پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
مجله ویستا
اسلام و تشکیل حکومت
![اسلام و تشکیل حکومت](/mag/i/2/3hgi5.jpg)
از نظر شواهد و مدارك مسلم تاریخی، قبل از ظهور اسلام، در حجاز، حكومت و دولتی وجود نداشت و نظم سیاسی خاصی بر زندگی اعراب بدوی، حاكم نبود.۱ پس از ظهور اسلام در مكه و هجرت پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله به مدینه، آن حضرت برای اولین بار، ساكنان آن دیار را تحت فرمان یك دولت مركزی در آورد و نظام قبیلگی حاكم بر آنان را به نظم سیاسی و اجتماعی نوینی مبدل ساخت و علاوه بر آموزش و تربیت، شخصاً سرپرستی و رهبری جامعه اسلامی را بر عهده گرفت و به اداره نظام اجتماعی مسلمانان در بخشهای مختلف قضایی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی پرداخت.۲ این مسئله، از نظر آیات قرآن و شواهد تاریخی، به گونهای واضح و آشكار است كه حتی شرق شناسان غیرمسلمان نیز بدان تصریح كردهاند. دانشمند ایتالیایی، فل لینو، در این باره مینویسد: «حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله، در یك زمان، دین و دولت را پایهگذاری كرد و گستره این دو، در دوران زندگیاش، همسان بود».۳ به عقیده ستروتمان، «اسلام، پدیدهای دینی و سیاسی است؛ زیرا بنیانگذار آن، علاوه بر نبوت، حكومت را نیز در دست داشت و به شیوه حكومتداری، كاملاً آگاه بود».۴
با وجود این، در سده اخیر، برخی نویسندگان، تحت تأثیر آموزههای سكولاریسم و جدایی دین از سیاست، الهی بودن حكومت پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله را مورد تشكیك قرار داده، با بشری دانستن آن، ادعا كردند كه پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله، شأن ولایت و زعامت سیاسی را نداشته، از سوی خداوند، مأمور به تشكیل حكومت نبوده است. و اگر آن حضرت در زمان خویش، اقدام به تشكیل حكومت كرد، بنابر نیاز جامعه بود؛ نه تكلیفی الهی و دینی!
در پاسخ به این شبهه، لازم است كه منطق قرآن درباره نقش پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله در دولت اسلامی، مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.
الف) رهبری سیاسی پیامبر
قرآن كریم، پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله را به عنوان فردی كه برای دخالت در زندگی مردم، اولی و دارای ولایت است، معرفی میكند: النَّبِیُّ اَوْلی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ».۵ قرآن پژوهان و مفسران، تصریح كردهاند كه این اولویت، اختصاص به مسائل دینی ندارد و همه امور دینی و دنیایی آنان را در بر میگیرد.۶ مؤید این تفسیر، چند دلیل زیر است:
۱) قرآن؛ اطلاق آیه بالا، اولویت و ولایت پیامبر را به عرصه خاصی محدود نكرده است و در نتیجه، همه حوزههای ولایتپذیر را - كه در رأس آنها حوزه رهبری سیاسی و اجتماعی است - شامل میشود و به استناد آن، پیامبر از سوی خداوند، ولایت همه جانبه بر مردم پیدا میكند.
۲) روایات؛ امام باقر علیهالسلام فرمود: «این آیه، درباره رهبری و فرماندهی نازل شده است».۷
۳) شأن نزول؛ وقتی پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله قصد جنگ كرد و مردم را به خروج فرمان داد، برخی نزد آن حضرت آمدند تا برای بستگان خویش اذن بگیرند و آنگاه، این آیه نازل شد. از این مسئله، روشن میشود كه فرمانهای اجتماعی پیامبر صلیاللهعلیهوآله، متكی به ولایت الهی و دینی است؛ نه مبتنی بر خاستگاه بشری.۸
در آیه دیگری، چنین آمده است: «سرپرست و ولی شما، تنها خدا و پیامبر اوست و كسانی كه ایمان آوردهاند؛ همان كسانی كه نماز به پا میدارند و در حال ركوع، زكات میدهند».۹
بنابراین، از نگاه قرآن، خداوند، پیامبر را نسبت به دیگران اولویت بخشیده، ولایت داده است. از این رو، ولایت آن حضرت، تابع ولایت خداوند و در طول آن است؛ نه امری زمینی و بشری.
علامه طباطبایی درباره ولایت آن حضرت مینویسد: «رسول خدا، بر همه شئون امت اسلامی، جهت سوق دادن آنان به سوی خدا و نیز برای حكمرانی و فرمانروایی بر آنها و قضاوت در میانشان، ولایت دارد. البته این ولایت، در طول ولایت خداوند و ناشی از تفویض الهی است».۱۰
با توجه به مجموع آیات قرآن، میتوان فهمید كه حضرت رسول، در آن واحد، دارای سه شأن بوده است:۱۱
۱) امامت، پیشوایی و مرجعیت دینی.۱۲
۲) ولایت قضایی.۱۳
۳) ولایت سیاسی و اجتماعی.۱۴
ب) مسئولیتهای اجتماعی پیامبر
هر یك از شئون سه گانه پیامبر صلیاللهعلیهوآله مسئولیتهایخاصی را بر عهده آن حضرت نهاده بود. آیات زیر، نمونههایی از مأموریتهای الهی آن حضرت، درباره رهبری جامعه و اداره امت است:
۱) «پس اگر در جنگ، بر آنان دست یافتی، با [عقوبت ]آنان، كسانی را كه از پی ایشانند، تار و مار كن؛ باشد كه عبرت گیرند».۱۵
این آیه، از یك سو بیانگر سیاستی است كه امت اسلامی در برابر دشمنان متجاوز و پیمانشكن، باید اتخاذ كند و از سوی دیگر، بیانگر آن است كه مسئولیت برنامهریزی، آمادهسازی مقدمات و عینیت بخشیدن به این سیاست، بر عهده پیامبر صلیاللهعلیهوآله است.
۲) «و اگر یكی از مشركان از تو پناه خواست، پناهش ده تا كلام خدا را بشنود؛ سپس او را به مكان امنش برسان».۱۶
به استناد این آیه، پیامبر صلیاللهعلیهوآله موظف است كه برای محافظت از مشركانی كه برای شنیدن كلام خدا میآیند، اقدام كند و امنیت و آزادی آنان را تأمین كند.۱۷
۳) «ای پیامبر! مؤمنان را به جهاد برانگیز».۱۸
۴) «ای پیامبر! با كافران و منافقان، جهاد كن و بر آنان سخت بگیر».۱۹
در اینجا، وظیفه فرماندهی و سازماندهی مسلمانان برای جهاد، بر دوش پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله نهاده شده است.
۵) «از اموال آنان، صدقهای بگیر».۲۰
بر اساس این آیه، پیامبر صلیاللهعلیهوآله، مأمور گرفتن زكات از مسلمانان بود.
بنابراین، از دیدگاه قرآن، پیامبر صلیاللهعلیهوآله، نه تنها مأمور تشكیل حكومت بود، بلكه مسئولیتهای اجتماعی متعددی را نیز از سوی خداوند، بر عهده داشت و بر این اساس، اقدام به تشكیل حكومت كرد.
ج) اختیارات مالی پیامبر
اختیارات مالی پیامبر صلیاللهعلیهوآله، نشان دهنده موقعیت او در زعامت و رهبری جامعه و نقش وی در دولت اسلامی است. آیات زیر، بیانگر این موضوع است:
۱) «و بدانید كه هر چه به شما غنیمت (سود) رسد، یك پنجم آن برای خدا و رسول و از آن خویشاوندان [او]، یتیمان و در راه ماندگان است».۲۱
۲) «چون امت از تو حكم انفال را سؤال كنند، جواب ده كه انفال، مخصوص خدا و رسول است».۲۲
۳) «و آن چه كه خدا از اموال ساكنان آن قریهها عاید پیامبرش گردانید، خدا و از آن پیامبر [او ]و متعلق به خویشاوندان نزدیك [او]، یتیمان، بینوایان و در راهماندگان است تا میان توانگران شما دست به دست نگردد».۲۳
با كمترین آشنایی با منطق قرآن و فقه اسلامی، میتوان فهمید كه این بودجه فراوان، به عنوان منبع هزینه زندگی شخص پیامبر صلیاللهعلیهوآله یا منبع هزینه تبلیغ احكام از سوی آن حضرت نیست؛ بلكه نوعی تأمین اجتماعی و بودجه دولتی است. امام حسن عسكری علیهالسلام میفرماید: «خداوند، با سپردن نیمی از خمس به پیامبر صلیاللهعلیهوآله، تربیت یتیمان، برآوردن نیازهای مسلمانان، پرداخت بدهكاری آنان و تأمین هزینه حج و جهاد را از او خواسته است».۲۴
د) مسئولیت مسلمانان در برابر پیامبر
بررسی آیات متعدد قرآن، حكایت از آن دارد كه در بینش قرآنی، پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله صرفاً در جایگاه مسئلهگویی و بیان احكام قرار ندارد و حوزه نفوذ و دخالت او، به ابلاغ وحی، محدود نمیشود و مسلمانان نیز نباید فقط برای فراگیری احكام، آن حضرت را مرجع خود بدانند؛ بلكه آنان موظفند در عرصه مسائل اجتماعی، از خط مشی و سیاست ترسیم شده از سوی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، پیروی كنند و در برابر امر و فرمان او، گردن نهند. بعضی از این آیات، عبارتند از:
۱) «ای كسانی كه ایمان آوردهاید! خدا را اطاعت كنید و از پیامبر، اطاعت نمایید».۲۵
علامه طباطبایی مینویسد: «بر اساس این آیه، اطاعت از پیامبر صلیاللهعلیهوآله، در مورد دستوراتی كه برای اداره جامعه اسلامی و از موضع ولایت و حكومت صادر میكند، لازم است».۲۶ بنابراین، لزوم اطاعت از پیامبر صلیاللهعلیهوآله، مبّین الهی بودن حكومت آن حضرت است؛ وگرنه نیازی به تأكید خداوند، بر اطاعت از پیامبر صلیاللهعلیهوآله و قرار دادن این اطاعت، در زمره وظایف دینی نبود.
۲) «و چون خبری از ایمنی یا وحشت به آنان برسد، انتشارش دهند و اگر آن را به پیامبر و اولیای امر خود ارجاع دهند، از ریشههای مسائل، آگاه خواهند شد».۲۷
قرآن، مسلمانان را موظف میداند كه اطلاعات و اخبار خود را - به ویژه در شرایط حساس جنگ - قبل از انتشار در بین مردم، به پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله ارائه دهند. این آیه نیز صراحت دارد كه پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله، صرفاً ابلاغ كننده احكام الهی نیست؛ بلكه علاوه بر بیان احكام، مسئولیت كارشناسی و تحلیل موضوعات، حوادث و رخدادهای سیاسی- اجتماعی را نیز بر عهده دارد و همان گونه كه مسلمانان برای آموزش احكام، به آن حضرت مراجعه میكنند، برای آگاهی از تحلیل صحیح مسائل جاری جامعه نیز باید به او مراجعه كنند و از انجام هر عمل خودسرانهای پرهیز كنند.
۳) قرآن كریم از مسلمانان میخواهد كه با دخالت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در امور اجتماعی و پس از اعلام نظر آن حضرت، تردیدی به خود راه ندهند و همگی اطاعت كنند:
«هیچ مرد و زن مؤمنی را در كاری كه خدا و رسول او حكم كنند، اراده و اختیاری نیست [كه رأی خلافی اظهار نمایند ]و هر كس نافرمانی خدا و رسولش كند، قطعاً دچار گمراهیآشكار گردیده است».۲۸
در این آیه، مقصود از قضای پیامبر، دخالت آن حضرت در شئون گوناگون زندگی مردم و مسائل مختلف حكومت است. گر چه این مسائل، امور خود مردم است و آنان خود حق مشاركت و دخالت دارند، ولی وقتی در همین مسائل، پیامبر خدا - به عنوان رهبر حكومت اسلامی - دخالت كند، جایی برای دخالت دیگران باقی نمیماند و هیچ كس نباید خود را صاحب اختیار بداند.
۴) قرآن مجید، پذیرش داوری و حكمرانی پیامبر را در مشاجرات، شرط ایمان دانسته است:
«به خدایت سوگند! ایمان نمیآورند؛ مگر اینكه تو را در آن چه بینشان اختلافآمیز است، داور قرار دهند؛ سپس نسبت به آن چه قضاوت كردی، در نفس خود، هیچ اعتراضی نداشته، از جان و دل، تسلیم باشند».۲۹
صراحت این آیه، در ارتباط با شأن قضاوت و داوری پیامبر صلیاللهعلیهوآله، بسیار صریح است؛ زیرا قرآن مجید، آن را شرط ایمان دانسته است؛ در حالی كه اگر این مسئله، مطلبی بشری و زمینی بود، ارتباط دادن آن به ایمان، معنی نداشت.
۵) «ای كسانی كه ایمان آوردهاید! در برابر خدا و پیامبرش [در هیچ كاری]، پیشی مجویید».۳۰
۶) «اهل مدینه و بادیه نشینان اطرافش، نباید هرگز از فرمان پیامبر، تخلف كنند».۳۱
بنابراین، اگر حكومت پیامبر صلیاللهعلیهوآله، حكومتی عرفی و غیرالهی بود، دیگر نیازی نبود كه خداوند، مسلمانان را موظف به اطاعت از آن حضرت، در امور اجتماعی خویش كند؛ بلكه مردم، بر اساس خواست خود، در این زمینه تصمیم میگرفتند.
۱. ر.ك: محمد جواد باهنر و اكبر هاشمی رفسنجانی، جهان در عصر بعثت؛ سیره رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، ص ۷۳-۱۰۰؛ گوستاو لوبون، تاریخ تمدن اسلام و عرب، ص ۹۶.
۲. محمد سروش، دین و دولت در اندیشه اسلامی، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، ص ۱۹۲.
۳. محمد یوسف موسی، نظام الحكم فی الاسلام، ص ۱۴.
۴. همان.
۵. احزاب، آیه ۶.
۶. ر.ك : تفسیر ابوالفتوح رازی، ج ۱۵، ص ۴۶ و ۳۴۷؛ شیخ طوسی، تبیان، ج ۸، ص ۳۱۷؛ زمخشری، كشاف، ج ۳، ص ۵۲۳؛ محمد حسین طباطبایی، المیزان، ج ۱۶، ص ۲۷۶.
۷. مجمع البحرین، ص ۹۲.
۸. ر.ك: طبرسی، مجمع البیان، ج ۴، ص ۳۳۸.
۹. مائده، آیه ۵۵.
۱۰. المیزان، ج ۶، ص ۱۴.
۱۱. ر.ك: مرتضی مطهری، امامت و رهبری و ولاءها و ولایتها؛ مهدیمعینزاده، وجه انسانمدار، رویكرد شیعی؛ مجله نقد و نظر، سال هفتم، ش ۲۷ و ۲۸، ص ۴۴۶-۴۷۱.
۱۲. حشر، آیه ۷.
۱۳. نساء، آیه ۶۵.
۱۴. مائده، آیه ۵۵؛ احزاب، آیه ۶.
۱۵. انفال، آیه ۵۷.
۱۶. توبه، آیه ۶.
۱۷. المیزان، ج ۹، ص ۱۵۵ و ۱۵۶.
۱۸. انفال، آیه ۶۵.
۱۹. توبه، آیه ۷۳.
۲۰. همان، آیه ۱۰۳.
۲۱. انفال، آیه ۴۱.
۲۲. همان، آیه ۱.
۲۳. حشر، آیه ۷.
۲۴. مجلسی، بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۱۹۸.
۲۵. محمد، آیه ۳۳.
۲۶. المیزان، ج ۱۸، ص ۲۴۸.
۲۷. نساء، آیه ۸۳.
۲۸. احزاب، آیه ۳۶.
۲۹. نساء، آیه ۶۵.
۳۰. حجرات، آیه ۱.
۳۱. توبه، آیه ۱۲۰.
۲. محمد سروش، دین و دولت در اندیشه اسلامی، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، ص ۱۹۲.
۳. محمد یوسف موسی، نظام الحكم فی الاسلام، ص ۱۴.
۴. همان.
۵. احزاب، آیه ۶.
۶. ر.ك : تفسیر ابوالفتوح رازی، ج ۱۵، ص ۴۶ و ۳۴۷؛ شیخ طوسی، تبیان، ج ۸، ص ۳۱۷؛ زمخشری، كشاف، ج ۳، ص ۵۲۳؛ محمد حسین طباطبایی، المیزان، ج ۱۶، ص ۲۷۶.
۷. مجمع البحرین، ص ۹۲.
۸. ر.ك: طبرسی، مجمع البیان، ج ۴، ص ۳۳۸.
۹. مائده، آیه ۵۵.
۱۰. المیزان، ج ۶، ص ۱۴.
۱۱. ر.ك: مرتضی مطهری، امامت و رهبری و ولاءها و ولایتها؛ مهدیمعینزاده، وجه انسانمدار، رویكرد شیعی؛ مجله نقد و نظر، سال هفتم، ش ۲۷ و ۲۸، ص ۴۴۶-۴۷۱.
۱۲. حشر، آیه ۷.
۱۳. نساء، آیه ۶۵.
۱۴. مائده، آیه ۵۵؛ احزاب، آیه ۶.
۱۵. انفال، آیه ۵۷.
۱۶. توبه، آیه ۶.
۱۷. المیزان، ج ۹، ص ۱۵۵ و ۱۵۶.
۱۸. انفال، آیه ۶۵.
۱۹. توبه، آیه ۷۳.
۲۰. همان، آیه ۱۰۳.
۲۱. انفال، آیه ۴۱.
۲۲. همان، آیه ۱.
۲۳. حشر، آیه ۷.
۲۴. مجلسی، بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۱۹۸.
۲۵. محمد، آیه ۳۳.
۲۶. المیزان، ج ۱۸، ص ۲۴۸.
۲۷. نساء، آیه ۸۳.
۲۸. احزاب، آیه ۳۶.
۲۹. نساء، آیه ۶۵.
۳۰. حجرات، آیه ۱.
۳۱. توبه، آیه ۱۲۰.
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست