چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
غذای بیرنگ و بو
تا چند سال پیش، زعفران یکی از ادویههای رایج بود که میتوانست به غذای بسیاری از مردم ایران رنگ و بو ببخشد اما حالا این طلای سرخ به اندازهای قیمت یافته که غذای مردم را از رنگ و بو انداخته است و مردم بتدریج استفاده از آن را از یاد بردهاند اما این مساله فقط گریبان مصرفکنندگان داخلی را نگرفته بلکه صادرات آن را نیز از نفس انداخته است.
در واقع زمانی که دولت برای حمایت از کشاورزان تصمیم گرفت تا قیمت توافقی خرید زعفران را افزایش دهد، قیمت این محصول در بازار سیر صعودی یافت و با ورود دلالان و سوداگران، بازار زعفران به هم ریخت و باعث شد قدرت رقابتی زعفران از لحاظ قیمت در بازارهای جهانی کاهش یابد.
سیاستهای دولت موجب شد قیمت هر کیلو زعفران از ۳۰۰ هزار تومان در حدود چهار سال پیش به بیش از ۵۰۰ هزار تومان در سال ۸۵ افزایش یابد و ادامه این سیاستها منجر به آن شد تا با روند صعودی قیمتها، بازار زعفران شاهد قیمتهایی چون هر کیلو بیش از ۲ میلیون تومان و اخیرا ۳ میلیون تومان در هر کیلو باشد.
بدون شک هر گونه تصمیمگیری در عرصه صادرات، نیازمند در نظر گرفتن تمام جوانب کار است و در این سالها، اتخاذ سیاستهای اشتباه باعث شده زعفران ایران که کشت آن قدمت ۳۰۰۰ ساله دارد و بنا به گفته پژوهشگران، بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان را تامین میکند با خروج فلهای به امارت و بستهبندی مناسب اسپانیا بهنام این کشور به کشورهای اروپایی صادر شود و عدم حمایتهای صحیح از کشاورزان نیز در سالهای گذشته باعث شد تا با انتقال پیازهای زعفران از خراسان به افغانستان، شاهد رقیبی در کشت این محصول باشیم؛ بهطوریکه در شرایطی که شاهد افزایش چشمگیر قیمت زعفران در داخل هستیم خریداران خارجی تمایل خواهند داشت با رقبای تجاری ما که محصول خود را باقیمت ارزانتر ارائه میکنند، وارد معامله شوند.
یکی دیگر از معایب افزایش بیش از حد قیمت این محصول، افزایش میزان تقلب در بازار طلای سرخ است و باعث میشود افراد سودجو با مخلوط کردن کلج زعفران (رشتههای سفید گل زعفران) با محصول زعفران، مخلوط حاصله را به نام و قیمت زعفران فروخته و سود سرشاری را نصیب خود کنند.
آنچه مسلم است در چنین فضایی دولت باید تلاش کند علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان به حمایت از صادرکنندگان بپردازد و نکتهای که در اینجا اهمیت مییابد، ثبت برندی برای محصول زعفران ایران است تا در کنار بازاریابی مناسب، این محصول را به جایگاه واقعی خود در جهان برساند.
سیما رادمنش
منبع : روزنامه جام جم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست