهیابی آیین صوفیگری و ارتباط آن با مانیگری و روال تبدیل مانیگری به صوفیگری، بازیابی اصول و فروع مذهب تصوف، نگرشی بر حکمت نوافلاطونی و ناهمخوانی آن با صوفیگری، اثر حشیش و ریاضت بر هنجارهای روان و رفتار انسان، و آداب و رفتار در خانقاه و ارتباط آنها با حشیش و ریاضت. به زعم نگارنده 'وحدت وجود و ثنویت و تناسخ، مانیگری را نگاه داشته و به لطایف الحیل و زبانبازی بسیار ماهرانه، نخست به خدا پیوستن مانوی را که پس از مرگ تن بود به کناری گذاشته و با آوردن کشف و شهود و اولیاء، در عین زندگی به خدا پیوستن را شدنی کردند، متاله (چون خدا شدند). سپس با مسخره کردن عقل و ناقص نمایاندن آن، از زیر بار هرگونه دلیل آوردن شانه خالی کردند. مانستان را دوباره برقرار کرده و خانقاه نامیدند و در آن به جای آن چه مانی میگفت، آن چه را که خود میخواستند کردند و کسی را زهرهی بازخواست و پرس وجو نبود... ارکان مانیگری همچنان در صوفیگری، استوار و پاینده و دیرنده ماند. تنها برای رد گم کردن، آن را با قشری ضخیم از اسلام پوشاندند و در کنار اسلام به بودن خود ادامه دادند. پس از تازش مغول، آنگاه که هیچ ایرانی، حاضر به همکاری با مغولان نبود، به یاری مغولان و تاتاران رفتند و با تحذیر مردم بر استوار کردن چیرگی مغولان و دوام حکومتشان کوشیدند و خود از بزرگترین دوران بالندگی صوفیگری بهره بردند، تا آن جا که در هرشهری، خانقاهی برپا بود و امور مملکت از خانقاهها اداره میشد'.
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۴۸۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۹۱۱۵۳-۹-۰
رده دیویی : ۲۹۹.۹۳۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : گالینگور
محل نشر : تهران
نویسنده : آقامحمدی - علیمحمد
در کتاب حاضر، در بخش یکم پس از معرفی اجمالی 'مانی' پیامبر، مانیگری در باختر زمین و خاور زمین و نیز در سدههای میانه و نو بررسی شده و سپس این مباحث مطرح گردیده است: بررسی ریشههای دین مانی و بازیابی و گزارش ریشههای اصلی آن در دین زرتشت با آوردن هاتهای مربوط در گاتهای زرتشت، حکمت مانوی (جهانبینی مانوی)، رفتار در دین مانی و بازیابی اصول و فروع دین مانی با ذکر شواهدی از خرده اوستا و کلیله و دمنه، و نوآوریهای مانی. از نوآوریهای مانی میتوان به این موارد اشاره کرد: او نخستین پیامبری بود که آموزشهای خویش را نوشت، او نخستین پیامبری بود که از پیروانش خواست آموزشهایش به زبان مردم هرگوشهی جهان به آنان آموخته شود، وی فلسفه و جهانبینی دین خود را روشن بیان کرد و هیچ گوشه را تاریک نگذاشت تا هرگز جایی برای تبیین و تفسیر آموزشهای او نباشد، و هنر خوشنویسی و تذهیب از نوآوریهای بسیار برجستهی مانی است. بخش دوم کتاب نیز، این مباحث را دربرمیگیرد: ریشهیابی آیین صوفیگری و ارتباط آن با مانیگری و روال تبدیل مانیگری به صوفیگری، بازیابی اصول و فروع مذهب تصوف، نگرشی بر حکمت نوافلاطونی و ناهمخوانی آن با صوفیگری، اثر حشیش و ریاضت بر هنجارهای روان و رفتار انسان، و آداب و رفتار در خانقاه و ارتباط آنها با حشیش و ریاضت. به زعم نگارنده 'وحدت وجود و ثنویت و تناسخ، مانیگری را نگاه داشته و به لطایف الحیل و زبانبازی بسیار ماهرانه، نخست به خدا پیوستن مانوی را که پس از مرگ تن بود به کناری گذاشته و با آوردن کشف و شهود و اولیاء، در عین زندگی به خدا پیوستن را شدنی کردند، متاله (چون خدا شدند). سپس با مسخره کردن عقل و ناقص نمایاندن آن، از زیر بار هرگونه دلیل آوردن شانه خالی کردند. مانستان را دوباره برقرار کرده و خانقاه نامیدند و در آن به جای آن چه مانی میگفت، آن چه را که خود میخواستند کردند و کسی را زهرهی بازخواست و پرس وجو نبود... ارکان مانیگری همچنان در صوفیگری، استوار و پاینده و دیرنده ماند. تنها برای رد گم کردن، آن را با قشری ضخیم از اسلام پوشاندند و در کنار اسلام به بودن خود ادامه دادند. پس از تازش مغول، آنگاه که هیچ ایرانی، حاضر به همکاری با مغولان نبود، به یاری مغولان و تاتاران رفتند و با تحذیر مردم بر استوار کردن چیرگی مغولان و دوام حکومتشان کوشیدند و خود از بزرگترین دوران بالندگی صوفیگری بهره بردند، تا آن جا که در هرشهری، خانقاهی برپا بود و امور مملکت از خانقاهها اداره میشد'.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست