سه شنبه, ۲۵ دی, ۱۴۰۳ / 14 January, 2025
مجله ویستا
گرانی که میارزد
روزی که کاوه آهنگر روپوش چرمین آهنگریاش را پرچم انقلابش کرد، سالها از کاربرد چرم در میان جوامع انسانی میگذشت و کسی هم آن روز گمان نمیکرد که حضور چرم در جوامع بعدی پررنگتر و گستردهتر شود. استفاده از چرم در ایران زمین به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد که بیش از همه برای تولید کفش یا نوعی پاپوش استفاده میشده است. چرم، پوست حیوانات مختلف است که طی یک سری مراحل فنی پردازش میشود تا به شکل نهایی خود نزدیک و برای دوخت محصولات مختلف چون کیف، کفش، کت و... به کار برده شود. مراحل پردازش چرم مانند هر جریان صنعتی دیگری در کنار تکنولوژیهای مدرن پیشرفتهتر شده است. نکته اینجاست که با وجود پیشرفتهایی که در حوزه تولید و دوخت محصولات چرمی، ایجاد شده نمیتوان ادعا کرد که چرم مرغوبتر شده است. پارچههای مختلف با کیفیتتر شدهاند اما چرم همان جنس محکم، ماندگار و مرغوبی هست که بود. اولین ویژگی چرم که نام چرم را در تاریخ منسوجات جاودانه کرده است، دوام و استحکام آن است. محصولات چرمی در استفاده طولانی مدت شکل و فرم خود را از دست نمیدهند و شاید به این دلیل است که در جریان مد هیچ گاه حذف یا عقب رانده نشدهاند. به قول کارشناسان لباس چرم مانند جین است. نه از مد میافتد و نه مد میشود. این ادعا درباره لباسهای چرمی چندان صادق نیست. در سالهایی که خیلی دور نیست، کت و کاپشنهای چرمی بازار گرمتری داشتند و بیشتر مورد استقبال مردم قرار میگرفتند اما با وارد شدند پارچههای مختلف و متنوع بازار لباسهای چرمی راکد شد. امروزه فروشگاههای چرم مملو از خریدارانی نیستند که بارانی و کت چرم برای پاییز و زمستانشان میخرند با وجود اینکه حفظ دمای بدن و جلوگیری از نفود سرما از ویژگیهای چرم خوب است. این روزها فروشندگان چرم محصولاتی چون کیف، کمربند، جاسوئیچی، جاموبایلی و... را به عنوان محصولات پرفروش خود معرفی میکنند. با کمرنگ شدن رونق لباسهای چرمی، کیف و کفش چرم همچنان بازار پررونق و مشتریان خاصی دارد که کیف و کفش با چرم مرغوب را ضرورت تیپ خوب و آراسته میدانند. کیفهای چرمی با جریان مد همراه شدهاند و این یکی از دلایل رونق و گرمی بازار آنهاست. روزهایی که کیفهای بزرگ مد بودند، کارخانههای چرم هم کیفهای بزرگ شبیه همان کیفهای روز تولید میکردند و حالا که باز کیفهای کوچک مد شده، این کارخانهها کیفهای دستی کوچک را وارد چرخه تولیدات خود کردهاند. کیف چرم جایگاه تثبیت شدهای در کیفهای کار دارد. خانمها و آقایان شاغل که از فرم خاصی کیف کار برای اوقات کاریشان استفاده میکنند، مشتری دائمی کیفهای چرم هستند. نظر کارشناسان لباس را میتوان بدینگونه تصحیح کرد که محصولات چرمی به ویژه کیف و کفش، کالاهایی شیکی هستند که جریان مد آنها را از بازار مصرف خارج نمیکند.
● انقلاب رنگها
اوایل دهه ۸۰ و کمی قبل از آن سری جدیدی از محصولات چرمی وارد بازار شدند که ویژگی چشمگیرشان، رنگبندی آنها بود. از آن زمان کیف، کفش، کمربند، جاموبایلی، جاکلیدی چرمی را میشود در رنگهای جذابی چون قرمز، نارنجی، زرد، صورتی، آبی و... خرید. با عرضه محصولات چرمی رنگی جوانان و نوجوانانی که در میان طرفداران چرم نبودند، به جمع علاقهمندان چرم پیوستند.
● بهای گران چرم
چرم، محصول گرانقیمتی است. این روزها یک کیف چرم را نمیتوان با بهایی کمتر از ۸۰ هزار تومان خریداری کرد یا قیمت دستکشهای چرمی که فصل خرید آنها آغاز شده، از ۳۰ هزار تومان آغاز میشود. بهای گران محصولات چرمی از کیف و کیف پول تا کفش به خاطر مد بودن یا تولید آنها توسط یک شرکت نامدار نیست، بلکه به دلیل گرانی انواع پوست خام و با کیفیت بودن این نوع جنس است. محصولات چرمی در بازار ایران دو قیمت متفاوت دارند. گروهی محصولات چرمی هستند که کارخانههایی شناخته شده در تولید محصولات چرمی عرضه میکنند و گروه دیگر محصولاتی هستند که فروشگاههای خیابان منوچهری و فردوسی منبع عرضه آنهاست. محصولات کارخانههای مطرح که در نمایندگیهای آنها عرضه میشود، گرانقیمتتر از سایر محصولات چرمی است. فروشندگان کارخانهها دلیل این تفاوت را تفاوت در کیفیت و ارائه ضمانت به مشتری میدانند. اگر این محصولات تفاوتی در کیفیت و مرغوبیت نداشته باشند، همراه داشتن نامی معتبر دلیل گرانی محصولات کارخانههاست.
● چرم در جهان
ایران یکی از مهمترین تولیدکنندگان چرم و محصولات چرمی در جهان است و در کنار رقبایی چون ایتالیا، آلمان و... صادرات خوبی دارد و کارخانههای تولید محصولات چرمی بخشی از کالاهای خود را به صادرات اختصاص میدهند. یکی از فروشندگان چرم دلیل موفقیت ایران در صادرات چرم را کیفیت خوب محصولات ایرانی میداند و میگوید:« ما به کشورهایی چون استرالیا، کانادا و سوئیس صادر میکنیم چون این محصولات در کشور ما ارزانتر از کشورهای فوق است ». در صنعت چرم کشورهای ایتالیا، ترکیه، آلمان و فرانسه کشورهای مطرح و خوشنامی هستند. این کشورها به دلیل برخورداری از تکنولوژی پیشرفته در امر دباغی پوست توانستهاند بازار خوبی به دست بیاورند.
● چرم خوب
چرم خوب دارای ویژگیهای ظاهری است که هنگام خرید به آن دقت کنید تا کالایی مرغوب و ماندگار داشته باشید. چرم خوب باید صاف، بدون چروک و انعطافپذیر باشد. هر چه تکههای چرمی که برای دوخت یک محصول به کار میروند، بزرگتر باشند، جنس از مرغوبیت بالاتری برخوردار است. بهترین چرم برای کیف و کفش، پوست گاو است که علاوه بر نازک بودن از استحکام بالایی برخوردار است. از پوست گوسفند بیشتر برای تولید پوشاک استفاده میشود چون نرم است. دریافت ضمانت محصول، کار خرید را مطمئنتر میکند. بیشتر محصولات چرمی حداقل یک سال ضمانت دارند ولی اگر کیفیت واقعی چرم را داشته باشند، عمری بیش از پنج سال خواهند داشت.
ماهور نبوینژاد
منبع : روزنامه کارگزاران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست