چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
فلسفه تحلیلی و نظریه شناخت در فلسفه اسلامی: تقریرات استاد دکتر مهدی حائری
تاریخ نشر : ۸۵۰۴۲۷
تیراژ : ۲۲۰۰
تعداد صفحه : ۴۰۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۴۰۵-۶۶۲-۰
شماره کنگره : ۸۵۴۲۷۰۶۴
رده دیویی : ۱۸۱.۰۷
محل نشر : تهران
جلد : گالینگور
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
ویراستار : عباسی - سعید
نویسنده : نصری - عبدالله
اثر حاضر، مجموعهای است از تقریرات استاد 'مهدی حائری یزدی' که در دو بخش تنظیم شده است: بخش اول سلسله درسهای وی است در باب 'فلسفهی تحلیلی' که در سال 1360 ایراد گردیده و بخش دوم کتاب که در سال 1364 تدریس شده، به بررسی 'مساله شناخت از دیدگاه فلسفه'، اختصاص یافته است. در این درسها برخی از ابعاد و مسائل علمشناسی فلسفی از دیدگاه فلسفهی اسلامی، به بحث گذاشته شده است. به تصریح نگارنده: 'فلسفهی تحلیلی، عبارت است از تجزیه و تحلیل منطقی قضایای فلسفی. منطق به محتوای قضایا کاری ندارد، اما فلسفهی تحلیلی با قضایایی سروکار دارد که محتوای آنها فلسفی است. برای مثال در آن از علیت و معلولیت، جوهر و عرض و... بحث میشود. به بیان دیگر فلسفهی تحلیلی عبارت است از: تجزیه و تحلیلهای منطقی که در قضایای فلسفی به کاربرده میشوند. فلسفهی تحلیلی یک روش است، آن هم نه روشی که به صورت تحلیل مطلق باشد، همانگونه که در فلسفههای دیگر وجود دارد، بلکه منظور تجزیه و تحلیل منطقیای است که در قضایا و الفاظ مطرح میشود. از نظر آنها و مطالب فلسفی را باید در قالب یک قضیه قرارداد و در عین حال باید معنای موضوع و محمول و رابطه نیز روشن باشد. پس از آن که قضیه تشکیل شد و معنای اجزای آن را نیز دریافتیم باید بررسی کنیم که آیا قابل قبول است یا نه؟ آیا با اصول موضوعهی ما تنافی و تضاد دارد یا نه؟ خلاصه، فلسفهی تحلیلی یک روش منطقی است. این فلسفه متعهد است که تمام مسائل فلسفه را با زبان خودش ـ که زبان منطقیاست ـ حل و فصل کند'.
تیراژ : ۲۲۰۰
تعداد صفحه : ۴۰۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۴۰۵-۶۶۲-۰
شماره کنگره : ۸۵۴۲۷۰۶۴
رده دیویی : ۱۸۱.۰۷
محل نشر : تهران
جلد : گالینگور
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
ویراستار : عباسی - سعید
نویسنده : نصری - عبدالله
اثر حاضر، مجموعهای است از تقریرات استاد 'مهدی حائری یزدی' که در دو بخش تنظیم شده است: بخش اول سلسله درسهای وی است در باب 'فلسفهی تحلیلی' که در سال 1360 ایراد گردیده و بخش دوم کتاب که در سال 1364 تدریس شده، به بررسی 'مساله شناخت از دیدگاه فلسفه'، اختصاص یافته است. در این درسها برخی از ابعاد و مسائل علمشناسی فلسفی از دیدگاه فلسفهی اسلامی، به بحث گذاشته شده است. به تصریح نگارنده: 'فلسفهی تحلیلی، عبارت است از تجزیه و تحلیل منطقی قضایای فلسفی. منطق به محتوای قضایا کاری ندارد، اما فلسفهی تحلیلی با قضایایی سروکار دارد که محتوای آنها فلسفی است. برای مثال در آن از علیت و معلولیت، جوهر و عرض و... بحث میشود. به بیان دیگر فلسفهی تحلیلی عبارت است از: تجزیه و تحلیلهای منطقی که در قضایای فلسفی به کاربرده میشوند. فلسفهی تحلیلی یک روش است، آن هم نه روشی که به صورت تحلیل مطلق باشد، همانگونه که در فلسفههای دیگر وجود دارد، بلکه منظور تجزیه و تحلیل منطقیای است که در قضایا و الفاظ مطرح میشود. از نظر آنها و مطالب فلسفی را باید در قالب یک قضیه قرارداد و در عین حال باید معنای موضوع و محمول و رابطه نیز روشن باشد. پس از آن که قضیه تشکیل شد و معنای اجزای آن را نیز دریافتیم باید بررسی کنیم که آیا قابل قبول است یا نه؟ آیا با اصول موضوعهی ما تنافی و تضاد دارد یا نه؟ خلاصه، فلسفهی تحلیلی یک روش منطقی است. این فلسفه متعهد است که تمام مسائل فلسفه را با زبان خودش ـ که زبان منطقیاست ـ حل و فصل کند'.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست